Het duurt nog verschrik-ke-lijk lang, maar in de zomer van 2019 gaan wij met zijn vieren (man, dochter van dan 11, dochter van dan 5 en ik) voor 6 weken naar Australië. Gezien ik een echte planner ben in de zin dat ik vanalles wil weten wat er te zien en te doen is (keuzes, keuzes…) begin ik er op tijd mee.
Mijn oudste dochter heeft een lichamelijke beperking en kan geen verre afstanden lopen, wij nemen dus haar rolstoel mee. Wellicht gebruik ik verkeerde zoektermen maar ik kan weinig vinden over de rolstoeltoegankelijkheid van Australië. Niet alleen qua voorzieningen in de steden maar ook bij de bezienswaardigheden. Lange trails zullen we toch niet gaan lopen, òf het moet zijn dat het met een rolstoel goed te doen is, anders zullen we ons moeten beperken tot look outs die hopelijk wel rolstoeltoegankelijk zijn. Wellicht kan iemand mij hier meer informatie over verstrekken?
We willen met de auto reizen en dan in familyparks overnachten. In New Zealand hebben we altijd overnacht in van die parken en dan in self contained units. Dit is ons dusdanig goed bevallen dat we dat nu weer willen doen. De enige parken die ik kan vinden zijn de big4, top parks en familyparks als keten. Meestal zijn ketens qua overnachting duurder dan de wat kleinere campings of onbekendere ketens… Misschien dat jullie daar nog tips in hebben? We willen wel graag badkamer en keuken in ons eigen huisje.
Tenslotte onze route.
De bedoeling is dat we met Qantas of Emirates vliegen en dan vervolgens in Australië gebruik kunnen maken van de walkabout pass voor de binnenlandse vluchten. Ik dacht eerst dat je met Cathay ook zoiets dergelijks had maar ik kan het niet vinden. Zijn er andere maatschappijen die ook zoiets aanbieden?
Onderstaand is onze route. Ik weet dat het winter is in het zuiden maar ik zou toch graag de great ocean road willen zien of is dit echt niet aan te raden in juli? De reistijden heb ik regelrecht van google maps en uit ervaring weet ik dat die vaak niet correct is. Is er een site die wat exactere tijden weergeeft? Ik gebruik het nu om de reistijden met wat natte vingerwerk in te plannen.
Graag jullie tips… Alvast bedankt.
Groetjes Sharon.
Dag 1-2 Vlucht naar Sydney (2 dgn)
Dag 3 dag Sydney
Dag 4-8 Rijden richting Melbourne via Princess Hwy (A1) 1038km (5 dgn) Mount Raymond onderweg
Dag 9 Melbourne
Dag 10 Melbourne- Geelong (75km)
Dag 11-12 great ocean road (245 km)2 dgn
Dag 13 Terug naar Melbourne in 1 dag (257 km) 3 uur rijden.
Dag 14 Vlucht naar Uluru. 3 uur 40 minuten.
Dag 15-17 Blijf daar 3 dagen
Dag 18 Vlucht Uluru naar Goldcoast. 2 uur 15 minuten.
Dag 19 Goldcoast. Michelle en Monique?
Dag 20 Rijden naar Woodford (Alan)(159km) 1uur 52 min
Dag 21-22 Alan.
Dag 23 Hervey bay (256km)
Dag 24-26Fraser island (King Fisherbayresort =1 uur 26 minuten rijden) 37 km.
Dag 27 Gladstone (315km) 4 uur 25 min
Dag 28 Clairview (319km) 3,5 uur
Dag 29airlie beach? (272km) 3 uur 5 min
Dag 30-32 airlie beach / whitsundays
Dag 33 Townsville (273km) 2 uur 10 min
Dag 34 Mission beach (235km) 2 uur 47 min
Dag 35Cairns (139km) 1 uur 37 min
Dag 36-40 Cairns omgeving ( Cape tribulation enz)
Dag 41-42 Vlucht naar Amsterdam
kende je deze site al: Australia Archives - Have Wheelchair Will Travel Die info is behoorlijk actueel en de mensen hebben zich er kennelijk goed in verdiept en zullen hun kennis en ervaringen willen delen, schat ik in.
Ik had het al direct ingepast in een alternatief voor Melbourne - Geelong, wat via de kortste weg heel erg saai (maar kort) is. Ik dacht aan Melbourne - Sorrento (Nepean Park) Queenscliff - Geelong. De ferry van Sorrento naar Queenscliff is ook al een leuk intermezzo. Maar, in jullie reistijd kan het knap koud zijn. Het was ook maar bedoeld als voorbeeld.
