Werken en wonen in Bulgarije

Zelf werk en woon ik in Bulgarije sinds bijna een jaar wat mij super bevalt. Wij zoeken nog werknemers, nederlandstaligen alsook duitstaligen en franstaligen in Veliko Turnovo. Reis wordt geregeld en betaald en je krijgt ook hulp bij het vinden van accommodatie. Meer info? Laat het me weten.

Groetjes.

En het werk is niet toevallig voor in een callcenter te werken voor Ć©Ć©n of ander energiemaatschappij?

gr.

Graag zou ik wat meer info willen over de werkzaamheden en verdiensten in Veliko Tarnovo.
Woon zelf nog in Nederland en wil graag emigreren naar Bulgarije.
Mijn Bulgaarse vriendin woont nl. in Veliko Tarnovo.
Indien mogelijk graag z.s.m. een berichtje terug.
Groetjes

Goede middag,

Mijn naam is Sander van Stee en ik ben vierde-jaars student International Tourism & Travel Industry aan de NHTV in Breda.

Mijn ouders hebben 6 jaar geleden een nieuwbouw villa gekocht in de buurt van Veliko Tarnovo en zelf ben ik in het bezit van een vakantiehuisje en een apart stuk grond met bouwstenen.
Ik ben bezig met het opkopen van meerdere stukken grond en huizen, waar vakantiewoningen met zwembad zullen worden geplaatst (meerdere verspreid door de omgeving, groot en klein, voor jong en oud).

Momenteel regel ik tegen commissie klanten voor hotels, appartementen en makelaars.
De commissie die ik krijg wordt betaald vanuit de vraagprijs, dus komt ten rekening van de bedrijven, niet te klanten!
In feite fungeer ik als marketing manager voor de bedrijven in Bulgarije en als (gratis) informateur/adviseur voor de klanten.

Ik heb ontzettend veel kennis van de Bulgaarse cultuur, mentaliteit, regelgeving omtrent toerisme en de huizenmarkt.
Ook heb ik veel contacten opgedaan de laatste jaren.
Graag wil ik naast de verschillende vakantiehuizen een adviesbureau oprichten voor mensen met interesse in Bulgarije (zowel voor vakantie, vakantiehuis als permanent wonen in dit prachtige land)

Over de werkzaamheden:

  • In welke branche zit u?
  • Wat zijn de werkzaamheden en benodigde vaardigheden?
  • Wat is het uur salaris? (dit varieert nog al in Bulgarije)

Met vriendelijke groet,

Sander van Stee

Beste Sander,

  • Branche waarin ik werkzaam ben is Customer Service Logistics.

  • Veel omgang met klanten, veel administratieve handelingen, telefonisch contact met klanten, logistiek.

  • Op dit moment is mijn uursalaris ā‚¬ 16,15

In afwachting van jouw reactie.

M.vr.gr.

Fred Egglij

Beste Fred Egglij,

Bent u een medewerker/mede eigenaar van/samen met kaatjebianca?
De omschrijving die u geeft van de te verrichten handelingen klinkt interessant en komt overeen met mijn sterke punten.
Het salaris is voor Bulgaarse begrippen eigenlijk niet af te slaan!

Wat voor producten en of services verkoopt/biedt u aan?

Met vriendelijke groet,

Sander van Stee

Beste Sander,

Ik ben geen medewerker of mede-eigenaar van kaatjebianca.
Wat is dat voor een bedrijf en zoeken die nog personeel dan?
Hoezo is 16,15 euro per uur niet veel voor Bulgaarse begrippen?
Ik verkoop geen producten en biedt geen diensten aan.
Op dit moment ben ik nog werkzaam in Nederland tot 31 juli 2013.
Daarna wordt mijn contract niet verlengd en ben ik dus werkeloos.
Sander, zoek jij nog personeel of ken jij iemand in de buurt van
Veliko Tarnovo, die nog personeel zoekt?

In afwachting van jouw reactie.

M.vr.gr.

Fred Egglij

Beste Fred Egglij,

Ik reageerde op het eerste bericht, puur uit interesse :slight_smile:
16.50 Euro in Bulgarije is juist ontzettend veel! (niet af te slaan)
Als u ergens voor meer dan 10 Euro per uur aan de slag kunt in Bulgarije dan zou ik dat zeker aannemen.
Het gemiddelde loon in Bulgarije is namelijk + - 2.50 Euro per uur dus van 10 Euro per uur kunt u goed rond komen!

