Welk eten mis je het meest op reis?

In Nederland hebben we de Hollandse pot: aardappelen-groente-vlees(Bij voorkeur een bal gehakt), erwtensoep, een lekkere stamppot met rookworst of een ovenschotel. Verder de “Indonesische gerechten” (zoals wij die kennen) bami en nasi zul je in andere landen niet zo gauw tegen komen.

Vrijwel overal kun je patat krijgen, of pannenkoeken. Opvallend is wel dat pannenkoeken meestal als ontbijt of als toetje gegeten worden. Ik mis zelf altijd de mayonaise want ik ben totaal geen fan van ketchup. Verder heeft Nederland een groot assortiment van kruiden en smaakmakers die in bepaalde landen moeilijk te vinden zijn denk aan shoarma kruiden, ketjap, speculaas en gehaktkruiden.

Tijdens het ontbijten en lunchen nuttigen wij vaak een boterham. Er zijn dan ook tientallen verschillende soorten brood te krijgen, denk aan rogge, tarwe, tijger, mais. Niet overal is brood te krijgen. En als er wel brood verkrijgbaar is lijkt het totaal niet op het brood dat ik gewend ben. Qua broodbeleg hebben we ook een scala aan keus zoals bijvoorbeeld hagelslag, vlokken, gestampte muisjes, speculaas, filet american, zalm, ei, sandwichspread, kokosbrood, smeerkaas, pindakaas, jam, marmite, pasta, honing, appelstroop en vleeswaren.

Zo zullen er nog een heleboel producten zijn die vaak niet of nauwelijks te krijgen zijn. Ik ben benieuwd wat jij het meeste mist tijdens je reis.

Ik mis altijd een broodje pindakaas. Van dat lekkere verse tijgerbrood. :teeth:

In sommige landen, een behoorlijk stukje Hollandse kaas.

Bij mij is het meestal andersom, en mis ik het eten uit vakantie landen…

1 like

Dat is natuurlijk ook een optie. Wat mis je zoal ? Vanuit welke land?

De meeste vakanties breng ik door in zuid-oost Azië en iedere streek heeft ook weer een eigen smaak, en aangezien ik (bijna) alles wel wil proeven is het lastig een specifiek iets te noemen. Neem bijvoorbeeld alleen al de 7 soorten basilicum die ze in Vietnam gebruiken…

Dacht dat basilicum gewoon een type plant was. Cool dat daar ook weer variatie in is. Wist ik niet

Friet :redface:

Maar dat eet ik niet meer, sinds ik deze week een gezonde levensstijl ben begonnen haha.

Ook friet kan gezond zijn, alleen Nederland is er niet zo gezond mee. Daarom mis ik dan ook oven friet!

En gek genoeg ook meat-pies een beetje. =/ Nooit begrepen in den beginnen waarom deze zo bijzonder zouden moeten zijn maar heb je eenmaal de juiste gegeten dan begin je het te waarderen.

Waar ter wereld kennen ze geen friet?
(al dan niet in enigszins aangepaste vorm)

Ook ik mis eerder zaken uit andere landen dan dat ik Nederlands eten in het buitenland mis. Oké, zo op z’n tijd is een stroopwafel of een lekker ouderwetse stamppot heerlijk, maar of ik dat echt zou missen? Wat ik van die vakantielanden misschien nog wel meer mis dan de specifieke gerechten: de talrijke restaurantjes voor een goedkope, snelle maar bovenal heerlijke hap. Ben nu alweer bijna een week thuis, nu moet ik weer zelf voor m’n eten zorgen…

Ja ben ook benieuwd :wink: :slight_smile:

Euhm haha… Kirgizië?
Nee maar friet smaakt toch anders in het buitenland ( behalve belgië!) vind ik.

Omdat wij en de Belgen het frituren in frituur olie?

Da’s inderdaad wel waar. Als het om friet (met bijbehorende échte mayonaise) gaat gaat er sowieso niks boven onze zuiderburen. De enige “constante” friet die je in de meeste landen wel zal kunnen vinden zijn die dunne dingetjes van McD…

Haha denk het? Waar doen ze het in andere landen mee dan?

Pff ja wizard, je slaat de spijker op z’n kop als je over de mayonaise begint!!

Jullie hebben de verschrikkelijke hollandse maatjes krijg het eerlijk gezegd niet door mijn keel !

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTUotBKweSXuBgL69BLLM1gwFpzx1ijtizolgJBL2Q_4gfqy-T2dw

Wij Belgen hebben frieten met mayonaise :biggrin:

http://www.friethaldeput.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/r/friet.met_2.jpg

De oven. :slight_smile:
De dunne heette french fries of ook wel shoe strings, de dikke blokken worden Chunky Chips genoemd, en dan heb je ook nog wat varianten zoals Beer Battered Chips.

Over mayonaise gesproken, dat miste ik echt in Australië en Nieuw Zeeland. Ze hebben het wel, maar ik moest eerst goed zoeken want ze hebben vooral mayonaise dat eigenlijk meer gelatine is dan echte mayonaise. Ik vond het uiteindelijk onder de naam “Whole Egg Mayonaise” , dan weet je zeker dat het mayonaise is. Probleem was echter toen weer dat ze zo verschrikkelijk veel suiker overal inflikkeren dat ik als nog verschillende merken moest proberen tot dat ik er uiteindelijk één vond die gewoon lekker romig en vertrouwd smaakte.

Met die zoute haringen zijn wij toch iets gezonder bezig, Georges! :teeth:

Eet je helemaal geen rauwe vis Georges?