Volgend jaar september willen mijn vriend en ik drie maanden in een camper rondreizen door Australie.
We willen starten in Sydney. Wie kan mij helpen met een globale geschikte route?
Wat staat er op ons lijstje?
Sydney, Melbourne, Adelaide, Alice Springs, en vervolgens de oostkust om weer af te zakken naar Sydney.
In zekere zin heb je al een globale route aangeven door de volgorde van de plaatsen.
Je kan vanaf Sydney via de kust naar Melbourne met een “omweg” via de Blue Mountains of vanuit de Blue Mountains richting M al dan niet via Canberra.
Je zou vanuit Adelaide naar AS kunnen vliegen en daar een tour doen en vervolgens terug naar Sydney.
Dit is globaal iets zonder invulling van de uitstapjes e.d.
Met een beetje goede wil, kun je deze route in (ruim) drie maanden met de camper/auto over de weg doen. Als je van een beetje rijden houdt, kun je zelfs via Kakadu NP in het noorden door naar Cairns en dan weer naar het zuiden.
Ik zou er zeker voor kiezen om te rijden naar AS en niet heen-en-weer te vliegen, maar dat is ook persoonlijk. Ik vind dat je Australie en de enorme afstanden pas echt goed beleeft als je die afstanden over de weg aflegt.
Ik weet niet of jullie een camper gaan huren of kopen, maar bij huur moet je even goed kijken of hij overal mag rijden. Sommige verhuurbedrijven willen hun camper niet op sommige weken in de outback hebben!
Kijk ook even of je inderdaad een camper wilt, een busje of een auto met een tentje. Soms scheelt het veel in prijs.
En hebben jullie er over nagedacht om de route misschien andersom te doen? Dus eerst richting Cairns? Eind november, begin december begint in het noorden het regenseizoen. Het is dan verschrikkelijk heet en luchtvochtig. Bijna niet uit te houden! In het zuiden is het in november, december juist veel mooier weer. Ook in november kan het dan al ontzettend heet en vochtig zijn. Ik zou de route denk ik andersom maken.
Ik denk dat Francine1 bedoeld met dat je bij de meeste verhuurbedrijven niet in de outback mag rijden, dat je niet op unsealed roads = onverharde / gravel wegen mag rijden.
Nee, ik bedoel zeker niet alleen gravelroads en, bij nader inzien, ook niet alleen outbackwegen. Soms mag je een auto die je in Qld hebt gehuurd niet meenemen in het NT.
Sommige gravelroads mag je in een gehuurde auto best nemen. Ze zien dat als ‘sealed’ met gravel, zeg maar. Wegen waar je alleen met een 4wd op mag, moet je sowieso niet nemen met een gewone auto.
Altijd even goed de terms&conditions inkijken.
Klopt. sommige gravel roads mag je wel weer rijden. maar dat staat dan wel duidelijk aangegeven in de voorwaarden.
Ik weet dat je bijv. in Tasmanie niet de auto zomaar mag meenemen naar sommige eilanden. Maar dat een hele staat niet is toegestaan? Het beste kun je gewoon aangeven welke route wilt gaan rijden. en waar je de auto afleverd.
Ja, mail een verhuurder je route en vraag advies. Dan geeft hij vanzelf aan waar je wel en niet mag rijden of welke auto beter geschikt is.
Ik blijf er zelf bij dat je met een 4x4 veel vrijer bent om rond te trekken. Al zijn er zelfs dan bepaalde tracks no-go, al kun je er soms wel weer speciale toestemming voor krijgen.
Verhelderend tot nu toe? nee ik denk het niet. Daarom verwijs ik je naar mijn eerste twee zinnen in dit antwoord. :wereld::zon02: