Na mijn niet afgeronde opleiding zou ik graag er eventjes tussen uit willen. Ik zou natuurlijk hier een callcentre baantje kunnen oppakken om wat geld te verdienen, maar het lijkt mij zo fijn er echt helemaal uit te zijn. Voor een half jaar andere omgeving, andere mensen, andere taal, etc.
Een baantje in het buitenland is dan wat ik zoek. Heeft iemand misschien hier tips over? Ik heb op de site www.workaway.info al een beetje rondgekeken, maar dat is alleen maar kost en inwoning. Mijn budget is zeer laag, dus dat wordt al wat lastig. Ik zou graag een beetje willen bij verdienen.
De branche maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Kunnen jullie mij helpen hier mee? Het zou geweldig zijn!
Hallo AJ, ik ben laatst een oude bekende tegengekomen die in Bulgarije blijkt te wonen en werken. Toevallig hebben wij huizen gekocht in de zelfde omgeving en ga ik 27 april weer naar Bulgarije. Ik heb met hem afgesproken in de stad waar hij werkt, 25 km van mijn dorpje vandaan en zou kunnen vragen naar de werkzaamheden/verdiensten en of ze nog mensen zoeken voor een bepaalde periode? Mvg, Sander
Hallo Sander,
Dat zou ik erg leuk vinden. Ten eerste om al wat info er over te krijgen. Hoe zit het met onderdak in Bulgarije? Is dat goed te betalen? Als je meer info hebt kan je altijd een pm sturen. Ben zeer benieuwd. Is het trouwens inbound of outbound? Ik hoor graag meer van je! Groeten, AJ
Ik moet alles nog even navragen aan hem maar ik weet dat hij van het geld dat hij daar verdient goed kan leven en op vakantie kan gaan naar Nederland
Bulgarije zelf is spotgoedkoop, al weet ik niet hoe het met het huren van een huis zit,
Zelf heb ik huizen en stukken grond gekocht, wat nog minder kost dan het huren van een woning in Nederland voor een jaar!
Hij werkt als het goed is voor Eneco, dat zo kosten bespaart aangezien het gemiddelde uurloon in Bulgarije 2.50 Euro is. (uiteraard verdien je een stuk meer, hier in Nederland werken de mensen voor bijvoorbeeld 15 Euro, dus stel je zou 10 Euro per uur verdienen dan heb jij een riant inkomen en Eneco bespaart weer 5 Euro per uur per persoon)
Binnen 2 weken weet ik precies hoe alles in zijn werk gaat en kan ik alle informatie toesturen, ik heb gewoon internet gedurende de hele vakantie
Succes! Een tijdje in het buitenland wonen en werken kan echt een super ervaring zijn die niemand je meer afneemt. Doordat je in een omgeving zit met andere gewoonten, eten, cultuur en omgangsnormen, leer je ook jezelf goed kennen, en leer je eigenlijk ook pas echt Nederland kennen.
En met wat geluk maak je natuurlijk ook nieuwe vrienden, die je later nog eens op kan zoeken.
Sinds ik vaak in Bulgarije kom zie ik inderdaad pas echt hoe Nederland en voornamelijk de Nederlanders in elkaar steken.
Waar in Bulgarije alles graag samen wordt gedaan, zie je dat in Nederland alles steeds meer individualistisch aan het worden is. Alles is gehaast en waar je ook komt, er wordt continu druk op je gezet wat vaak tot verkeerde beslissingen lijdt. (studiekeuze bijvoorbeeld, been there done that)
Ik ben uiteindelijk niet voor niks International Tourism & Travel Industry gaan studeren
Momenteel ben ik druk bezig om allerlei dingen te regelen in Bulgarije en na mijn studie zal ik dan ook vaker daar te vinden zijn dan hier! Mijn vriendengroep in Nederland bestaat uit grofweg uit mensen tussen de 20 en 25, die in Bulgarije tussen de 18 en 70. Dit zegt al iets over de openheid van Bulgarije en tevens de desinteresse van mensen hier in Nederland.
Waar je ook heen gaat (voornamelijk richting zuid en oost), het zal een geweldige eye-opener zijn!
Zuid en Oost komen hier heen voor het geld, ik ga daarheen voor geluk
Nou, ik bedoelde niet zozeer dat elders alles beter is dan in Nederland. Elk land heeft voor- en nadelen.
