Advies route 24 dgn ZO Australie gevraagd

Hoi,
Wij gaan van begin Okt tot begin Nov naar VIC Australie.
We starten en eindigen bij Familie in Melbourne.
In Melbourne pikken we een camper op waar we 24 dgn later weer mee terugkeren in Melbourne.
Nu zijn we op zoek naar een leuke/mooie route waar we zowel afwisseling in natuur als cultuur en bezienswaardigheden.
Korte loopjes naar een sightsee en een 12/15 km hike door de natuur.
Uiteraard willen we Sydney (Canberra?) meenemen en ook nog wat zee.
Wat ik tot nu bij elkaar heb weten te harken is:

Melbourne
Coast road–>Warrnambool
wat eigenlijk een must is.
vandaar is een erg grove schets en ben ik nieuwschierig wat wel en niet haalbaar is, of er een mooier alternatief in de buurt is.

Hamilton omhoog,
of door naar Adelaid en via Grampains omhoog?

Bendigo/Canberra/Black Mountains/Sydney
of Mildura/West Wyalong/Black Mountains/Sydney

Sydney/Canberra/Comma
Of gewoon omlaag langs de kust?

Het is ook vakantie en willen niet te veel rijden, maar een mooie rondreis.

Grt
Matthé

Black mountains?? je bedoelt zeker de Blue mountains bij Sydney?

Vanuit Melbourne kun je naar de great ocean road, dan naar the grampians NP wat voor mooie wandelingen door de natuur zeker een aanrader is. Van daaruit kun je naar Canberra rijden, dat is dan wel een hele lange rit dus misschien kun je dat beter in 2 of 3 dagen doen en onderweg een paar nationale parken bekijken. zullen er ongetwijfeld zijn.

In Canberra kun zeker een dag of 3 vol maken met museums bekijken. Het oorlogs museum en het parlements gebouw zijn aanrders.

Na Canberra kun je door naar sydney om de stad te bekijken en van daaruit ook naar de bleu mountains. Voor de terugweg vanaf sydney naar Melbourne kun je dan langs de kust terug rijden. Ik weet niet wat daar allemaal te zien is, maar nationale parken zul je er zeker tegen komen.

Volgens mij kun je dit rondje in 24 dagen makkelijk maken.

Hallo Matthé,

Als ik deze trip zou gaan maken zou ik er een soort liggende 8 van te maken. Van Melbourne via Triplet Falls http://www.visitvictoria.com/Regions/Great-Ocean-Road/Activities-and-attractions/Outdoor-activities/Walking-and-hiking/Triplet-Falls-Rainforest-Walk.aspx naar Apollo Bay en de Otways naar de Great Ocean Road tot Warrnambool. Daar vandaan naar de Grampians en dan via Ballarat terug naar Melbourne. Ballarat is net als Bendigo een oude stad met mooie gebouwen uit de tijd dat er de goudkoorts heerste. Aan de andere kant van Melbourne zijn het Healesville Sanctuary http://www.zoo.org.au/healesville de moeite waard net als Bruno’s Sculpture Garden http://www.brunosart.com/ in Marysville. Daarna via Alexandra en Mansfield naar Benalla en via Albury Wodonga en Yass naar Canberra. Daarna Sydney en Blue Mountains. Een hele mlooie route terug is langs de kust via Batemans Bay naar Bega, dan Cooma, Jindabyne (Snowy Mountains) weer naar Albury Wodonga. Daar moet je dan beslissen of je via Beechworth, Myrtleford, Bright en Omeo naar Lakes Entrance afzakt en vandaar via Sale weer naar Melbourne.
Een alternatief is om vanaf Melbourne, Helesville, Marysville, Benalla en Albury Wodonga via Jindabyne en Cooma naar Canberra te rijden en op de terugweg de hele kustweg te blijven volgen. Heel veel mooie nationale parken daar. En als alles meevalt met de tijd, kun je nog Philip Island meepakken.
Mildura zou ik laten schieten, dat is een wat minder interessant stuk van het land en op de delen die je hierboven zou rijden is zo veel te doen en te zien dat je echt geen tijd overhoudt.
Wat ik iedereen altijd aanraad om als eerste te doen is een dagplanning te maken. En echt dag voor dag opschrijven wat je denkt te rijden en welke dagen je attracties bezoekt en wandelingen maakt. Als je een keer 12 tot 15 kilometer hike maakt, heb je nog maar een halve dag om te rijden. Want hiken is wat anders dan wandelen. In de Otways en de Grampians en ook in de Blue Mountains kun te wandelingen in elke lengte en moelijkheidsgraad uitzoeken. Dus echt, maak een schema. Dag van aankomst en dag van vertrek vallen al af. Hebben julie de camper al gehuurd? Anders ook even info vragen bij www.totallycampers.com.

