Welke betaalmiddelen neem jij mee naar Thailand?

bij de meeste atm is dat 20000 baht en bij de bangkokbank is het 25000 baht

1 like

thx :slight_smile:

Als “ouderwetse” globetrotter neem ik voornamelijk American Express travellercheques mee > gemakkelijk in te wisselen bij elke bank, of wisselkantoortjes op een straathoek, verzekerd tegen verlies/diefstal is ook prettig> het is mij een keer overkomen dat ik cheques kwijt was: 1 telefoontje en 12 uur later had ik nieuwe. Nadeel is dat bij aanschaf van 50 of 60 van die dingen je een half uur bezig bent op elke cheque je handtekening te zetten.
Als reserve de bankpas,creditcard.

hey, en wat houd dat precies in? zo’n cheque? hoe werkt dat precies? en hoe vraag je zoiets aan? …en tis overal te gebruiken?

Traveller cheques zijn te verkrijgen bij een vestiging van het GWK, aanvragen online niet nodig, kan wel. Verkrijgbaar in 50 en 100 euro, 50 en 100 dollar en ik dacht ook in Britse ponden. Je betaalt bovenop de aanschafprijs een toeslag (zie site GWK) voor oa de verzekering.
In het buitenland met cheque(s) en paspoort naar de bank of wisselkantoor en je krijgt lokale valuta.Ook daar betaal je wel per cheque een klein bedrag bankkosten, maar dat heb je met pinnen in Thailand ook.

1 like

heb gekeken, in hoogeveen zit ook een ‘rookwinkeltje’ die heeft dat ook allemaal, volgens die website van GWK …denk dat ik daar van de week eens even heen ga :slight_smile: lijkt me wel erg handig… ben benieuwd… bedankt :slight_smile:

neem cash mee en ook bankpas en credit card maar is mij al eens overkomen dat pas weigerde in India heb nu pinangst!
Kan iemand mij vertellen hoe ik in de engelse taal moet pinnen? in volgorde van invoeren van de pas! misschien durf ik dan weer!>>>

Ik dacht bij een atm geldautomaat eerst:Pincode,taal kiezen(English)dan withdrawl,account,dan som intikken,correct en dan ok.(zo iets)

ok dank je wel georgessiam! hopenlijk lukt dat! alvast bedankt!:cheer:

Apart om te lezen dat zoveel mensen zoveel cash meenemen. Zelf nemen wij juist nooit cash mee, alleen een hele sloot aan bankpasjes en credit cards. Ik geloof dat m’n vriendin en ik samen vijf bankpasjes en twee credit cards hebben. We zorgen er bij een verre/lange reis altijd wel voor dat we niet alle pasjes op dezelfde plek bewaren. Als we ergens heen gaan laten we sommige pasjes in de hotelkamer voor het geval er iets gebeurt met de pasjes die we bij hebben.

Pinnen doen we meestal met een paar honderd euro per keer, verdeeld over ons beiden. Kleine bedragen geld pinnen is door de transactiekosten behoorlijk duur, vandaar.

Bij voorkeur betalen we trouwens zoveel mogelijk met onze credit cards. Hoef je niet te vaak te pinnen (= duur) en bovendien is het veiliger. Als er iets met de credit card of aankoop aan de hand is, is het bijna altijd verzekerd door de bank…

Apart om te lezen dat mensen de betaalpas en Credit Card blijven supporten, als het puur om geld gaat dat je in Thailand nodig hebt.

Ik neem overwegend cash omdat dit de allerbeste koers geeft; meestal 1 THB boven de “officiele” wisselkoers. Voor een betaalpas moet je per opname THB. 150 betalen. Zelfs als je 20000 opneemt gooi je tov baar geld wisselen ongeveer 20000/40 +150 = EUR. 16,25 weg. Als je in je eentje voor een grotere groep geld opneemt (zeg gezin van 5 personen), dan zal je dit dus vaker meemaken.

Een CreditCard is nog ongunstiger, want er wordt regelmatig door de Thai met provisie-kosten geschermd; uiteindelijk kost het voor jou dus nog meer geld.
Een CreditCard is alleen maar “leuk” omdat je aankopen dan een half jaar tegen diefstal etc. verzekerd zijn; de premie die je hiervoor betaald is echter ruimschoots, door de ongunstige wisselkoers opgehoest (sigaar uit eigen doos).

Uiteraard neem ook ik betaalpassen en CreditCards mee, maar dat is voor de duurdere en onvoorziene aankopen.

Het ligt overigens aan jezelf een passende mix te vinden.

Groet,
Joe

Voor mij gaat het vooral om het gemak, en het niet bij hoeven hebben van grote sommen geld. Aangezien ik alle kosten ter plekke nog moet afrekenen (op vliegticket na), zou ik wellicht twee- tot drieduizend euro mee moeten nemen. Dat is toch wat veel van het goede ;-).

