Wat MOETEN we zien van Cairns naar Melbourne in ong. 45 dagen met kleine kinderen

Wij gaan in de herfst/winter een wereldreis maken met ons gezin.
Vanaf 25 nov tot 10 jan zijn we in Australië.
We beginnen in Cairns, manlief zit dan 5 dagen op de boot, ik met mijn meisjes (1,5 en 4 jaar) verblijf in een privehuis met huurauto.

• wat zijn aanraders om te doen voor mij tijdens deze 5 dagen Cairns? Natuurlijk kan ik gaan zwemmen en natuurlijk ga ik Cairns zelf bekijken. Tips zijn welkom.

Op dit moment hebben we de volgende planning:

25-29 nov Cairns
30 nov naar Port Douglas
1 dec naar Mission Beach
2 dec naar Townsville
3 -5 dec naar Airlie Beach (Whitsunday’s)
6 dec naar Mackay
7 en 8 dec naar Rockhampton
9 -11 dec Hervey Bay (Fraser Island)
12- 14 dec naar Noosa (incl. bezoek Australia Zoo)
15- 16 dec naar Brisbane
17 dec naar Surfers Paradise
18- 19 dec Byron Bay
20 -22 dec Coffs Harbour
23 - 24 dec Port Macquarie
25 dec Hunter Valley

26 -27 dec is nog niet ingevuld, bovenstaand schema kan uitgerekt worden maar misschien nog een extra tussenstop?

28 dec - 31 dec naar Sydney (camping is al geboekt) Eventueel met Blue Mountains bezoek maar kan ook op 27 dec bijv.
1 en 2 jan Batemans Bay
3-4 jan Eden
5-6 jan Lakes Entrance
7 jan Philip Island
8 -9 jan Melbourne

10 januari vertrekt onze vlucht naar Nieuw-Zeeland.

Vooral het stuk na Sydney is voor ons nog een groot vraagteken.
We willen eigenlijk ook heel graag nog de great ocean road doen.
Is het dan sneller/leuker om via de bergen te rijden? Of moeten we maar 1 dag Batemans Bay en Eden doen zodat we 2 dagen over houden voor de GOR?
Een hike in de bergen, mits te doen voor onze oudste dochter, zou ook leuk zijn. (de jongste gaat in de rugdrager)
Als we deze route nemen, wat zijn dan leuke plaatsen om te overnachten met onze camper?

Verder twijfel ik over Surfers Paradise…zijn hier leukere alternatieven voor? Heb gelezen dat het mega toeristisch is, ik stel me het Salou van Australië voor bij de verhalen die ik hier over heb gelezen.

Ook weet ik niet zo goed wat te doen met de kerstdagen? Is het verstandig om dan überhaupt te reizen? Is er íets open om te kunnen bezoeken? Wat is het alternatief? Leuke stek vinden om te verblijven? TIPS???

Onze planning is behalve de vluchten en het bezoek aan Cairns en Sydney nog geheel om te gooien, dus goede tips en ook uitstapjes die we kunnen maken met de kinderen zijn meer dan welkom.

Susan

Hallo Susan,

Wat een reis met zulke kleine kinderen. Maakt het wel heel speciaal. Even een paar korte opmerkingen, kan er later wel eens wat dieper op ingaan.
Allereerst heel goed dat je een dagplanning hebt gemaakt. Dat raad ik altijd aan anders ontglippen je de dagen zonder dat je er erg in hebt.
Tja, vanuit Cairns. Uiteraard een dag Kuranda, heen met de trein, terug met de kabelbaan of andersom. En zwemmen in de lagoon op de boulevard is altijd leuk. Kijk verder eens naar Muddy’s Playground met revies in Tripadvisor en de Esplanade website: Cairns Cup 2022 Field, Odds, Results, Tips, Offers. En ook zoeken op ‘attractions for young kids Cairns’ levert nog wal wat op.
Surfers Paradise zou voor mijn verdriet niet (meer) willen zien. Dan liever vanaf Gympie binnendoor, Kenilworth, Maleny, Glasshouse Mountains. En als je Byron Bay op je lijstje hebt, kijk dan ook eens naar Nimbin, absoluut uniek in Australië.
Na alle kust boven Sydney is de ‘inland route’ naar Melbourne natuurlijk veel leuker. Snowy Mountains en Victorian Alps zijn heel bijzonder. Twee dagen Batemans Bay en Eden zijn het in mijn ogen niet waard. Gewoon van die kustplaatsen waarvan je er inmiddels al veel hebt gezien.
Eerste kerstdag is echt alles dicht. Tweede kerstdag, Boxing Days, is alles weer open.
Eén dag Kangaroo Island, is dat inclusief heen en terug varen? En met de camper?
Ik neem aan dat jullie niet alle campings tevoren gaan boeken. Dan zou ik de GOR laten afhangen van het verloop van alles. Het wordt na Sydney anders wel een beetje jakkeren.
Hebben jullie de camper al gehuurd? Anders weet ik nog een heel goed adres ( www.totallycampers.com) van Nederlanders die al heel lang campers verhuren tegen hele goede prijzen van vrijwel alle aanbieders in Australië.
En ‘hiken’ in de bergen kun je overal in een van de nationale parken langs de Great Dividing Range.
Tot zo ver voor nu,

