klinkt een keibelachelijk topic maar weet het toch niet…
Ik ga volgend jaar voor de eerste maal backpacken door Laos en Cambodja voor 6 weken met mijn vriendin!
Aangezien het de eerste keer is, moeten we nog al ons materiaal aanschaffen…
Rond schoenen hoor ik toch verschillende berichten: ik hoor er die met hun sneakers gewoon gaan, ik hoor er die zware trekkingschoenen aandoen, ik hoor er die gewoon Teva’s aandoen voor de hele tijd…Kortom dus veel geruchten :)!
Nu wil ik wel is weten wat is aangeraden voor zo’n rit. Wij gaan 6 weken met de trekkingrugzak rondtrekken van hostel naar hostel met ondertussen mss 1 keer of 2 keer een jungletocht in!
ik persoonlijk loop de gehele tijd op mijn teenslippers en gebruik mijn wandelschoenen meestal alleen op de reis heen en terug, bij een trekking en als ik op een huurmotor (veiligheid) aan het rondrijden ben.
Is het een bestemming zonder trekkings o.i.d, dan ga ik op mijn sneakers en de slippers in de tas mee voor ginder.
Laos en Cambodja zijn Boeddhistisch en overal waar je naar binnen gaat kan een boeddha altaar staan. Slippers zijn dan wel zo makkelijk
Nee, gewoon flip flops van de supermarkt in Kuala Lumpur voor € 1,50 ->
Mijn vriendin heeft wel altijd sandalen van Teva oid aan, maar zij kan niet goed lopen op slippertjes. Is maar net wat je het fijnst vind.
Als je echte trekkings gaat doen heb je echte wandelschoenen nodig. Goed voor je rug, voor je voeten en ook veilig. Ongedierte, prikkende planten, scherpe stenen/rotsen en vooral vocht kan een trip goed verpesten. Ik zweer bij ouderwetse Meindl’s, maar die heb ik niet elke reis mee.
Ik heb zelf bergschoenen (waterdicht uiteraard) met ondersteuning aan de enkel. Dat is wel zo handig aangezien de paden in de wat ruigere gebieden bijna nooit egaal zijn en de enkels dus wat te verduren kunnen krijgen.
Dat gezegd hebbende: een kameraad van mij die ook mee de bergen intrekt heeft lagere wandelschoenen en die heeft nergens last van.
Ik zou zeggen: als je keus hebt, gewoon het beste kiezen dat er is: waterdicht en genoeg ondersteuning. Als je namelijk verkeerde schoenen mee hebt dan ben je in de aap gelogeerd.
Minstens een paar stevige wandelschoenen met een diep antislip profiel lijken me noodzakelijk als je langdurige (?) jungletochten gaat maken zoals Vinnie van plan is. Naast goede ondersteuning van de voeten/enkels ook ter bescherming tegen beesten, planten e.d. Verder zou ik voor een materiaal (bv Gore Tex) kiezen dat waterdicht is en tegelijkertijd ademend.
Heb me er ooit eens grondig in verdiept maar nooit dergelijk schoeisel aangeschaft vanwege de nerdy (subjectief uiteraard) uitstraling en ik domweg niet doe aan langdurige jungletochten. Met m’n sneakers en Havaianas kom ik tijdens mijn reizen al jaren een heel eind (zelfs een paar uur jungle).
Het zijn geen langdurige jungletochten hoor, ik denk als we in die 6 weken 2x zo’n tocht gaan doen van eventueel 2 dagen dat het veel zal zijn! Momenteel denk ik aan combinatie wandelschoenen-Teva’s mee te nemen…Alleen lijkt dat zo’n gesleur…