Hallo!
Volgend jaar april, gaan mijn vriend en ik met onze kindjes (dan 5 en 1,5) naar Australië. Het idee is om te landen op Melbourne en daar in de omgeving een paar dagen te verblijven. Vanuit daar in een paar dagen met een camper richting Brisbane te trekken met uiteraard een stop in Sydney. In Brisbane zullen we aantal dagen blijven ivm familie die daar woont en vanuit daar uitstapjes maken. We streven ernaar om ook nog naar Fraser Island te gaan…en als we nog tijd over hebben eventueel nog iets door te rijden om te snorkelen bij het GBR (maar realiseer mij dat dit wellicht niet haalbaar is gezien de afstanden en het aangepaste tempo met kinderen).
Kan iemand mij adviseren of dit schema haalbaar is in 3,5 week?
Heeft iemand ervaringen met reizen in Australië met camper en kinderen?
Heeft iemand nog leuke tips die we zeker tijdens de route van Melbourne naar Brisbane gezien moeten hebben
Zijn er voldoende veilige plekken om tijdens de reis met de camper te overnachten?
Hoop dat iemand mij weer een stukje verder kan helpen.
HI
Ik heb geen ervaring met kamperen maar Australia stikt van de campings. Je vindt er wel een in vrijwel iedere plaats. En van onveiligheid heb ik nog nooit iets gehoord.
Je onderschat wel de afstanden. Je rijdt niet " in een paar dagen" van Melbourne naar Brisbane. Een afstand van 2000 kms via de kortste route en langer via de mooiere kustroute.
Nadeel van april is ook dat je dan in de schoolvakanties komt. Na de periode rond kerstmis is dit de drukste tijd van het jaar.
Brisbane naar Cairns is 1750 kms en ik denk niet dat je daaraan toe zult komen in 3.5 week.
Fraser Island is een goed idee en de kinderen en jullie zullen Australia Zoo ook wel waarderen (1 uur noord van Brisbane) Helaas nog geen whalewatching van Hervey Bay die tijd van het jaar.
Yeehaw
Kees bedankt voor je reactie, daar kan ik zeker mee verder. Ik ben inderdaad serieus het alternatief aan het overwegen om vanuit Melbourne een interne vlucht naar Brisbane te nemen, om vanuit daar een auto te huren en het idee van een camper te laten varen, aangezien we daar gewoon niet genoeg tijd voor hebben. Bij dit alternatief zullen we helaas Sydney niet zien, maar wellicht wel het GBR. De reden dat we voor april hebben gekozen is dat ons oudste zoontje eind april 5 wordt en dan leerplichtig is en niet meer buiten het schoolseizoen op vakantie mag en januari/februari in Brisbane de afgelopen jaren erg nat zijn geweest…heb ook nagedacht over juli/augustus, maar is het klimaat in Melbourne dan wel aangenaam? Nou ja, nog genoeg dingen om over na te denken voordat we de reis definitief gaan vastleggen! De tip van de Australia Zoo nemen we zeker mee!
Groet Joyce
Ja sydney missen zit mij ook niet lekker, maar de reden dat we in Melbourne starten is omdat daar vrienden van ons wonen (in Ararat, 2 u van Melbourne richting adelaide), dus dat maakt het plannen van de reis nog wat makkelijker ahum;-). Dus we moeten echt een keuze maken en ons beperken tot een paar dingen, maar dat lukt nog niet zo goed, aangezien alles ons aantrekt en we ook aan de kids moeten denken. Alle tips en adviezen blijven welkom. Ik hou je op de hoogte!
Met vrienden in Ararat zou het natuurlijk zonde zijn om de Grampians niet te bezoeken. Van Ararat naar Sydney rijd je gemakkelijk in 2 dagen door het binnenland. Australiers rijden Melbourne-Sydney in een dag soms. Zou ik niet aanbevelen. Maar 500 kms per dag kan wel.
Zeker met kinderen erbij moet je gewoon niet al te veel willen, denk ik.
Doe bijvoorbeeld Melbourne, the great ocean road, the grampians en natuurlijk die vrienden. Dan twee flinke rijdagen naar Sydney en de Blue Mountains. En bijvoorbeeld weer twee flinke rijdagen naar Brisbane (met bijvoorbeeld een omweg via de waterfallway bij Dorrigo). Fraser kun je mogelijk nog wel halen, maar meer moet je in die korte tijd niet willen, denk ik.
Boven Brisbane heb je in Noosa flinke kans op wilde koala’s. Australia zoo is geinig, maar in het wild is toch altijd nog spannender (vind ik zelf). Op de picknickplaats daar ook zeer grote kans op goanna’s (soort grote varanen).
Bedankt voor je reactie, leuk om jullie reisverhalen te lezen! Hoe oud zijn je kindjes? In de afgelopen maanden is het reisschema alweer iets veranderd dankzij alle tips van ervaringsdeskundigen…we hebben gelukkig nog een jaar om te plannen! Wat we inmiddels wel hebben besloten is dat we eind juli 2013 vertrekken en beginnen in Melbourne en vanuit daar een binnenlandse vlucht naar Cairns nemen. Vanuit daar zakken we af naar beneden aangezien we toch wel heel graag het GBR en Fraser Island willen zien, en eindigen we in Brisbane bij familie;-). Het wachten is nu op het vinden van een scherp geprijste vlucht, maar die worden voor die periode nog niet aangeboden. Alle tips blijven welkom. Succes met je volgende reis!