Wij gaan eind dec - januari naar Australie met ons dochtertje die dan 15 maanden zal zijn. De eerste week zitten we in en rond sydney oa om vrienden te bezoeken en oudjaar te vieren. Nadien gaan we met een camper rondtrekken (reeds gereserveerd, maar mogelijkheid om data aan te passen). Het idee was om van Sydney naar Melbourne te gaan (draaglijker temperaturen en minder risico op hevige regen)in 17 dagen. Nu begin ik toch te twijfelen om voor een paar dagen naar het noorden te vliegen om een stukje van de Great Barrier Reef te doen. Wat is jullie mening? We moeten zowieso ons reisritme aanpassen ifv ons dochtertje.
Mijn eerste vraag is: waarom? Kijk het is leuk dat je naar australie wil gaan maar volgens mij voor jullie kleine niet echt leuk. Vaak grote afstanden, lang in de auto en warme/vochtige temperaturen. De oceaan is ook niet echt een perfecte plek aangezien er veel hoge golven zijn.
Wat zijn jullie plannen. wat willen jullie gaan doen?
Ik zie niet in waarom ik me moet verantwoorden waarom we naar Australie op reis gaan met ons dochtertje. Ik heb al heel wat reisverhalen gelezen over gezinnen met jonge kinderen die dit voor ons gedaan hebben, en die waren allemaal zeer positief. Maar om een antwoord te geven op jouw ‘waarom’: we willen vrienden gaan opzoeken, het land zien waar we al zoveel over gehoord hebben en genieten van ons gezin.
Mijn concrete vraag was dus of het ruim gerekend is om van Sydney naar Melbourne te gaan per camper in 2,5 weken, of dat er nog ‘tijd’ was om een paar dagen noorderlijker te gaan, eventueel met binnenlandse vlucht.
Mochten er nog andere mensen willen reageren: heel graag!
Wij hebben de tweede keer ook rond getrokken met 2 ukkies van 2 en 4. Die hebben zich kostelijk geamuseerd.
Ik denk dat 2.5 weken ruim voldoende is om van Sydney naar Melbourne te gaan (het is minder dan 1000 KM).
Er zijn legio plaatsen waar van alles te zien is.
Als je te snel zou opschieten kun je altijd nog een stukje doorrijden over de Great Ocean Road en dan via de Grampians NP weer terug naar Melbourne. Vergeet ook Philip Island niet. Daar komen iedere avond de pinguins aan land. Die lopen dan op ongeveer een arm lengte van je af naar hun nesten. In Healesville sanctuary kun je kangeroes aaien (kan ook in andere plaatsen, maar in deze regio ken ik alleen deze). Ook Wilson Prometory NP is best wel aardig om te bezoeken. Je komt op de weg daar naar toe altijd wel grote kangeroes tegen.
Over het stuk tussen Sydney en Melbourne kan ik helaas minder vertellen omdat ik daar onvoldoende van op de hoogte ben.
Misschien dat nog iemand anders gaat reageren, anders pak de LP gids en dan kom je al heel ver.
wij hebben afgelopen voorjaar met onze kinderen van toen net 2 geworden op reis, en 3,5 jaar oud. Ze vonden het fantastisch. Vliegen bleek geen enkel probleem en mijn oudste vraagt nog steeds wanneer we weer terug gaan naar australie.
Volgens mij zit je in jan in het noorden met het regenseizoen en dan is Cairns met een kleintje niet echt aan te bevelen.
Sydney-Melbourne is heel goed te doen. Wat je ook zou kunnen doen is eerstSydney en omgeving, en dan vliegen op Melbourne en daar een camper huren om naar Adelaide te gaan. Dan heb je namelijk een heleboel mooie dingen onderweg om te zien.
Philip island is al genoemd. Ontzettend toeristisch maar ook heel leuk. De pinguins zijn voor je kindje leuk om te zien. Ook een zeeleeuwen/robben excursie is leuk om te ondernemen. Wij hebben hier ook nog fietsen gehuurd zodat we toch wat actiever ook waren. Voor de kinderen konden we hier zitjes bij huren.
Wilsons promontory is echt prachtig.
Mogo zoo, een klein maar leuk dierentuin met de meest bijzondere diersoorten. Leuk voor onderweg naar narooma.
Puffing billy, een oud stoomlocomotief en daar een stukje op meerijden door de dandenong ranges. (niet hele route, dat is te lang voor je kindje als voor jezelf)
Great ocean road. Behoeft geen uitleg.
Ballarat. Sovereighn hill. Oud goudzoekerstadje nagebouwd.
Grampians NP
Heel veel dingen dus om te zien en te doen.
Australie is fantastisch, zeker met een kind. Elk dorp heeft bbq en speeltuinen zodat je onderweg naar een volgende camping daar lekker kunt lunchen/picknicken.
Bedankt allen voor de heel nuttige tips! Onze plannen krijgen meer en meer vorm, en we hebben een (voorlopige) route uitgestippelt. Intussen is het duidelijk dat er al heel veel campings redelijk vol zijn met het hoogseizoen, en ik probeer al een paar zaken vast te leggen waar we langer dan 1 nacht blijven.
Hierbij onze route, hebben jullie bedenkingen?
2 dagen/nachten Sydney
auto huren en 2 dagen/1nacht blue mountains
3 dagen/nachten bij onze vrienden in Goulburn (oudjaar vieren)
camper ophalen in Canberra en doorrijden naar Jervis Bay (2 nachten)
Eden 1 dag/nacht
Lake’s Entrance 2 nachten
Walhalla 1 nacht
Wilsons Promontory 2 nachten
Philips Island 1 dag/nacht
Melbourne 1 dag/nacht
Apollo Bay 1 nacht
Port Campbell 1 nacht
Grampians NP/Hall’s Gap 2 dagen/nachten
Victor Harbor (of andere tussenstop tussen Grampians en Adelaide) 1 nacht
Kangaroo Island 2 dagen/nachten
Vlucht Adelaide - Sydney en volgende dag in de namiddag terug naar huis.
Zijn er plaatsen waar we te kort blijven volgens jullie? Een alternatief zou zijn om via te Grampians terug naar Melbourne te gaan en Kangaroo Island over te slaan.