Ik werk nu op basis van commissie per klant die ik binnen haal voor Bulgaarse bedrijven.
Zelf ben ik bezig met het kopen van stukken grond en neer zetten van vakantiehuizen.
Aangezien ik nog op school zit wordt nu alles vanuit Nederland geregeld en praat ik bij met mijn partners als ik in Bulgarije ben (ik ga 27 April weer naar Bulgarije).

Ik hoop binnen een jaar het eerste huis huur-klaar te hebben en de tweede zal spoedig volgen.
Hierbij komt een mooi zwembad, een jacuzzi per huis, en eventueel een huurauto (Suzuki Vitara 1.6 4x4) per huis.
Ook kan ik airport transfers regelen voor de klant, en het bezoeken van te koop staande huizen en stukken grond (wij hebben de sleutels).

Daarnaast informeer ik mensen via forums, Facebook en binnenkort een website over de mogelijkheden en valkuilen in Bulgarije.

Voor alsnog heb ik geen personeel nodig aangezien de huizen nog in aanbouw zijn en ik de informatie zelf verstrek en inwin.
Wie weet in de nabije toekomst!

Mocht u nog vragen hebben of kan ik iets voor u betekenen?
Stel ze gerust!

Met vriendelijke groet,

Sander van Stee

Beste Sander,

Wat voor soort bedrijf hebben kaatjebianca dan?
En zoeken die nog personeel misschien?

In afwachting van jouw reactie.

M.vr.gr.

Fred Egglij

Beste Sander,

Kun je ook tips geven over op welke valkuilen ik moet letten?
Hoe zit het met wegenbelasting, autoverzekeringen en pensioenuitkeringen?
Worden pensioenverzekeringen in Nederland belast of in Bulgarije met flat tax?

M.vr.gr.

Fred Egglij

Beste Fred,

De meeste valkuilen liggen bij het kopen van een huis!
Wij hebben een goede koop aan onze huizen/eigendommen gehad, maar velen hebben dit absoluut niet!
Veel mensen worden opgelicht (het huis blijkt een bouwval, renovaties en afspraken worden niet nagekomen omdat er niet getekend is, etc etc)

Om dit te voorkomen wil ik de mensen gratis advies geven hoe dit aan te pakken.
Ik werk samen met een vriend van mij (een gevolmachtigde) die huizen voor mensen op naam kan zetten en de complete deal kan regelen (dit heeft hij ook voor ons gedaan). Hiervoor vraagt hij uiteraard een uurloon en wordt ook het uurloon van de beƫdigd vertaler gerekend, wat volgens de Bulgaarse wet moet bij het overdragen van een stuk grond of huis. Daarentegen heeft u geheel volgens de wet, zonder risico uw aankoop waarbij u gelijk de papieren overhandigd krijgt.

Wat betreft de auto, als u uw Nederlandse auto invoert dan bent u voor het invoeren en de wegenbelasting en verzekering totaal ongeveer 300 Euro kwijt. Per jaar zullen de kosten dus aanzienlijk minder zijn aangezien het meest betaald moet worden voor het invoeren.

De pensioenen worden in Nederland uitgekeerd dus belast in Nederland.
U kunt het geld zonder belasting te betalen in Bulgarije gewoon uit de muur trekken!

Met vriendelijke groet,

Sander van Stee

Ik weet niet wat ze doet en of ze nog werk heeft, ze heeft helaas nog niet gereageerd.

Wat betreft de wegenbelasting apart : 67 Leva per jaar (35 Euro)
Wat betreft de verzekering (1.9 diesel) : 200 Leva per jaar (105 Euro)
Het importeren totaal kost dus + - : 160 Euro totaal

Ik had de eerste reactie over het hoofd gelezen.

Met vriendelijke groet,

Sander van Stee

Beste Sander, de gegevens hierboven zijn voor elk type auto hetzelfde betreft wegenbelasting en invoer ?
Ik begrijp dat verzekeren wel afhankelijk is voor welk type auto.

Ik hoor graag van je.

Boldman

Beste Boldman,

De wegenbelasting is voor elk type auto (normale persoonsautoā€™s) het zelfde! De verzekering en een aantal belastingen hangt af van het type auto (aantal KW, PK, emissie etc).

