Reisroute voor Australie!!

hallo allemaal

ik ga in september naar Australie en ik heb al vanalles op gezocht over het klimaat en sow. En ben erachter dat je het beste met het weer mee kunt reizen. Maar ik vroeg me af WAAR kan je dan het beste beginnen??En hoe dan verder?? als je in september vertrek.Zodat je toch zo veel mogelijk kan zien en dat het weer goed is als je daar bent…
ik ga denk ik voor een half jaar of 1 jaar dat moet ik nog beslissen.

Alvast bedankt,

groetjes,
Thijs Maessen

Hallo Thijs,

Zoals ik heb gelezen heb je al het een en ander uitgezocht betreffende het klimaat.
Maar WAAR je wilt beginnen hangt af wat je verdere plannen zijn en welke zijde van Australie je wilt zien. Cairns is een goede uitvalsbasis voor de Oostkust en als je met de klok mee wilt reizen en Darwin voor het midden en de Westkust als je tegen de klok in wilt reizen. Succes.

Chris

hallo cris

bedankt voor de reactie!! heb jij zelf ook gebackpackt of ietst anders in Australie ??? ben namelijk op zoek naar mensen wat het zelfde al hebben gedaan ??! voor info uit te wisselen .En zou het mogelijk zijn om binnen 1 jaar zowat rond te zijn als je 1 binnelandse vlucht erbij pakt

groetjes
thijs

Hi Thijs,

Ik denk dat de meeste mensen die hier komen of vragen hebben en diegene die antwoorden hebben 9 van de 10 al wat reiservaring :slight_smile:
Ookal neem je geen binnenlandse vlucht kun je makkelijk heel Australie gezien hebben in een jaar :slight_smile: Ligt er maar net aan wat je plannen zijn. Werken/niet werken, auto kopen, met de bus?
Net zoals je pas gerichte info kunt geven over het klimaar moet je voor jezelf bepalen wat je precies wilt.

Hoi Thijs,

Ik ben geen backpacker. Misschien te oud om dat te doen ;-), want wat ik Oz tegenkom aan backpacker kunnen mijn jongste kinderen zijn. Maar dat weerhoud mij niet om met een tentje door Oz te reizen en mijn eigen traject te kiezen met 2WD en 4WD. Zoals Larissa al aangeeft is het in een jaar te doen. Met een half jaar wordt het “krap”. Maar dit hangt af wat je allemaal wilt doen en zien. Bv in 2007 zijn we van Perth naar Darwin met 4WD gedaan in 4 weken maar op een camping Z van Perth zei de campingbaas dat je hier 8 weken voor moet uit trekken.
Als er verder nog vragen zijn stel ze maar.

Groeten, Chris

Hey Thijs,

Ik ga ook in sept naar Australie, ik begin in Cairns en reis zo door naar het zuiden. Naar mijn idee heb ik dan de beste route qua weer enz.

Groetjes
Nadine

hey Nadine

bedankt voor de reactie.Ik denk da ik daar ook ga beginnen zo ben je rond de zomer of net ervoor in sydney en dan kan je zo door reizen naar het noorden ga jij trouwens via een organisatie of heb jij je alles zelf geregeld??.
Hier heb je mijn msn adress zo kunnen we misschien wat informatie uitwisselen [EMAIL=“thijs_maessen7@hotmail.com”]thijs_maessen7@hotmail.com.

groetjes

Thijs

hi thijs

Enkele jaren geleden ben ik er ook op uitgetrokken in mn eentje richting Australie. Ik ben gestart eind oktober in Sydney om te eindigen in Cairns een goeie 3 weken later.
Als transportmiddel heb k voor zo’n greyhound (hop-on hop-off) gekozen. Die doet de belangrijkste bezienswaardigheden aan rond de oostkust.
Mijn route was: 1 week Sydney, Blue mountains en Bondi beach./ 2 dagen Byron Bay /2 dagen Hervey Bay en Bundaberg (van daar uit 3 dagen camperen op mFraser Island) / Airlie Beach (van daar uit 3 dagen met zeilschip Witsunday Islands -> zeker het hemelse whiteheaven beach doen!!) / 2 dagen Magnetic Island / 5 dagen Cairns inclu Cape tribulation.

maw de ideale combinatie tssn cultuur, sport, tropische natuur, strand, zeilen, camperen en feesten!

Zodus ik had in Belgie mijn vlucht geboekt heen op Sydney en terug vanuit Cairns en ben bij aankomst in Bondi junction bij Sydney ten rade gegaan naar een lokale reisbureau en heb bij hen mijn busticket, hostelovernachtingen en del excursies voor Fraser isl en Witsunday Islands geboekt. Ze geven goede pakketprijzen want apart is het duurder hoor!

qua klimaat was het in oktober/november zeker te doen, lekker temperauurtje!

ps tip: soms reist de greyhound ook 's nachts, dan spaar je tijd uit .
En in Australie sociailiseert iedereen met je, veel eenzame tijden zal je er niet hebben!
Met vriendelijke groetjes

Kimm

Hoi,

Kan iemand mij vertellen of de volgende route een beetje uit te houden is qau klimaat en temperatuur als ik rond aug-sept wil vertrekken en dan 6-11 maanden wil gaan:

Perth-Darwin-Tennant Creek-Ayers Rock en Alice Springs-Adelaide-Melbourne-Via Melbourne langs de kust naar Sydney-New Zealand-Sydney-Cairns-huis…

Deze route wil ik dan met een gekochte auto afleggen.

