Aangezien ik de kans heb om in Bulgarije (Sofia) te werken en te wonen, wilde ik graag weten wat de algemenen ervaringen zijn en of er hints en tips zijn die ik mee moet nemen in mijn besluit. Ik ben nog niet helemaal over de streep, en ik heb ook nog een aanbieding om Praag aan te doen als mijn nieuwe werkplek, dus ja… ik ben zeer benieuwd.
Hoi Foofah, in volgorde van je vragen hier wat antwoorden.
het weer kan in de zomer bloedheet zijn en in de winter steenkoud
met alles wat daar tussen zit.
Criminaliteit heb ik niets van gemerkt, dat schijnt zich voor buitenlanders
hoofdzakelijk te concentreren rond Sunny Beach waar de jeugd zich kromdronken
zuipt en daarmee een makkelijk slachtoffer wordt.
Het openbaar vervoer is goed geregeld, er zijn ofwel de grote busdiensten naar andere
steden ofwel de minibussen die het vervoer met de dorpen onderhouden.
Voor Sofia weet ik het verder niet.
De prijzen zijn, naar onze begrippen, onvoorstelbaar laag, opnieuw Sofia is de hoofdstad
en zal ongetwijfeld wat duurder zijn dan de rest van Bulgarije.
Overal zijn internetcafe’s te vinden, veel hotels hebben een internet voorziening.
In Sofia lijkt het me dat een internetcafe zo te vinden is, mijn ervaring met internet
vanuit het hotel waar ik verbleef was in ieder geval goed.
Het is een boeiend en mooi land, dat kan ik je in ieder geval vertellen.
Als je zelf nieuwsgierig bent en een beetje moeite doet kun je hele mooie
kloosters en dorpjes bekijken met de minibus.
Daar kan ik Westhammerke alleen maar in steunen, naar onze begrippen zou je misschien denken, poeh hé. Naar Bulgaarse begrippen is het een zeer goed inkomen, met een gemiddeld inkomen van Euro 350 per maand verdien je daar al snel veel geld.
Even een aanvulling, ik bedoel als Europeaan uit een ander land verdien je altijd meer en kun je
leven als God in Frankrijk terwijl je tegelijkertijd veel goedkoper bent voor een bedrijf dan in je eigen thuisland.
Wat er gezegd werd maakt mij in principe niet zoveel uit, iedereen is wel eens negatief na een negatieve ervaring. Ik heb Portugal getrotseerd en daar was het soms ook bar en bar slecht in de werkomgeving. Ik ga daar niet over klagen, maar probeer het beter voor mezelf te maken.
Ik ben geheel op de hoogte van wat ik ga verdienen en wat ik over het algemeen kwijt ben per maand. Als het werk niet goed is, ga ik proberen om er wat aan te doen in plaats van negatief te reageren op whatever…
Dus de stelling van prinsdesigns boeit me alleen maar omdat ik zijn ervaring wil weten, als hij die al heeft, geen idee. Mijn ervaring kan natuurlijk helemaal anders zijn… who knows!
Ik stap aanstaande Dinsdag op het vliegtuig en ga naar Bulgarije, pas dán zie ik wel verder. Bulgarije, here I come!
Praag en Sofia zijn allebei fantastische plaasten om naartoe te gaan en langere tijd te blijven. Toch zou ik voor Sofia kiezen, simpelweg omdat het centrum veel meer te bieden heeft dan het kleine centrum van Praag. Ook de personaliteit van de bulgaren is makkkelijker om mee om te gaan vergeleken met de tsjechen (vooral de pragenaren) het is een beetje een mix van meditiraans en balkan.
