Van Sydney naar Perth of naar Darwin?

Beste reizigers…kunnen jullie mij adviseren in een reis van drie weken in Australië die ik in sydney wil starten en dan richting Melbourne Adeleide… Adviseren jullie mij om dan zuidelijk te blijven en naar Perth te rijden landschappelijk of is het mooier zuid/noord door te steken naar Darwin…?
Reisperiode is november …
Ook andere reistips zoals campingsite etc. zijn welkom…

Ray

Als je zo weinig tijd hebt zou ik omhoog gaan richting Alice voor uluru en omgeving.

Adelaide - alice is ongeveer 3 dagen rijden met een aantal stops onderweg. Voor Uluru the olgas en kings canyon heb je ook zeker 3 dagen nodig.

In november is het regenseizoen in het noorden, dus Darwin lijkt me geen goed idee.

Verder wil ik je ook nog zeggen dat het quasi onmoglijk is om in drie weken van Sydney naar Perth of Darwin te rijden als je onderweg ook nog iets wil zien. Het idee van mart81 lijkt me dan ook beter haalbaar.
Tip: check ook eens of je niet beter een binnenlandse vlucht neemt, om meer van je tijd te kunnen genieten!

Dank voor jullie reacties…Globaal de volgende route uitgestippeld…
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=586831

Ik begrijp dat de tijd krap is maar tijdens reizen in de USA hadden we niet meer tijd en door er lange dagen van de maken hadden we ondanks 5000 km rijden toch voldoende tijd om bezienswaardigheden te bezoeken of wandelingen te maken.
Ik snap dat de voorkeur uit gaat naar een langer verblijf maar die tijd is er niet…Wanneer ik globaal kijk naar de landkaart lijkt mij de route van Adeleide naar Perth interresanter dan door te steken naar Darwin… Hier gaarne een uitgebreidere reactie op van hen die beide routes gereden hebben…

In de USA vond ik de KOA campings langs onze route erg handig. Is er in Australie iets vergelijkbaars?

Ray

Jaren geleden heb ik ook een rondreis langs de westkust van de USA gemaakt en hierbij ook een 5000km gereden op 3 weken. Maar in dat gebied lagen de “places of interest” langs de route. In Australië liggen alle interessante plekjes (naar mijn gevoel) verder verwijderd van de hoofdroute.

Bv. het gebied rond Melbourne. Ik vermoed dat je de great ocean road wil doen. Reken op 2 dagen als je die echt wil zien. In jouw routeplan rijdt je via de snelweg en dan is het tot Warnambool slechts een uurtje of 2. Groot verschil dus. Als je dan ook nog bv. de Grampians wil zien, mag je er weeral een dag of twee bijtellen.

Ik begrijp dat je niet meer tijd hebt, maar je kan wel de route inkorten (of met binnenlandse vluchten werken)

Misschien kan je eens vertellen wat je op de route graag wil zien, waar je in geïnteresseerd bent, dan kunnen we je ongetwijfeld beter helpen.

De across country drive van Sydney naar Perth is iets dat veel Australiers ooit willen doen. Een epic trip en een van de “grote” roadtrips. De vraag is echter of jij zoiets ook aantrekkelijk vindt. Je kan een dergelijke tocht niet vergelijken met een reis in het westen van de USA waar op een veel kleinere afstand veel meer te zien is. En landschappelijk gezien moet je een diehard zijn om eea te kunnen waarderen. Veel van hetzelfde, bijna alles vlak, kan erg heet zijn en het stikt van de vliegen.
Wij zijn dergelijke reizen gewend want 10.000 kms is voor ons niets bizonders. In de Usa en ook in Australia hebben we wel langere reizen gemaakt maar hebben dan ook 2-3 maanden per keer.
Lees deze tripreporten die ik gemaakt heb maar eens door.

