Rijden naar Sofia via D-A-H-ROM-Vidin-Sofia:
Mijn ervaring: Ik ben zondagochtend vroeg vertrokken. De reis via Arnhem Duitsland in en dan eigenlijk tot Szeged geen enkel probleem gehad. Tot vlak voor de grens met Roemenië alles over echt uitstekende snelwegen. Vanaf Oostenrijk wel voor elk land een snelweg vignet; respectievelijk Oostenrijk € 8, Hongarije € 12, Roemenië € 5, Bulgarije € 6,- (al vraag ik mij af of dat een vignet was, maar ik ben verder nergens aangehouden en ik begreep ook niet waar ik nou dat geld voor betaalde). Handig om gewoon contant gepaste Euro’s bij je te hebben. Benzine kon ik overal gewoon met Maestro betalen, erg handig. Benzine (Euro 95) was tot en met Hongarije gewoon rond de 1,70. Oostenrijk was iets goedkoper, maar verder is Oostenrijk rete duur. Roemenië werd richting 1,50/liter; Bulgarije 1,35/Liter.
De eerste dag tot aan Timisoara in Roemenië gekomen. 's Avonds nog de grens over bij Roemenië. En daar werd het lastiger. Net voor die grens onder Szeged, word je van de van de snelweg afgeleid, om via kleine weggetjes uit te komen bij Nagylak. Na een ouderwetse pasoortcontrole over datzelfde kleine weggetje naar Arad. Vanaf Hongarije (tot aan Sofia) werd de politie wat serieuzer over de snelheidslimiet, zeker in de dorpjes! Ik heb mij er redelijk aan gehouden en zeker wanneer ik door dorpjes reed, volgde ik het voorbeeld van de lokale bevolking. Bij Arad volgt een 50km snelweg traject en dan houdt de snelweg op. Geen echte snelweg meer tot 35km voor Sofia. Ik wilde eigenlijk na de grens ergens een motel nemen, alleen vertrouw ik de grens streek niet om een volgepakte auto langs de weg te zetten, uiteindelijk in Timisoara in Casa Roma neergestreken voor de nacht. Prima, goedkoop (€20/dubbelbed), alleen een taxi chauffeur €5 betaald om er te komen in het donker.
Vanaf Timisoara volgt een soort provinciale weg tot aan Calafat bij de grens met Bulgarije. Afwisselend dorpjes, bergwegen en lange stukken (waar het gas er prima even op kan). Achtereenvolgens Lugoj, Caransebes, Orsova en Dobreta. Allemaal dezelfde weg. Het noordelijke stuk in Roemenië is saai, langdradig en niet echt mooi, de bergen gaan wat langzamer, maar zijn spectaculair mooi, langs de Donau rijden is zeer de moeite waard. Voor honden mensen: langs de riviertjes en bergen in Roemenië biedt af en toe mogelijkheid om te stoppen om de honden even in de rivier te laten.
Gevaar op de weg Roemenië/Bulgarije: Tip: zorg dat je uitgerust/geconcentreerd/overdag door deze landen rijdt. De wegen zijn soms hobbelig/soms klein/soms langzaam (bergen), het gevaar schuilt hem met name in tegenliggers. Doorgetrokken strepen op de weg worden niet altijd gerespecteerd, dus houd je ogen goed open voor tegemoet komend verkeer in bochten/bergen etc. De wegen vergen aardig wat van je concentratie en schokdempers! Spoorwegovergangen: stapvoets!
In principe volg je Bukaresti/Craiova, let op bij Dobreta is het bord 1 keer Bukaresti/Filiasi. Niet lang na deze kruising kom je door een dorpje op een berg waar ineens een bord met afslag naar rechts volgt richting Calafat (56A weg), die neem je en die rijdt prima, lange stukken waar het gas er even opkan. In Calafat alleen maar rechtdoor en eenmaal de berg af is daar de Donau weer met aan het eind een afslg naar rechts om bij de pont uit te komen. Daar volgen drie slagbomen. 1e komt er een vrouwtje uit een hutje om te zeggen dat je er langs mag, 2e effe uitstappen om €7 te betalen (geen idee waarvoor); 3e is voor paspoort controle waar een douane kerel je gebiedt om geld te betalen voor de overtocht: € 23 auto tot 3,5 ton en € 3,- pp. Hond hebben ze niks over gezegd. De pont gaat continu in de zomer en duurt ongeveer een kwartiertje.
Na de pont volgt weer een douane/paspoort controle en wordt er € 6 van je geïncasseerd. Waarvoor? Echt geen idee, ik dacht eerst voor het vignet, maar ik heb daar mijn twijfels over. In Vidin even getankt voor € 1,35/liter, wederom benzine overal met Maestro betaald. Dan richting Sofia, wat begint met een schitterende veelbelovende snelweg opgang wordt deze 50 meter verder vervangen door een rommelige weg door bergen en dorpjes. Hoewel het allemaal snelweg is volgen kinderhoofdjes, kleine dorpjes, slingerweggetjes en soms lange rechte stukken. Ook hier weer: let erg goed op voor tegenliggers en stapvoets bij spoorwegovergangen!
Je volgt Montana/Sofia en dat staat op een aantal plekken na overal goed en in normale letters aangegeven. Een vermoeiende lange weg, Sofia is 245 km vanaf Vidin, maar dat leek wel hemelsbreed aangegeven, want je kwam maar moeizaam dichterbij door al die bergen. Ik was om 13h30 door Vidin en om 18h00 reed ik Sofia binnen. Na een heel traject volgt ongeveer 35km ineens een driebaansweg die zelfs door tunnels leidt, gas erop en gaan. 130km/h ging prima, aan het eind bij het binnen rijden in de voorsteden van Sofia stond een bord 60km/h met direct politie controle. Helemaal doorrijden rechtdoor en je rijdt zo langs het vliegveld het centrum in. Ik ben bij een park gestopt om de hond even te laten lopen. 5 minuten later stond ik met een Bulgaarse schone te praten.
**Samengevat: **
2 post-its op je dashbord: 1 met alles (en snelwegnrs) tot Szeged; en de ander met plaatsjes (en wegnrs) tot Sofia;
contant gepast euro geld mee voor alle vignetten/douane/veerboot (scheelt tijd/handig);
let goed op tegenliggers, vermijd 's nachts rijden in Roemenië en Bulgarije;
snelheidslimieten worden vanaf Hongarije serieuzer genomen;
alles wordt overal goed en duidelijk aangegeven op de borden;
op de hoofdwegen blijven;
niemand heeft onderweg naar het paspoort van de hond gevraagd;
een afwisselend prachtige rit, zeker door de bergen bij de Donau, echt iets voor mensen die van autorijden houden!
Nu een kamer zoeken. Ben benieuwd, de Bulgaarse service verlening is een beetje van de Spaanse slag…
Fijne reis en tot hier!
PS 1e tip voor honden wandelen in Sofia: neem altijd je hondenpaspoort mee, dat is hier schijnbaar verplicht!