Goedkope of juist dure landen

Na mijn studie wil ik een half jaar naar Afrika gaan om daar vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik heb nog geen keuze gemaakt naar welk land ik precies wil gaan, maar twijfel nog tussen Namibie, Botswana, Malawi, Tanzania en Zambia. Wat zeker een rol zal spelen bij mijn uiteindelijke keuze, is de vraag welk land goed betaalbaar is. Ook vind ik het fijn als er enigszins Engels gesproken wordt.

Mijn vraag is dus welk land er duur is, en welke niet? En waar de bevolking redelijk tot goed Engels spreekt, en waar niet?

Hai Stefanie,

Het goedkoopst uit jouw lijstje zijn Malawi en Zambia, alhoewel dit natuurlijk altijd relatief is. In eigenlijk alle landen die je noemt spreekt men goed Engels, een overblijfsel van de Engelse kolonisatie…In Namibië iets minder (was Duits)

Is Uganda geen idee voor je? Men spreekt heel goed Engels, het is niet duur, en er is veel vrijwilligerswerk beschikbaar. Bovendien is het een schitterend land!

groeten,

Maarten.

Hallo Maarten,

bedankt voor je reactie, het maakt het allemaal wat duidelijker.

Ik ben van plan in mijn eentje naar Afrika te gaan, en hoewel ik dmv het doen van vrijwilligerswerk vast wel wat mensen zal leren kennen, zal ik ook vaak op mezelf aangewezen zijn. Ik heb er bij de selectie van de landen die ik genoemd had dus heel erg op gelet of het veilige landen zijn. Volgens de global peace index is Uganda niet zo’n veilig land, en voor mij valt dat land dus af. In ieder geval bedankt voor de tip!

Als je echt iets wil doen dan zou je juist naar de landen gaan waar het minder veilig is, de landen die je zelf als optie noemt zijn leuk voor vrijwilligerswerk maar die mensen komen er zonder jou ook wel. Overigens is Uganda niet onveilig, die global peace index is een lachertje.

Ik heb me gisteren wat meer verdiept in Malawi, en het schijnt dat dit land op de 5e plek staat wat betreft armste landen van de wereld. Ook kampen ze daar heel erg met aids.

Na het lezen van je reactie heb ik ook even informatie gezocht over Zambia. Daar zien we hetzelfde beeld. Het schijnt ook tot de armste landen van Afrika te behoren, en ook daar kampt men heel erg met aids.

Dat de landen veilig zijn, wil dus niet per definitie zeggen dat ze het ook goed hebben en dus ook niet dat ze geen hulp nodig hebben. Ik ben het dus niet met je eens.

Ik zou voor Malawi kiezen. De mensen zijn er supervriendelijk en zonnig, de bijnaam is dan ook “The warm heart of Africa” of ook wel “Africa for beginners”. Ik heb er een maand rondgereisd, weliswaar 11 jaar geleden maar als ik het zo hoor van andere recente reizigers is het niet zoveel veranderd, behalve dat sommige wegen zijn verbeterd.

Inderdaad is er erg veel armoede en aids, en veel te doen op gebied van vrijwilligerswerk.

Qua veiligheid moet je natuurlijk wel beseffen dat je als blanke altijd wordt gezien als wandelende goudmijn en je kunt dus beter geen sierraden dragen en al teveel dure spullen laten zien. Maar de meeste mensen zullen je juist willen beschermen en helpen. Wat me bijvoorbeeld om de haverklap gebeurde was als ik de weg vroeg, dat iemand dan helemaal een kwartier meeliep om mij te brengen waar ik heen wilde, en dan niks daarvoor hoefde te hebben, maar mij een goede reis en fijn verblijf in Malawi wenste.
In het begin was ik dan wat achterdochtig en dacht ik dat ze er vast wel geld voor wilden hebben, of mij zouden proberen te beroven dus ik lette altijd goed op dat ik wel onder de mensen bleef. Maar het was gewoon oprechte hulpvaardigheid en interesse.

