Routetips en bezienswaardigheden

Mijn vriend en ik hebben tickets geboekt voor autralie. We vliegen op 5 oktober. We gaan eerst 3 dagen naar kuala lumpur en dan drie dagen naar singapore. Daarna vliegen we naar Darwin. En vanaf daar kan ik wel wat tips gebruiken. We zijn van plan een auto te kopen in Darwin, daarna naar Perth te rijden en dan onderlangs helemaal naar adelaide, melbourne en sydney. Eind december willen we in ieder geval in sydney zijn om daar oud en nieuw te vieren. We hebben dus tijd genoeg om onderweg in allerlei plaatsjes wat langer te blijven en uiteraard willen we ook een uistapje naar de outback maken. Vanaf januari willen we de oostkust nog een stukje verder zien en dan vliegen we naar nieuw zeeland.
Is dit een verstandige reisroute?? Kunnen we een auto (redelijk goedkoop) kopen in darwin?? Waar zullen we allemaal tijd doorbrengen onderweg? Voor welke stukken moeten we oppassen en moeten we dar speciale voorzorgsmaatregelen voor nemen??

Veel vragen en er komen er vast nog meer. Al vast hartelijk bedacht voor de reacties!

Groetjes Suze

Hi
Je planning is goed, in zoverre dat je van half december tot eind januari rekening moet houden met de schoolvakanties. Ik weet niets van het kopen en verkopen van een auto maar kan je wel een site geven: www.traveller-autobarn.com.au Maar ik zou me goed voorbereiden en alle voor en nadelen tegen elkaar afwegen. Je wil niet met een inferieure auto ergens stranden en je moet zorgen voor goede verzekeringen.
Het moment dat je Darwin verlaat ben je al in de Outback en dat blijft zo tot boven Perth en ten oosten van Perth tot bij Adelaide. Allemaal outback. Australia bestaat voor 80% uit outback. Je vraag is natuurlijk erg algemeen. Ik zal een aantal niet te missen plaatsen geven:
Darwin: Kakadu NP en Litchfield NP
Tussen Darwin en Broome: Katherine Gorge, Mataranka, Gregory NP, Gibb River road (alleen 4wd), Kimberleys (ook 4wd), Purnululu (Bungle Bungle) NP, alweer 4wd. Cable Beach en Broome.
Tussen Broome en Perth: Karijini NP, Cape Range NP, Coral Bay en Ningaloo Reef, Shark Bay, Kalbarri NP, Nambung NP (Pinnacles).
Ten Zuiden en ZW van Perth: Margaret River, Wave Rock, Pemberton, Top Tree walk, Albany, Esperance met de Ocean drive en Cape Legrand NP.
Naar Adelaide: Nullarbor Plain en Head of Bight. Flinders Ranges NP, Clare Valley, Fleurieu Pen. Kangaroo Island.
Tussen Adelaide en Melbourne: Coorong NP, Grampians NP, Great Ocean Road. Ballarat en de goldfields.
Tussen Melbourne en Sydney: Philip Island,Victorian Alps, East Gippsland, de kustweg naar Sydney via Canberra en de Blue Mountains.
Dit is maar een kleine opsomming van de mogelijkheden. Ik zou niet weten waar je speciaal moet opletten. Wij hebben nooit problemen onderweg gehad. En pas op: Neem altijd water mee onderweg, zet een hoed met wijde rand op als je gaat wandelen, slop on sunscreen, blijf bij je auto in geval van panne en never ever rijd tussen zonsondergang en zonsopgang buiten de steden.
Succes met je planning.
Yeehaw.

Hallo,

Hou je rekenig ermee dat je beter nu al je hotel of hostel voor oud en nieuw in Sydney boekt. Dit omdat het heel hard gaat rond die periode. Dit komt omdat de Ozzies zelf ook vakantie hebben en massaal naar Sydney trekken.

gr van Moira

Heel erg er bedankt voor alle informatie!!
Is het wel mogelijk het stuk gewoon met een normale auto te rijden of moeten we een 4WD kopen?? We willen eigenlijk gewoon een normale auto kopen en dan op campings staan onderweg… Is dat t doen? Is het ook een leuke route? En hoe zit t met regenseizoen en dergelijke? Hebben we daar geen last van op onze reis of wel?

