Net mezelf even voorgesteld op het forum, want ik heb al heel veel aan al jullie tips en adviezen gehad door het forum door te pluizen!! Om dan maar met de deur in huis te vallen heb ik zelf nog wel wat vragen over onze aankomende reis. Over twee weken vertrekken wij voor vier weken naar Thailand. Na een aantal keer Amerika te hebben ontdekt, is dit onze eerste keer Azië, en eerste keer backpacken en we hebben er heel veel zin in!! We hebben het plan om zowel noord als zuid aan te doen. Ga ik toch ook maar even ons reisschema plaatsen:
Dag 1: AMS-BKK
Dag 2/3: Bangkok
Dag 3: Bangkok - Kanchanaburi
Dag 5/6: Kanchanaburi (o.a. Erawan en rustdagje)
Dag 7: Kanchanaburi - Ayuttaya
Dag 8: 's avonds nachttrein van Ayuttaya naar Chiang Mai
Dag 9 t/m 13: Chiang Mai (o.a. dagje olifanten verzorgen, dagtocht Chiang Rai, evt. iets met ziplines)
Dag 14: Vlucht Chiang Mai naar Phuket
Dag 15 t/m 17: Ko Phi Phi
Dag 17 t/m 20: Krabi
Dag 21 t/m 23: Krabi - Khao Sok NP (de 2 of 3 daagse trekking)
Dag 24: Khao Sok - Ko Tao
Dag 25 t/m 27: Ko Tao (snorkelen, relaxen, dagtocht Ko Phangan)
Dag 28: Ko Tao - Bangkok
Dag 29: Bangkok (shoppen)
Dag 30: BKK - AMS
Dit zijn zo een beetje de plekjes waar we wel graag heen willen, we zien daar ook wel hoe leuk (of niet) het ergens is om langer of korter te blijven. Ik neem ook aan dat het prima te doen is om ter plekke iets te vinden om te slapen (hostel, guesthouse, b&b is ons prima). Wel heb ik nog een paar vraagjes:
Hoe vinden jullie dit reisschema? Goed te doen, genoeg rust, slaan we juist dingen over die we echt moeten zien of staan er dingen tussen die niet de moeite waard zijn? (We houden er wel van om rust en actief af te wisselen, en zijn ons er ook wel van bewust dat het erg heet is en het lang duurt om tussen plekken te reizen)
Kunnen we het vliegticket van Chiang Mai naar Phuket ter plekke regelen? Hoe vaak in de week gaan die vluchten?
Wat is handig qua schoeisel, en dan vooral voor de trekking in Khao Sok: schoenen of kun je dat ook met sandalen af? Hoe is Khao Sok in die tijd van het jaar (zijn daar begin/midden maart)?
Zouden jullie van tevoren goed uitzoeken hoe je van plek naar plek komt? Of is het ook goed te doen om dat daar uit te zoeken?
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!! Dit zijn namelijk juist de dingen wat ik niet echt kon vinden, of waar je veel verschillende antwoorden op tegenkomt… Oja, er is natuurlijk veel in het nieuws over gedoe in Bangkok. Mocht het echt onveilig zijn tegen die tijd, kunnen we Bangkok altijd overslaan. Iemand die daar recent is geweest of er woont die weet of de toeristengebieden (Ko San Road, etc.) wel goed te doen zijn?
Koetje/Chris, Herma. Omdat ik zojuist jullie bericht met een aantal vragen las en tevens zag, dat tot nu daarop nog niet is gereageerd, probeer ik reacties op jullie vragen op te starten, door in ieder geval wat globale antwoorden te geven.
Op de vraag over het reisschema, ben ik geneigd te antwoorden, dat voor zover ik een en ander kan beoordelen, het niet overladen is voor een periode van vier weken en dat er voldoende mogelijkheden om het af en toe wat rustig aan te doen zijn ingebouwd. Wat je allemaal wilt/moet zien is vooral een persoonlijke keuze ben ik van mening. Gezien de opbouw van het reisschema krijg ik de indruk, dat jullie jezelf voldoende hebben voorbereid wat het verzamelen en interpreteren van informatie betreft.