Wat betreft onze werkzaamheden: wij geven informatie en advies, verkopen huizen, verzorgen airport transfers en accommodaties, richten bedrijven op en doen de boekhouding, voeren autoā€™s in en nog veel meer. Dit alles doen wij in de omgeving Veliko Tarnovo/Gabrovo.

Met vriendelijke groet,

Sander van Stee

Dag Kaatje,

Ik ben eveneens geĆÆnteresseerd om te leven en werken in Bulgarije. Ik ken het land ondertussen al wel, want namelijk mijn vriendin is Bulgaarse. We zijn ondertussen al 2 jaar samen en heeft ze al 6 maanden bij mij in BelgiĆ« gewoond, maar omdat nu haar moeder ziek is zoeken we ons te vestigen in Sofia. Kan je me iets vertellen over de job, welke voorwaarden er zijn, omstandigheden etc.?

Alvast hartelijk bedankt!

Hallo,

Afgelopen weekend ben ik teruggekomen van een week Bulgarije. Onverwachts met een Bulgaar vanuit Italie daar naar toe gegaan. En WAT een beleving, wat een mooi land, wat een mooie, gastvrije mensen.
Ik overweeg serieus om er ā€˜definitiefā€™ naar toe te gaan. Ik was in Sofia, Garbovo, Boriki, Veliko Turnovo en nog een paar plaatsen.
Wat zijn de mogelijkheden? Wat voor ā€˜werknemersā€™ zoek je?
Ik verneem graag van je.

Groet,

Ruud

Hallo,

Leuk om te horen dat veel mensen Bulgarije een geweldig land vinden :slight_smile:
Zelf ga ik komende jaren ook de overstap maken, momenteel regel ik de dingen half vanuit NL, half in BG.

Voor enkele bedrijven heb ik opdrachten gekregen om voor hun in Bulgarije een bedrijf op te starten en werknemers te zoeken.
In welke branche(s) zijn jullie momenteel actief en wat voor werk zijn jullie in geĆÆnteresseerd?

Met vriendelijke groet,

Sander van Stee

Hallo Sander,

Dank voor je snelle antwoord.
Het gaat hier niet om ā€˜jullieā€™ maar om mij persoonlijk.

Ik ben een ondernemer van 61, ben gestopt met werken in Nederland, ik woon nu tijdelijk in Bologna Italiƫ, maar heb mijn hart dus verpand aan Bulgarije.
Ik was in Nederland werkzaam in de commercie en management, handel, verkoop office automation.

Als salesmanager, later als sales director.
Ook interimmanagement.

Ik spreek naast Nederlands ook Engels, Duits, Frans en studeer nu Italiaans.

Ik heb contacten met een Bulgaarse ondernemer voor samenwerking. Ik ben me nu aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn.

Wellicht een eigen onderneming, of een partnership. Alles is mogelijk.
Ik ben nog lang niet uitgeblust en heb zin in een uitdagende functie in het mooie Bulgarije:

Internationale handel, toerisme, managementā€¦

Ik hoor graag van je.
Groet,

Ruud

Hallo Ruud,

Graag gedaan, sorry ik reageerde ook op subhero (post er boven).

Oke, dat klinkt niet verkeerd!
Meerdere talen is ook altijd een pro.

Ik ben 4e jaars student International Tourism & Travel Industry en werk samen met mijn Bulgaarse partner, eigenaar van SelectBG.
Zoals hier boven vermeldt bieden wij aardig wat services (onder andere het opzetten van bedrijven) en verkopen wij huizen in de omgeving Veliko Tarnovo/Gabrovo.
Op de website van SelectBG kunt u mij vinden als contactpersoon.

Zelf ben ik bezig met het opzetten van een adviesbureau voor zowel particulieren als bedrijven met advies over alles w.b.t. Bulgarije.
Dit wil ik (na mijn studie wellicht) uitbreiden tot Touroperator/adviesbureau.
Interessant om uw ambities te horen, wat u beschrijft is precies waar ik momenteel mee bezig ben :slight_smile:

Wellicht interessant om emails uit te wisselen o.i.d.?

Met vriendelijke groet,

Sander van Stee

hallo Sander,

mijn emailadres is ruudhendriks.mail@gmail.com

waar ik nu mee bezig ben is:

pelletsverkoop vanuit BG naar NL
een project van 36 bungalows en een hotel in Borike (bij Garbrovo) : planing 2014 start
toerisme
verkoop van de huizen

ik spreek jeā€¦
groet,

Ruud