Ik heb het plan om volgend jaar tussen mijn bachelor en master een tussenjaar te houden. Ik wil dan vrijwilligerswerk gaan in Afrika en het liefst nog 1 of 2 landen extra bezoeken als dat mogelijk is. Alleen twijfel ik nu tussen verschillende landen. Botswana, Namibie, Malawi, Oeganda, Zuid- Afrika, Zambia, Tanzania en Ethiopie staan op mijn optie-lijstje.
Ik heb al flink op internet gezocht, verhalen gelezen en verhalen gehoord, maar aan ieder land zit iets moois. Het liefst wil ik naar een land waar ontzettend mooie en gevarieerde natuur is, waar het niet te duur is (dus ik vrees dat Zuid- Afrika dan al afvalt, of scheelt het niet veel met andere landen? En wat moet ik me voorstellen bij een ‘duur’ Afrikaans land?) en natuurlijk waar de mensen heel gastvrij zijn, maar ik denk dat dat overal wel is.
Heeft iemand tips, voor en nadelen van een bepaald land, een mooi project in één van die landen, verhalen over veiligheid of de kosten? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen, dus brand los zou ik zeggen.
Ga naar Ethiopie. Ik vind het het mooiste land van Afrika. Veel afwisseling in het landschap, inheemse stammen, oude cultuur en het is nog goedkoop ook. Mensen hier kunnen de hulp goed gebruiken en het is voor jezelf ook nog leuk. Het is relatief veilig. Nadeel is slecht vervoer tussen steden (slechter dan in andere Afrikaanse landen) en buiten de steden spreken de mensen slecht tot geen Engels.
Landen die ik kan afraden: ZuidAfrika (er komen hier al genoeg ‘vrijwilligers’ op dogoodvakantie. Wel schitterend land en het prijspeil valt best mee tenzij je luxe wil leven). Malawi, ook hier komen al genoeg vakantiegangers naartoe.
Waar je ook heen gaat, ik zou niet via zo’n tussenbureautje gaan. Ze doen niets wat je niet zelf kan en vragen belachelijke bedragen (betalen om ergens te mogen werken, ik vind het een vreemd concept maar als iemand zich geroepen voelt: Voor slechts 10 euro per keer mag je bij mij de keuken komen schoonmaken).
Ene Vera heeft haar dingen zelf geregeld in Kenia, wie weet kan ze je wat tips geven: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=122022
Bedankt voor je antwoord.
Dat idee had ik bij Zuid- Afrika inderdaad ook al, maar ik vind het dan wel weer gaaf dat het landschap prachtig is. Van Malawi had ik dat idee nog niet, had ook niet in de gaten dat het al zoveel in opkomst was, maar ik ga er rekening mee houden! Ethiopië spreekt me ook aan omdat vrijwilligerswerk naar mijn idee daar nog harder nodig is, het nadeel vind ik alleen dat ik vanuit niet minder goed naar andere landen zou kunnen gaan die ik interessant vind. Maar goed, daar moet ik mijn keuze natuurlijk niet vanaf laten hangen. Zijn er in Ethiopie veel wild life parken zoals vergelijkbaar in Zambia oid? Ik kan wel parken vinden, maar krijg niet gevonden wat voor dieren daar leven.
Ja het is een moeilijke keuze. Feitelijk komt het er op neer dat daar waar meer te doen/zien is en dus het voor jezelf leuker is, daar is hulp minder hard nodig. Al heeft ieder land wat je noemde wel ergens een regio waar mensen het moeilijk hebben. Ethiopie is trouwens niet de moeite wat betreft wildparken. Zambia zou wat dat betreft een goede keuze zijn, het is een mooi land (al is het lang niet zo divers als Ethiopie of ZuidAfrika) en er is genoeg te doen voor vrijwilligerswerk. Daarnaast spreken de meeste mensen prima engels en het is niet heel duur. Ligt ook lekker centraal om naar andere landen te gaan en het vervoer is er redelijk.
