Enquête: Speciale gerechten in het buitenland

De Hollandse pot kennen we natuurlijk wel, boerenkool met spek en een stuk rookworst. Zo heeft men in het buitenland natuurlijk ook zijn nationale gerechten en die kunnen voor ons soms ietwat vreemd zijn.

Zelf heb ik in Kiev voor het eerst ‘salo’ gegeten. Salo is een stuk varkensvet, soms met, soms zonder huid. Ik had het met huid, er was nog te zien waar de haartjes waren weggebrand. Ik wist niet wat ik ervan moest verwachten, en uiteindelijk was het best smakelijk op een stuk roggebrood met mosterd. In Oekraïne is het een typerend gerecht, dus ik moest het sowieso proeven. Natuurlijk is dit niet zo bizar als bijvoorbeeld sprinkhanen of meelwormen, maar voor mij was het wél een speciaal gerecht.


*Сало (Salo) *

Naar aanleiding van mijn ervaring dus de vraag: Hoe zit het eigenlijk met de bezoekers van het Reiscafé? Wat is het meest speciale of bizarre gerecht dat je in het buitenland hebt geprobeerd? Wat was het precies en waar heb je het gegeten?

Deel hieronder je ervaringen!

Het meest bizarre (in mijn eigen beleving) was het eten van rupsen.
De eerste keer maakte ik de fout het beestje aan te kijken toen ik het in mijn mond stopte (wat leidde tot de meest eeh… sprekende foto die ooit van mij gemaakt is).
De tweede keer het gewoon zonder kijken in mijn mond gestopt en toen ontdekt dat het eigenlijk best smakelijk was.

In IJsland had ik heel graag Hakarl geprobeerd, maar we konden het simpelweg niet vinden.
Mocht de Hakarl (gefermenteerde haai, of voor de mensen die moeite hebben met moeilijke woorden: Rottende haai) al enigszins eeh, onsmakelijk klinken, dan heb ik tijdens mijn trip in IJsland over een nog veel onsmakelijker gerecht horen vertellen: Kiviak (ook wel Kiviaq).
Aan jullie de eer zelf op te zoeken wat het is.
Eet smakelijk.

NB Gazpacho is een NAgerecht uit Andalucia. Te serveren in een glas met ijsblokjes.

Via Wereldwijzer app

Misschien niet heel extravagant, maar ik heb in Jordanië verse en zelfgemaakte dadelsap gedronken bij de locals. Dit wordt alleen gedronken rond en in de Ramadan periode. Aan de straatkraampjes kan je het ook kopen, maar dat is poeder gemengd met water, een stuk minder lekker dus.
Ook heb ik sugercan sap gedronken. Ze persen de sugercans en dan komt er troebel sap uit. Na 1 slok was ik de smaak al zat, ik vond het niet lekker. Toch was het enorm populair, want de vaste klanten namen hun eigen beker mee om die te laten vullen. En in Fez heb ik een kamelenburger gegeten; ja inderdaad, een hamburger van kamelenvlees. Niet heel spannend qua smaak, maar wel goed te eten.

Ik heb veel in andere landen gewoond, dus je doet dan vroeg of laat zelf ook mee met het eten van lokale lekkernijen. Wat dichter bij huis: fergese in Albanië (een heerlijke stoofschotel). In Liberia kreeg ik rijst voorgeschoteld. De mensen kauwden op de rijst met een groene saus en spuwden steeds stukjes uit. Ik vond dat niet heel netjes en deed mijn best om het niet te doen. Totdat ik begreep dat de ratten die door de rijst heen zaten, met huid en haar waren vermalen en dat ze dus stukjes bot, staart en huid aan het uitspuwen waren. In Ivoorkust stond er aap of egel op het menu. Ook gebrande termieten, die dan een chocoladesmaak krijgen. Wat er in China allemaal in de hotpot kan, kun je je amper voorstellen: van eendenpoten tot levende padden. Ik schreef er een heel boek over. Het is in ieder geval leuk om in ieder land wat te proeven of je het nu lekker vindt (yakbiefstuk in Tibet) of vies (schapenhersenen in de Balkan).

Royan

Alpaca steak in Peru: erg lekker.

Via Wereldwijzer app

1 like

In 1980 had ik voor de eerste en laatste keer slang gegeten,ergens aan de Tha Phae Road in Chiangmai.
Men kon s’morgens de slang uitkiezen,het reptiel werd aan een touw gewurgd (de doodstrijd van de slang heb ik niet meegemaakt)en paar uur later lag het op mijn bord.
Andere rariteiten die ik had gegeten waren gefrituurde insecten ,zoals wormen,kevers en kakkerlakken. lekker…:slight_smile:

Het schijnt in de Arabische landen een delicatesse te zijn, maar ik heb ze gewoon hier in Nederland gegeten toen ik als kok werkzaam was…
Stierenkloten! Best lekker eigenlijk.

Een beetje raar om te spreken van vreemde gerechten, als je zelf van een volk bent dat jaarlijks tonnen mosselen -rauw, gekookt of gebakken- verslind, maar goed…
In Bolivië stond er ooit cuy op 't menu, een soort cavia naar 't schijnt. Niks speciaals.
In Thailand uiteraard de obligatoire sprinkhanen, wormen en kevers, maar ook gefrituurde kippepoten, op z’n geheel gefrituurde kikkers en op de boerderij zelfs een soort goulash van rat.
-als nu je maag omkeert, nooit waterkonijn bestellen in landelijke Vlaamse eethuisjes-
In Frankrijk al dikwijls genoeg trip gegeten, varkens organenvlees…
Maar in Cambodia werd 't pizza. Pizza met krokodillenvlees.

