Reisroute voor Australie!!

Hey Kim,

Leuk om je berichtje hier te lezen. Ik denk erover om 2 maanden naar Australië te gaan en ook rond te reizen in mijn eentje met Greyhound. Is dat een beetje te doen met Greyhound? Ik zie hier dat je op de oostkust op 3 weken gedaan hebt. Heb je dan voldoende tijd om alles te zien? Want dan heb ik eventueel nog tijd om ook een stuk van de outback te doen. Weet je toevallig of dit ook kan met Greyhound?
Ik las ook dat je de hostels ginder had geboekt. Had je ze dan reeds allemaal op voorhand geboekt?

Heel wat vragen, ik weet het, maar op het internet vind je zoveel informatie dat het soms een warrige boel wordt. Dan is het andig om even te informeren bij iemand die het al gedaan heeft. :wink:

Groetjes,
Tinka

Hoi Tinka,

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik zou in oktober '13 willen vertrekken voor enkele maanden richting Australië. Maar ik weet niet goed hoe ik moet beginnen. Heb jij al ideeën die mij misschien kunnen helpen. Wanneer wil jij gaan? En wat zijn de plannen ongeveer?

Groetjes,
Hanne

Hey Hanne,

Ik zou pas in de zomer van 2014 gaan (juli/augustus). Tegen dan heb ik voldoende centjes gespaard en is het ook haalbaar voor mij als ik even naar mijn job kijk. Ik zou heel graag van Melbourne naar Cairns trekken. Probleem is dat het in die periode winter is in Australië en het dus wel eens goed kan regenen in Melbourne. Ik zou ook heel graag Uluru doen. Maar ik ben nog volop bezig met uitzoeken wat haalbaar is qua vervoer. Greyhound lijkt me echt wel iets interessant.
Als je je reisroute wil plannen denk ik dat het belangrijk is dat je eerst even uitzoekt wat je juist wil zien en doen. Elk deel van Australië heeft wel weer wat anders te bieden. Vanaf dat je weet wat voor een reis je wil, en welke dingen je juist wil zien en doen kan je beginnen met het uitzoeken van je route.
Kijk ook zeker eens op volgende websites:
http://www.jobstop.be/index.php/werken-en-reizen/australie
http://www.activityinternational.nl/Australie/meer-over/p_2331/Reizen%20Down%20Under.aspx

Zij bieden vaak ook heel wat mogelijkheden aan om goed te gestart te geraken ‘Down Under’. Ik heb zelf nog geen ervaringen met deze organisaties maar heb via een vriendin van me al heel goede commentaar gekregen over jobstop. Die dingen zoek je best dus zelf nog even uit.

Voila, ik hoop je hier toch al een beetje mee verder te kunnen helpen :slight_smile:

Grtz,
Tinka

Hoi,

ik kom een paar jaar achter op dit forum zie ik :slight_smile:
Maar via Google was deze interessante discussie wel nog te vinden!

In oktober 2014 vertrek ik voor een jaar naar Australië. Alleen weet ik ook niet goed welke route (per auto) te nemen of waar te starten.

Ik dacht aan Perth - Adelaide - Melbourne - Sydney - Cairns - Alice springs om dan terug naar het Zuiden te reizen.
Nieuw-Zeeland en Tasmanië staan ook op de planning.

Thanks voor jullie reactie!

Die route kan prima. Je zit qua weer in de goede gebieden. In het noorden heb je te maken met een regenseizoen van december tot en met april. Neem vanuit perth in elk geval de tijden voor het zuidwesten. Dat is erg mooi. Vanuit cairns zou je via darwin naar alice kunnen rijden. Kakadu np, ten oosten van darwin, behoort tot een van de mooiste nationale parken van australia (naar mijn mening dan:-)
Je mist in je route een groot deel van western australia, maar dan heb je nog iets om voor terug te komen!

Hoi Francine!

bedankt voor je reactie.
Intussen heb ik een enkeltje gekocht richting Sydney. Ik ben er dus nog helemaal niet aan uit welke route ik zou nemen. Ofwel ga ik vanuit Sydney met de klok mee (Melbourne, Great ocean road, Adelaide…) ofwel tegen de klok in (Gold coast, Brisbane, Darwin…)

Het westen van Australië kan ik nog altijd doen, maar lijkt me het minst interessante stuk van Australië…

groetjes,

Ik zou met de klok meegaan als je in october start en je vergist je in West Australia. Ik zie niet in waarom je in een jaar niet helemaal rond Australia zou wil rijden.

Oei, West-Australië het minst interessante deel van Australië. Helemaal, maar dan ook helemaal fout. Ik zou er graag nog eens een jaar doorbrengen, zoals we tijdens onze vorige reizen bij elkaar hebben gedaan. Wij, en met ons vele Australiërs, vinden West-Australië het mooiste deel van Australië. Dus doe het goed, of doe het een volgende keer. Neem minstens een maand voor het zuid-westen. En van dik twee maanden wildflowers hebben we ook al eens volop genoten. En tussen Perth en Kununurra valt ook heel veel te zien en beleven. En zoals Yeehaw al zegt: in oktober beginnen betekent met de klok mee reizen. Ab-so-luut!

Zoals Yeehaw en Willem al zeggen: met de klik mee! Dan zit je goed qua seizoenen.
Het westen minder interessant, zou ik ook niet zo zeggen. Ik vond reizen daar veel leuker en zeker zo mooi als aan het oosten. In elk geval een stuk minder toeristisch en op plekken ongerepter. Zeker het zuidwesten met zijn vele bloemen in het voorjaar en het waanzinnig mooi noordwesten, the kimberley. Zelden zo’n prachtige tijd doorgemaakt als daar!
Maar goed, alles is keuzes maken. Voor een jaar weet je het ook nooit precies wat je gaat doen, maar met de klok mee zou ik in elk geval doen!

Dan zal ik toch andere keuzes moeten nemen en jullie volgen. Dat wordt dus met de klok mee en het Westen van Australië NIET overslaan! :wink: Sowieso wordt men aangetrokken tot de steden en toeristische gedeeltes omdat men daar zeker iets zal beleven en mensen tegenkomen. Ik vertrek dan ook alleen op reis… Maar eigenlijk ben ik vooral op zoek naar die ongereptheid en wil ik ‘back to basic’. Thanks voor de tips alleszins!