Hulp bij reisroute e.d.

Hallo allemaal,

Het duurt nog even, maar rond september 2010 willen een vriendin en ik samen naar Australië reizen. Nu heb ik al een beetje een route in m’n hoofd, maar ik vraag me af of dit haalbaar is qua tijd en klimaat e.d.
We willen beginnen in Perth, vervolgens naar boven naar Darwin en via het Red Centre naar Adelaide, Melbourne, Sydney, Brisbane om ongeveer 6 maanden later uit te komen in Cairns.
Volgens mij ontlopen we dan de regentijd aan de westkust en is het in het Red Centre niet al te heet. Alleen geloof ik dat we dan net tijdens de regentijd in Cairns aankomen.
Is deze route een beetje te doen in 6 maanden tijd en zitten we goed qua klimaat? Liefst willen we natuurlijk de regentijd ontwijken. Alle opties liggen wat de route betreft nog open.
Is het verder goed te doen om in Perth een campervan of auto te kopen en weer te verkopen in Cairns, en wat zijn gemiddeld de kosten voor het kopen ervan? Als laatste nog de vraag of we beter met een campervan of auto kunnen reizen, dit ook met het oog op de financieen. We willen graag op campings overnachten en liever niet in hostels, en kopen liever een campervan maar die blijken een stuk duurder te zijn.
Alle hulp en tips zijn welkom. Alvast bedankt!

Groetjes
Jantina

Niemand die kan helpen…?

Hi Jantina, zijn we je vergeten? Nee natuurlijk niet maar je vraag is een beetje ingewikkeld. Welke route je ook neemt, in 6 maanden zal je zal altijd wel ergens zijn waar het minder weer is. Is dat erg? Nee hoor want de regentijd in de omgeving van Cairns heeft ook zijn charme met de natte regenwouden. Maar er is natuurlijk kans op overstromingen. In maart dit jaar werden QLD en NSW getroffen door zware regens, zo erg dat zelfs Lake Eyre in SA volstroomde. Maar je kan ook geluk hebben natuurlijk.
Beginnen in Perth in september is een goed idee. Rustig aan aan geniet van plaatsen als Perth, Kalbarri, Shark Bay area, Coral Bay en Ningaloo Reef, Karijini NP en Broome. Wij hebben tussen Broome en Perth ook wel eens een maand doorgebracht zonder ons te vervelen. Een weekje Coral Bay/Exmouth is zeer aan te bevelen. Net als een weekje Broome met de Kimberleys. Dan naar Darwin in october. Het wordt al luchtvochtiger maar in het algemeen nog geen problemen. Je kan gemakkelijk 2 weken tussen Broome en Darwin en rond Darwin/Katherine doorbrengen.
Dan Stuart Hw naar Alice en Uluru. Maak je geen illusies, het zal hier al 35-40 graden zijn. Maakt niets uit, je gaat niet naar Australia voor de sneeuw.
Dan naar Adelaide in SA. Enkele “must-sees” zijn Coober Pedy, Flinders Ranges NP en Kangaroo Island (en nog veel meer).
Januari is de maand van de Australian schoolvakanties, Niet de beste tijd van het jaar. Ook heel heet. Melbourne kan gemakkelijk 40C bereiken, kijk maar naar de Australian Open. Van Adelaide naar Melbourne in een week of meer en dan misschien naar Tasmania. Voor Tassie zou je enkele weken moeten uittrekken. Minder warm ook. Naar Sydney vliegen, misschien Canberra en de zuidkust bekijken en dan naar Cairns. Daar zal je dan januari/februari zijn. Midden in de Wet. Helaas het is niet anders maar zoals gezegd geen reden om daar niet naar toe te gaan. Houd wel het weer in de gaten.
En dan transport. Ik heb geen verstand van het kopen en verkopen van een voertuig maar medeleden hebben hier al het nodige over gezegd in andere threads. Het lijkt mij geen goed idee om in Perth een auto/cv te kopen en die in Cairns weer te verkopen. Grote steden zullen wat aantrekkelijk zijn voor de verkoop denk ik. Maar wat dan. Er zijn genoeg goedkope vluchten met bv www.jetstar.com.au en www.virginblue.com. au. Overweeg misschien om een aantal plaatsen als basis te nemen en van daaruit toers te maken, misschien met een huurauto/cv.
Er is nog zoveel ander moois in Oz. Bv ten zuiden en zuid oosten van Perth. Esperance is een van onze favorite plaatsen.
Het blijft moeilijk om 6 maanden te plannen, maar als je vragen hebt dan horen we het wel.
HTH
Yeehaw

Hai Yeehaw,

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben en was me ervan bewust dat mijn vraag niet heel simpel te beantwoorden is, maar er is dan ook veel voor te bereiden.
Ik denk dat ik hier wel wat mee kan.Nogmaals bedankt voor je reactie en als ik verder nog vragen heb dan zal ik het hier posten.