Al bij al, eens je moules parquées binnenkrijgt valt de rest best mee.

Kippen anus saté in Myanmar. Was best te nassen en niet zo elastisch als ik had verwacht.

Telt Haggis eigenlijk ook mee :slight_smile:

Qua kip kom ik nog niet verder dan gebakken ingewanden in Japan, en shredder-kip (een kip van topt tot teen in mootjes gehakt, inclusief de herkenbare delen) in China. Dus blijkbaar nog niet de real shitty parts :lol:

De lokale keuken is juist een van de voornaamste redenen om verre landen te bezoeken, je moet gewoon (bijna) alles proberen. Soms valt het tegen, meestal juist eerder mee. Per slot van rekening worden de meeste dingen niet gegeten om buitenlanders te laten griezelen, maar domweg omdat het lekker is.

Een greep uit wat ik zoal gegeten heb:
[ul]
[li]Slang - smaakt naar kip, alleen weinig vlees (China)[/li][li]Schorpioenen - heerlijk! (China)[/li][li]Zeepaardje - krokante gebakken lucht (China)[/li][li]Zijderups - niet onaardig (China)[/li][li]Gekke dingen rechtstreeks uit de zee - variërend van heerlijk tot rubber… (Zuid-Korea)[/li][li]Hond (“sweet meat soup”) - net rundvlees wat een paar weken te lang heeft staan sudderen (Noord-Korea)[/li][li]Basashi (rauw paardenvlees) - heerlijk! (Japan)[/li][li]Walvis - ik dacht dat het tonkatsu (varkensschnitzel) was, maar het smaakt toch even anders… (Japan)[/li][li]Karashi Renkon (lotuswortel gevuld met mosterd) - scherp maar heerlijk (Japan)[/li][li]Fugu (kogelvis, indien verkeerd bereid extreem giftig) - weinig bijzondere smaak, maar zeer aparte textuur (Japan)[/li][li]Softijs met wasabi-, groene thee, zoete aardappel, lavendel of edamamesmaak - lekker! (Japan)[/li][/ul]

      • Updated - - -

Is het vreemd als ik daar juist erg nieuwsgierig naar ben?

C4th, ben ook wel nieuwsgierig naar jouw ervaringen met ‘haggis’!

De kippen anus proefde m.i. veel meer naar kip dan naar shit. Hmmm ok, ik moet toegeven dat ik :ninja:hopelijk:ninja: nog nooit shit heb gegeten, dus zeker weten doe ik het ook niet… :teeth: …

Kun je dit omschrijven/toelichten? Was het rauw spul?


Vers uit de zee…

Overigens was het dan toch vooral ook de locatie en de extreme versheid die het hem deed, met rauwe vis heb ik geen moeite. Een van de culinaire hoogtepunten van mijn laatste trip was toch de nokkedon op de Furukawa-vismarkt in Aomori: je haalt een velletje waardebonnen, vervolgens een kommetje rijst, en daarna loop je de vishandelaren af voor de lekkerste hapjes. En dan kom je bijvoorbeeld op dit uit:


(o.a. St. Jacobsschelp, zalm, tonijn, zalmeitjes, krab en inktvisringen gevuld met eitjes)

Het gekste wat ik ooit op een menu in china heb zien staan is ossenpenis soep of apen hersen soep. En hier stond dan bij dat het speciaal voor vrouwen was, of voor heren.

Mijn collega is in shanghai naar een “ghetto” geweest, en hier heeft hij helaas een levende, maar ontvelde hond gezien…
Ben blij dat ik dit niet gezien heb, respectloos.

Roggenbrood met spek eten ze nog wel in de Achterhoek mmmlekker

HAGGIS:

Nee hoor. Ik was er ook nieuwsgierig naar, anders had ik het nooit geprobeerd.

Zoals al het “eng klinkende” eten, viel ook dit echt 100% mee. Sterker nog: ik denk dat ik de volgende keer dat ik in Schotland ben nogmaals een bordje Haggis bestel. Vond het helemaal niet vies.
Qua uiterlijk had het eigenlijk wel wat weg van gehakt, zij het dat het een stukkie minder luchtig was (oftewel: Het vult wel).

Chilly Gobi in India!
Zoals het meeste in India vegetarisch. Het is niet anders, denk je dan, maar ze kunnen daar echt toveren,zodat je het vlees echt niet mist.
Ik ben verzot op Chilly Gobi. Het hoofdbestanddeel is bloemkool. Terwijl ik gewone Hollandse bloemkool echt niet lekker vind. Maar dit lijkt daar niet op. Als je nog eens in India komt, probeer het!
gobhi2.jpg

Kwal
Gekookt en lekker kruidig klaargemaakt in China.
Het is alleen moeilijk te kauwen lijkt net een stuk rubber helaas geen bestek om te snijden.
Kwal ingelegd in het zuur is echt lekker.
Verder slang, eendetong en voetjes, rat, sate van vleermuis, kat en hond in Zuid China het vlees van de laatste 2 kwam ik achter na het eten.
Springende garnalen in Thailand

Via Wereldwijzer app

Dat lijkt me lastig eten :slight_smile: