Halverwege nov gaan mijn vriend en ik voor 7 tot 8 wkn op reis door Azie, oa Thailand, Laos. Welk schoeisel is dan aan te raden? Sommige zeggen dit allemaal op flip flops te hebben afgelegd, anderen zeggen weer bergschoenen. Wat is handig, en is het echt nodig berg/wandelschoenen aan te schaffen voor die wkn?
ligt eraan wat je gaat doen ga je echt lange wandeltochten maken dan zou ik goeie wandelschoenen meenemen anders gewoon flip flops
Als ik ga is dat het meeste van de vakantie op mijn flip flops zoals jij het noemt. Verder neem ik altijd 1 paar schoenen mee. Een gewoon paar nike’s ofzo. Nix speciaal van bergschoeisel.
Ik pak voor alle zekerheid mijn bergschoenen mee… Regenseizoen in september: dan liever geen natte voeten en glijpartijen… Wel toffe schoentjes! Kan ik 10 minuten mee in een bergbeek staan, komt nog geen druppel door! En de rest koop ik daar wel: iets nettere gesloten schoen om uit te gaan en iets om op te sloffen waar dat nodig is (lees: eilandje met ellenlange zandstranden, azuurblauw water, visje op de bbq, frisse singha in het zand, enfin, ge begrijpt mij wel hé
Grts,
Jelle
Heb kilometers op mijn crocs afgelegd! Ideaal! Mogen lekker nat worden en zijn ze goor en bagger dan spoel je ze gewoon af.
Mocht je in de grote stad komen dan raad ik slippers af, het kan nogal goor zijn. Liever modderzooi aan m’n voeten dan echt straat vuil. Echt geen pretje.
Toen droeg ik overigens mijn “dichte” Crocs;)
Als je niet naar een nationaal park gaat of een trekking in het noorden doet kan het ook wel met sneakers.
Als je een bezoek brengt aan bijvoorbeeld Khao Yai, zeker als het een paar dagen wat vochtiger weer is geweest, dan kunnen er nog weleens honderden bloedzuigers je een warm welkom heten.
Draag een gewoon paar schoenen en een lange broek en koop een paar ‘leech socks’ in het bezoekerscentrum, of boek een tour bij een bedrijf die je daar in voorziet. Voor andere parken zoals Khao Sok geldt hetzelfde. Voordeel van November is dat het doorgaans droog is, zeker in het Noorden en Noord-Oosten.
Teenslippers zijn zeker gezien de Thaise manieren, het prettigste. Bij sommige guest houses of zelfs internet cafe’s zul je niet binnen mogen met schoeisel. Teenslippers zijn makkelijk uit en aan te doen, dus het meest geschikt.
In het Noorden rond Chiang Mai, zeker als je wat hoger gelegen gebieden opzoekt, Pai, Mae Hong Son of Doi Inthanon national park, dan kan het ronduit koud zijn.
Veel plezier
Wij gaan in november 4 weken naar Thailand. Meest intensief voor de voeten wordt waarschijnlijk een trekking in het noorden (2 of 3 dagen) en een meerdaagse excursie in Khao Sok.
Ik zit al weken na te denken welke schoenen hiervoor het meest geschikt zijn. Moeten het echte wandelschoenen zijn, of volstaat een oud paar gympen/sneakers ook?
Als iemand goede suggesties heeft hoor ik het graag. Een rugzak vullen met alleen al 3 paar schoenen lijkt me ook weer zo overbodig…
Bedankt!
Ik heb een aantal keren door nationale parken getrokken met meer dan 20 kilo (Ik moest zonodig al mijn fotoapparatuur mee sjouwen) op de rug en dan is het fijn om een paar stevige bergschoenen als fundament te hebben. Maar ‘normale’ mensen zullen niet zoveel kilo’s meenemen. Dan volstaat een normale wandelschoen maximaal categorie B. Neem geen hoge schoenen. Gewoon half-hoog, of hoe noemen ze dat?
Mijn ervaring is ook dat ik op een reis een paar dure Hanwag schoenen kapot loop. En ik maar denken dat ik kwaliteit kocht. Ze zitten overigens heerlijk.
MAar zolang je dus geen zware rugtas hoeft te dragen, met campingspullen en zo voorts, dan zul je waarschijnlijk meer lol hebben op sneakers als je de bush in gaat. En gewoon teenslippers voor het alledaagse werk.