En uit deze site: Uluru Bushwalks komt dit:Ranger Guided Walk
A free Ranger guided Mala Walk is conducted daily from the base of Uluru. It starts at 8:00am October through to April and 10:00am during May through to September. Allow 1.5 hours. This walk is wheelchair accessible.
A Ranger will guide you along a shaded track, stopping to discuss Tjukurpa (Aboriginal law) stories associated with Mala ancestors, joint management, rock art, traditional Anangu lifestyle, history and the environment.
Self - Guided Walks
Self-guiding brochures for the Mutitjulu Walk and the Mala Walk can be purchased from the Cultural Centre. Both walks are wheelchair accessible.
En er zijn zat caravan parks die niet tot de grote ketens behoren en dus voordeliger zijn. Bij Big4 betaal je voor alle faciliteiten die leuk zijn als je er als ouders met kinderen een week verblijft en de kinderen bezig worden gehouden of hele dagen op de waterglijbaan in de weer zijn.
Uit je schema maak ik op dat jullie vrienden/familie hebben in Australië. Die zullen allicht wat voorwerk kunnen verrichten. Ik zal zelf ook een lijntje uitzetten naar een bron van informatie.
Tot zo ver voor nu, je hebt nog even.
Succes met plannen,
Deze is er ook nog, maar wellicht wat te veel in stedelijke gebieden:http://www.wheelchairtraveling.com/ En wellicht ken je deze al lang. Deleten/dumpen dan !
je hebt in elk geval gedaan wat ik iedereen aanraad: een dagplanning maken. Dan eerst nog even de tip om, als de binnenlandse vluchten toch apart zou moeten boeken, deze zo vroeg mogelijk te boeken. Dan zijn er nog allerhande ‘Saver deals’ en dergelijke. Kijk maar eens bij Qantas, Virgin en Jetstar, om er enkele te noemen.
Waar ze ook veel weten over tickets is bij australian backpackers. http://www.australianbackpackers.nl/tickets. En probeer een vroege vlucht te boeken.
Dan naar je route. Zier er goed uit. Jammer dat je vanwege het seizoen tussen Sydney en Melbourne de Princess Highway moet volgen. Mijn alternatief via Snowy Mountains gaat alleen met sneeuwkettingen in die tijd van het jaar.
Maak onderweg een foto in en van Stratford on Avon met net als in Engeland, jaarlijks een Shakespeare manifestatie.
Na Melbourne en kort na Apollo Bay zou je een side trip kunnen maken naar hier: file:///C:/Downloads/Park-note-Great-Otway-NP-Triplet-Falls.pdf er is een rolstoelvriendelijk deel naar het eerste uitzichtplatform. Maar het kan ook te veel ingrijpen in jullie dagschema.
Na de Great Ocean Road heb je kennelijk de inland route via Colac of Cressy al gepland.
Rond Uluru en vooral de Olga’s wijst het zich wel al moet ik zeggen dat 3 dagen me wat aan de lange kant lijkt.
Daarna het deel rond de verschrikkelijke Gold- en Sunshine Coast. Als je wat ruimte hebt, kun je eens kijken om van Gold Coast naar Woodford te rijden via Lake Wivenhoe. Gold Coast - Esk - Somerset Dam -Kilcoy - Woodford. Wel een uur ofzo om maar veel mooier.
Vanuit Woodford zul je ongetwijfeld een blik werpen op de Glasshouse Mountains. Na Woodford heb ik een alternatief naar Gympie. Via Beerwah (zie je de Glasshouse Mountains nog een keer) - Maleny (heel gezellig plaatsje) - Kenilworth - Amamoor - Gympie waar je weer op de A1 komt.
Noteer boven Gladstone de Marlborough - Sarina Road. Weg met een verhaal en weer even van de A1 af. http://www.holidayroad.com.au/2014/08/22/marlboroughsarina-rdalso-known-as-the-horror-stretch/ Nu een hele goede weg waar ik veel positieve commentaren over krijg vanwege de rust, de ruimte en de ranges.
Dan voor Cairns Paronella Park en natuurlijk de Waterfall Way in de Atherton Tablelands.
Ik heb lang niet zoveel ervaring als Willem, maar ik heb wel ongeveer dezelfde route afgelegd een aantal jaren geleden. Wat mij opvalt is de korte verblijfsduur in Sydney. Ik vond het een erg mooie stad en heb er echt verschillende dagen doorgebracht.
In Ayers Rock heb ik ook 3 dagen doorgebracht. Zelf vond ik de excursie naar Kings Canyon eigenlijk nog veel mooier en indrukwekkender dan Ayers Rock. Dus 3 dagen vind ik niet gek.
Op Fraser Island heb ik 1 nachtje overnacht, maar achteraf gezien is dat niet heel bijzonder. Een dagexcursie was ook prima geweest.