Het is en blijft inderdaad lastig, overal kunnen ze wel hulp gebruiken en ieder land heeft wel iets moois. Zambia trekt me ook heel erg, zeker omdat ik wel wild life parken wil bezoeken. Bovendien ligt het inderdaad ook centraler, dus wat dat betreft past dat beter in mijn plan. Ik ben nu nog meer informatie aan het zoeken, ga komende donderdag naar een informatiedag en loop deze week even de JoHo binnen denk ik. Hoop dat ze me daar nog meer kunnen vertellen.
Alvast super bedankt voor je antwoord!
Bedankt voor je link! Naar zo’n informatie ben ik inderdaad op zoek. Ik heb wel het geluk dat als ik vrijwilligerswerk ga doen, ik al betaald heb aan de organisatie voor de accommodatie. Echter blijven de excursies en de reisplannen dan natuurlijk nog steeds duur. Ik weet alleen absoluut niet aan wat voor prijzen ik voor een natuurpark bijvoorbeeld moet denken. En is Zambia bijvoorbeeld in tegenstelling in Nederland nog steeds duur? (Ik snap dat het niet te vergelijken valt, maar ik weet niet in hoeverre ik landen waarmee moet vergelijken)
Weet je toevallig wat de duurdere en minder dure landen ongeveer zijn van mijn optie lijstje?
Waar ga je heen in Zambia? Zelf heb ik een tijdje in Livingstone gezeten en dat viel dus qua prijs tegen. Maar het zou goed kunnen dat een minder toeristisch gedeelte van het land goedkoper is. Excursies in Livingstone kosten ongeveer zoveel:
Raften: $ 120 - $ 150
Bungee jumpen: $ 120 - $ 150
Elephant tour: $ 135
Lion Encounter: $ 135
Met een vliegtuig over de Falls: $ 125 - $ 250 (al naar gelang hoe lang je vlucht duurt)
Wat natuurparken betreft; het Lower Zambezi National Park heeft een entrance fee van $ 20 p.p per dag. Een nacht verblijven in dat park kost je tussen de $ 350 en $ 600.
Van de landen die je wilt bezoeken heb ik Zuid-Afrika, Namibie, Botswana en Zambia aangedaan. Over de andere landen kan ik dus niet oordelen. Gevoelsmatig vond ik Botswana het goedkoopst. En dat klopt ook als je dat naast deze lijst legt.
Je moet er rekening mee houden dat de kosten voor levensonderhoud anders liggen dan voor toeristische dingen. Deze lopen absoluut niet met elkaar in de pas, besef goed dat toeristen extreem worden uitgemolken. Doe je wat contacten op, dan heb je hier geen last van. Toeristenprijzen moet je dan ook niet laten meewegen in je keuze. Buiten Namibie en ZuidAfrika moet je grofweg rekenen op 200 euro per maand aan kosten voor levensonderhoud, ervanuitgaand dat je een huisje krijgt van de stichting waarvoor je werkt. Deze prijs geldt uiteraard niet in toeristische omgevingen of grotere steden.
Ik ben niet in Oeganda geweest maar hier een indicatie prijspeil van duur naar goedkoop (ik weet niet voor ieder land exact de kosten van levensonderhoud dus meelezers, verbeter me vooral waar nodig):
Toeristische dingen
Tanzania
Kenia
Zambia
Namibie
Botswana
ZuidAfrika
Malawi
Ethiopie
Levensonderhoud
Namibie
ZuidAfrika
Botswana
Tanzania
Kenia
Zambia
Malawi
Ethiopie
Bedankt voor je berichtje.
Ik weet nog niet waar ik naar toe ga, ik nam Zambia even als voorbeeld. Maar bedankt voor je prijsindicaties, nu kan ik me een prijs wel ongeveer indenken. Wat zou jij van die landen aanraden? En ben je toevallig in Oeganda geweest? Dat land heeft, na een informatie avond van Be More deze avond, mijn aandacht zeker getrokken…
En bedankt voor de lijst, nu kan ik een beetje vergelijken.