Het regenseizoen start in het algemeen in december maar in october en november wordt het al luchtvochtiger. Men noemt dit “building up the wet” In october/november kan er best een tropical storm ontstaan maar dat mag geen reden zijn om niet in october te starten. Als je Australia echt wil ontdekken moet je van de verharde weg af en met een 4wd gaan. Maar er is echt ook genoeg te zien als je op de verharde wegen blijft. Mocht je dirtroads gaan rijden laat dan altijd weten waar je naar toe gaat. Ik zou terughoudend zijn om onverharde wegen te gaan rijden anders dan korte stukjes. Campings vindt je letterlijk in alle plaatsen. Kamperen is een favoriet tijdverdrijf voor vele Australiers.
Yeehaw

Is hier nog een speciale reden voor?
Overstekend wild?

Ja, vooral Kangaroos maar ook Emu’s en ander wildlife. Kangaroos likken de dauw op langs de weg, of gaan gewoon op de weg liggen en hoppen gegarandeerd de verkeerde kant op. En je wil te allen tijde een aanrijding met een kangaroo vermijden. Langs de kant van de weg zie je veel kangaroolijken (tot genoegen van de vogels) liggen en ze worden zelden bij daglicht aangereden dus de road kills zijn 's nachts en in het bizonder bij dusk en dawn als ze het aktiefst zijn. Bijna iedereen die 's nachts in Australia gaat rijden heeft een bullbar (een echte) en een bescherming voor de voorruit.
Yeehaw

Jullie kiezen wel een beetje een lastige plek om een auto te kopen moet ik zeggen. In heel N.T. leven niet zoveel mensen dus het aanbod van (goede) betaalbare auto’s is dan ook een stuk minder dan bij de grote steden. Daar komt bij dat een in de N.T. geregistreerde auto gewoon domweg lastig is. Je kunt hem wel op je naam zetten, maar je kan hem maar voor 3 maanden registreren, en je kan hem niet online verlengen. Je kunt hem ook niet in een andere staat laten testen (de R.W.C., de apk zeg maar) en hem dan verlengen. Nee, als je hem wilt verlengen moet je terug naar de N.T. om hem daar te laten keuren en verlengen.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om hem wel op N.T. plates te kopen en hem dan in W.A. over te zetten op W.A. plates. Verwacht hierbij wel wat kosten aangezien je voor de rego moet betalen (mijn LandCruiser was toen 500dollar voor een jaar, je kunt ook voor een half jaar kiezen) en natuurlijk ook voor de keuring en eventuele reparaties die hun nodig achten. En daar komt bij dat auto’s die niet zijn voorzien van een immobiliser er één ingebouwd moeten krijgen voordat ze naar de R.W.C. kunnen (mijne was voor ik meen 170dollar ingebouwd).

En als je auto op andere plates staat dan van de staat waar je hem wil verkopen is dat ook knap lastig, want er zijn maar weinig Aussies die daar moeite voor willen doen om hem in zijn eigen staat geregistreerd te krijgen, en dus krijg je er niet veel geld voor terug.

Al met al wel een hoop gedoe dus…

Kijk, als je nou toevallig in Darwin een auto van een backpacker over zou kunnen nemen die op W.A. plates staat (en dan liefst een 4x4 maar daarover zo meer), en als je dan ook nog het geluk hebt dat je hem in Queensland kan verkopen aan een andere backpacker, dan heb je helemaal geen probleem.

Als ik het goed heb kun je een auto op W.A. plates zo in een andere staat op je naam zetten (meen zelfs dat dat online kon…) en je kunt de registration (rego) zo online verlengen zonder keuring (R.W.C.). Dat is dus wel handig.

