Jullie kiezen wel een beetje een lastige plek om een auto te kopen moet ik zeggen. In heel N.T. leven niet zoveel mensen dus het aanbod van (goede) betaalbare auto’s is dan ook een stuk minder dan bij de grote steden. Daar komt bij dat een in de N.T. geregistreerde auto gewoon domweg lastig is. Je kunt hem wel op je naam zetten, maar je kan hem maar voor 3 maanden registreren, en je kan hem niet online verlengen. Je kunt hem ook niet in een andere staat laten testen (de R.W.C., de apk zeg maar) en hem dan verlengen. Nee, als je hem wilt verlengen moet je terug naar de N.T. om hem daar te laten keuren en verlengen.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk om hem wel op N.T. plates te kopen en hem dan in W.A. over te zetten op W.A. plates. Verwacht hierbij wel wat kosten aangezien je voor de rego moet betalen (mijn LandCruiser was toen 500dollar voor een jaar, je kunt ook voor een half jaar kiezen) en natuurlijk ook voor de keuring en eventuele reparaties die hun nodig achten. En daar komt bij dat auto’s die niet zijn voorzien van een immobiliser er één ingebouwd moeten krijgen voordat ze naar de R.W.C. kunnen (mijne was voor ik meen 170dollar ingebouwd).
En als je auto op andere plates staat dan van de staat waar je hem wil verkopen is dat ook knap lastig, want er zijn maar weinig Aussies die daar moeite voor willen doen om hem in zijn eigen staat geregistreerd te krijgen, en dus krijg je er niet veel geld voor terug.
Al met al wel een hoop gedoe dus…
Kijk, als je nou toevallig in Darwin een auto van een backpacker over zou kunnen nemen die op W.A. plates staat (en dan liefst een 4x4 maar daarover zo meer), en als je dan ook nog het geluk hebt dat je hem in Queensland kan verkopen aan een andere backpacker, dan heb je helemaal geen probleem.
Als ik het goed heb kun je een auto op W.A. plates zo in een andere staat op je naam zetten (meen zelfs dat dat online kon…) en je kunt de registration (rego) zo online verlengen zonder keuring (R.W.C.). Dat is dus wel handig.
Goed. In october zit je inderdaad in de Build-up van de wetseason, maar dat is voornamelijk in het gebied rond Darwin. Tuurlijk kan er een keer een fikse storm zijn, maar in het begin van de wetseason is dat helemaal niet zo’n probleem, de grond neemt al dat vocht wel op aangezien het kurkdroog is. Ga je verder naar het zuiden en naar het westen (richting Broome) dan valt het allemaal wel mee. Ik ben nu 2x in de wetseason in Broome geweest (1x van sep tot eind jan, de andere keer van begin nov tot begin mei) en we hebben beide keren niet zo heel veel regen gehad. In december kun je al wel wat meer regen verwachten in de Kununnurra regio.
Je kunt ook even navragen of de wegen open zijn (vooral als je de Gibb wil doen is dat wel belangrijk), dan is de kans dat je voor verassingen komt te staan ook wat kleiner.
Ik zou persoonlijk voor een 4x4 gaan. In W.A. zijn de meeste mooie plekken en national parks alleen maar toegangkelijk met een 4wd. Denk hier aan de Gibb met al zijn gorges, Bungle Bungles, Karajini, Dampier Peninsula (noordelijk van Broome, aanrader!!!) maar ook ten zuiden van Perth zitten erg veel mooie plekken.
Maar dit geld niet alleen voor W.A., denk ook aan Fraser Island waar een 4wd essentieel is. Veel gravelroads, vooral de langere en die wat meer afgelegen zijn, zijn niet altijd in goede staat. Een gewone auto rammelt al gauw aan stukjes. Een 4wd is gewoon robuuster, die kan dat soort abuse beter aan.
Oh, en bereid je maar vast voor op de vastness van W.A. Afstanden zijn werkelijk enorm…
Als je national highway nr1 volgt is het toch een kleine 4100km van Darwin naar Perth, en dat is zonder ook maar 1 zijweggetje te pakken 
Wel grappig om te bedenken dat de Kimberley iets van 410.000 km2 is, 10x zo groot als nederland dus, maar dat er maar iets van 35.000 mensen wonen :).
Ik zou zeggen, hartstikke veel plezier!!! Ik ben stikjaloers!!!
Maar ik ga eind van het jaar weer een half jaartje…
Succes met plannen verder!
Ohja, even een kleine toevoeging…
Zorg dat je altijd, en dan ook altijd (!!!) genoeg water bij je hebt. Ik had bijna altijd 50ltr bij me. Klinkt veel? Bedenk wel dat de temperaturen in de Kimberley tussen de 35 en 40 graden ligt, maar tegen de tijd dat jullie er zijn is de luchtvochtigheid ook nog eens tegen de 70procent overdag. Als je het hier op een zomerdag al benauwd hebt, nou… you ain’t seen nothing yet ;).
In Broome dronk ik makkelijk iets van 8ltr per dag. Ben je met zijn 2en, dan heb je dus genoeg voor 3 dagen met die 50ltr!!
Voorbij Broome, zo halverwege Broome en Port Hedland, neemt de luchtvochtigheid af maar dan neemt de temperatuur toe. 40 graden in de schaduw is dan vrij normaal…
Een gewaarschuwd mens telt voor 2