Alles is natuurlijk persoonlijk. Zelf hou ik erg van een combinatie van natuur en cultuur. Noosa vond ik bijvoorbeeld ook heel erg leuk. Net als Brisbane. Hoe mooi de stranden ook zijn; na een aantal weken had ik dat wel gezien.
Veel succes met het verder uitwerken van jullie vakantie!
Dank Je wel voor jouw toevoeging.
We hebben onze reis inmiddels alweer aangepast. De beste aanpassing is dat we een jaar eerder gaan, dus in 2018, en we hebben Ayers rock er uit gegooid evenals Fraser island. We gaan nu naar magnetic island.
Ons kort verblijf in Sydney is omdat we helemaal niets met steden hebben en juist wel met natuur. Een dag in Sydney is voor ons dan ook prima.
Waarschijnlijk deze informatie al gevonden maar even een herhaling dat op onze topic Algemene Informatie Australie staat een copy hiervan:
Gehandicapten
In Australië zijn hotels, bezienswaardigheden, het openbaar vervoer en luchthavens over het algemeen goed toegankelijk voor mensen met een handicap. Het is echter belangrijk om voor u uw reis boekt, contact op te nemen met instanties, zoals een vervoersbedrijf of hotel, om te controleren of aan uw specifieke behoeften kan worden voldaan. Wanneer u tijdig reserveert en vooraf aangeeft wat u nodig hebt, krijgt u de best mogelijk hulp.
**Aangepaste accommodatie: **
Informatie over aangepaste accommodatie voor gehandicapten kunt u vinden op www.nican.com.au en www.whenwetravel.com.
**Informatie: **
Algemene informatie voor reizen met een handicap kunt u vinden op www.nbav.nl. Yuub is een non-profitorganisatie die informeert over aangepaste vakanties voor mensen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke handicap. Zie www.yuub.nl voor meer informatie. Het in het Australian Capital Territory gevestigde National Information Communication Awareness Network biedt informatie over faciliteiten in alle deelstaten van Australië: NICAN Unit 5 48 Brookes Street Mitchell ACT 2911 Tel. +61 2 62 41 12 20 www.nican.com.au.
BINNENKORT: Op de linkverzameling pagina van Australië Verzamelgids komt een speciale rubriek hierover deze grote linksverzameling over Australië wordt momenteel door mezelf helemaal vernieuwd.
Nog een kleine drie maanden en dan vertrekken we.
Onze route is aangepast naar onderstaande definitieve versie.
Ik heb hiervoor €1500,- aan benzine begroot voor een Toyota Rav4 suv zonder 4 wiel aandrijf. Mij was verteld dat dit veel te veel is. Wat denken jullie? Buiten de route om gaan we natuurlijk ook nog erop uit wanneer we op de plaats van bestemming zijn.
Dag 1-2 -3 Vlucht( avond) naar Sydney (3dgn) 3 t/m 5 juli in de ochtend
Dag 3 -4 dag Sydney 5-6 juli
Dag 5 naar Jervis Bay 207km =2 uur 48min 7 juli
Dag 6 Merimbula 316 km=4 uur 2 min 8 juli
Dag 7 Lake Entrance 267 km= 3 uur 9 min 9 juli
Dag 8 Lake Entrance 10 juli
Dag 9 Wilsons promontory 305 km= 3 uur 54 min 11 juli
Dag 10 Wilsons promontory 142 km= 1 uur 47 min 12 juli
Dag 11 Melbourne 13 juli
Dag 12 great ocean road naar Peterborough 227 km= 2 uur 45 min 14 juli
Dag 13 Terug naar Melbourne/Tullamarine in 1 dag 257 km= 3 uur 15 juli
Dag 14 Vlucht Melbourne – Cairns Port Douglas 67 km= 1 uur 3 min 16 juli
Dag 15 Port Douglas 17 juli
Dag 16 Port Douglas 18 juli
Dag 17 Port Douglas 19 juli
Dag 18 Port Douglas 20 juli
Dag 19 Port Douglas 21 juli
Dag 20 Port Douglas 22 juli
Dag 21 Mission Beach 139 km= 1 uur 57 min 23 juli
Dag 22 Townsville 235 km= 2 uur 56 min 24 juli
Dag 23 Townsville (Magnetic island) 25 juli
Dag 24 Airlie Beach 276 km= 3 uur 15 min 26 juli
Dag 25 Airlie Beach 27 juli
Dag 26 Airlie Beach (Whitsundays) 28 juli
Dag 27 Sarina 183 km= 2 uur 14 min 29 juli
Dag 28 Rockhampton 300 km= 3 uur 16 min 30 juli
Dag 29 Hervey Bay 382 km= 4 uur 20 min 31 juli
Dag 30 Hervey Bay (Fraser island) 1 aug
Dag 31 Beerwah/Woodford 229km= 2 uur 22min 2 aug
Dag 32 Woodford 31 km= 26 min 3 aug
Dag 33 Woodford naar Pacific Pines 144 km= 1 uur 44 min 4 aug
Dag 34 Pacific Pines 5 aug
Dag 35 Pacific Pines /Goldcoast /Brisbane 6 aug
Dag 36 Brisbane 78 km= 53 min 7 aug
Dag 37 Brisbane – Fiji 8 aug
Tja, die benzine daar zit je wel een heel eind te hoog. Grofweg heb ik gezien dat je circa 3500 kilometer rijdt. Voor 1500 euro, 2375 Aud, koop je circa 1600-1700 liter benzine, die in Cairns op dit moment nog geen $1,35 kost
Rijd eens 4000 kilometer, 1 op 8, dan heb je het over 500 liter.
