In september willen mijn vriend en ik graag voor 3 maanden naar Australië. De route die we in gedachten hebben is grofweg:
Melbourne, Sydney, Leconfield, Brisbane, Cairns, Darwin, Alice Springs, Adelaide, Tasmania, Melbourne.
Ik had gedacht dit ook in deze volgorde te doen, maar kwam er achter dat dit in verband met het regenseizoen in het noorden waarschijnlijk niet zo heel handig is. We weten nog niet of we begin of halverwege september vertrekken. Je zou waarschijnlijk zeggen, begin dan in Cairns, maar we zouden in Leconfield graag een jackaroo/jillaroo cursus willen doen en ik zou het wat zonde vinden als die pas aan het einde van de reis komt. Heeft iemand tips voor een te rijden route die wil handig is? Misschien schat ik het met het regenseizoen verkeerd in of is er een andere voor de hand liggende route die ik over het hoofd zie.
We willen graag met een camper rondreizen en liefst niet alleen over de asfaltwegen, maar ook over de iets minder standaard routes. Heb je dan echt een 4wd nodig? En heeft iemand ervaring met het kopen van een 4wd camper nadat je daar aangekomen bent? Want we wilden (en het liefst nog steeds) één huren, maar die campers zijn gigantische duur. Vandaar dat ik me afvroeg of het makkelijk is om één te kopen. Het zou zonde zijn als we na aankomst dagen om een camper moeten zoeken.
Alle tips zijn welkom!
Hallo, ik denk dat je te veel wilt, los van de tijd van het jaar. Je gaat meer dan 12.000 kilometer rijden in drie maanden en wilt tussendoor een cursus doen in Leconfield en natuurlijk in Cairns het rif op, naar Kuranda toe, de Blue Mountains, de Whitsundays, met je 4wd Fraser Island op, wegen rijden waar je geen 100, geen 80 en soms geen 60 rijdt. Hebben jullie enige 4wd ervaring?
Als je voor drie maanden iets koopt begin je je na een maand zorgen te maken over hoe de camper weer te verkopen voordat je weer vertrekt. Hier vandaan kopen is wel een heel erge vetrouwenszaak. Ik zou het niet graag doen.
Ik denk dat je moet denken: er komt nog een kans en nu bijvoorbeeld Darwin, Cairns, Brisbane, Leconfield, Sydney en evt. Melbourne doen. En volgende keer Adelaide, Alice Springs, Darwin, Kununurra, Perth, om maar een wat tre noemen.
Maar wellicht komen er anderen die zeggen: zo en zo kan het. Wie weet.
1 like
Dankjewel voor je reactie(s). Dat is niet helemaal wat ik hoopte te horen… maar ik kan er dan beter nu achter komen dan wanneer het zover is. Zelf had ik eigenlijk het idee dat het best te doen moest zijn, zelfs zonder al te veel haast. We hebben geen 4wd ervaring, maar ik heb wel in Namibië met een gewone personenauto in 11 dagen 4600 km afgelegd. Het grootste deel van de wegen waren gravelwegen, varierend van wegen waar je 100 kon rijden tot stukken waar je de 30 gemiddeld niet haalde. We gingen daar over wegen waar mensen met 4wd’s ons soms verbaasd aan zaten te kijken met onze gewone personenauto, maar als je maar voorzichtig reed was het best te doen. In Zuid-Afrika en Lesotho heb ik op zeer slechte wegen gereden, waar je door uitstekende rotsen e.d. gemiddeld echt geen 30 reed. Daar een rondreis gemaakt van 7000 km in iets meer dan 3 weken. Moet ik bij zeggen, dat daar het grootste deel wel uit asfaltwegen bestond.
Ik vind het heel lastig in te schatten hoe goed de onverharde wegen in Australië zijn. Zijn ze zonder 4wd echt niet te doen, of kan je de meeste wegen met een gewoon camperbusje ook wel afleggen? En zijn er veel wegen die 4wd-only zijn? Het idee wat ik had is om van Melbourne tot Cairns eigenlijk alleen over de ‘gewone’ wegen te rijden. Ik had gedacht ivm de kosten desnoods dat deel van de reis een gewoon camperbusje te huren en dan het andere deel een 4wd (hoewel een 4wd voor die periode alsnog erg duur is). Afhankelijk van het soort auto dat we hebben, moeten we dan bij Fraser Island zien of dat met eigen auto kan of dat we een andere moeten huren of een excursie boeken.
