Sinds 17 april kost pinnen bij ATM,s in Thailand 150 Bath per transactie.
Theo
Sinds 17 april kost pinnen bij ATM,s in Thailand 150 Bath per transactie.
Theo
Zie je wel heb het altijd al geweten, de farang wordt echt gezien als een lopende ATM machine, niet dat ik me er door laat beinvloeden maar niet echt een vriendelijk en handig gebaar naar de toerist, waarvan de sector in Thailand het al zwaar te verduren heeft. Men heeft af en toe van die dingen :wacko:.
**Thai Banks asked to cut foreigners’ ATM transaction fees
**BANGKOK: – The Thai Bankers’ Association will ask local banks to cut fee charges for foreign cardholders using local ATMs, according to association secretary-general Twatchai Yongkittikul.
He said the TBA would hold talks among its members about current fees.
But he cautioned that any cuts would likely be marginal, as most of the fees represented charges imposed for international network access and simply passed on to end-users.
Since mid-April, foreign cardholders withdrawing funds from local ATMs have been charged 150 baht per transaction.
Dr Twatchai said the fee largely came from new transaction charges imposed by international service providers MasterCard Worldwide and Visa Worldwide to cover interchange network costs.
Local banks, which had previously absorbed the expenses, are now looking to pass on their own operating expenses to customers, arguing that the fees charged in Thailand are in line with expenses charged for cross-border ATM transactions in other countries.
Dr Twatchai acknowledged that a number of foreign tourists and expatriates had complained about the added fees.
At a minimum, he said, local banks should communicate better with customers about the expenses banks incur for processing international transactions.
“Local banks should give more information about fees on the ATM screen, and then customers can make their own choice about whether to continue with the transaction,” Dr Twatchai said.
“The TBA will try to raise awareness about the issue. Unfortunately, right now many foreign customers have a negative view of local banks due to the fee issue.”
But a MasterCard spokesman denied that the 150-baht ATM access fee imposed by many Thai banks stemmed from any recent fee change or initiative by the company. The spokesman said MasterCard last notified member banks in October 2007 about a 0.2-percentage-point increase in fees effective from January 2008 under cross-border agreements. Since then, no other fee increases have been made related to ATM charges.
How to Avoid the ATM Withdrawal Fee in Thailand
The new ATM fees mean that visitors to Thailand could save money by altering their habits. One option is to withdraw money over the counter inside the bank rather than at the ATM. In addition to your card you will also need your passport and some Thai banks may impose a limit on the amount you can withdraw in one transaction. Another alternative is Travellers Cheques. They have fallen out of favour in recent years, but they can prove a useful back-up. Thai banks typically charge a fee of around 30 to 35 Baht to cash each Travellers Cheque.
Theo
Beetje vreemd dat buitenlanders nu plotseling 150 Baht per transactie moeten gaan betalen. Vind dit voor Thaise begrippen toch een aardig hoog bedrag.
En in deze voor Thailand toch ook moeilijke tijden (economische crisis, voortdurende politieke crisis) zou je toch verwachten dat Thailand momenteel graag toeristen wil ontvangen, omdat ze het al moeilijk genoeg hebben deze periode…
Het is natuurlijk geen probleem om een bank binnen te lopen en zo om de transaction fee heen te komen maar zo’n toeslag is zeker vervelend. Ben benieuwd hoeveel je dan bij een bank cash kan opnemen.
Ton
Gewoonweg belachelijk deze extra kosten van 150 THB.
Inmiddels de ING-Bank aangeschreven dat ik bij hun reeds de kosten ( € 1,82 per transactie + 0,8% koersopslag) heb betaald.
Let wel de kosten voor het pinnen van 20.000 THB ( ± € 420) bedragen dan ruim € 8,00 dat is bijna 5%.
Zelf had ik wat grote aanschaffen gepland voor mijn laatste vakantie (+/- 7000€) Heb besloten om een rekening te openen in Thailand en via internationale overschrijvingen het bedrag voordeliger uit de ATM te krijgen.
Bankrekeningen in Thailand kosten 150THB per jaar voor de Pinpas en internetbankieren is gratis.
1x pinnen= bankrekening voor een jaar.
Heb besloten om hierover een klacht in te dienen bij de AFM.
Mijn bank vertelt: 1,82 + 0,8% en bij ATM komt er nog 3,30 bij, dacht het niet!!!