IK zag Sarina in je routebeschrijving. Dan raad ik je heel sterk een omwegje aan via de Sarina - Marlborough Road. Ben je ook even van die vreselijke A1 af.
Had ik je ooit al eens de route Cairns - Brisbane met wat bijzonderheden gestuurd? Vergeet ook de Waterfall Way op de Atherton Tablelands niet! En ga je Kuranda doen vanuit Port Douglas?
Groeten, veel voorpret!
Hoi Ron, zijn de kortingen van op de kassabon van Coles, Woolworths en anderen nog de moeite waard? Of kom je dan bij een dure pomp terecht en kun je beter direct naar United ofzo gaan?
En Sharon, ik had gisteren uit de losse pols de afstanden opgeteld maar die 4000 kilometer ga je wel halen.
En hier nog een grappige site over het verbruik van de RAV4. Amerikaans dus de mijlen moet je vermenigvuldigen met 1,6 en dat weer delen door 3,7 (gallon tov liter) Vooral de laatste jaren zijn ze zuiniger geworden en komen ze in elk geval boven de 1 op 10 uit.
Die omweg zal ik eens opzoeken. Ik heb toch budget zat voor de extra benzine :biggrin:`
Op de lijst staat nog Port Douglas maar we zitten in Newell. Vanuit daar gaan we dus richting Kurunda, Cape Tribulation en op doorreis vanuit daar gaan we naar de Atherton Tablelands.
Ik ben nu ook wel erg benieuwd of we aan dure pompen komen te staan wanneer we de bonnen van Coles en Woolworths gebruiken. We hebben er in Nieuw Zeeland wel veel gebruik van gemaakt toentertijd maarja, tijden veranderen… en prijzen ook.
United is the way to go op het moment. Ze zijn gemiddeld 10 cent goedkoper per liter. Mocht je Coles Express (Shell) of Woolworths (Caltex) nemen dan betaal je nog steeds 6 cent per liter meer. Even ter vergelijking, gister zag ik een Shell op $1.48, een BP op $1.36 en de united in de city op $1.27. Toch een gigantisch verschil, zeker met shell. Die servo was ook helemaal verlaten en bij United stonden ze in de rij
Nog even een suggestie. Tenzij je per se de Sunshine Coast (maar je ziet iets vergelijkbaars al in Pacific Pine) wil zien is de 51 vanaf Gympie een heel goed alternatief voor de trip naar Beerwah. Tik in Hervey Bay Kenilworth in en het wijst zich vanzelf. Na Kenilworth via Maleny (gezellig plaatsje) naar Beerwah. Heb ik het goed dat je Australia Zoo niet op je ‘to do’ lijst hebt? En Woodford met een speciale bedoeling? Mooie uitzichtpunten in de Glasshouse Mountains.
Ik had Gympie al in mijn hoofd zitten inderdaad. We willen wel naar de Australian zoo maar het is geen must. Dierentuinen hebben we in Nederland ook en Steve is voor ons nog bekend maar mijn kinderen zegt het niks. Het plan was om het op de dag van de reis van Hervey bay richting Woodford te doen. In Woodford woont familie dus vandaar… Ik zal de benzine prijs goed in de gaten houden want het scheelt wel erg veel.
Ik heb de link bekeken en opgeslagen. Vooral de wandelroutes zijn bruikbaar.
wellicht leuk als het past, het Lone Pine Koala Sanctuary. Tussen Woodford en Pacific Pine. Iets ‘gezelliger’ dan Australa Zoo. https://koala.net/en-au/
En nog even, Gympie zou je inderdaad toch al passeren maar ipv de A1 is weg 51 veel mooier.