Willem

Dank je wel Willem voor je reactie.
Nog een paar vragen: Het stuk van Gympie naar de Glasshousemountains ligt ten hoogte van Noosa tot Brisbane, een gebied wat we denk ik wel zullen gaan bekijken.
We willen met de kinderen niet te lange stukken rijden. Wat zou een andere optie zijn in de buurt van Surfers Paradise om te overnachten?
Bedankt voor je inzicht over het stukje van Sydney naar Melbourne…ik denk dat wij inderdaad dan via de bergen zullen gaan rijden.
Nog tips voor leuke stops? leuke overnachtingsplaatsen?
Wij gaan inderdaad niet alle campings van te voren boeken, alleen die van Sydney omdat dat ons werd aangeraden (rondom de jaarwisseling.)
Kangaroo Island? Ik heb even opgezocht waar dat zou moeten liggen maar in dat gebied komen wij niet, ligt bij Adelaide zag ik. Misschien bedoelde je een ander eiland? Philip Island misschien?
Is 1 dag niet genoeg? Het lijkt me niet zo groot.

We gaan inderdaad met de camper…bedankt voor je tip maar we hebben de camper(s) al vastgelegd.

Susan

Hallo Susan,

stom, stom, stom, Kangaroo Island noemen in plaats van Philip Island. Philip Island is uiteraard geen probleem. Het zien terugkomen van de pinguins 's avonds is echt fantastisch.
En ja, vooral voor de kinderen is Australia Zoo natuurlijk een must. Maar je zou er nog steeds nog steeds van Gympie via Amamoor en Kenilworth heen kunnen rijden. Alles beter dan de vreselijke Sunshine Coast.
Ik zie dat je het over camper(s) hebt. Betekent dat dat er nog een stel meerijdt of dat jullie halverwege wisselen. Wat ik zou aanraden is om vooral het boek ‘Camps Australia Wide’ aan te schaffen. Daar staan alle (duizenden) budget-campings in en het boek bevat ook de Hema Road Atlas, de beste wegenkaart van Australië die ook voor 99% correct aangeeft welke wegen verhard dan wel onverhard zijn. Je kunt de kaart in Nederland kopen bij www.reizenoppapier.nl/‎ En geloof me, het boek is de prijs dubbel en dwars waard en op de prijs van jullie reis natuurlijk te verwaarlozen. Ze zijn na aflloop goed te verkopen op Marktplaats :wink:
Op de route Sydney - Melbourne zijn Bright en Omeo hele leuke plaatsjes en kort voor Melbourne is een bezoek aan Bruno’s Art Garden www.brunosart.com/ een absolute aanrader. Ook voor de kinderen. Lees er maar eens wat over.
Verder kan ik je wat overnachtingsplaatsen betreft niet al te veel adviezen geven omdat jullie hoofdzakelijk op campings zullen verblijven. En wij hebben van de 6 jaar en 120.000 kilometer meer dan 95% in het wild overnacht. Maar ik kan me voorstellen dat jullie met de kinderen iets meer comfort zoeken. Ik kan wel wat plekken noemen, maar die zijn allemaal zonder voorzieningen, omdat we die zelf bij ons hadden. Maar nogmaals, met Camps Australia Wide vind je moeiteloos leuke en betaalbare overnachtingsplekken.
Veel plezier bij het plannen,
Willem

2 likes

Wij reizen niet alleen in Australie met een camper. Ook Nieuw-Zeeland (1 maand) en Florida (3 weken) gaan we doen met de camper.
(Uiteindelijk gaan we 6 maanden op reis)
de HEMA kaarten hadden we al op ons lijstje staan…goede besteding van de verjaardagscenten :slight_smile:

Maar jeetje…jullie 6 jaar!!! door Australië…fantastisch…die luxe die hebben wij niet…na die 6 maanden wacht al snel de baas weer op ons.

Groeten
Susan

Hallo Susan,

even voor de zekerheid. De HEMA kaart is dus iets anders dan Camps Australia Wide. Daar is de HEMA kaart dus in geïntegreerd op dezelfde schaal als de HEMA Road Atlas. En daarnaast dus beschrijvingen van de circa 4000 budget camp sites en caravan parks. Kijk maar eens rond op de site: http://www.campsaustraliawide.com/
Het enige (hele kleine) nadeel is dat het boek geen index heeft zoals die in de HEMA road atlas zit. Je kunt dus geen plaats opzoeken als je niet weet waar die ligt. Maar omdat jullie toch een redelijk vaste route hebben heb je dat niet zo hard nodig. En anders is er altijd nog Google Maps.
Een paar voorbeelden van gratis overnachtingsplekken met in elk geval toilet: Babinda en Tiaro. Zie hier: http://www.exploreaustralia.net.au/Queensland/Cairns-and-The-Tropics/Babinda/Babinda-Creek-camping-area en hier:

http://www.exploreaustralia.net.au/Queensland/Fraser-Island-and-Coast/Tiaro/Tiaro-Camp-Area

Deze site http://www.exploreaustralia.net.au geeft trouwens heel veel informatie over (veelal vrije) camp sites overal in Australië.

Een leuk uitje niet te ver van Cairns is overigens ook Paronella Park: http://www.paronellapark.com.au/ Met op de homepage de 150’Must do’s’ van de RACQ, de Australische automobielclub. Met deze specifiek voor families: http://www.racq.com.au/travel/drive_travel/must_dos/150_must_dos_search#+Family
En probeer in de Atherton Tablelands de Waterfall Way niet over te slaan, net als wellicht wat later op de tocht de Waterfall Way in de buurt van Dorrigo en Bellingen, landinwaarts kort na Coffs Harbour. Afhankelijk van de tijd zou je dan via Armidale, Tamworth en Muswelbrook naar Sydney kunnen rijden. Dan kom je ook een van de Highway 1 af.
En… Ja, zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
Wij zijn toen we nog werkten ook begonnen met een eerste 7 weken lange vakantie. En hebben ons toen beloofd ooit voor ‘wat langer’ terug te gaan, niet wetende dat het zo lang zou worden. Drie weken Florida hebben we ook eens gedaan. Tijdens onze ‘proefrit’ een jaar voor de Australiëreis. Voor die tijd haden we bij wijze van spreken nog nooit een camper, caravan of tent van binnen gezien dus we wilden toch wel even proberen of het zou bevallen. En dat deed het dus.
Tot zo ver weer. Ik hoor het graag als je nog wat weten wilt.

1 like

Hoi,

Ik ben nu bezig met het stuk van Sydney naar Melbourne.
Heb nu gepland om 1 jan naar Batemans Bay te gaan. (via Jervis Bay…mits er op die datum gedoken kan worden)
De dag erop naar Burrinjuck.
3 jan naar Wangaratta (via Wagga wagga?)
4 jan naar Healesville
5 jan naar Cowes (Philips Island)
6 jan naar Anglesea
7 jan gaan we de Great Ocean Road rijden
8 en 9 jan naar Melbourne

Vraag is eigenlijk, zijn de stops die ik nu heb bedacht leuke opties?
We willen niet langs de kust rijden, die hebben we van Cairns naar Sydney al gezien.
Maar we reizen nu wel iedere dag. Misschien zijn sommige stops samen te voegen of gedeeltelijke samen te voegen?
Iemand nog tips met leuke bezienswaardigheden op deze route?

