Welke reisgids neem jij mee naar Thailand?
Hierboven kun je één van de opties aanvinken,en eventueel kan je hieronder uitleggen waarom je dat boek verkiest boven de andere boeken die hierboven staan vermeld?
De Lonely Planet natuurlijk! En ik print wat dingetjes thuis uit waarvan ik denk dat het belangrijk kan zijn. Dat doe ik allemaal in een mapje, dus mijn eigen privé reisgidsje;)
Lonley Planet, dit vanwege de handige maps die er in staan. Hotel informatie e.d. vind ik wel op internet. Moet zeggen dat ik buiten de National Geographic ook geen andere gidsen heb, die van NG meer gekocht om de mooie foto’s en historie, aan reisinformatie haal ik er weinig uit (wel een leuke gids als je voor het eerst gaat)
Lonely Planet voor onderweg, en de Insight Guide voor thuis.
De Lonely Planet, aangevuld met een worddocument met alle verzamelde tips van internet op mijn laptopje. Dit jaar heb ik eigenlijk erg weinig gebruik van de LP gemaakt. Ik had 100 uur mobiel internet met een Thaise simkaart en die uren heb ik goed gebruikt voor het zoeken naar leuke accommodaties en dat is erg goed bevallen. :wereld:
ik heb altijd wel een lonely planet mee maar de laatste jaren gebruik ik hem eigenlijk niet meer en hij is dus ook al wel verouderd waardoor de informatie ook wat minder klopt gebruik eigenlijk vooral internet voor het vinden van mijn informatie
Gewoon de landkaart van Thailand en karren maar…
Vroeger gebruikte ik de lonely planet,maar de laatste jaren heb ik dit informatief boek niet meer nodig.
Bangkok en het noorden hebben voor mij geen geheimen meer.
Voor het zuiden neem ik gewoonlijk een schema van TAT om me te orienteren.
In het begin gebruikte ik eigenlijk altijd de L.P. maar nu kijk ik vaak van te voren op de website van TAT of ik pak gewoon de kaart van Thailand erbij. Het is zo gemakkelijk om daar te reizen.
Zoals Jan en Rik al hebben gezegd gebruik ik ook een landkaart. lekker zelf uitzoeken waar ik naar toe ga. Nieuwe uitdaging…
Neem altijd de Lonely Planet mee, maar heb hem de laatste paar jaar eigenlijk niet meer uit de koffer gehaald…heb hem inmiddels al van voor naar achter en van achter naar voor gelezen dus weet inmiddels wel zo’n beetje wat erin staat… Volgende keer blijft ie dan ook lekker thuis…is alleen maar overtollige ballast…
“met je MacBook in de hand kom je door het ganse land”
Ik gebruik de insight guide. Verder raadpleeg ik internet voor info en het forum voor verdere vragen, uitleg en tips. Dan maak ik een word document aan met de hele planning en veel nuttige info voor terplekke.
Nogmaals dank aan alle forum gangers voor de hulp.
Zeker geen LP. doe had ik in 79 mee en belandde op Kao San Rd. Was meteen genezen van de LP. heb 'm in de prullenbak gemikt en daarna een geweldige 6 maanden gehad.
Nou sorry dat je de Khao San niks vind dat is een eigen keuze,er zijn mensen die hier zeker anders over denken.Maar dat dit je reden is om je LP weg te gooien vind ik zeer kort door de bocht,en zeker niet terecht.
Beste Riko72, je mist mijn punt.
Mijn eerste ervaring met de LP was op Kao San Rd waar de drommen LP followers allemaal hetzelfde deden/dachten/praten/drinken enz. Sinds '79 nooit ook maar 1 sec. spijt gehad van het wegmikken ven jullie “bijbel”. Zeer af en toe kom ik per ongeluk (want dat krijg je wanneer je niet zoals de rest van de hedendaagse reizende mensheid achter de LP aan sjokt) nog wel eens op een LP locatie en krijg instantly een flashback naar Kao San Rd 1979. Zij het in Thailand, Laos, Cambodia, Vietnam, Malaysia, Indonesia enz enz. Begrijp mij niet verkeerd, dit is MIJN leven, geen gouden regel en is dit in jouw ogen “kort door de bocht” than so be it.
ben het met je eens, moet wel toegeven dat ik kao san rd wel leuk vindt.
het mooie vind ik bij LP staat off the beaten track ame hoela ze verkopen jaarlijks denk ik een paar miljoen south east asia on a shoestring gidsen en iedereen volgt dezelfde route kun je dan toch niet echt meer off the beaten track noemen.
Iedereen moet weten of en ander welke gids die gebruikt maar ik zie teveel dat mensen die gidsen als bijbel gebruiken.
hoe vaak ik mensen hier niet zie boos worden omdat in LP staat dat de taxi bijv vanaf de pier naar een bepaalde bestemming 100 baht kost maar de taxi chauf. zegt 150 (wat dan echt de prijs is) dan staan ze soms moord en brand te gillen want de LP zegt 100.
mijn probleem met gidsen als LP is dat teveel mensen het gebruiken als bijbel, het zijn handige boeken om een indruk te krijgen van prijzen en wat er te doen is en hoe ergens te komen.
het heeft natuurlijk wel een stuk avontuur weg gehaald uit het reizen.
maar ieder moet reizen op de manier zoals hij of zij zich het prettigst voelt.
de LP is vaak het begin vh einde
Wat ik hiermee bedoelde te zeggen is dat de LP vaak voor beginnende reizigers een zeer handig boek is.Als je inderdaad iets anders wil dan de rest moet je niet bij de LP zijn. Dat mensen soms alles letterlijk nemen zoals het er in staat,tja sommige hebben de macht om zelf te denken al lang geleden verloren.Maar nogmaals als eerste hulpmiddel durf ik het gerust aan te bevelen
Volgens mij zit je inmiddels al een tijdje in Luang Prabang…das toch juist de nr 1 LP-locatie in Laos waar je drommen LP-followers tegenkomt ?!
Wat Khao San betreft, ben ik het zeker met je eens. Ik heb de LP in het verleden vaak doorgelezen, maar ben nog nooit op Khao San geweest…niet mijn ding, weet niet wat er zo speciaal aan is. Maar gelukkig…smaken verschillen
ik zit zelf ook op de LP trail,koh pha ngan full moon party, dus ik weet hoe de jonge BP’ers zich soms gedragen en daar wordt je niet vrolijk van.