Voor een euro of twee a drie koop je in Thailand een paar teenslippers.
In Khao Sok zal hoogstwaarschijnlijk de helft, zoniet meer, van je excursie op het water plaatsvinden, tenminste dat is de meest gebruikelijke route. MAar zoals ik dus in een eerdere reply schreef, kunnen er na vochtig weer nog weleens bloedzuigers aanwezig zijn. Zorg dan voor dichte schoenen en bloedzuigersokken (Gaiters).
Succes met jullie keuzes!
Op blote voeten is ook een optie lol2lol2lol2lol2lol2
Vroeger ging ik op trektocht in de jungle met doodgewone sandalen!!
Toen kenden ze nog geen trekkingsschoenen!!
Dank voor de tips/reacties. Ik denk dat ik toch maar op gympen/sneakers gok… Zie mezelf toch ook geen trekkingschoenen aanschaffen en de hele reis meeslepen hiervoor…
Ja jij lacht erom, en ook ik kom niet ver op mijn tere blote voetjes, maar ik heb in Madagaskar een gids gehad, 64 jaar oud op blote voeten waarmee ik 7 dagen vanaf de Oostkant dwars door Masoala national park ben getrokken tot aan Maroantsetra.
Ik heb het niet nageteld maar we hebben schijnbaar 35 keer door een rivier gewaad en het terrein was niet bepaald vlak te noemen. Ik was blij dat ik stevige bergschoenen aanhad, zeker ook, omdat er een ruime 20 kilo op mijn rug rustte. Teveel fotoapparatuur, tent, matje, slaapzak en dan nog het alledaagse spul. Alles wendt, maar comfortabel is anders.
Als je die kleine koters in zulke landen met blote voeten over scherpe steentjes ziet rennen zonder een spier te vertrekken, dan word ik jaloers. Doe mij maar zo’n setje eeltbedden onder mijn voetzooljes, haha.
In Thailand zie je dat echter zelden.
Ton,
Ik bedoel het niet negatief… Maar ik begrijp donders goed waar je het over hebt.Als ik na Thailand ga om te trainen ben ik genoodzaakt om op blote voeten te trainen… Heb in het begin met sneaker getrraind warming up (rennen) maar ik kreeg vreselijke blaren,dus ik moest wel op blote voeten in het begin is het pijn lijden maar daarna went het wel…
Mag ik vragen hoe lang het ongeveer heeft geduurd voor je zonder problemen kon trainen op blote voeten?
Ik zou dat namelijk ook wel willen.
Mijn gids in Madagaskar keek me telkens wanneer ik weer mijn schoenen uit deed voor we de rivier door gingen waden aan met een blik van: Arme stumper met zijn schoentjes.
Ik zag overigens onlangs wel een man in Laos met een soort klimschoentjes maar met tenen. (Hopelijk is het te begrijpen. Zeg maar net als handschoen waarbij iedere vinger apart ingepakt is, was dat hier met de tenen het geval.). Die leken me verdomd handig en waren lichtgewicht. Misschien wel het dichtste wat je bij blote voeten kan komen als je tere voetzooltjes hebt.
Ik ben het merk vergeten, maar er zat een vibram zool onder.
Zal wel weer ontzettend duur zijn.
Ik denk dat je dit bedoelt?
http://www.bright.nl/upload/07/07/070713-tenen-2.jpg
http://www.vibramfivefingers.com/
Naar wat ik zo snel kon zien zijn ze rond de €100,- !
By the way, t lijkt me heerlijk lopen! Ik mag ook zo graag op blote voeten lopen, zowel binnen als buiten. Maar mijn tere voetzooltjes vinden dat niet altijd even prettig;)
Dat valt me eigenlijk nog wel mee honderd euro. En inderdaad dat zijn ze. Als ik weer in Nederland kom, zal ik daar toch eens naar op zoek gaan.
Bedankt!!
Had je de site nog gezien? Je kan meerdere werelddelen aanklikken. Misschien zijn ze ook wel elders te koop? Weet niet waar je je nu bevind…Want om eerlijk te zijn lijkt t me geen Nederlandse uitvinding.
Ghe, zit nog te slapen, je zit in Thailand;)