De vraag over het regelen van vliegtickets van Chiang Mai naar Phuket: ook hier geldt weer, dat het vooral je eigen voorkeur is, die bepaalt of je dit al eerder vanuit Nederland online wilt doen, of later ter plekke in Thailand. Beide opties zijn mogelijk. Zelf heb ik de vlucht Chiang Mai - Phuket nog nooit geboekt, maar ik ben er redelijk van overtuigd, dat dit vluchten zijn die meerdere keren per dag worden uitgevoerd. Dus keuze genoeg dunkt mij.
Wat is handig qua schoeisel bijvoorbeeld in verband met een trekking in Khao Sok. Ook hier moet ik mij beperken tot een globaal - niet op eigen ervaring gebaseerd - antwoord. Mij lijkt het echter verstandig om voor trekkingtochten schoenen te dragen. Sandalen lijken mij niet optimaal. Over het algemeen geldt voor geheel Thailand, dat begin/midden maart een periode van warm en benauwd weer betreft, normaliter droog. Maar ook voor landen als Thailand geldt, dat weer onvoorspelbaar blijft, dus garanties worden niet gegeven.
Tot slot, uitzoeken hoe van plek naar plek te reizen. Ook hier is van toepassing, dat een combinatie van eigen voorkeur en gezond verstand in feite bepalend is hoe een en ander te organiseren. Het is immers altijd goed om alvast in ieder geval enigszins op de hoogte te zijn van mogelijkheden en onmogelijkheden wat dit betreft. Maar wat dit onderwerp aangaat, kan gesteld worden - zeker wanneer rekening gehouden wordt met de bestemmingen die in jullie reisschema genoemd worden - dat veel, zo niet alles nog ter plaatse uitgezocht en geregeld kan worden. Vervoersmogelijkheden zijn er over het algemeen genoeg. De kosten ervan (normaliter niet echt duur) en de frequentie zijn hier wellicht de bepalende factoren wat het maken van een keuze betreft.
Tot zover mijn jammer genoeg wat globale beantwoording. Hopelijk hebben jullie er iets aan en geldt ook in dit geval, dat wanneer er een (antwoord-)schaap over de dam is, er spreekwoordelijk meer volgen. Ik besluit met jullie een fijne reis naar en door Thailand toe te wensen.
Wat je vaak ziet bij eerste-keer-Thailandgangers is de neiging om veel te veel te willen doen in veel te weinig tijd, en over grote afstanden.
Dit is uitstekend zo, en dat was dus het antwoord op je eerste vraag.
Ticket : Altijd daar boeken, jullie willen (zo te zien ) per dag kunnen beslissen of je ergens nog een dagje langer blijft of niet. Thailand is daar bij uitstek geschikt voor.
De vluchten zijn dagelijks, en al zou dat niet zo zijn, dan is er een tussenstop in Bangkok, waarna je overstapt (kan ook bij een andere maatschappij zijn) naar Phuket.
Schoeisel Khao Sok: De Thai lopen op slippers… Echter, aangezien jij niet gewend bent in het oerwoud te lopen (Het zijn bepaald geen asfaltpaden waar je loopt) , zijn stevige wandelschoenen aan te bevelen. Je vraagt: Hoe is Khao Sok in maart: Warm ! Maar dat geldt voor heel Thailand trouwens. In Khao Sok valt trouwens de meeste regen in Thailand, een reden temeer om wandelschoenen te dragen, maar zoals trangerkuda al aangaf, de kans op nattigheid is niet zo groot.
Van plek naar plek wijst zich vanzelf, echter de route Khao Sok-Ko Tao is een stevige reisdag. Ik zou dit als volgt aanpakken: Neem contact op met de plaatselijke reisagente van Khao Sok. Wanneer je aankomt in Khao Sok loop je vanuit je accommodatie richting het Nat. Park. Net voor de ingang daarvan zit ze aan de linkerkant. Zij kan je adviseren hoe je het snelst naar Ko Tao komt. Zoals gezegd, reken op een stevige reisdag ( uur of 8 op zijn minst)
Bedankt voor jullie reactie Trangerkuda en Hans2007!! Fijn dat het reisschema inderdaad niet te overbelast is, daar was ik wel even bang voor.