Na een reis in een land waar een vertraging van 4 uren heel normaal is (bv. Malawi), zal je niet meer zo gauw mopperen op de NS. En ook na het spreken van mensen die helemaal geen pensioenregeling hebben in hun land en dus moeten werken tot hun dood, of die geen ziektekostenverzekering hebben… Ja dan waardeer je iets meer hoe welvarend Nederland is, iets wat nu helaas grof wordt afgebroken door de VVD.
En in andere landen kun je dingen tegenkomen zoals slechte wegen, onaardige mensen tegen buitenlanders, religies waar je niks mee hebt, de verkeerde weg wijzen en nooit zeggen wat ze echt menen, geen bericht bij vertragingen, veel wanhopige armoede, pokkeherrie overal waar je komt en veel smog, corrupte dictators en politici…
Én inderdaad kom je ook dingen tegen die je in andere landen juist leuker vindt. De omgang tussen mensen, een relaxtere levensinstelling, minder materialisme (alhoewel dat toch in de aard van mensen lijkt te zitten, dat zie je wel aan de nieuwe ‘booming’ economieën zoals India en Brazilië: de middenklasse wordt net zo hebberig als wij al zijn), lekkerder weer, lekkerder eten…
Dit vat heel goed de fasen samen waar de meeste mensen doorheen gaan:
De een blijft hangen in een negatieve fase en wil zsm naar huis. Dan heb je wel de ‘winst’ van meer waardering voor je eigen land. De ander ziet het uiteindelijk gebalanceerd.
En of je na die balans en het zien van nuances, je meer thuis voelt in je eigen land of in dat andere, dat verschilt per persoon.
Hoe dan ook is een tijdelijke woon- en werkervaring een verrijking!
Overigens hoor je altijd maar weinig over ‘reverse culture shock’, wat wel staat beschreven op die wiki pagina. En wat ik ook vaak heb gehad. In het buitenland idealiseer je soms dingen uit je eigen land, maar bij terugkomst schrik je extra hard van het feit dat iedereen altijd z’n agenda trekt als je wat wilt gaan drinken, dat mensen zo zeuren over kleine dingen, en zo individualistisch en materialistisch zijn zonder oog voor hoe het er in de rest van de wereld aan toe gaat.
Je kunt zelf proberen vast te houden aan mooie waardes uit andere landen, bv wat rustiger aan leven en niet zo stressen. Mij lukt dat eigenlijk prima.
Dat snap ik, maar ik bedoel dat ik het hier achteruit zie gaan en daar zie groeien.
Natuurlijk zijn sommige dingen hier veel beter geregeld, maar als buitenlander in Bulgarije met geld is dat niet zo’n heel groot probleem.
Daar kom je ook slechte dingen tegen, maar hier in Nederland toch een stuk meer (criminaliteit etc)
In Bulgarije spelen de problemen zich af op een niveau waar de gewone burger, voornamelijk de buitenland, geen last van heeft.
Het hangt waarschijnlijk van de persoon, zijn instelling en nog veel meer dingen af of hij of zij zich thuis zal voelen in het buitenland.
Of je wilt niet meer terug naar Nederland, of juist heel graag, maar je komt er nooit achter als je het niet probeert!
Ondanks dat ik het ontzettend naar mijn zin heb in Nederland, heb ik het toch meer naar mijn zin in Bulgarije.
Daarnaast zijn de mogelijkheden als jonge ondernemer uit het buitenland die net is afgestudeerd een stuk groter in Bulgarije.
Mijn eigen bedrijf loopt al aardig en ik ben druk aan het uitbreiden w.b.t. het kopen van stukken grond/bouwen van vakantiehuizen.
Ik ben gisteren aangekomen in Bulgarije en heb al het een en ander geïnformeerd!
Komende dagen weet ik alle details maar van wat ik heb gehoord verdien je bij het callcenter tussen de 1000 en 1500 Euro per maand, een geweldig Bulgaars salaris tegen hard werken, dat wel.
3 mei heb ik afgesproken met mijn Nederlandse kennis die hier nu een aantal jaar werkt en hij zal mij de exacte informatie verschaffen.
Ik heb kennis gemaakt met de mensen die werknemers regelen en mits er genoeg gezond verstand in je schuilt hebben ze eventueel interesse in een Nederlandse werknemer voor een jaar!
Het hangt er vanaf of je in bezit bent van eigen vervoer waar je accommodatie zou kunnen krijgen, mocht mijn huis al klaar zijn dan kunnen we een maandelijks bedrag afspreken, zo niet wordt er voor huisvestiging gezorgd (± 500 Euro per maand, appartement in de binnenstad)
Meer informatie volgt! Hopende alvast genoeg informatie geleverd te hebben!