Mijn naam in dit forum is Tet14
Nog even voor de regentijd. November is de tijd van “building up the Wet” boven de Tropic of Capricorn dus voor de eigenlijke Wet maar de luchtvochtigheid is al enorm en er kan gemakkelijk een tropisch bui vallen met onweer en alles wat daarbij komt. We hebben flooded wegen meegemaakt maar een bezoek aan bv Darwin of Cairns is nog goed mogelijk. Zwemmen in de oceaan bij de kust is er dan niet bij vanwege de Stingers.
Houd ook rekening met de drop off kosten van de huurauto. Dat verschilt van jaar tot jaar. We hebben wel eens een reis gemaakt zonder drop off kosten tussen het oosten en Perth maar ook AUD 880,-- waardoor we besloten via Nullarbor dan maar weer terug te rijden naar Adelaide. (2500+kms).
Voor een reis van 3 weken zou ik bv een loop Sydney-Eden-Melbourne-GOR-Grampians-Adelaide-Flinders-Broken Hill-Dubbo-Sydney willen aanbevelen. Daar heb je handen al aan vol in 3 weken.
Yeehaw

Zie ik nu goed dat je de Great ocean road overslaat???

Ik ben van Adelaide naar Perth gereden en later met verschillende tours van Darwin win naar Alice en van Alice naar Adelaide.

De weg naar Perth is op papier zeker mooi. De nullarbor plain (boomloze vlakte) de Head of Bight en de langste rechte weg aan één stuk ter wereld. Maar het is vooral lange afstanden niets en weinig te zien.

Vanaf Adelaide naar Alice is veel echt mooier. De Flinders Ranges NP, De droge zoutmeren, Woomera, Coober Pedy en het echte red centre van Australie. En natuurlijk ayers rock, the olgas en kings canyon.

ALS je nog tijd hebt kun je verder omhoog richting Darwin met onderweg the devils marbles, daly waters, de thermische baden van Mataranka (verwacht er niet te veel van) Katherine gorge, kakadu NP litchfield NP en Adelaide river. ’

Succes met wat je kiest. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel

Allereerst dank voor jullie reacties, tips en aan bevelingen.
Hierdoor een duidelijker beeld ontstaan voor reisplannen in November en besloten route aan te passen maar ligt zeker nog niet vast dus wanneer jullie nog op/aanmerkingen hebben lees ik het graag…

Hier globaal de route die ik nu heb uitgestippeld niet meer van Sydney naar Perth of Darwin maar van Sydney naar Alice springs…

http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=590167.

Als reactie op vraag die er ook nog lag onze voorkeur tijdens vakanties gaat uit naar het rijden van mooie route en onderweg waar mogelijk korte of langere wandelingen te maken en dieren te spotten…Steden zijn we niet vies van maar heeft niet de eerste voorkeur waardoor ik tijdens het uitstippelen van deze route ook Melbourne niet aan doe maar een langere tijd voor national parken en kangaroo island in ruim…
Is deze route meer realistisch om in drie weken te doen en tips opmerkingen blijven welkom want er ligt niets vast…

Alvast dank en een geweldige site om reiservaringen te delen!!

Ray

Je zal aanlopen tegen hoge drop off kosten voor de huurauto als het verhuurbedrijf al toestaat om naar NT te rijden. Auto huren in Sydney en afleveren in Adelaide zal geen probleem zijn. Langs Stuart Hw is wel het eea te zien zoals bv Coober Pedy. Hotels in de buurt van Uluru zijn erg duur. Auto inleveren in Yulara zal denk ik niet mogelijk zijn dus moet je naar Alice en dan nog… Ik zou eerst eens nakijken wat de mogelijkheden zijn.

Je aangepaste reis lijkt al iets realistischer, maar ik ben het volledig eens met de route van Yeehaw: Sydney-Eden-Melbourne-GOR-Grampians-Adelaide-Flinders-Broken Hill-Dubbo-Sydney. Je rijdt lekker, hebt tijd om te stoppen en dingen te zien, kunt af en toe eens van de weg af, kunt evt nog naar Kangarooisland, ziet verschillende landschapstypen, enz.
Dan zie en ruik je Australië in elk geval ook, en zie je het land niet alleen door je voorruit;-)