Had me niet gerealiseerd dat Khao Sok - Ko Tao zo’n lange reis is. Wat is daarin jullie advies? Gewoon doen, of toch nog ergens een tussenstop maken. Zo ja: waar?
En hoe zit het trouwens met de trekkings in Khao Sok: kun je die daar ter plekke boeken bij de ingang van het park? Of een dagje van tevoren doen?
Het vliegticket boeken we dan gewoon daar, had ook onze voorkeur. Over het schoeisel: we hebben beiden wel wandelschoenen, maar die zijn erg groot en zwaar en willen we liever niet mee. Zou die trekking ook te doen zijn op gewone (Vans) gympen? Of dan toch bijvoorbeeld Palladiums aanschaffen?
Je schrijft: Had me niet gerealiseerd dat Khao Sok - Ko Tao zo’n lange reis is. Wat is daarin jullie advies? Gewoon doen, of toch nog ergens een tussenstop maken. Zo ja: waar?
Ik ken je budget niet, en ken het lijstje wat de reisagente heeft hangen (met prijzen voor een minibus naar verschillende bestemmingen) niet meer uit mijn hoofd.
De reisagente heeft mijn vliegticket naar Bangkok destijds geregeld.
Het hangt ervan af of zij je bijv. met een minibus naar Chumphon kan sturen. Vanuit Chumphon kun je de boot nemen.
Ik weet dat ze je in ieder geval per minibus naar Surat Thani kan vervoeren, maar dan ben je er nog lang niet.
Daarna zou je per bus naar Chumphon moeten, en daarna dus met de boot.
Over trekkings in Khao Sok: Die kun je boeken in je accomodatie. De prijzen ontlopen elkaar bijna niet.
Je kunt in Khao Sok ook allerlei andere dingen doen, kijk op http://www.khaosokmorningmistresort.com/Morning_Mist_Resort_-_Khao_Sok.html
Gympen als schoeisel moet wel kunnen, dat zullen dichte schoenen zijn, let op dat er wel voldoende profiel op de zolen zit.
Morning Mist is mijn favoriete accommodatie. Goed restaurant, lachen met de vrouwelijke manager, zelfs een zwembad en een prachtige tuin.
Art’s Nature and River Lodge is ook prima. Geen zwembad, maar een touw waaraan je jezelf vanaf een rots de Sok rivier in slingert.
Daarvoor hoef je er niet te logeren , trouwens. Houd er rekening mee dat je tegen een tropisch regenwoud aan logeert.
Om 5 uur werd ik gewekt door het oorverdovende geluid van de krekels.
Zelf heb ik destijds een jungletocht gedaan vanaf het stuwmeer op mijn teva’s, dus geen teenslippers. Dat was goed te doen want het was droog en de paden nagenoeg vlak. Ook door een grot moeten zwemmen en dan zijn dichte schoenen toch wel lastig.
Naar koh tao is inderdaad een lange reisdag. Met de minivan naar surat thani is ongeveer 2 uurtjes dacht ik, vanaf daar nog een uurtje naar don sak en dan minimaal 3 uur met de boot. Of je reist via chumpon. Laat je in formeren bij een reisburootje in khao sok.
Ik heb een jungle tocht ook op slippers gedaan. Voordeel is dat je bloedzuigers goed ziet en snel kan verwijderen. Als ze in je schoen vallen zie je ze pas als je je schoenen uittrekt. Lopen met echte wandelschoenen is uiteraard wel comfortabeler.
