Vakantiewerk in het buitenland

Een goedenavond,

Mijn leven is compleet veranderd sinds ik twee keer een half jaar in het buitenland heb gewerkt en gewoond (Curaçao en Kaapstad). Sinds ik terug uit Zuid-Afrika ben denk ik elke dag aan mijn volgende bestemming.

Nu heb ik eigenlijk het idee om in de zomer (ik ben nog student) ergens in het buitenland te gaan werken (minimaal tegen kost en inwoning). Waar weet ik eigenlijk nog niet, er zijn veel aantrekkelijke landen. Heeft er iemand misschien een leuk idee?

Ook wil ik graag vragen hoe mensen die dit al eens eerder hebben gedaan geregeld hebben (en hoe dit bevallen is).

Alvast bedankt,

Vriendelijke groeten,

Robbie Campo

Zelf heb ik ruim een jaar in Boedapest gewoond en gewerkt. Ik werkte er voor een call-center, o.a. voor eBay. Op Toplanguagejobs.nl zijn vaak banen te vinden, ook in Boedapest. Veel call-centers zijn daarnaartoe verkast omdat arbeid daar nu eenmaal goedkoper is. Ze zitten er te springen om Nederlanders en het bedrijf waar ik voor werkte, regelde (als enige van al die bedrijven daar) ook woonruimte. Die deel je dan nog met twee anderen, dus je moet een beetje flexibel zijn. Ik had een beetje geluk en had het eerste half jaar een heel appartement voor mezelf. Daarna met twee andere gasten samengewoond, waarbij ik wel mijn eigen douche en toilet had. Dat was ook een kwestie van geluk, want niet iedereen had dat. Het werk is niet echt spannend (tot ronduit vervelend, maar er zijn soms mogelijkheden om te switchen). Het werk voor eBay was goed te doen. Veel e-mails beantwoorden en verder wat telefonische vragen, in mijn geval van Vlaamse klanten. Ik had een Hongaars contract en verdiende zo’n 1300 euro in de maand. De Hongaarse belastingen zijn echter schrikbarend hoog, dus ik hield er maar zo’n 700 euro aan over. Met overwerk is dat bedrag dan nog wel te verhogen. Naar Hongaarse maatstaven is dat echter een heel behoorlijk salaris. Mijn Hongaarse collega’s kregen voor hetzelfde werk maar 400 euro, en zij moesten dan ook nog hun eigen huur betalen.

Samengevat was het een geweldige ervaring en ik mis Boedapest nog elke dag. Je kunt het een beetje vergelijken met Parijs, maar dan het Parijs van 1970 zeg maar. Bovendien is Boedapest een stuk kleiner; het is een wereldstad, maar dan wel op een menselijke schaal.

Vraag maar raak als je meer wilt weten. Ik zou je eventueel zelfs kunnen aanmelden bij het bedrijf zelf. Daar zou ik hen ook nog een dienst mee bewijzen… Mocht het je niks lijken (dat kan natuurlijk ook) dan wens ik je succes met eventuele andere plannen.

Bedankt voor je info, dat klinkt niet verkeerd. Maar is het ook mogelijk om dat alleen van de zomer te doen? In oktober begin in namelijk weer met school. Kwam je verder wel rond met die 700 euro?

Ik dacht dat je nooit meer zou reageren… :wink:

Alleen in de zomer…? Dat maakt het verhaal wel wat lastiger. Volgens mij is het minimum een half jaar. Wel heb ik veel mensen zien komen en zien gaan die het uiteindelijk toch niks vonden en die binnen een paar weken alweer thuis waren (het record staat op drie dagen!!!). Er waren mensen die heimwee kregen en er waren er zelfs die het idee hadden in een derde wereldland terecht te zijn gekomen (maar dat waren dan vooral mensen die nog nooit buiten de Vinex waren geweest). Als je besluit om voor het einde van het contract (dus minimaal een half jaar) terug te gaan dan moet je de vlucht naar NL zelf betalen. Nou kost dat met Wizzair tegenwoordig bijna niks, maar het lijkt me eerlijk gezegd niet zo handig om het zo te spelen. Dat bedrijf waar ik over spreek zat (en zit) te springen om Nederlanders en in zekere zin doen ze elke keer een investering door de heen- en terugvlucht en het onderdak te betalen.

Van die 700 euro kun je in Hongarije toch aardig rondkomen. Het lijkt weliswaar niet zoveel, maar er hoeft ook verder niks meer vanaf omdat je geen vaste lasten hebt. Bovendien wordt het onderdak voor je betaald (dat is daar toch ook al gauw 250 euro waard), dus dat kun je er eigenlijk nog bij optellen. Ook de verzekering is geregeld en betaald.

Het leven in Hongarije is toch nog een stuk goedkoper dan hier; je moet alleen een beetje opletten waar je je boodschappen haalt. Op elke hoek van de straat zitten 24-uurs winkeltjes; heel handig, maar ook duur. De goedkopere supermarkten (Tesco, Auchan) zitten eigenlijk allemaal buiten het centrum. Je kunt die vergelijken met hypermarkten als Carrefour in Frankrijk; ze zijn gigantisch groot en ook nog eens heel goedkoop.

Wat Boedapest duur maakt is het feit dat het een geweldige stad is waar elke avond wel wat te doen is. Hongaren gaan graag en veel uit en het is heel gebruikelijk dat collega’s afspreken om wat te gaan drinken. Als je dat drie keer in de week doet, tja, dan gaat ook daar het geld hard… :smiley:

Ok, het is zeker een interessante optie, ik houd het in mijn achterhoofd. Momenteel weet ik nog niet precies wat ik ga doen. Ik overweeg ook nog twee andere dingen, namelijk ergens vrijwilligerswerk te gaan doen of misschien een cursus Spaans in Latijns-Amerika. Heeft iemand misschien ervaringen met de laatste?

Bvd.

ja ik ben vorige zomer op een taalreis spaans geweest naar Costa-Rica 3 maanden helemaal top