Plezier met plannen/

Hoi Willem, daar ga ik even naar kijken en kom ik op terug,
de reden dat ik Mildura dacht mee te nemen: pak je niet een stukje echt achterland op deze manier?
Dat van dat plannen komt helemaal goed, dit word de 4e vakantie die ik geheel zelf indeel.
Na een hike ga ik niet meer een halve dag rijden, (behalve naar de camping) maar achterover in de stoel met een koud biertje om vervolgens te bbqén :zon02:
Ticket en Camper zijn al geregeld

Tja, Mildura (groot fruitteeltgebied) ligt natuurlijk verder inland. Maar wij hebben er geen speciale herinneringen aan. We hebben Mildura - Hay - West Wyalong een paar keer gereden in beide richtingen en het is eigenlijk een lange saaie weg. Gek, maar heel anders saai dan bijvoorbeeld Port Augusta - Alice Springs. Ik kan dat niet goed uitleggen. Maar je kunt, afhankelijk van je planning, wel een paar dagen flink opschieten. Vergeet in Hay niet Shear Outback te bezoeken. Gaat helemaal over de geschiedenis en techniek van het schapen scheren. En bij de paardenrenbaan van Hay kun je goedkoop overnachten. Ik wilde ook nog wijzen op het prachtige (olympische maten) zwembad, gratis toegang, maar dat gaat pas in november open.
Ik was gisteren ook wat te snel met mijn advies voor de Snowy Mountains. Oktober-November is vroeg voorjaar en in Thredbo bijvoorbeeld, waar de kabelbaan naar Mount Koscziusko is, vriest het in die tijd 's nachts vaak nog een paar graden. Dan wil je niet in je camper liggen, denk ik.
Ken je de site www.weatherzone.com.au? Daar kun je van elke plaats in Australië het weer zien. En in Jindabyne/Cooma is het zo: Cooma Ap - climate, averages and extreme weather records en iets verderop in Thredbo: Thredbo Top Station - climate, averages and extreme weather records

Marysville is wel heel apart. Het dorp werd tijden ‘Black Saturday’ op 7 februari 2009 door de grote bosbranden helemaal weggevaagd. Zodat ju nu een heel nieuw dorp aantreft, allemaal nieuwe huizen, winkels etcetera. Het is echt een heel gek gezicht.
Maar mocht je na Sydney lichtelijk in tijdnood zitten, dan kun je de Princess Higway blijven volgen om op te schieten. Ik hoop voor jou dat het zo ver niet komt.
Wat voor kaart gebruik je eigenlijk, daar ben ik wel benieuwd naar. De Hema kaart, en die in Camps Australia Wide is de allerbeste voor wie met de camper onderweg is en zeker wil zijn welke wegen verhard en onverhard zijn.
Tot zo ver voor nu,

Willem

Hoi Willem,
Dat van die dagplanning gaat goedkomen,
zo ga ik meest al te werk.
Er kan af en toe tijd zitten tussen reactie’s, ik heb de tijd en in achterhoofd vormt zich het een en ander vanzelf :wink:
Ik heb op MP Camps Australia Wide aangeschaft, ik had al gelezen dat dit de beste moest zijn.

Het eerste stuk lijkt me idd wel beter via Mlb terug te rijden en dat word ongeveer zo:
Dag 01 Ophalen, Geelong? Torquay?
Dag 02 Great Otway via Apollo bay
Dag 03 Warrnambool via Triplet Falls
Dag 04 Halls Gap
Dag 05 Halls Gap
Dag 06 Ballarat
is 1 Volle dag voldoende voor Grampians?
Uiteraard kunnen we nog wat sightsee doen de middag ervoor en ochtend erna

Via Albury-Yass heb ik een goed gevoel bij, alleen
Is dit stuk te doen met een camper?
In streetview ziet de deels gravel weg er best te doen uit.

Daarna via Blue mtn naar Sydney,
is 1 Volle dag voldoende voor Blue mtn?
Uiteraard kunnen we nog wat sightsee doen de middag ervoor en ochtend erna.
1 Volle dag of 2 volle dagen voor sydney?
Is daar te camperen?
Ik heb wat gevonden van een stel wat een camping had bij Penrith en vandaar met de trein ging.
Na Sydney lijkt het me de beste optie de kust te blijven volgen als het in de bergen te koud kan zijn.
Ik ga er vanuit dat we daar ook genoeg moois tegen komen.
Grt
Matthé