In Sofia wordt flink geinvesteerd in de infrastructuur, er is snel en spot goedkoop internet, het OV is prima geregeld en er komen een paar mooie nieuwe metro stations bij. Het weer is opzich redelijk vergelijkbaar, maar het voordeel van Sofia is dat als je van de sneeuw houdt je gelijk de bergen in kunt, waar je vanaf Praag toch een uurtje moet rijden. Tevens bieden de bergen een koele plek in de warme zomer. Zit je in een apartement met ramen op het zuiden, dan hoef je in de winter nauwelijks te stoken, dat doen de buren om je heen wel en de zon houdt je warm
Beide steden zijn veilig, maar je moet je ogen open houden. Geef je je sleutel aan een portier om je auto te parkeren, dan loop je het risico dat je sleutel gekopieerd wordt. Vooral in Sofia verdwijnen auto’s erg snel, maar daar sta je zelf bij.
Ga je de stad uit, dan tsja, beide landen zijn mooi. Bulgarije heeft fijne stranden voor de lente en de nazomer, hartje zomer moet je er eigenlijk niet naartoe willen.
Zo te zien is Sofia absoluut de moeite waard om een keer een midweek naar toe te gaan.
Zet ik op mijn stedenlijstje, dank voor de informatie. Ik ben alleen maar geland op het vliegveld
van Sofia en daarna direct doorgegaan naar Arbanasi dus weet helemaal niets van deze stad.
Ik ben nu inmiddels in Sofia aangekomen en zit nu ff snel in mijn hotel te netten. Mijn eerste indruk is prima, al merk je wel het verval en gebrek aan geld hier en daar. Maar, dit heb je in meerdere Europese steden en het is een kwestie van wennen, ik heb in Portugal dit ook veel gezien.
Het is inderdaad spot spot spotgoedkoop, heb net een hele maaltijd achter de kiezen voor 18,46Lev = 9,51€, let wel, 1 grote pizza, halve liter Heineken, heerlijk dessert en een expresso. Metro kaartje is 1Lev, 50 eurocent. Kost niets hier dus…
Via het bedrijf waar ik ga werken (idd Euroccor) heb ik in 1 dag na mijn aankomst (gisteren) een buitengewoon goed apartement gevonden, ramen op het zuiden, nieuwe meubels, internet, onkosten, voor 300€ per maand, 15 minuten wandelen van waar ik kom te werken. Dus ja, al mis ik op dit moment wel mijn vorige landen (Denemarken / Portugal) ik denk wel dat ik het hier heel erg naar mijn zin ga krijgen. Ik moet alleen even wat meer mensen leren kennen hier om mijn draai te kunnen vinden.
Maandag eerst naar Veliko Tarnovo een ander Bulgaars plekkie en zien of ik het echte oude Bulgarije te zien krijg… ben benieuwd.
Zoals gezegd door mensen die al eerder in Bulgarije geweest zijn, het is naar onze begrippen spotgoedkoop en dan zit jij nog in Sofia. Als je voldoende tijd hebt in Veliko Tarnovo zou ik zeker ook een taxi nemen naar Arbanasi en daar rondslenteren, is echt gaaf.
Als je via het bedrijf waar je werkt 1.000 of 1.500 Euro per maand verdient kun je dat zien als
2.000 of 3.000 leva per maand, het loopt net niet helemaal 2 op 1.
Met een gemiddeld inkomen van 700 Leva per maand ben je een spekkoper, kun je daar lekker leven en nog flink sparen ook.
Hoi Jan, ik reis alleen en kom dus meer met mensen in contact dan als je met twee of drie bent.
Heb er zitten praten met Australiërs, met Japanners, met een enkele verdwaalde Nederlander, met
een Chinees uit Bejing en inderdaad ook met 1 ouder stel uit België genoeglijk zitten beppen op een terras. Uiteraard ook met Bulgaren die het engels een beetje machtig waren. Het is echt een geweldig land.
Wel het skigebied zal wel nog een uur of 2 a 3 rijden zijn. allee als je richting bansko gaat. Want je kan rond sofia ook in de bergen gaan maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je daar kan skieen.
De taal is toch wel verschillend van het Russisch, de schrijfwijze ook, maar sommige woorden komen redelijk overeen maar de meeste niet.
Wel het vrouwelijk schoon zal je wel bevallen denk ik en weggaan of uitgaan zal zeker geen probleem zijn, je moet je niet echt aan het ergste verwachten.