volgend jaar maart tot mei zijn wij met ons gezin in australie (kinderen 2 en 3,5 jaar) Wij reizen dan van adelaide naar cairns. Wie heeft voor ons de echte aanraders. is er iemand in broken hill geweest of mildura? Welk stukje outback is voor ons echt interessant en goed te doen, georganiseerd of niet? Flinders ranges wel of niet meepakken? Wij reizen overigens met een gehuurde camper (geen 4wheeldrive).
Wat is een goede plaats/aanbieder om te duiken? Mijn man wil zijn PADI daar graag halen. Ik en de kinderen willen ons vermaken in de omgeving en even genieten van de rust in ons schema.
wat ligt er verder in de planning? adelaide, kangaroo island, great ocean road, melbourne, soevereighn hill, blue mountains, sydney, lamington np, australian zoo, fraser island, whitsundays, atherland tablelands, cape tribulation.
wie heeft er nog iets van… dat mist er echt of juist het tegenovergestelde… wat is absoluut niet de moeite waard?
9 weken klinkt mij vrij pittig voor zo’n afstand als je met zulke jonge kinderen reist.
Mijn eerste tip daarom: reis van Adelaide naar Melbourne over de GOR en boek vanuit Melbourne een vlucht naar Sydney (als je per sé de blauwe bergen wilt zien) of misschien zelfs naar Brisbane. Ik ben bang dat je anders enorm tijdgebrek gaat krijgen… Als je een camperverhuurder hebt, die nationaal werkt, moet het eigenlijk geen probleem zijn om daar weer over te stappen op een nieuwe camper. Cairns-Brisbane kostte mij afgelopen winter alleen al 3 weken in vrij hoog tempo reizen (hoewel met OV), om idd Frasier en Whit en al die andere dingen te kunnen doen.
Verder schijnt Cairns echt een kinderparadijs te zijn: je kunt er niet zwemmen in de zee, maar op de boulevard ligt een groot zwembad, met een groot ondiepe. De krokodillenboerderij en de gondola in de omgeving geven vaak ook genoeg plezier voor hun. In Cairns zijn er ook genoeg mogelijkheden om te duiken, hoewel het Great Barrier Reef zuidelijker wat kleurrijker is… Maar het GBR is hoe dan ook bijzonder hoor ;-). Terwijl je hubbie zijn admennood ergens op zee overwint, lig jij lekker aan dat zwembad met je kids: ik zie het al helemaal voor me…
Ik moet dit toch wel enigszins relativeren. Met 9 weken kan je heen en weer rijden als het moet (moet natuurlijk niet) en het wisselen van RV’s is een ellende. Je camper zit in de kortst mogelijke tijd helemaal vol met allerlei spullen en die zou je dan allemaal in je koffer moeten proppen terwijl Melbourne-Sydney gemakkelijk in 2 dagen gereden kan worden (langer als je langs de kust rijdt). Een week in Adelaide voor Adelaide zelf, Kangaroo Island (dure grap die overtocht) de wijngebieden, Hahndorf, Glenelg en Fleurieu Peninsula. Dan in een week naar Melbourne, het laatste stuk via GOR en probeer ook The Grampians en Ballarat te bezoeken. Week in en rond Melbourne, week tussen Melbourne en Sydney. Week in Sydney en omgeving.
Week tussen Sydney en Brisbane, Week tussen Brisbane en Airlie Beach, week tussen Airlie Beach en Cairn en een week in de omgeving van Cairns.
Piece of cake…
Yeehaw
Wij willen een week gebruiken om adelaide en kangaroo island te bezoeken. Vervolgens via mildura, grampians, GOR naar melbourne. Vervolgens wilsons promonory en dan via lake entrance door binnenland (canberra wel of niet meepakken?? is dit wel leuk voor kleine kinderen?) naar de blue mountains en Sydney. Wij hebben een route gekregen van australia campers. Deze doet deze route in 26 dagen. Wij willen dit in 5 weken doen (35 dagen)
Vervolgens hebben we de keuze tussen vliegen naar cairns en dan terugrijden naar Brisbane (brisbane is onze terugvlucht) Of doorrijden via brisbane naar cairns en vandaar uit terugvliegen via brisbane naar kuala lumpur
Voor het stuk tussen sydney en brisbane willen we in ieder geval korter uittrekken, dwz meer reisuren maken en minder stops (halve week?). De overige periode willen we gebruiken voor bisbane naar cairns (3,5 week).
Van Lake Entrances naar Canberra door het binnenland is moeilijk. Je moet of via Albury rijden (grote omweg) of via de Monaro Highway. De andere wegen kennen onverharde stukken. Ook zou ik de Blue Mountains gewoon vanaf Sydney bezoeken. Ik denk dat het voor de kinderen leuker is helemaal langs de kust te rijden en je tijd te nemen. Strand en water is altijd goed. Moet je Canberra bezoeken? Wij vonden van wel. Hoofdstad met een echt schitterend museum, National Museum of Australia en ook leuk voor de kids. Verder natuurlijk de parlementsgebouwen, de enorme fontein en het Questacon alhoewel de kinderen daar misschien nog iets te klein voor zijn. En voor wat betreft het vliegen naar Cairns en dan terugrijden of naar Cairns rijden en dan terugvliegen is een simpel antwoord mogelijk. Vlieg naar Cairns en rijd terug dan zit je niet dagen lang tegen de zon in te rijden. Een faktor van belang!!!
Yeehaw