Is dat zo? Als ik (ING-klant) in Thailand geld opneem moet ik volgens mij 2 euro transactiekosten betalen, plus een koersopslag van 1% boven de wisselkoers die ING rekent.

Bij het GWK betaal ik geen transactiekosten, maar enkel een koersopslag van 0.75%. Dat klinkt goedkoper, maar de koersen die GWK gebruikt zijn veel ongunstiger dan die van ING (scheelt 6 Baht op een euro). Dus volgens mij kan ik beter in Thailad pinnen met mijn ING-pas dan bij het GWK wisselen.

Het kan zijn dat het goedkoper is om in Thailand te wisselen, omdat dat eventueel gunstiger is dan hier in Nederland. Maar dan blijf je het probleem hebben dat je grote sommen cash mee moet nemen. En dat doe ik dus liever niet, al zou het wat meer kosten…

1 like

Ik wist dat ik iets vergeten was, die 2 euro komt er ook nog boven op.

Als je geld in Thailand tapt - vraag dan gelijk je ontvangstbewijs op - je zal zien dat er een aparte post van THB 150 op staat. Je tapt bijv. 20000 maar op je ontvangstbewijs staat dat je rekening voor 20150 belast is - dat is dus 150 bath voor de uitgevende bank (?).

Overigens was 1THB per EURO nog wat krap bemeten, ik heb nog even een transactiebonnetje opgedoken en zag het 1,5 THB per EURO scheelde.

Oh ja - ik hou per vakantie pakweg THB 1000-2000 over die ik niet terugwissel - dat is goed voor de volgende vakantie; Ik hoef dus ook geen beroep te doen op het GWK. Op het vliegveld (BKK) wisselen is ook ongunstig en “last but not least”: neem 100 EURO Biljetten mee (daarvan zitten er maar 20 in EUR. 2000) - Dat zijn net zoveel biljetten als in THB 20000.

Groet,
Joe

Als er naast de 2 euro die ING rekent ook nog 150 Baht door de Thaise bank wordt geheven per transactie dan zal cash inderdaad wel goedkoper zijn. Maar dan nog neem ik liever geen 2000 euro mee. Niet omdat dat fysiek veel is, maar ik zou dan toch bang zijn het kwijt te raken, op welke manier dan ook… Zal ook te maken hebben met hoe je reist; al backpackend raak je eerder iets kwijt dan op een georganiseerde reis lijkt me. Dan maar een paar keer relatief duur pinnen. En dus bij voorkeur zoveel mogelijk afrekenen met de credit card. Misschien iets duurder dan uit Nederland meegenomen en in Thailand omgewisselde cash, maar wel zo makkelijk…! En waarschijnlijk goedkoper dan eerst in Thailand pinnen en dan cash afrekenen. Afhankelijk van of de winkelier er nog kosten aan verbind natuurlijk. Als die er (te) veel voor vraagt dan gewoon cash.

Als in Thailand wisselen trouwens zo goedkoop is, wat zijn daar dan de kosten van en welke koersen worden gehanteerd? Gewoon uit interesse :slight_smile:

Wisselen bij de kantoortjes leverde THB. 40,39 per Euro op, terwijl het transactiebewijs van de ATM THB. 38.69 per Euro aangaf (op dezelfde dag en bijna op het zelfde uur).
Kosten bij wisselkantoor: Geen
Kosten bij ATM: 150

Ik ben geen backpacker; ken dus ook “het gemis van een kluisje ter plaatse” niet en hoef daardoor ook niet alles mee te sjouwen.

Groet,
Joe

Als je vaak in thailand komt kun je ook een Thaise bankrekening openen heb je minder pin kosten

Dat loont inderdaad wel zo te horen. Zou ik niet backpacken (soort van, ik ben wel een luxe backpacker, zo een met koffer die ook weleens een auto huurt of een vliegtuig pakt) dan zou ik zeker ook het meenemen van cash overwegen :-).

Nou zelf neem ik voldoende cash mee naar Thailand,alsook mijn bankkaart.(het laatste,moest mijn geld gestolen worden dan kan ik nog altijd met mijn kaart pinnen.)
Als je al een tijdje in Thailand komt,dan weet je waar je terecht kunt om je geld te wisselen.
Is het verstandig om zoveel geld mee te nemen,wie zal het zeggen.

Wij backpacken en nemen altijd alles cash mee, nog nooit wat kwijt geraakt. Wij hebben bankpas en creditcard mee als backup,aleen de Creditcard gebruiken we voor vliegtickets en soms voor hotels, laatste keer thailand is onze creditcard gecopieerd en toen geblokkeerd door de bank dan kun je hem helemaal niet meer gebruiken.
Dus geef ons maar goede keiharde cash.

Het is niet raadzaam veel contant geld mee te nemen, want dat brengt onnodige risico’s met zich mee.
Neem een gewone bankpas mee in thailand kan je overal pinnen er zijn echt genoeg ATM machines.