Ik hoop dat meer mensen dit doen, want om zo de crisis terug te verdienen is toch belachelijk 5% kosten om te pinnen ( meer nog als je geen 20000THB tegelijk pint)
Rekensommetje: 100.000 nederlanders pinnen in de kerstvakantie 2x
kosten: € 1.600.000,00 tja en dat is vast een bonus voor een middelmatige, crisisveroorzakende crimineel/bankier
Kan er van mee spreken,Theo!!had 1000bath uit de pinautomaat gehaald met daarop nog eens 150bath kosten,dan spreek ik nog niet hoeveel ze gaan door rekenen mijn bank,hier in Belgie!!gegroet;georgessiam.
het heeft niks met thailand te doen, als je in buitenland geld uit de muur haald zijn daar kosten aan verbonden, zo zijn de regels, wees blij dat het kan, of neem een paar duizend euro in nederland van je rekening op voor je weggaat. zoek een thai die let er wel op voor je!!!
Ja, de Nederlandse bank brengt altijd kosten in rekening. Maar sinds vorig jaar brengt ook de Thaise bank kosten in rekening, dus er is wel degelijk een connectie met Thailand.
De wisselkoers die je krijgt in Thailand voor Euro’s is nu niet echt om over naar huis te schrijven. Dan kan je nog beter pinnen en die 8 € voor lief nemen.
Je kan bij de ING bank ook een Betaalpakket aanschaffen, dan betaal je in ieder geval niet die 1,82 euro per transactie…
NEE-hangt er helemaal vanaf WAAR je wisselt-en met welke soort biljetten. Bij private exchange (er zijn er maar heel weinig van, bvbv Superrich of VASU in BKK) krijg je per eur (mits tenminste 100 aan 1 stuk) meer als de girale koers-en geheel zonder bijkomende kosten. Er zijn ook 3 private exchange rondom Khao sarn (1 er zelfs op)genaamd rainbow-die geven altijd net wat meer als de beste bank, maar minder als de 2 eerder vernoemde. Maar iedereen is doodsbang gemaakt voor met cash geld rondreizen-en eerlijk is eerlijk-voor heel veel bekpekkers is dat ook een te grote opgaaf.
Bij banken die een wat betere cashkoers geven (zoals bvb meest kasikorn=Thai Farmers, groen) is het verschil tussen cash en giraal net 0,10 THB per €-dus bvb voor 200€ krijg je 20 bt=40 ct. meer-meer betaal je tegen de 3€+2%=4 EUR (meeste NL-banken) kosten!
Kortom witteboorden criminaliteit :dag:.
Heb mijn geld gewisseld die ik bij had aan de koers van 48.85bath per euro,bij kaosan of rambutrie road was de koers ongeveer 0.30 minder dan bij super rice exchance!!paar dagen later keldere de euro neerwaards,toen kreeg je 47.20bath per euro!! hoeveel krijg je nu voor je euro’s in bath?g.s
Het hangt af van je bank of er al dan niet transactiekosten in rekening worden gebracht. Hier wordt gesproken over 1.82 euro voor de postbank/ING-bank, maar mensen die bij deze een totaalpakket hebben hoeven deze kosten niet te betalen.
Een totaalpakket kost ongeveer 25 euro, en daarvoor krijg je dus ‘gratis’ pinnen in het buitenland, een creditkaart, en een WA verzekering. Voor mensen die veel in het buitenland pinnen pakt dit pakket zeer voordelig uit.
47,527 is de koers op dit moment .
Geloof dat deze discussie de verkeerde kant op gaat.
Discussie waar krijg je de beste koers is wat anders.
Banken stelen van ons, niet alleen in Thailand, maar ook in Midden amerika ( 3 dollar extra bij ATM)
Heb inmiddels een antwoord (op papier) van de ING, waarin zij mij vragen de extra kosten te specificeren ( hé willen ze die terug betalen, waarom zouden ze ze anders die extra kosten willen weten)
Logisch: bank verteld 1,82 + 0,8 koersopslag en bij ATM is het nog meer! Zonder publieke aankondiging in de Media 3,30 erbij dat is geen goede voorlichting!
Bijna schuldbekentenis, maar hebben ze even pech:
Klacht AFM gaat er komen, tevens met het totale verhaal naar alle voornaamste consumentenprogramma’s en naar de tweede kamer!
Belachelijk twee keer kosten berekenen voor pinnen ( of de één of de ander, maar niet ineens alle twee)
BANKEN ZIJN CRIMINELEN!!!
Ja, klopt min of meer.
Vanwege de kostenstructuur ben ik zelf overgestapt van ABN naar Rabo, ik kon namelijk gratis pinnen in Thailand bij Rabo, en maak daar heel veel gebruik van.
Helaas heeft ook Rabo nu bij het complete pakket een opslag van 1%, maar net als bij andere banken is deze verstopt: de koers wordt met 1% in hun voordeel afgerekend. Maar Rabo is nog steeds stukken goedkoper dan ABN, met name omdat ik gene vast bedrag per transactie betaal (behalve dan de 150 Baht die de Thaise bank in rekening brengt).
Houd mij/ons op de hoogte, geweldig zo een geestdrift :beef:.