Goed. In october zit je inderdaad in de Build-up van de wetseason, maar dat is voornamelijk in het gebied rond Darwin. Tuurlijk kan er een keer een fikse storm zijn, maar in het begin van de wetseason is dat helemaal niet zo’n probleem, de grond neemt al dat vocht wel op aangezien het kurkdroog is. Ga je verder naar het zuiden en naar het westen (richting Broome) dan valt het allemaal wel mee. Ik ben nu 2x in de wetseason in Broome geweest (1x van sep tot eind jan, de andere keer van begin nov tot begin mei) en we hebben beide keren niet zo heel veel regen gehad. In december kun je al wel wat meer regen verwachten in de Kununnurra regio.

Je kunt ook even navragen of de wegen open zijn (vooral als je de Gibb wil doen is dat wel belangrijk), dan is de kans dat je voor verassingen komt te staan ook wat kleiner.

Ik zou persoonlijk voor een 4x4 gaan. In W.A. zijn de meeste mooie plekken en national parks alleen maar toegangkelijk met een 4wd. Denk hier aan de Gibb met al zijn gorges, Bungle Bungles, Karajini, Dampier Peninsula (noordelijk van Broome, aanrader!!!) maar ook ten zuiden van Perth zitten erg veel mooie plekken.
Maar dit geld niet alleen voor W.A., denk ook aan Fraser Island waar een 4wd essentieel is. Veel gravelroads, vooral de langere en die wat meer afgelegen zijn, zijn niet altijd in goede staat. Een gewone auto rammelt al gauw aan stukjes. Een 4wd is gewoon robuuster, die kan dat soort abuse beter aan.

Oh, en bereid je maar vast voor op de vastness van W.A. Afstanden zijn werkelijk enorm…
Als je national highway nr1 volgt is het toch een kleine 4100km van Darwin naar Perth, en dat is zonder ook maar 1 zijweggetje te pakken :wink:
Wel grappig om te bedenken dat de Kimberley iets van 410.000 km2 is, 10x zo groot als nederland dus, maar dat er maar iets van 35.000 mensen wonen :).

Ik zou zeggen, hartstikke veel plezier!!! Ik ben stikjaloers!!!
Maar ik ga eind van het jaar weer een half jaartje…

Succes met plannen verder!

Ohja, even een kleine toevoeging…
Zorg dat je altijd, en dan ook altijd (!!!) genoeg water bij je hebt. Ik had bijna altijd 50ltr bij me. Klinkt veel? Bedenk wel dat de temperaturen in de Kimberley tussen de 35 en 40 graden ligt, maar tegen de tijd dat jullie er zijn is de luchtvochtigheid ook nog eens tegen de 70procent overdag. Als je het hier op een zomerdag al benauwd hebt, nou… you ain’t seen nothing yet ;).
In Broome dronk ik makkelijk iets van 8ltr per dag. Ben je met zijn 2en, dan heb je dus genoeg voor 3 dagen met die 50ltr!!
Voorbij Broome, zo halverwege Broome en Port Hedland, neemt de luchtvochtigheid af maar dan neemt de temperatuur toe. 40 graden in de schaduw is dan vrij normaal…

Een gewaarschuwd mens telt voor 2 :wink:

Welcome op het forum Toy. Prima post! Ik neem aan dat bij die 8 liter in Broome ook een aantal alcoholische versnaperingen zat op het terras van het Cable Beach Club cafe…:biggrin:
Yeehaw

Danku danku Yeehaw :slight_smile:

Haha, nou om eerlijk te zijn… ik heb in totaal iets van 10maanden in Broome doorgebracht, maar ik heb misschien maar 1 of 2x daar wat gedronken…
Ik zat vaker bij Divers, ietsje verderop :wink:

En natuurlijk nagenoeg elke zondag naar de Roey’s voor roast…potverdomme, dat was toch wel lekker hoor…

“Divers”"…is dat niet langs het strand achter de parkeerplaats waar je het strand op kan naar dat stoel- en verhuurbedrijf op het strand? Wij zaten een week in het Rendez Vous resort. Niet een plaats om 10 maanden te verblijven, dan ben je failliet haha.
Yeehaw