We zitten nu een beetje te twijfelen over de route. We gaan óf beginnen in Perth rond september en dan naar Darwin. Of we beginnen in Cairns in sept. en eindigen rond februari in Perth.
Welke route zou jullie voorkeur hebben? Met andere woorden; de regentijd in en rond Cairns of de regentijd in de Westkust. Voor ons heeft als voordeel beginnen in Cairns dat we dan kunnen snorkelen en surfen e.d. Maar de Westkust moet hartstikke mooi zijn qua natuur en het zou jammer zijn als de wegen onbegaanbaar zijn…
Hopelijk hebben jullie hier advies in!

Absoluut. September is een prima tijd van het jaar voor Far North QLD en dan in october naar Darwin. In het algemeen is het zo dat de Wet het hardst toeslaan boven de steenbokskeerkring. Je kan best eind october/november een tropical storm meemaken maar febr/maart is dat erger. Dus als je ervoor zorgt in november in Broome te zijn kan je mooi een maand nemen voor de rit naar Perth en langere tijd in diverse plaatsen blijven. Als je dan in zuidelijk Australia blijft heb je geen last van de Wet (wel van de Hot en de schoolvakanties) Van Perth kan je dan nog alle kanten op. Wij hebben al die ritten meerdere malen gemaakt, dus als je iets wil weten laat het dan maar horen.
Yeehaw

Bedankt voor je reactie. Maar wat ik eigenlijk bedoel, maar misschien niet zo goed neergezet is door mij, is dat we dan vanaf Cairns naar Sydney gaan en dan via Melbourne, Adelaide naar het Red Centre en naar Darwin. En dan pas vervolgens naar Broome en Perth. Dat zou dus betekenen dat we in de Wet in de westkust zijn.
De andere route die we in gedachten hadden is precies de tegengestelde. Dus beginnen in Perth en eindigen in Cairns. We moeten dus kiezen tussen de Wet in QLD of de Wet in de Westkust.
Welke route zou dan het beste zijn? Of is er een totaal andere route te bedenken?
Is de weg van Perth naar Adelaide te doen bijvoorbeeld? Ik heb namelijk ook gehoord dat die weg eigenlijk niet zoveel aan is en veel recht toe recht aan met stukken helemaal niks…

Is Tasmanie trouwens een ‘must’ mochten we nog tijd over hebben? Of missen we daar niet zoveel aan? En kunnen we daar ook komen d.m.v. een ferry waar we met onze campervan over kunnen steken?

Fijn dat je me zo wilt helpen. Andere reacties of tips wat betreft onze reisroute zijn ook welkom trouwens, graag zelfs!

Dan zou je dus bv krijgen:
September: Cairns-Sydney
October: Sydney-Adelaide
november: Adelaide-Darwin
december: Darwin-Perth
Januari: Perth-Adelaide
Februari-Adelaide-Melbourne-Tasmania
Februari is een van de beste maanden voor Tasmania en ook Victoria.
Is Tasmania de moeite waard? Beslist en geheel anders dan het vaste land. Stuk koeler, veel bochtige wegen en heel veel rainforest.
Je zou kunnen beginnen in Cairns en dan vertrekken van Melbourne (Hobart heeft geen intercontinentale vluchten). Ik denk dat je zo het meeste van de Wet kan vermijden maar december kan natuurlijk ook regenachtig zijn. Heb je al gekeken waar de steenbokskeerkring zich bevindt? Ten zuiden daarvan is de kans op regen veel minder.
Perth-Adelaide. SW WA is prachtig en Nullarbor Plain moet je eens gereden hebben en wie er oog voor heeft zal genieten. Die weg is niet veel anders dan Stuart Hw of langs de WA kust. Wij hebben diverse malen tussen Perth en Adelaide gereden en voor ons was het helemaal niet saai, maar wij zijn dan ook gek op de Outback. In Esperance hadden we crab gekocht, ijs in de cooler en 's avonds opgegeten op de porch van het Balladonia Roadhouse bij 35C. Yammy. Ook zou je Eyre Peninsula moeten bezoeken. Coffin Bay is een hidden gem, niet verder vertellen…Nallarbor Plain heeft een kaarsrecht stuk van 146 km en onderweg diverse landingsbanen voor de Flying Doctors. Van Perth naar Adelaide is meer dan 2500 kms.
Een huurcamper (of huurauto)mag je niet op de veerboot van Melbourne naar Devonport (Tas) meenemen.
Je moet bij zo’n reis natuurlijk wel beseffen dat vele lange stukken minder interessant kunnen zijn. Ik zal je een site voor Nullarbor Plain geven: www.nullarbornet.com.au
Yeehaw

Kijk, hier kan ik echt wat mee. Super bedankt! Ik denk dat de route die jij voorstelt voor ons het beste is.
Oh ja, we willen een camper kopen dus daarmee kunnen we wel over de ferry naar Tasmanie, niet?
Bedankt voor de tips, we gaan ermee aan de slag!

Wat je met je eigen camper doet moet je zelf weten natuurlijk. Al neem je een vrachtwagen mee op de boot-lol-
Good luck en als er nog iets is laat me dan maar even weten.
Yeehaw