Van Cairns naar Darwin zou ik dan graag over de onverharde wegen gaan. Ik heb alleen geen idee of dat met een gewone auto ook kan en hoeveel wegen daar echt alleen toegestaan zijn voor 4wd. Het traject Darwin-Alice Springs-Adelaide zou ik dan denk ik willen wisselen met hoofdweg en mooie onverharde wegen.
Reden dat ik vraag naar de mogelijkheid met een gewoon camperbusje over onverharde wegen te rijden, is dat ik zo’n busje gevonden heb (huur) die ook over onverharde wegen mag. Deze mag alleen niet over 4wd only tracks. En ik weet dus niet hoeveel daarvan zijn. En als de onverharde wegen zo slecht zijn dat je er met een gewoon busje niet over kan, dan heb je natuurlijk ook niks aan zo’n busje. Zoals gezegd heb ik in Namibië met een gewone auto over slechte wegen gereden en was dat best te doen, dus vandaar dat ik dacht dat dat hier misschien ook nog een mogelijkheid is.
Dan zit ik nog met de volgorde van de route. Waar kan ik het beste beginnen om met het regenseizoen goed uit te komen? Ik had ook al bedacht anders in Darwin te starten en dan met de klok mee te reizen. Alleen eindigen we dan ook in Darwin en dat lijkt me niet zo handig aangezien dat eind november/december zal zijn. Iemand tips?
Hallo,
nu hebben we het al over een heel ander, en meer haalbaar verhaal. Gravel roads rijden en 4wd rijden zijn heel verschillende dingen. Cairns-Darwin zonder asfalt is goed te doen met een 2wd. Het allerbeste advies dat ik je kan geven is: koop een Hema kaart van Australië. Niet bij de Hema maar hier: reizenoppapier.nl - This website is for sale! - reizenoppapier Resources and Information.
Daar staat voor 99,9% correct op wat verhard en onverhard is en, belangrijker nog, wat track is en wat road. Op onze laatste reis ontdekten we een ‘foutje’ waardoor we 20 kreken overstaken inclusief enkele weggespoelde oversteken. Zie www.dutchjumbo.nl, Reisverslagen 2010, nummer 8. In verslag 3 zit ook een aardig zandhazenstukje.
Vanuit Cairns kun je de Burke Developmental Road nemen naar Normanton en vandaar via Burketown naar Boroloola. Dan via Roper Bar naar Mataranka. Dat is allemaal met 2wd te doen, mits het niet net fors geregend heeft. Maar je zult tocch steeds inlichtingen moeten inwinnen. In Boroloola heb je nog de uitwijkmogelijkheid via Cape Crawford naar Daly Waters te gaan.
Als je Cairns - Darwin op deze manier wilt doen, spreekt alles er voor om in Darwin te starten. Dan hoef je tegen het eind alleen de camper weer in te leveren en de keren dat Darwin in The Wet van de buitenwereld is afgesneden zijn wel erg zeldzaam. Gewoon het weer in de gaten houden en zorgen dat je tegen het eind een paar dagen speling hebt. Die kun je rond Darwin, Litchfield en Kakadu, altijd nog wel goed invullen.
Heb je voor de camper ook al eens geïnformeerd bij www.totallycampers.com. Leuk Nederlands stel dat al jaren goed bezig is, heb ik gehoord want zelf nooit gehuurd. Zij vertegenwoordigen vrijwel alle verhuurders.
Tot zo ver voor nu. En echt, de Hema kaart is een must.
PS. Bij Totally Campers krijg je de Hema kaart gratis erbij. Die wordt je al direct na het afsluiten van een contract toegestuurd.
Hallo Willem, nogmaals hartelijk dank voor je reactie! Hier heb ik echt wat aan. Een hele opluchting dat het plan toch haalbaar is. Ik had geen idee dat 4wd en over gravelwegen rijden totaal verschillende dingen zijn. Houdt 4wd in dat je dan volledig off the road gaat? Ik heb gelezen dat je de mooiste plekken alleen met een 4wd kan bezoeken. Klopt dat en missen we de mooiste plekken als we op de ‘gewone’ onverharde wegen blijven of valt dat mee?
Is van de Hema-kaart de algemene Australië kaart gedetailleerd genoeg m.b.t onverharde wegen? Of heb ik dan een specifieke nodig?
Ik heb inderdaad op de website van Totally campers gekeken. Zij verhuren voor zover ik tot nu in ieder geval gevonden heb als enige een camper (2wd) die ook over onverharde wegen mag. Ben nog steeds in twijfel over kopen of huren trouwens, maar goed dat is de volgende stap. Ik heb obv wat ik nu van jou gelezen heb, door dat ik een 4wd waarschijnlijk uit mijn hoofd moet zetten (hoewel het me nog steeds geweldig lijkt maar goed, je kan niet alles hebben).
En dan beginnen en eindigen in Darwin. Was eigenlijk graag met een zonnige dag aan het strand geëindigd, maar ik begrijp dat dat heel lastig gaat worden… is niet anders denk ik. Is het verstandig om dan Katherine eerst mee te pakken of valt dat buiten het regenseizoen gebied en kan dat ook nog aan het eind?
Ik heb ook nog zitten denken anders in de eerste helft van volgend jaar te gaan (zou met werk handiger zijn), maar volgens mij komen we dan helemaal niet uit aangezien het dan aan de oostkust koud is. Dat heb ik toch goed?
Nogmaals super bedankt voor het meedenken!
Hallo,
je komt echt op hele mooie plekken als je gravel roads rijdt. Ik denk zelfs dat het zo is dat je op het asfalt, mits je van de highway 1 af gaat, een hele mooie reis kunt hebben. Er zijn uiteindelijk hele volksstammen die het zo doen en prachtige Australiëreizen maken. Daarna komt de fase van de gravel roads waardoor je nog wat meer in de echte outback komt en je soms per dag een paar mensen/auto’s tegenkomt. En daarna volgt het echte 4wd werk waarvoor je heel goed moet weten wat je doet. En wat ervaren Australiërs het liefst niet alleen doen. Want wat als er iets kapot gaat op een track waar de eerstvolgende paar dagen echt niemand komt. De wagen waarmee wij de laatste reis maakten had een enorm sterke lier die zowel voor- als achterop gemonteerd kon worden om zodoende zichzelf uit de penarie te lieren. En we hadden 200 liter water aan boord, just in case… Verder een compressor om wanneer de banden op een extreem lage spanning waren gebracht vanwege rijden op zand, ze ook weer te kunnen oppompen.
Dan moet je ook de juiste communicatie-apparatuur hebben, een satelliet-telefoon, want mobiel bereik is er niet. Kijk hier maar eens waar wel en geen bereik is.http://www.telstra.com.au/mobile-phones/coverage-networks/our-coverage/state-coverage/
Ik ben zelf van mening dat veel mensen een 4wd huren/rijden op gravel roads waar dat niet hoeft, alleen omdat het ‘stoer’ staat.
De algemene Hema Road Map is voor jullie reis ruim voldoende. Er bestaat ook een 4wd kaart maar dan heb je het over alle zware tracks. Onze vrienden waarvan we de laatste keer de wagen leenden doen die tracks, hebben alltijd en melden dan trots dat ze over 85 kilometer drie volle dagen hebben gedaan. Maar dan lieren ze elkaar ook over rivieren. En slaan ze zelf pluggen in lekke banden. En nogmaals, dan gaan ze in konvooi. Maar neem van mij aan, je kunt prachtige routes rijden en hele mooie plekken bereiken op gravel roads die geschikt zijn voor 2wd.
En dan eindigen op het strand in Darwin. Kijk eens hier voor de stranden en klik een keer op ‘weather’. Darwin Beaches Je kunt het ook treffen. Vaak komt de regen aan het eind van de dag met bakken uit de lucht.
Maar zoals je zelf al zegt, je kunt niet alles hebben.
En dan Katherine. Hier het weer, dan kun je zelf je conclusies trekken: Tindal - climate, averages and extreme weather records
Dan je optie begin volgend jaar. Als je vroeg in het jaar begint en er niet per se een ‘retourtje’ van maakt, kan het natuurlijk prima. Je begint dan in Melbourne in de zomer, bent Sydney royaal voorbij voordat het afkoelt en daarna blijft het warm. Proberen een vlucht te boeken met aankomst Melbourne en vertrek Darwin, camper one way rental al heb ik geen idee wat dat meer kost. Maar terugrijden kost ook geld.
Ik besef dat ik geen volledig passend advies heb gegeven maar hoop dat het hier en daar helpt.
Groet, Willem