Misschien iemand interesse om een groot gedeelte samen af te leggen? (dit scheelt natuurlijk in kosten).

groeten Jeroen

Rond aug/sept zit je aan de westkust goed. Zeker bij Darwin is het ( voor darwinse begrippen)niet al te warm. De outback blijft gewoon heet, daar doe je niks tegen :slight_smile:

Je hebt de route goed uitgestippeld :slight_smile:

Dag Larissa,

Volgens mij heb ik die route van jou ergens op een forum gevonden :wink:.
Maar ik zag ook weer ergens anders een bericht dat als je rond die tijd in het westen wil beginnen, je beter tegen de klok in kan reizen. Dus vandaar mijn vraag.

Groetjes Jeroen

Ah kijk eens aan, ben ik in ieder geval consequent hihi!

Nee dat zou ik niet doen. Kans dat je rond december, januari, februari in het noorden uit komt is wel erg groot. Dan is het regenseizoen.

Of bedoel je eerst beginnen in Darwin en dan naar Perth? Kan ook maar als jij in aug of sept zou beginnen maakt het echt niet zo veel uit. Ik zou de maanden vanaf eind oktober tot en met februari ontwijken om in Darwin te zijn vanwege het regen seizoen. Je gaat ook alles rijden heb ik begrepen dus de wegen moeten wel begaanbaar zijn :slight_smile:

Plus als je in Darwin begint dan eindig je in Perth. Vanaf Perth is het stuk om naar Melbourne of Adelaide te gaan erg lang en eentoning. Geen pretje om te rijden, zeker niet als je alleen bent. De route die je nu hebt verbind alles heel goed. Dus ik zou hier bij blijven.

Ik denk dat je het goed gedaan hebt zo :slight_smile:

Dag Larissa,

Zijn de wegen in je route een beetje te rijden met een normale auto, of moet je dan zeker een vierwiel aangedreven auto hebben?

Kun je mij hierover toevallig iets over vertellen?

En hoe ziet Darwin eruit in de maanden maart-april-mei. Is hier dan alles groen en goed uit te houden qua temperatuur?

Groetjes Jeroen

Hey Jeroen,

De wegen zijn goed te rijden voor een “gewone” auto. Ik heb in een Ford Falcon Station gereden. ( ook stukjes die eigenlijk voor 4WD waren maar ik moest en zou even kijken wat er aan de andere kant was hihi)

Het zijn allemaal geasfalteerde wegen. Je hebt natuurlijk wel short cuts of, off road routes maar daar heb je wel een 4wd voor nodig.
Boven Cairns kun je rijden tot aan Cape Tribulation. Vanaf daar naar Cooktown is 4wd. Misschien dat je er niet komt want de meesten slaan dit stuk over wat heel erg zonde is want het is supermooi daar!! Met eigen vervoer goed te doen!

In de outback zijn ook alle hoofdwegen geasfalteerd.

Wil je naar fraser Island, laat je auto dan op het vaste land en huur een 4wd voor dag of boek een tour. Je kunt daar echt niet in een gewone auto rijden.

Ik ben zelf niet in Darwin geweest in die periode dus ik kan het je niet vertellen. Maart zal nog wel erg heet zijn en nat, einde regenseizoen en met klimaatsverandering kun je er ook nog volop in zitten. Betekent niet dat je er niet kan komen, je moet alleen goed het nieuws in de gaten houden ivm wegen die afgesloten kunnen zijn i.v.m. overstromingen etc.

Als je in een andere periode wilt gaan houd dan wel de rest van je route in de gaten.

Groetjes!!

o… wij vertrekken ook in september maar gaan vanaf melbourne naar boven de oostkust langs… is dit precies verkeerd om om goed weer te hebben?

Nee hoor, is helemaal goed, Je gaat de zomerperiode tegemoet.

Regenseizoen is vanaf Cairns in de periode december/februari. Maar ik heb daar in die tijd ook gezeten. Wel een paar plensbuien en overstromingen meegemaakt maar dat hoeft niet te betekenen dat dat altijd gebeurd. Dit jaar was het echter weer feest in Queensland…

Het zou beter zijn in september in Cairns te starten en in Melbourne te eindigen, zowel kwa weersomstandigheden als vanwege het feit dat je dan vrijwel de gehele route met de zon in de rug rijdt. Een niet te onderschatten factor. Vergeet ook het stuk ten zuiden van Sydney langs de kust (en Canberra) niet.

heej en dat met de klok mee? Ofja van Darwin-Tennant Creek-Ayers Rock en Alice Springs?? Vervolgens naar Perth? want je komt toch zo in het midden van zuiden uit ?

ik hoor het graag.

groeten jeroen

Jouw route kan je het beste doen zoals voorgenomen Jeroen.
Starten in augustus/sept in Perth, dan Broome-Darwin-Alice/Uluru-Adelaide-Melbourne-Sydney-NZ-Sydney-Cairns. Zorg dat je voor mid december uit het noorden weg bent.

Hey Kim,

Leuk om je berichtje hier te lezen. Ik denk erover om 2 maanden naar Australië te gaan en ook rond te reizen in mijn eentje met Greyhound. Is dat een beetje te doen met Greyhound? Ik zie hier dat je op de oostkust op 3 weken gedaan hebt. Heb je dan voldoende tijd om alles te zien? Want dan heb ik eventueel nog tijd om ook een stuk van de outback te doen. Weet je toevallig of dit ook kan met Greyhound?
Ik las ook dat je de hostels ginder had geboekt. Had je ze dan reeds allemaal op voorhand geboekt?

Heel wat vragen, ik weet het, maar op het internet vind je zoveel informatie dat het soms een warrige boel wordt. Dan is het andig om even te informeren bij iemand die het al gedaan heeft. :wink:

Groetjes,
Tinka