Ik vind alle info die ik heb gekregen heel prettig maar vind t nog steeds lastig was ik nu moet doen. Aangaande de plates… Is het alleen zo duur en lastig als je een auto in N.T. koop om hem over te zetten op W.A.? Of krijg je dan ook in south australia, new south wales en queensland steeds opnieuw gedoe??
Want ik zat te denken om anders vanuit darwin eerst een treinreis te doen door het midden van autralie en uiteindelijk na een aantal weken uit te komen in adelaide, daar een auto tekopen waarmee we dan richting perth reizen en weer terug om naar melbourne, sydney en brisbane te gaan (die kant op in ieder geval) en dat dan in een aantal maanden…
Zou dat beter zijn voor het kopen van een auto??
Maar ik kan dus in ieder geval kijken of ik in darwin een auto met W.A. plates kan kopen??
Ik vin t nogal ingewikkeld mer die verschillende regels in verschillende delen van australie moet ik zeggen!!

Alvast hartelijk dank voor de reacties!
Ik heb er reuze zin in, nog 107 dagen voor ik ga!
Groetjes Suze

Hoi Suzej…

Haha, je bent al aan het aftellen, heel goed!!!:zon02:

Een auto is het makkelijkst te verkopen in de staat waar die gekocht is. Koop je hem in de ene staat (en dan maakt het niet uit welke) dan is het lastig om hem in de andere staat te verkopen aan iemand die daar woont.
Alle staten hebben ook weer allemaal hun eigen regels, dat maakt het nogal lastig.

Ik denk eerlijk gezegd dat de kans dat je een auto op W.A. plates in Darwin zult vinden erg klein is. Er zijn maar erg weinig backpackers die daar een reis zullen eindigen en de auto zullen verkopen omdat ze toch wel weten dat er daar weinig vraag naar is en dat ze er wel even zullen zitten als ze het toch proberen.
Zelfs als je de trein naar Adelaide zou pakken en daar een auto zou kopen om hem in Queensland weer te verkopen, stuit je alsnog op hetzelfde probleem…

Je hoeft trouwens niet de auto in een staat te registreren en op die plates te zetten als je gewoon rondrijd. Je kunt in elke staat een auto kopen en daarmee heel Oz mee doorrijden, dat is geen probleem. Het probleem zit hem in het verkopen in een andere staat…

En wil je vanuit Adelaide naar Perth reizen om dan weer terug te rijden naar Adelaide om van daaruit naar Sydney en verder te gaan??? Nogal een stukkie rijden om alleen naar Perth te gaan…

Is het misscchien een idee om vanuit Darwin een domestic flight te pakken naar één van de grote steden, daar een auto te kopen en dan een groot rondje te rijden en dan de auto in dezelfde staat weer te verkopen? Een vlucht van Darwin naar Cairns, Brisbane of Sydney zal niet zo heel duur zijn, en als je van daaruit een reis begint, en dan ook daar weer eindigt zal het een stuk makkelijker zijn om je auto weer te verkopen. Daar wonen en backpacken tenslotte erg veel mensen…

Succes verder met plannen, laat maar eens horen wat het word als je wilt…

Hoi Yeehaw…

Ja klopt ongeveer wel ja. Hij zit schuin tegenover de ingang van die parkeerplaats (vanwaar je het strand opkan en waar ze dat spul verhuren) aan de weg die naar de parkeerplaats loopt waar Zanders zit, en Cable Beach Club Cafe.
Hehe… je wil bij geen enkel resort te lang blijven, echt duur! Vooral Cable Beach Resort… En echt mooi of speciaal zijn die kamers nou ook weer niet…

Ik denk dat we eerst kijken of we toch een auto kunne kopen in darwin. Als dat lukt dan rijden we er mee de hele oostkust langs en vervolgens naar aidelaide en de westkust weer een deel omhoog… Daar proberen we hem dan weer te verkopen… Als het moet dan maar een stuk goedkoper, dat zien we dan wel…
Als het niet lukt een auto te kopen dan is het inderdaad verstandig een binnenlandse vlucht te boeken denk ik…
Als we wel gewoon in alle plaatsen kunne rondrijden met de auto is het inderdaad minder een probleem…
We zien het wel als we daan zijn. We hebben 7 maanden dus kunnen we daar ook nog het één en ander uitzoeken en kunnen we rustig aan reizen! Heel erg bedankt voor alle advies!

Suze

Hoi Hoi, Ik ben samen met mijn vriendin ook van plan om te beginnen in Darwin. We landen daar op 17 september dit jaar. Rox wil eerst graag Kakadu gaan bekijken(ik ben daar in 2005 al geweest). Daarna willen we door rijdenen via de Kimbberley (Gibs river road) naar Broom en dan door naar Perth.

We hebben 36 dagen om van Darwin naar Perh te komen en willen voor die periode dan ook een 4x4 camper huren… in eerste instantie wilden we tot Broom rijden met de 4x4 en van uit daar met alternatief vervoer door reizen.

Het blijk nu dat als je een dropoff doet in Broome daar 650 dollar Broome dropoff kosten op de gewone al 200 one way fee komt… een hoop geld dus.Dus vandaar dat wel door willen reizen naar Perh(dan maar wat meer dagen de camper huren maar daar heb je dan weer plezier van).

Als we een britz 4x4 huren en dan schatten we er eten/drinken/camping en benzine bij dan komen we op +/- 150 euro per dag. Dan heb ik nog niet eens de scahde afgekocht mocht dit gebeuren.

Aangezien we 6 maanden gaan reizen is dit wel een behoorlijke aanslag op ons budget.

Wie heeft ervaring met de Wicket 4x4 camper vans - of is er een minder grote company dan Britz of Apollo die campers goedkoper aanbied?

Let me know!!!

We moeten de Kakadu Litchfield - Kimbery route ook nog vast stellen zelf denken we ana 17 dag van darmin naar broom - hier iemand nog een leuke haalbare route die we als spiekbriefje kunnen gebruiken?

Thx!

Een waiver heb je natuurlijk wel nodig anders zijn de kosten niet te overzien. Wicked (!)Campers…wij rijden nooit met campers maar ik ben ook een aktief lid van Tripadvisor en daar horen we op de Destination Experts sites (kan je als gewoon lid niet op) wel eens iets. Wicked campers heeft een slechte naam maar er schijnt ook een nieuwe eigenaar te zijn. Goed informeren en de reviews op het internet nakijken.
Yeehaw

Hoi Yeehaw,

uhh wat is een waiver?

Ik ken Tripadvisor niet echt is het te vergelijken met dit forum alleen internationaal? Mischien maar even lid worden:)

Okee WIcked sweren we af… ik ga toch graag betrouwbaar de Kimberly in. Nu nog even een goede deal vinden … dus who can help us :slight_smile:
Totaal aantal dagen 34 - van 19 sep tm 23 okt.

Hallo,

www.tripadvisor.com hoef je niet lid van te worden hoor staan reviews op van hotels en hostels enzo. Ik vind het altijd fijn om van te voren te weten wat mensen van een bepaald hotel vinden.

gr van Moira

Om op de forums te gaan moet je je inschrijven. TA is de grootste reissite ter wereld maar in het engels (en andere talen). Ik vind het leuk om zowel daar als hier en op andere forums te schrijven. Maar op TA heb ik al zo’n 12.500 posts (even opscheppen, sorry)
LDW of CDW, Liability Damage Waiver of Collision Damage Waiver. Beperkt de aansprakelijkheid. Je kan echt niet zonder.
Yeehaw

Hallo,

Oke inderdaad om op het forum te schrijven en reviews te schrijven. Heb ik nu ook 2 keer gedaan. Ik vind het een geweldige site inderdaad vooral voor de reviews helemaal goud.

gr van Moira