Groetjes
Susan

Hoi

Bright en Omeo liggen niet helemaal op de route zag ik…dan moeten we wel een stukkie om.
Zeker omdat we ook de Great Ocean Road willen rijden hebben we een vrij krap schema helaas.
Ben bang dat deze plaatsjes er net niet tussen passen.

Brunosart lijkt me erg leuk. Er is alleen een brand geweest…jammer. ik schrijf het zeker op.

Groeten
Susan

Hallo Susan,
van de brand bij Bruno’s art zagen wij in 2011 al niets meer. Jullie gaan nog een paar jaar later. Het is echt heel indrukwekkend.
Ik ben vanavond weg, maar geef alvast de route die ik zou kiezen: Batemans Bay, Bega, Cooma, Jindabyne, Albury-Wodonga. Door een echt Australisch wintersportgebied. Dat je niet aan Lakes Entrance hebt vastgehouden is een pluspunt. Heb je Healesville opgenomen vanwege Healesville Sanctuary? Helemaal goed. De kinderen zullen het ook prachtig vinden. Later of morgen meer.

Hoi Willem,

Bedankt voor je snelle reactie.
Heb de route alvast opgeschreven, ga mezelf eens inlezen want op deze manier had ik het nog niet bekeken.
Waarom juist deze plaatsen?
Albury-Wodonga heb ik mijn planning ook voorbij zien komen, stond wel op mijn lijstje om daar even uit te stappen.
Healesville heb ik inderdaad ingepland voor de kinderen, maar ook omdat het qua reistijd prima in ons schema past.
In ieder geval in de route zoals ik hem had gepland.
Maar omdat ik het alleen moet doen met de kaart en een gids en dit niet te vergelijken is met een echte ervaring, toch maar op internet gezet.
Hebben jullie de route door mij gemaakt ook gezien?
Dat maakt het vergelijk alleen maar waardevoller.
Nogmaals alvast bedankt.

Hallo Susan, het gaat me niet speciaal om die plaatsen, het was meer om de route door de Snowy Mountains uit te stippelen. Zoals jij het hebt gedaan mis je de Snowy Mountains en Mount Koscziousko (het hoogste punt van Australië). Burrinjuck is een mooi meer maar toch iets meer van hetzelfde. Via de Snowy Mountains kom je langs Lake Jindabyne waar je ook een leuke overnachting zou kunnen doen.
En Albury Wodonga staat op de route omdat je daar weer op de weg naar Melbourne komt. Heb je ook een speciale reden om Wagga Wagga te noemen? Ook dat is een gewone provinciestad zonder al te veel highlights. En het is een aardig stukje om op een route waarbij je toch elke dag al flinke afstanden aflegt. Maar voel je alsjeblieft niet verplicht je route aan te passen, ik probeer alleen maar wat alternatieven aan te dragen. heb je trouwens voor Philip Island - Anglesea de veerpont Sorrento - Queenscliff opgenomen? Dan hoe je niet helemaal ron Port Philip Bay en door Melbourne.
Veel plezier met verder plannen, meld je maar weer,

Willem

Hoi,

Ik zou Mackay overslaan en een dag aanplakken bij Rockhampton. Nou ja, Rockhampton, eigenlijk het plaatsje ernaast: Yeppoon. Vanaf daar kun je met een veerboot naar Great Keppel Island. Een eiland dat nog niet zo ontdekt is door toeristen maar wel echt prachtig is! Neem je snorkelspullen mee, je kunt er ook het rif zien.
Rond 09.00u vertrekt de veerboot naar het eiland en rond 16.00u 's middags gaat hij weer terug naar het vaste land.
In Rockhampton heb je trouwens een stadsdierentuin waar je gratis naar binnen kan. Het is niet ontzettend spectaculair maar wel leuk voor kinderen die de dieren van heel dichtbij kunnen zien. In de buurt van Townsville zit het Billabong Sanctuary. Een dierentuin met heel veel krokodillen en shows. De kangeroo’s lopen los rond, de kinderen kunnen ze voeren en er mee op de foto.

Groetjes

mss heb je wat aan onze reisverslag van een paar jaar geleden

meissiesopreis.waarbenjij.nu

Tja, de laatste posting was van ruim 2 jaar geleden. Die zijn dus al weer ‘een poosje’ terug. Wellicht voor anderen die nu gaan plannen?