Beste mensen, wie kan mij kort vertellen (of verwijzen naar duidelijke en actuele info hierover) hoe het precies zit met het (als nederlander)verkrijgen van een verblijfsvergunning in Zuid Afrika ? Klopt het dat dat het gemakkelijkst en snelst te realiseren is als je zelfstandig ondernemer bent en aan minimaal 5 (parttime) mensen (in loondienst) werk verschaft ?
Dank jullie wel alvast !
Groet, Marion
Of dit het snelst is, weet ik niet. De Zuid Afrikanse Ambassade in Den Haag moet je hierbij helpen (Zijn niet de vriendelijkste mensen) Ga daar op een ochtend heen met al je documenten en vraag raad.
Als je een arbeidscontract heb in ZA, dan kan je ook een werkvergunning aanvragen.
kijk op www.http://www.services.gov.za/ServicesforForeignNationals.aspx?Language=en-ZA
suc6 ermee
:zon02:
Hallo Marion
Prachtig dat je een bedrijf in ZA wilt beginnen.
Hier wat tips ga eens naar de site van intergate immigrations als je deze invult krijg je binnen 2weken bericht of je in aanmerking komt voor een verblijfs vergunning.
Van 11febr tot 24 febr is de nederlands sprekende consulente in nederland, als je die persoonlijk wilt spreken kan je met haar een afspraak maken via het volgende i-mail adres
marcia @intergate immigratation.com
De web site is www. immigratie-zuid-afrika.nl
Veel succes Jan
Wij hebben het inderdaad als zelfstandig ondernemer gedaan. Eén van de eisen van de Zuid-Afrikaanse overheid is idd om aan 5 fulltime medewerkers werkgelegenheid te bieden maar dat hoeft niet per sé vanaf de eerste dag. Wij hebben aangegeven te willen beginnen met 4 en vervolgens door te groeien.
Daarnaast gelden er nog een paar eisen, waaronder een minimale investeringseis van ZAR 2,5 miljoen. Ook dit moet je goed onderbouwen en ook hier kun je eventueel (ten dele) vrijstelling van vragen, maar dat zul je dan in je ondernemersplan goed moeten onderbouwen!
Uiteindelijk heeft het ons een klein jaar geduurd maar toen hadden we een tijdelijke zakelijke & verblijfsvergunning voor de eerste 2,5 jaar. Aan het einde daarvan hebben we nog een keer een verlenging aangevraagd (voor 3 jaar) maar ook direct onze permanente vergunningen gestart. En joepie, die permanente papieren hebben we ook weer binnen een jaar gekregen! En dat betekent weer wat extra rust.
Veel succes, vooral bij de ambassade van Zuid-Afrika. Echt niet de vriendelijkste mensen maar ze hebben ons uiteindelijk wel goed geholpen én precies op tijd de vergunningen verleend zodat we op het moment van emigratie ook echt met (tijdelijke) vergunningen op zak het land in kwamen.
En zonder tijdelijke vergunningen kun je niets; geen bankrekening openen, geen zaken doen, etc.
Nogmaals succes en als je een goed ondernemersplan hebt dat je ook nog overtuigend kunt toelichten, moet dat helemaal goed komen.
Groetjes, Natascha Snelder / www.zazoetravel.com
Hai!
Hier nog wat soortgelijke vraagjes, maar dan toch anders ![]()
Ik ben verloofd met een Zuid Afrikaan en ik vroeg me af hoe dat nu zit als we getrouwd zijn. Ik heb begrepen dat ik dan wel een verblijfsvergunning krijg, maar mag ik dan ook automatisch werken?
Wat dat call center van IBM betreft, ik heb er op gegoogeld, maar kan er niets direct over terugvinden, alleen ervaringen van mensen. Weet iemand of je je hier nog steeds voor kunt aanmelden?
Ik heb een diploma behaald aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer en mijn vriend werkt als ranger, heeft iemand hier een baan voor ons… toevallig? :slywink:
Alvast bedankt allemaal!
Ik kan je alleen maar de zelfde raad geven, die ik eerder, aan Marion heb gegeven.
Als je met een Zuid Afrikaan trouwt zijn er andere regels. Ga naar de Z.A. Ambassade of kijk op de site die ik eerder heb genoemd van de ZA overheid. Daar staat alles op. Gewoon zelf doen, kost je veel tijd, maar niet zo veel geld. Want je moet gewoon het meeste toch zelf doen, alle documenten, longfoto (TBC) etc. Dat kan een emigratie bureau echt niet allemaal voor je doen en je betaald voor hun "werk"gewoon wel de hoodprijs.
Je vriedn kent vast wel mensen in lodges etc. Er worden altijd wel (echt) paren gevraagd om een lodge te runnen en je vriend als ranger, is wel een perfect combi.
suc6
groet, Annemieke
Volgens mij ‘helpt’ trouwen met een Zuid-Afrikaan alleen maar in die zin dat je verblijfsvergunning gemakkelijker / sneller zal worden verleend. Een werkvergunning is een heel apart verhaal en krijg je zeker niet automatisch bij het trouwen ![]()
Suc6! En zoals Annemieke zegt, het papierwerk is prima zelf te doen maar vraagt wel veel geregel. Helpt als je het allemaal goed uitzoekt want bepaalde documenten moet je (nog) in Nederland aanvragen en anderen juist in Zuid-Afrika.
Wij zijn ook bezig om een werkvergunning aan te vragen omdat ik als fieldguide aan het werk wil. De stelling dat een immigratiekantoor de hoofdprijs vraagt is relatief : het volledig begeleiden van je aanvraag en het op de huid zitten van de overheid kan je niet vanuit NL doen. Ook simpele dingen als een bankrekening krijg je niet voor elkaar. Zij begeleiden je darin en geen vraag is teveel of ‘dom’. Wij hebben alle aanvraag formulieren bij de ZA ambassade gekregen maar je wil niet weten hoeveel dat is en wat je exact nu moet invullen. Dus : het kost een paar centen maar je bent wel van een hele hoop gez… af. Wij raden het toch aan (en nee : wij hebben geen geld genoeg en moeten zeker op de kleintjes letten!)
[quote=“JurjenF, post:10, topic:67058”]
Wij zijn ook bezig om een werkvergunning aan te vragen omdat ik als fieldguide aan het werk wil.
Heb je daar papieren al voor? Of connecties? En krijg je dan zo maar een vergunning alleen als je daar om vraagt? Ik dacht namelijk dat ze daar zo moeilijk over deden, zeker als je werk wil gaan doen wat Zuid Afrikanen zelf ook goed kunnen, dit in verband met de hoge werkloosheidscijfers.
[quote]
Dus : het kost een paar centen maar je bent wel van een hele hoop gez… af. Wij raden het toch aan (en nee : wij hebben geen geld genoeg en moeten zeker op de kleintjes letten!)
Wat is een paar centen dan? Waar moet ik aan denken?
Let op: je hebt een werkvergunning nodig als je bij anderen in loondienst wilt gaan werken en een zakelijke vergunning als je een eigen onderneming wilt starten. Dat zijn twee hele verschillende dingen! Wij hebben het laatste gedaan en dan krijg je zeker niet zomaar een vergunning, ook niet als je betaalt! Je moet een waterdicht ondernemingsplan schrijven inclusief begrotingen voor de eerste jaren en alles. Dat moet je gaan verdedigen bij de Ambassade in Nederland en als zij het erover eens zijn dat jouw plan goed zou kunnen werken in Zuid-Afrika, dan krijg je een vergunning.
En inderdaad krijg je zeker als (blanke) buitenlander niet zomaar een werkvergunning aangezien de werkeloosheid hier dermate hoog is dat eigen mensen voorgaan op buitenlanders. Je werkgever zal vaak ook veel moeite moeten doen en aantonen dat hij allerlei pogingen heeft ondernomen om een Zuid-Afrikaan op een vacature aan te stellen hetgeen niet lukt of waarvoor men niet de juiste kennis heeft. Pas daarna staat het dan vrij om in het buitenland te werven…
Groetjes, Natascha
Het is een uitgebreid verhaal maar komt (kort!) op het volgende neer :
> je hebt een werkcontract nodig. Dit krijg je van een potentiele werkgever die jou wilt hebben om bepaalde kwaliteiten die jij wel hebt maar een zwarte ZA niet. Denk hierbij aan bepalde werkervaring, talenkennis etc. In mijn geval heb ik een potentiele werkgever die mij een baan geeft als ik mijn werkvergunning heb. Ik krijg een contract met die regel erin. Hij geeft voorkeur aan mij vanwege mijn talenkennis (NL/ZA-Du-En-Fr) en achtergrond (34 jr politieambt. en veel kennis fotografie) en leeftijd (de ‘jonkies’ geven veel problemen in de fieldguiding). Hij moet aantonen dat hij deze kwaliteiten niet vindt in ZA’n.
> via de immigratie-begeleidster worden mijn diploma’s vertald en ingediend bij de SAQA, een authoriteit die buitenlandse diploma’s een waarde toekent. Als buitenlander moet je niveau 4 hebben.
> indien niveau 4 of een ‘ontheffing’ is verkregen wordt de daadwerkelijke workpermit aangevraagd.
> het is geen garantie dat je een w.p. krijgt maar met de kennis en kunde van de immigratiedienst krijg je hierover wel meer zekerheid.
> totale kosten zullen rond de € 1400 komen excl. je reizen naar ZA want je moet in ZA zijn als de vergunning aanvraag wordt gedaan en als deze wordt afgegeven. Dit is incl. medisch onderzoek (radiologisch rapport ivm TBC), vertaalkosten diploma’s, verklaring huisarts, Verkl. omtrent Gedrag,
en betaling SAQA en Home Office.)
Belangrijk zijn dus zeker je werkcontract en je SAQA niveau. Als je uitgebreide info wilt hebben neem dan contact op met [EMAIL=“marcia@intergate-immigration.co.za”]marcia@intergate-immigration.co.za zij kan je alles vertellen. Vrijblijvend tot je de aanvraag indient!
Het is echt een heel gedoe maar, zeker voor ons/mij, de moeite waard. Ook die kosten van de immigratiebegeleiding die echt heel erg veel uit handen neemt.
Als je het echt wilt gaat het lukken!
Succescheer
Hoi,
Inderdaad, met de nodige investeringen en de belofte dat je minimaal 5 ZA werknemers indienst neemt lukt het wel aardig met een eigen zaak.
Onze werkvergunning was na enkele maanden in orde, en dit samen met de tijdelijke verblijfsvergunning (grotendeels dankzij Intergate immigration in Kaapstad).
Daarvoor hebben we op advies van andere op deze site, met andere gewerkt (ga deze namen niet vermelden hier), maar deze kwakzalvers stuurde enkel maar facturen… 0 resultaat.
Omdat er geen resultaat kwam, hebben we deze facturen ook niet betaald trouwens.
Onze permanente verblijfsvergunning is nu 22 maanden geleden aangevraagd, en hebben enkele weken geleden bericht gekregen, dat dit wegens de grote berg aanvragen nog een 12 maanden kan duren. Geen probleem want onze tijdelijke is nog wel even geldig, en kan makkelijk verlengd worden indien nodig.
Veel succes,
Jeroen
Gastenverblijf Oudtshoorn
www.villarustique.co.za