Net 4 maanden van Johannesburg via Swaziland, Lesotho, naar Kaapstad, weer omhoog door Namibië, Caprivistrook, en via Botswana weer naar Johannesburg.
20.000 kilometer afgelegd, geen stenengooiers meegemaakt.
We hebben eigenlijk niets vervelends meegemaakt. Alleen maar mooie dingen gezien, aardige mensen ontmoet… Inderdaad, heb wel veel gezwaaid naar kinderen, zou dat het zijn?
Hoi Fleur,
Leuk idee voor deze pol.
Is het niet de bedoeling dat je aan kunt geven welk land je bij ‘anders’ wilt zien? Ben wel benieuwd welk land eruit springt, maar het meeste komt nu op ‘anders’…
Of heb ik iets niet goed gedaan?
Dan ben je niet in de rurale omgeving rond Johannesburg geweest.
Swaziland is vriendelijk,heisterend rokende vrachtwagens…heuveltje op heuveltje af.Kaapstad, doorgaans weinig problemen.Namibië: duidelijke plekken rond hotels in het centrum van Windhoek met straatroof,uitdagen.Op andere plekken niets aan de hand.Botswana: nooit geen problemen gehad
Goh, wat vervelend dat jij zulke ervaringen hebt gehad.
Ik herken deze situatie zelf helemaal niet… en na 20.000 kilometer in 4 maanden (Johannesburg en omgeving (Waterberg, Louis Trichard) t/m Drakensberg, Swaziland, Lesotho, Wildcoast, t/m Kaapstad, omhoog via de westkant, heel Namibie door, en via Caprivi strip en Botswana weer terug naar Johannesburg) en toch zeker zo’n 50 hotels/lodges verder, kan ik toch ook wel zeggen veel gezien te hebben hier…
Misschien afhankelijk in wat voor soort omgeving je je accommodatie zoekt? Wij kiezen voor wat betere guesthouses en lodges in goede buurten. Of misschien was er net iets voorgevallen toen jij er rondreisde… Op platteland helemaal geen problemen gehad. Wij hebben ons nooit onveilig of vervelend bejegend gevoeld. Het viel ons juist op dat iedereen super behulpzaam was. Voor ons was het wederom een super ervaring! Ik hoop voor veel meer mensen…
Lesotho is het land met het hoogste laagste punt ter wereld ! De bevolking is erg vriendelijk en de reismogelijkheden zijn prima ! Ben je ooit zelf in Lesotho geweest ?
als ik zo de beschrijvingen lees dan voldoet Swaziland hier ook aardig aan.
Daar ben ik wel geweest:)
Wel veel vliegen gezien…witte auto was zwart geworden…
Scherp dalen en als een raket stijgen om over die bergpartij te komen:)
Iedereen vindt toch haar of zijn land het mooiste, maar goed ook, anders kwam iedereen naar Lesotho, dan zou het hier nog druk worden ook ! Inderdaad Swaziland is ook erg mooi, al wel meer ontwikkeld dan Lesotho, op het Zuid-Oosten, na, tegen Mozambique !
Ben in beide geweest, vond het allebei wel mooi eigenlijk. Al was het in de winter in Lesotho en in de zomer in Swaziland dus Lesotho was vooral dor en bruin, Swaziland heel groen. Allebei erg gaaf in ieder geval.
Het is nu ook droog en dor in Lesotho, er had zeer veel regen moeten vallen maar helaas, we hebben het niet gehad ! In vergelijking met vorig jaar januari en februari, dan hebben we nauwelijks regen gehad ! In december hebben we een soort rondreis gemaakt, Maseru - Clarens - Piet Retief - Manzini - St lucia - Sani Pass - Mohothlong - Clarens - Maseru, ruim 1500 km met een 4x4 prima te doen en erg indrukwekkend. Aan het begin van het volgende jaar willen we vanuit Lesotho naar de west-kust van Namibie en dan oostwaards de landen doorgaan tot aan Mozambique en dan terug naar lesotho, heb jij dit misschien ook al gedaan ?
Ja, jammer he dat Namibie geen oost kust heeft ! Ik wilde eigenlijk mailen, vanaf de west-kust van Zuid-Afrika, naar Namibie en dan oost-waards richting Mozambique ! Compliment dat je de kaart zo goed “voor” je hebt !:cheer::cheer::cheer:
Ik vond Namibië een grote zandbak waar elke dag rond 17.15 uur vanuit Windhoek een gouden gloed kwam opzetten…
Waar mensen afgunstig reageerden als je vertelde dat het in Nederland regende…
Waar water duurder was dan bier en lokalen op vrijdagmiddagen bezopen voor de biertent op de bus wachtten…
En iedereen sterk wordt afgeraden om -ondanks de hitte- niet in de open lucht te gaan slapen om niet als snack te dienen voor grote poezen
Gedeeltelijk, ik ben vanuit ZA door Namibie gegaan, door de caprivi strip richting botswana, daar het bovenste noorden van Botswana en Zimbabwe meegenomen. Daarna noordelijk gegaan en Zambia dus ingegaan, niet Mozambique. Ben wel ooit in Mozambique geweest vanuit ZA maar niet zo ver. Ik vond Namibie overigens erg mooi!
ik geef Marike44 gelijk. Ook voor mij is Oeganda het mooiste Afrikaanse land dat ik gezien heb. Vrij veel dieren ( the big five gezien), vriendelijke mensen, prachtig landschap en dan natuurlijk nog … …de gorilla’s.
Moeilijk kiezen tussen Zuid-Afrika en Namibië. Allebei zo anders. Je moet het beiden een keer meegemaakt hebben. Naar Zuid-Afrika kun je met gemak een paar keer op vakantie, alleen al om de hoogtepunten te zien. Het noorden voor de dieren. Route 66 (wijnroute) in het zuiden voor het prachtige landschap. Bij elke bocht denk je weer: Hoe is het mogelijk, het kan toch nog mooier! Ook leuk om naar wat onbekendere plekjes te gaan, zoals Tulbagh (heel mooie omgeving) of de Westcoast en Cederbergen.
In Namibië wordt het zuiden vaak overgeslagen, maar vond ik met Fish River Canyon en spookstad Kolmanskop zeker de moeite waard.
Lesotho vond ik ook heel bijzonder om mee te maken, zo hoog in de bergen en zo anders dan Zuid-Afrika. Een leuke aanvulling op Zuid-Afrika.