Hoe kan ik hier een beginnen?

Beste mensen,

Sinds een tijdje ben ik helemaal weg van ZA en zou hier graag naar toe willen verhuizen, misschien eerst voor een tijdje om te kijken of dit werkelijk mijn toekomst kan worden.

Nu had ik een vriendin die uit ZA kwam maar dat is helaas stuk gelopen anders had ik via haar misschien een tijdelijk onderkomen kunnen krijgen.

Mijn vraag is eigenlijk, is het mogelijk om via internet of bedrijf een tijdelijk baantje te vinden eventueel met kost en inwoning.
Of hoe zou ik hier het beste aan kunnen beginnen?

Het liefste zou ik in een straal van 200 km rond johannesburg wonen.
(pretoria, Vereeniging)…

Hoe kan ik deze stap het beste maken?

Groeten

Erik

Hoi Erik,

om een werkvergunning te krijgen zul je deze moeten aanvragen bij de Zuidafrikaanse ambassade in Den Haag. Dan zal ook blijken aan welke eisen je moet voldoen.

Hier op dit forum wordt nogal eens gesproken over werken bij IBM, misschien is dat iets? In zo’n geval wordt de permit voor je geregeld.

Om je permanent te vestigen in ZA middel bijv. een eigen bedrijf, zul je R2,5M moeten investeren.

Succes!

Corné.

www.amukela.com

Hoi,

Bedankt voor je reactie.
R2,5M wat houd dit in ?
Het schijnt ook zo te zijn dat het makkelijker is een eigen bedrijf te starten als in nederland…
Klopt dit ook ?

Groetjes Erik

R2,5M is 2,5 Miljoen Zuidafrikaanse rand. Ik heb nooit een eigen bedrijf gehad in NL. dus weet niet of het makkelijker is hier.

Gr.

Corné.

www.amukela.com

Hoi Erocs

Ik werk als advocaat in Durban en werk veel met kleine bedrijfjes in hun begin fase. Het idee dat een bedrijf starten in ZA makelijker is dan in NL klopt niet. Er is hier in de laatste 5 jaar ontzettend veel wetgeving bijgekomen bv. UIF, regels over werkuren, BEE en Employment Equity. Dit komend jaar komt daar ook nog een keer the Standard Business Codes voor Black Economic Empowerment overheen. Ik weet niet wat voor bedrijf je wil starten. Mijn advies aan Europese Klanten is een minimum investment van EU 100 000.00.

Hoi,

Wat is mijn voordeel eigenlijk als ik ga investeren?
Ik ga toch geen 100.000 euro investeren als 25.000 euro al voldoende is?

Mijn idee was dat mag iedereen best weten;
In Zuid Afrika is er veel behoefte aan goedkope net uitziende meubels, net als ikea.

Ik heb ook helemaal geen idee of zoiets starten rendabel is in ZA, dit ben ik uit aan het zoeken en jullie hulp is natuurlijk ook welkom :slywink:.

Ik dacht dat het starten van een eigen bedrijf leek op de regels van nederland, inschrijven en beginnen maar.
Is die investering nodig in de zin van een soort BV?

Vriendelijke groet,
Erik

25.000 euro? Je dient R2,5Miljoen te investeren is ongeveer 270.000 euro. (koers is nu R9,24 voor 1 euro). Beste is idd om dit niet ineens te investeren, maar te verspreiden over bijv. 3 jaar.

Dan begin je met R1M of R1,5M te investeren, en geef je in je Businessplan aan hoe je de rest gaat investeren.

BEE etc. is niet van toepassing voor kleinere bedrijven, en je UIF kun je gewoon via internet betalen. Arbeidscontracten kun je van het internet downloaden, heb hier onlangs Department of Labour gehad en ALLES was in orde.

Dus dat valt allemaal reuze mee. Of je idee werkt blijft de vraag, ik denk dat het een heel goed idee is om iets soortgelijks als wat IKEA aanbied hier in ZA te gaan doen.

Kan ik eindelijk wat leuke meubeltjes kopen hier :slight_smile:

Groetjes uit warm Balule,

Corné.

www.amukela.com

het is een goed idee om met een bedrijf als IKEA hier in ZA te beginnen en ik denk zeker dat het rendabel is. Op het moment heb je alleen bedrijven zoals Mr Price Home, Boardmans, Joshua Doore, Beares en Ellerines die “goedkope” meubels verkopen.
De wet rond BEE veranderd volgende jaar zodat de BEE wetgeving van toepassing is tot bedrijven met een minimum van 25 werknemers. Aangezien een bedrijf als IKEA denk ik wat meer heeft is die wet al gauw van toepassing. UIF kan inderdaad via de internet maar als je een groot bedrijf wil starten dan zijn internet contractjes toch niet aan te raaden zou ik denken.

Ik heb zelf geen bedrijf maar ik ervaar met een hoop klanten dat het process van een business starten in ZA vaak zekere frustratie oproep, en niet zo soepel werkt als in Europa.

sorry,

Volgens mij is dat 27000 euro ?
scheelt maar 200 euro toch of zit ik niet goed ??

Maja ik heb nog te weinig informatie

groetjes erik

Voor meer informatie mbt investeringseisen: http://www.zuidafrika.nl/ dit is de website van de Zuidafrikaanse ambassade in Den Haag.

Zij kunnen je ook meer informatie geven.

groetjes Corné.

www.amukela.com

Hoi Erocs,

Ikzelf woon ondertussen alweer 8 maanden in Johannesburg, net als jou helemaal weg van Zuid afrika na een stage 2 jaar geleden.
Ik werk bij IBM als helpdeskmedewerker voor Nederlandse bedrijven.
Ze hebben altijd heel hard Nederlanders nodig, werkvergunning is geen enkel probleem. Het IBM complex zit in Sandton, Johannesburg.
Wil je meer info dan moet je me maar even mailen: [EMAIL=“hanskroll@zonnet.nl”]hanskroll@zonnet.nl

Groeten Hans