Van Khao Sok ben je het snelste op Koh Tao als je via Surat-Thani gaat, maar Chumphon kan inderdaad ook. Zowel Surat-Thani als Chumphon zijn typische (en als je ervan houdt leuke) Thaise steden. Waar je best wel een dag kan verblijven. In Surat-Thani is een leuke apenschool. Er worden boottochtjes aangeboden waar je enorm veel vuurvliegjes kan zien. ('s avonds uiteraard)
Dank jullie wel voor het advies! Ik denk dat we dan toch maar goeie sandalen gaan aanschaffen en dan onze gympen meenemen (ook een beetje zonde om voor 3 dagen speciaal nog nieuwe schoenen te kopen). En de reis naar Ko Tao zien we daar dan wel. Als we het in Surat Thani zat zijn, blijven we daar een nacht en reizen we de dag erna verder. Heerlijk zo zonder iets vast te leggen op reis gaan!
Zijn er in die tijd veel bloedzuigers?? Kan je die makkelijk van je voet afhalen dan als er één op zit? Bahhhhhh…
Het is droog dus niet heel veel bloedzuigers. Maar de kans dat je een treft is wel aanwezig. Ze zihn pijnloos en brengen zover ik weet geen ziekten over. Dus eigenlijk niets om je zorgen over te maken.
Wij reizen ook al sinds 2008 naar de tropen met Keen sandalen. We nemen verder ook geen andere schoenen mee. Je kunt ze wassen in de wasmachine en ik stop ze thuis zelfs in de droogtrommel. Geschikt voor strand, trekkings, wandelen door plaatsen, rotsen en in het water. Ze kunnen echt overal tegen. Vorige zomer zijn we naar Khao Yai National Park geweest. We hadden leechsokken geleend en gewoon onze Keens aan. Helemaal geweldig!
Thanks! We hebben vandaag sandalen gepast en gaan ze via internet bestellen. Het worden waarschijnlijk de Teva Toachi 2, zien er nog wel aardig uit en liepen in de winkel erg lekker. En dan neem ik mijn Vans wel mee, als ik echt dichte schoenen wil aanhebben. En in het vliegtuig… lijkt me ook wel zo fijn, aangezien we in de winter vliegen!
Nog even een vraagje trouwens: we gaan dus half feb t/m half maart. Is het ergens in Thailand (bv. in het noorden) 's avonds / 's nachts dusdanig koud dat we wel wat warms mee moeten? Was van plan één ding met lange mouwen mee te nemen (ook voor het vliegtuig), is dat genoeg? Of zouden jullie toch nog een (fleece)vestje o.i.d. mee nemen??
De voorlaatste reis die ik maakte was ook rond die tijd. Ik hoop dat je er goed tegen kan. (Ik heb er heel veel moeite mee)
Kledingtip: Neem bijna niets mee, want kleding is daar heel goedkoop, en aan leuke winkeltjes is geen gebrek. Let er wel op dat slimme Thai dat ook hebben begrepen,
dus in de toeristen gebieden betaal je veel meer dan in Bangkok. (MBK of Pratunam Market zijn goede adressen)
De voorlaatste reis die ik maakte was ook rond die tijd. Ik hoop dat je goed tegen warmte kan. (Ik heb er heel veel moeite mee)
Kledingtip: Neem bijna niets mee, want kleding is daar heel goedkoop, en aan leuke winkeltjes is geen gebrek. Let er wel op dat slimme Thai dat ook hebben begrepen,
dus in de toeristen gebieden betaal je veel meer dan in Bangkok. (MBK of Pratunam Market zijn goede adressen)
Niet snappen? is toch de mode nu,iets in n winkel gaan bekijken en passen en uitleg vragen enz…en dan laten ze de winkelier ermee zitten en bestellen ze t op t net voor n lagere prijs… arme winkelier
Welkom in de 21e eeuw ! Ik moet bekennen dat ik voor een reis naar Thailand eerst in het winkelcentrum ga bekijken wat de actuele kleuren van overhemden zijn, om er dan in Thailand bij mijn kleermaker 10-12 te bestellen, wordt er tenminste nog een winkelier beter van…
Ach ja, bij Bever zijn de spullen duur zat, dus valt volgens mij wel mee met de arme winkelier. Bovendien hadden ze op internet meer kleuren en koop ik nu alsnog bij de webshop van een fysieke winkel.