Ik ga in november voor een maand naar azie (bangkok) en daarna door naar australie! Ik kom 2 december in Sydney aan. Aan het eind van mijn tour ga ik nog naar NZ, dit zal ongeveer begin april zijn. Voor dit ticket heb ik 1220 euro betaalt, is dit redelijk? Ik kan eventueel nog data wijzigen… (Al moet ik dan wel een boete betalen van 150 euro geloof ik).
Als route plan heb ik, aankomst in sydney, vanaf daar via Canberra en Melboure naar Adelaide. Ik denk dat 4 weken hiervoor wel voldoende is?
Daarna van Adelaide naar Perth (per trein, bus of auto) en weer terug. Hiervoor wil ik 2-3 weken uittrekken.
Vanaf Adelaide ga ik vervolgens naar boven richting Darwin, met uitstapjes naar Uluru, Alice Springs etc. Ook hiervoor plan ik 2-3 weken.
Vanaf Darwin wil ik naar Cairns vliegen, auto, bus ? En vanaf Cairns naar beneden weer terug naar sydney waar ik 6-8 weken voor uittrek.
Hierna (begin april ongeveer) ga ik naar Christchurch om in mei weer terug te vliegen naar sydney en vanuit daar ook weer huiswaarts te keren.
Dit plan is een eerste opzet, ik hou van de zon en wil deze ook zoveel mogelijk zien tijdens mijn activiteiten, uitstapjes, duik en surf cursussen, bbq’s, feestjes, etc.! Heb ik dan een goede route uitgekozen? Of moet ik misschien wel bij mijn aankomst een binnenlandse vlucht naar Cairns/Darwin boeken om zoveel mogelijk van het goede weer te genieten?
hey,
Als je voor het mooie weer gaat moet je wel rekening houden met het regenseizoen in het noorden (november tot maart) dan is er weinig mooi weer in het noorden heb ik gehoord. Op de site van LonelyPlanet (www.lonelyplanet.com) staat veel informatie, ook over het weer en wanneer de beste reisperiodes zijn etc. Ik heb dezelfde route gedaan (maart tot juni) alleen zonder perth in 3 maanden. In november is het in Australië zomer dus super mooi weer in Sydney, Melbourne etc. Dus kunt prima daar beginnen en van de stranden in Syndey genieten.
Hi Berry
Zoals Merijn ook al zegt zit je midden in De Wet in NT and Far North QLD. Niet in zee zwemmen bij de kust ivm de Stringers. Overstromingen kunnen voorkomen. In Mataranga/Katherine was jaren terug de rivier daar 15 meter gestegen. Als je pech hebt kom je vast te zitten. Dit jaar maart heeft het in QLD zo geregend dat Lake Eyre vol liep. maar je kan geluk hebben. Alleen…een zware bui over Stuart Highway en je kan niet verder. Er staan overal indicatoren hoe diep het water is zoals op heel veel wegen in Australia.
Rijd tussen Sydney zo veel mogelijk langs de kust met een uitstap naar Canberra
Tussen Adelaide en Perth kan je met de trein (Indian Pacific) Als je een slaapstoel neemt vallen de kosten wel mee. Anders gaat de kassa rinkelen.
Adelaide-Perth is 2500 kms. Je moet wel erg van outback en Nullarbor Plain te houden om op en neer te rijden. Hebben wij wel gedaan hoor, dus zo gek is het ook niet. Het voordeel om met de auto te gaan is, dat je dan ZW WA kan bekijken zoals Esperance, Albany-Pemberton, Maggies River etc. Mooi gedeelte van WA. Maar het is dus 5000-6000 km op en neer. 2 weken is kort. Ten minste 3. Ik zal je prachtige omgeving ten noorden van Perth (Cervantes, Kalbarri, Shar Bay, Coral Nay, Karijini etc. besparen.
Drop off van auto’s tussen Adelaide en Darwin is erg duur anders zou ik zeggen om van Darwin naar Cairns te vliegen. (Heel veel outback en weer die buien)Voor het goede weer moet je een andere tijd van het jaar gaan. Om te partyen ga naar Gold Coast ten zuiden van Brisbane of naar Byron Bay. Ook een veel lekkerder climaat die tijd van het jaar.
Yeehaw
Bedankt voor de antwoorden! Begrijp ik goed dat als ik bovenstaande route neem alleen in Darwin (NT) en Far North QLD minder/slecht weer (De Wet) kan verwachten?
Is het misschien beter om ergens anders te starten? Of om eerst naar boven te gaan vanuit Sydney en dus de omgekeerde route te doen?
Drop off betekend dat je een auto bijvoorbeeld in Sydney huurt en deze weer inleverd in bijvoorbeeld Darwin. Dat je niet op en neer hoeft te rijden. Volgens mij heb je vanaf Katherine en hoger last van de wet en vanaf Townsville en hoger. De route andersom doen heeft volgens mij geen zin, het enige dat zou kunnen is dat je pas eind maart begin april naar het uiterste noorden gaat maar dat is niet handig met jou route.
Hallo allemaal ik heb ook een vraagje over onze route. Wij gaan november 2010 naar Austrsalie en willen dan de route rijden van Darwin naar Adelaide en vanaf daar langs de kust omhoog naar Cairns. Is dit te doen qua afstand en weer? Of is het regenseizoen echt zo erg dat je beter niet in NT en Cairns kan zitten om die tijd? Wij gaan dan met een camper rondreizen i.v.m. de kosten.
Ik zou zorgen dat ik er niet in het regenseizoen ben. Toen ik er was, Maart 2006 in Katherine stonden de straten twee dagen na dat ik daar weg was helemaal blank, krokodillen door de straat en alles er op en er aan. Heb er nog een krantenartikel van liggen. Veel wegen zijn onbegaanbaar, zeker in Kakadu np. In Cairns nog gezeten terwijl er een tyfoon langs kwam, 5 dagen harde wind en alleen maar regen, en dat was het einde van het regenseizoen. Ik ben er nooit in het regenseizoen geweest maar ik vond dat al niet handig.
November in Darwin en omgeving is “building up the wet” Het is er heet en erg luchtvochtig maar de overstromingen zijn meer voor februari en maart zoals ook dit jaar. In november kan er zeker een zware bui zijn maar meestal duren ze niet lang. Bewoners zelf vinden november een vervelende tijd van het jaar maar wij hadden er geen enkele moeite mee. Heet en luchtvochtig…so what. En je zit buiten het seizoen. Ik zou rustig in Darwin beginnen en dan naar Adelaide trekken. Het Red Center zal wel erg heet zijn en veel vliegen die je allemaal goedendag komen zeggen en een stortbui kan ook…
Februari en maart zouden niet mijn favorite zijn voor Cairns. Waarom blijf je niet in het zuiden of ga bv naar West Australia? Waar willen jullie de campervan weer inleveren?
Yeehaw
Dank voor de reactie, dan blijven we inderdaad in het zuiden. We wilden de camper bij Cairns inleveren en daar dan een weekje hotel pakken maar dan kiezen we een leuk plaatsje in het zuiden uit ook goed en pakken we denk wat eilanden mee.