Malawi is relatief klein en heeft veel mooie gebieden zodat je zelf in weekends ook nog eens wat kunt zien en doen. Ook een safari vanuit Lilongwe naar South Luangwa in Zambia is goed te doen in 4 dagen.
Verder zitten er best veel Britse studenten die daar hun co-schappen lopen als tropenarts, en andere vrijwilligers, en heerst er een stemming onder de reizigers om elkaar makkelijk op te zoeken. Redelijk veel mensen reizen er alleen, en in hotels of bij dagtripjes kom je makkelijk in contact met anderen. Ook Malawianen zijn heel open en makkelijk in contact leggen, in de bus begint altijd iedereen een beleefd en aardig praatje met je, zonder opdringerig te zijn. Ze zijn gewoon echt warm en nieuwsgierig naar jou en je familie en je cultuur. Neem dus ook zeker foto’s van je familie (en eventueel van Nederland/België) mee!
In Tanzania bijvoorbeeld vond ik dat al een beetje anders, reizigers reizen meer als stelletje en zoeken niet zo snel contact, en ook Tanzanianen zijn iets verlegener als ze naast je in de bus zitten. Als je zelf begint, kletsen ze wel met je, maar ze beginnen minder snel zelf een praatje.

In Malawi spreken de meeste mensen wel een beetje Engels, genoeg voor een praatje, maar het is echt hun tweede taal die ze alleen op school leren, en bijvoorbeeld vrouwen gaan over het algemeen korter naar school dan mannen.

Mijn blog en foto’s van mijn reis vind je op mijn website (Travel > Malawi 2000), als je een indruk van het land wilt krijgen hoe ik het als vrouw alleen heb beleefd.

Succes met je keuzes,
Cécile

Superbedankt voor je reactie Cecilia! Heel interessant om te lezen! Maar ben je ook weleens in Zambia geweest? Wat zijn de verschillen tussen Zambia en Malawi?

Ik zal later vandaag, als ik wat meer tijd heb, ook je website eens bekijken.

Ik ben in Zambia alleen naar het South Luangwa national park geweest, dus op safari. Dit had ik geregeld via Kiboko in Lilongwe, en ik lees de laatste jaren op internet dat die nog steeds heel goed zijn.
Onderweg zijn we wel gestopt bij een paar dorpjes maar om nou te zeggen dat ik Zambia ken, nee. Het leek er vooral stoffiger en wijdser dan Malawi, en nog slechtere wegen. Maar kijk eens in het Zambia forum van de Lonely Planet site of je daar handige info vindt, of lees wat blogs op www.travelpod.com of www.waarbenjij.nu.

Bedankt voor je tips! Hoe lang deed je er eigenlijk over om van Malawi naar het South Luangwa national park in Zambia te gaan?

Ik verdiep me steeds meer in Malawi en moet zeggen dat ik wel enthousiast word van wat ik lees. Het enige is dat er ook over Malawi gezegd wordt dat er weinig wild te vinden is. Maar ja, als het goed te doen is om heen en weer naar het South Luangwa national park te gaan, heb ik ook wel weer genoeg wild gezien.

South Luangua is een uurtje of 4 rijden vanaf Lilongwe.

Oké, bedankt! :slight_smile:

Hi Stephanie,

Wat wil je precies gaan doen, vrijwilligerswerk is zo algemeen…
heb je al gedacht over of je het met een organisatie vanuit NL wilt gaan doen, of vanuit daar en zien wat er is… Al van te voren geregeld en vanuit een NL of wat voor n land dan ook, is vaak eerder bezocht en in n safe omgeving, maar betaal je dan ook vaak voor, vanuit daar, weet je niet wat je aantreft…

mbt levensonderhoud…dat is iets wat je zo duur of goedkoop kunt maken als je zelf wilt. Heb je niet zoveel met werelds comfort…ideaal! indien wel, dan betaal je daar voor. Overigens is Afrika niet echt heel goedkoop hoor…tuurlijk vergeleken met ons wel, maar bv in vergelijking tot azie weer duurder.

Verder alle landen die je noemt zijn mooi en zul het als je jezelf openzet voor andere culturen, het overal wel naar je zin hebben.
Uganda is overigens safe hoor, t noordwesten uitgesloten dan.
Tanzania en Kenia zijn al behoorlijk Tourist gefocust, of wel kan soms n hassle zijn.
Malawi, Zambia, Uganda en Botswana veel minder.

Succes met je keuze!

Dankjewel voor je uitgebreide reactie Nanineheshusius. Ik heb inmiddels besloten om vanuit een Nederlandse organisatie (be more) naar Malawi te gaan.