Bedankt voor je berichtje. Het is me inderdaad duidelijk gemaakt dat er een flink verschil zit tussen levensonderhoud en toeristische kosten. Ik had Zuid Afrika duurder ingeschat (vraag me niet waarom?). Ik ga mijn keuze ook niet per direct van deze info af laten hangen, was vooral benieuwd! Ik denk dat Oeganda ongeveer vergelijkbaar is met Malawi en Ethiopie, maar dat is puur een inschatting. Bedankt voor je antwoord in ieder geval.
Je wilt 1 van die landen bezoeken naast je vrijwilligerswerk he? Hoeveel tijd heb je om nog te reizen naast je vrijwilligerswerk? Als ik jou was, zou ik sowieso proberen Zuid-Afrika en Namibie aan te doen.
Zuid-Afrika omdat het gewoon alles heeft: prachtige stranden, wildlife, cultuur en geschiedenis, de heerlijke keuken, vriendelijke mensen, etc. En het is makkelijk te bereizen.
Namibie is weer heel anders dan Zuid-Afrika: leeg, verlaten, woestijnachtig. Dat klinkt heel saai maar dat is het absoluut niet! Juist omdat het zo totaal anders is dan Nederland (en ook Zuid-Afrika) vond ik het persoonlijk een bijzonder fascinerend land. Niet zo makkelijk te bereizen als Zuid-Afrika, maar de moeite zeker waard.
Oeganga ben ik helaas nog niet geweest. Staat nog op mijn to-do lijst, maar is die heel lang…
Het liefst zou ik inderdaad 1 of 2 reizen nog naast mijn vrijwilligerswerk willen bezoeken. In principe heb ik alle tijd om te reizen, aangezien ik een jaar geen school doe, zodat ik genoeg kan werken om alles ‘terug’ te verdienen, zodat niet heel mijn spaargeld eraan gaat. Zuid- Afrika klinkt echt zo goed, dus ga even opzoeken wat eventueel een ticket vanuit Oeganda naar Zuid- Afrika gaat kosten… Van Namibië heb ik al verschillende foto’s gezien, het is inderdaad héél anders!! Ik neem je tips in ieder geval mee, hartstikke bedankt!!
Hoi,
voor al je genoemde landen valt wat te zeggen. Maar als je veel vrijwilligers wilt treffen dan moet je naar ethiopie. Ik ben daar afgelopen zomer geweest en het stikt er werkelijk van vrijwilligers en afstudeerders. Dat kan dus ook heel gezellig zijn voor tripjes tussendoor. Leuk voor de afwisseling als je in the middle of nowere zit! Daarnaast is het goedkoop en zijn er ontzettend veel verschillende “touristische” routes die je kan bezoeken. (helaas geen big 5) Ethiopie is erg relaxed! Ik reis altijd alleen als vrouw, zo ook in ethiopie. en het is echt het meest veilige en relaxte afrikaanse land waar ik afgelopen 13 jr ben geweest.
ethiopie is ook nog eens een van de makkelijkste reislanden (veel wegen zijn nu in perfecte staat of worden het gemaakt, binnenlandse vluchten goedkoop) en relatief veilig. (je kan zowaar savonds op straat).
Nadeel: amhaars is moeilijker dan kiswahilli, maar ook in ethiopie spreken velen engels.
Kenya is ook prachtig, meer streetwise, tanzania is weer wat "netter"dan kenya. Zuid afrika, best duur, mozambique lui en relaxed, veel kunstenaars. Uganda is trouwens ook een leuke optie, vooral rustig.
Alles is eigenlijk mooi en bijzonder en leuk. Succes met je keuze maken! ik weet zeker dat overal waar je terecht komt je het naar je zin zal hebben!
pps: zuid afrika is ook geweldig, zeker goedkoper dan nederland, maar duurder dan de andere landen. En een stuk “europeser” . Ik heb daar zelf een paar keer een aantal maanden in Khyelitha (township bij kaapstad, vrijwilligerswerk gedaan). Geweldige tijd, maar als je het over vrijheid en veiligheid & integratie hebt zijn een aantal andere landen een betere optie