Precies. Waarom denk je dat die roadtrains en ook veel auto;s met die bullbars en ruitbescherming rondrijden?
Van hydrofiele luiers een handoek maken.
Deze doeken drogen beter af dan die gekke zeem-handoeken. Bovendien zijn ze ook meteen weer droog en lekker goedkoop!!
Of de praktrische paklijst!! http://tips4oz.com/paklijst-tips-Australie/index.html#.UDKMqd0aM6g
Hallo allemaal,
Kijk eens op www.tipsvooraustralie.nl
Dat heeft mij enorm geholpen voorbereidingen te treffen voor Aus! ![]()
Groetjes Eef
wat een onzin allemaal / rijden kan je altijd zelfs in het donker zonder remmen 250 km door de bush backt to alice springs. Maar rij voorzichtig.
tegen de muggen en ander ongedierte , gebruik catnip dat is 10x sterker dan deet en volstrekt onschadelijk .
Ik deed 52000km in een jaar , hoofdzakleijk door de bush , ik denk dat ik een beetje ervaring heb, en weet waarover ik spreek
Hier nog wat verstandiger advies:
Blackbutt reservein Newcastle
Gratis reservaat waar je de wildlife van Australie kunt bewonderen. Leuk voor als je in de buurt bent bij Newcastle New South Wales.
Citaat Jakomoto:wat een onzin allemaal / rijden kan je altijd zelfs in het donker zonder remmen 250 km door de bush back to alice springs. Maar rij voorzichtig.
Jakomoto maakt een grap, is levensmoe en heeft dan pech gehad of is dat niet en heeft heel veel geluk gehad.
We hebben in outback Queensland gereden waar een heel groot cattle station in heel korte tijd was leeggruimd. Omdat de cattle trucks de nacht doorreden, slalomden wij de volgende dag kilometers lang tussen kangoeroekadavers en, nog veel zwaarder, wilde varkens door. En wat te denken van alle ‘unfenced paddocks’ waar koeien overal de weg kunnen oversteken en bij voorkeur lijken te gaan liggen slapen op het nog warme asfalt?
En tips? Zie onze website!
Niks levensmoe, en ook geen geluk gehad , anders waren de remmen na een volledige revisie in allice springs niet stuk na 250km. Maar maak de mensen niet onnodig bang , wij hebben 52000 km gereden hoofzakelijk over durt road , dus niet over de asfalt zoals je zelf aanhaalt, en dus nog minder tussen de buitenlandse toeristen. Je hebt dan toch wel dankbaar gebruik gemaakt van al die verse smakelijke Road kill, en een lekkere bbq gehouden voor de ganse omgeving daar. We kunnen onze lach nauwelijks onderdrukken en vrezen dat je australie expiriance uit de toeristenfolders komt.
Ga eens écht mee , we vetrekken volgende maand weer voor 4 maand.
Toeristenfolders?
Is zes jaar en 120.000 kilometer inclusief een lang offroad avontuur met een 6,5 tons OKA motorhome genoeg?
:wereld:
op de echte tracks kom je nochtans die toeristenbakken van een oka niet tegen, daar kiezen ze nog steeds voor het echte werk een toyo troopy.
Maar ja de asphalt dient ook gebruikt te worden natuurlijk, anders lag die er voor niets.
Prestige om de langste en de dikste te hebben is voor sommigen blijkbaar nog steeds prioritair, en tenslotte de mensen moeten het ook kunnen zien hé. En die kom je bijna niet tegen in de bush.
Toeristenbakken? Duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt. Kijk eens hier: http://www.oka4wd.com/xt196.htm en zie een niet-toeristen OKA die als het nodig is als eerste een rivier kruist (want kan door 1,25 meter water) en vervolgens de volgende dikke 4wd’s naar de andere kant wincht. Of in elk geval zorgt dat ze niet wegspoelen.
Organisatoren van trips nemen die rissico’s niet. Liability en op tijd terug zijn is hun motto.
Ik heb ons zonder al te veel worries eens in 30 uur weer op het spoor gekregen toen we net effe iets te ver doorgereden waren en er in de verre omtrek geen boom stond om wat takken te verzamelen. Nee, geen contact via de radio, geen ontvangst via de mobiele telefoon. Maar wel met voor nog een week eten en water aan boord. Dus dan maak je je niet zo snel zorgen.
De man die deze OKA helemaal zelf OKA heeft gebouwd is in Australië echt overal (nou ja bijna) geweest en haat asfalt. Wij hebben er maar een aantal maanden in gereden en ons als rookies natuurlijk niet aan de gevaarlijkste tracks gewaagd. Maar dat het een unieke ervaring was om door rivieren en over watervallen te rijden, door de duinen en het over strand kun je wellicht voorstellen.
En ik blijf erbij, alleen 's avonds en 's nachts rijden als het echt moet. Anders gewoon de verstandigste methode kiezen en rond happy hour een leuke plek met een mooie zonsondergang opzoeken. Het liefst met een paar andere happy campers rond een kampvuur.
ok dat klinkt al veel beter, savonds en snachts rijden doe je niet voor je plezier, maar soms kan het niet anders, maar maak de mensen dan niet bang , het valt allemaal best mee als je voorzichtig bent, ik zit ook liever aan het kampvuur dan in het donker liggen te pieren naar overtekend wild.
Genoeg nu over het rijden in het donker…
Graag verder met andere TIPS…
Of we maken een aparte topic van ‘Rijden in het donker…’
Laat maar, Kees. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee dus kan er geen tips over geven :cheer:
Tip van de week: Pak 't vliegtuig ipv boot vanaf NL. Dat gaat 'n stuk sneller :lol2
BTW: een oud collega is echt ooit met de boot geweest, 8 weken varen geloof ik.
Tip van het jaar: pak eens de boot ipv van het vliegtuig. Dan kom je pas relaxed aan. Sorry, nu weer serieuze tips?
Denk aan de kortingsbonnen voor brandstof onderaan diverse supermakt-kassabonnen als je er voor minstens 30 dollar koopt. Standaard 4 cent per liter, soms 6 en regelmatig de aanbieding 4+4 als je in de shop bij het benzinestation 5 dollar besteedt. Koop er eerst een krant voor, (op zaterdag heb je er bijna een week lol van ;-)) en die kost er net zo veel als elders. Voor de rest betaal je dan iets meer dan in de winkel maar het is een fijn gevoel als je 8 cent korting van je benzine- of dieselbon af ziet gaan.
Stel dat je gaat camperen en je slaat fors (voor 60+ dollar) in, reken dan na 30 dollar af en de rest weer. Dan heb je ook een bon voor als je daarna een keer niet zo veel hoeft te kopen. Hoewel je bij de huidige prijzen zo aan 30 dollar bent. De liquor stores van Coles en Woolworths tellen namelijk ook mee. Paar flessen/kartons wijn, wat biertjes en een Bundaberg…
Je lijkt mijn DW wel Willem. Die zit ook altijd zo met die bonnen to klooien. En ze komt niet eens uit Zeeland.
Maar bij wat wij tankten, 100 tot 150 liter per keer, tikte het toch aan. En in de beginjaren was het zo dat je bij 50 dollar besteding een bon van zes cent kreeg.
De benzinebonnen , zijn een leuke besparing als je twee tanks van 90 liter te vullen hebt, dat is waar