Hallo Matthé,

goed dat je Camps op de kop getikt hebt. Dat is inderdaad de beste optie. Ja en verder, een volle dag Grampians met een middagje er voor en een ochtend erna kan, maar je moet te voren bepalen wat je wilt doen. Er zijn weet ik hoeveel hikes, uitzichtpunten, watervallen etcetera. Hetzelfde geldt voor de Blue Mountains. Rond de Blue Mountains valt prima te kamperen. In het park zelf zijn de meeste kampeerplaatsen voor hooguit een auto met kampeerwagen. Gewoon eerst de site van het park bekijken, bepalen wat je wilt zien en dan in een van de plaatsen vlakbij een camping zoeken.
Van je opmerking over Albury naar Yass begrijp ik niets. je zegt dat dat deels gravel is. Kun je me nog eens uitleggen wat je daarmee bedoelt? Als ik je link open krijg ik de weg tussen Tumut en Brindabella. Inderdaad gravel, ligt aan het weer. Maar nogmaals, jouw link heeft niets met Albury - Yass te maken. Ik hoor graag van je.
Groet,
Willem

Hoi Willem,
ik ga nu wat passen en meten en als kan een dag extra bij Grampains.
Dat van die hike’s etc komt goed, dat valt onder finetuning:nadenken:
Dat finetunen vind ik hier overal wel terug met zoeken op namen etc.
Met dat stuk bedoelde ik eigenlijk alleen dat stuk weg, zo zou ik dan kunnen doorsteken naar Canberra zonder via yass te gaan…
Dit lijkt t te gaan worden na de tips qua route. Nu wat schikken aan de dagindeling

Hallo Matthé

Mooie route zo. Ik denk dat je er verstandig aan doet via Yass. Alleen als je ruimte hebt gekregen in je schema tegen de tijd dat je in Albury bent zou je alsnog via Tumut en Brindabella kunnen rijden. Maar dan alleen als er geen regen wordt voorspeld. Er zitten normaal gesproken al stukken in die route waarvan Australiërs zeggen dat je er op moet rekenen niet harder dan 20 te rijden. En als die dat al zeggen…

Succes met fine-tunen.

Willem

Hallo Matthé, ik heb nog even wat nagevraagd over de route van Tumut naar Canberra via Brindabella. Hieronders het antwoord dat ik kreeg. Is denk ik wel duidelijk. In dat jaargetijde en zonder ‘hoog op de poten 4-wd’ niet aan beginnen. Als je halverwege terug moet verspeel je wel heel veel tijd, als je al niet vast komt te zitten. :wink:

Good Afternoon,

It is possible the Tumut to Canberra road via the Brindabella may not be suitable for your vehicle. The road between Tumut and the Brindabella Valley can be very rough after the winter and early spring, depending on the amount of logging trucks using the road, and the amount of rain received in the winter and spring.

From the Brindabella Valley to Canberra the road is very narrow, steep and winding and if we have had rain it can be very wet and slippery.

I would suggest for a low clearance vehicle you reconsider your route.

Yours sincerely,

Alma Hurst

Information Officer

Tumut Regional Visitor Centre

Duidelijk en bedankt voor je moeite!
Ik was al afgehaakt bij die 20km/h dat is niet echt wat we zoeken.
Ik heb een beetje een timeline in elkaar gesleuteld en de stedenm zijn indicatief.
Op deze manier kunnen we in het laatste deel wat minder parken pakken, lijkt het wat zo, of kan ik hier en daar wat in of opschuiven?

Dag 01 Ophalen Camper, Geelong? Torquay?
Dag 02 Great Otway
Dag 03 Warrnambool, Victoria, Australië
Dag 04 Halls Gap, Victoria, Australië
Dag 05 Halls Gap, Victoria, Australië
Dag 06 Halls Gap, Victoria, Australië
Dag 07 Ballarat, Victoria, Australië
Dag 08 Marysville, Victoria, Australië
Dag 09 Albury, New South Wales, Australië
Dag 10 Yass, New South Wales, Australië
Dag 11 Canberra
Dag 12 Canberra
Dag 13 Canberra
Dag 14 Katoomba, New South Wales, Australië
Dag 15 Katoomba, New South Wales, Australië
Dag 16 Penrith, New South Wales, Australië
Dag 17 Sydney, New South Wales, Australië
Dag 18 Sydney, New South Wales, Australië
Dag 19 Wollongong, New South Wales, Australië
Dag 20 Eden, New South Wales, Australië
Dag 21 Lakes Entrance, Victoria, Australië
Dag 22 Foster, Victoria, Australië
Dag 23 Phillip Island, Victoria, Australië
Dag 24 Inleveren Camper

grt
Matthé

Weinig meer op aan te merken al zou ik denk ik een dagje langer of Blue Mountains of Sydney doen en een dagje Canberra minder. Maar dat zie je in Canberra wel.

Gaan we zien, ik denk zowiezo dat het wel wat opschuift zodat we rond dag 20/21/22 iets meer tijd hebben daar een park mee te pakken, daar dit niet echt een ‘haast’ rondje is.
Nu ga ik de rest van het forum doorspitten, bedankt voor je/jullie hulp!