Bij mij komt direct Malawi op (let op: niet Mali!), plus een safari in South Luangwa national park in Zambia voor prachtige grote dieren en natuur. Goed te doen in 4 weken (ik heb daar 3,5 week solo rondgereisd).
De mensen in Malawi zijn echt super aardig, zonnig, hartelijk en beleefd. Iedereen maakt een gezellig praatje met je en de meeste mensen hoeven daar helemaal niks voor terug. Alleen in toeristische stukjes is het een beetje verpest en kunnen ze wel om geld vragen, maar het grootste deel van de mensen is gewoon welgemeend hartelijk… en er wordt wel redelijk Engels gesproken, vooral de studenten en mannen spreken wel Engels… vrouwen iets minder.
Het is goedkoop om er te reizen. Er is een meer van 500 km lang waarin van alles leuks te doen is (zwemmen, kanoën, snorkelen, duiken, eilandjes bezoeken), en er zijn diverse mooie berggebieden voor wandelingen. In de kleine stadjes zijn leuke markten en je kunt natuurlijk zoveel zien van hoe de mensen leven als je zelf wilt.
Vanuit Lilongwe kun je makkelijk een safari boeken naar South Luangwa, waar je volop leeuwen, zebra’s, buffels, olifanten, impala’s etc. kunt zien, en met wat geluk zelfs luipaarden.
Malawi wordt ook wel ‘Africa for beginners’ en ‘The warm heart of Africa’ genoemd, en beide bijnamen kloppen. Het is compact, leuk, gezellig, relatief veilig, goedkoop, mooi.
Op mijn website zie je mijn uitgebreide reisverslag en foto’s.
Peru heeft ook wel veel mooie natuur, dieren (zeeleeuwen, condors… in de jungle ook papegaaien en andere dieren… wel minder makkelijk dieren spotten dan in Afrika), en delen van de bevolking leven nog primitief. De mensen zijn er wel iets stugger / verlegener, maar als je ze eenmaal spreekt wel aardig. Maar ze zullen niet zo gauw uit zichzelf een praatje beginnen zoals in Malawi.
Bolivia heeft ook prachtige natuur, wel wat minder dieren te zien (alleen in de jungle, en her en der wat lama’s en vicuña’s). En de mensen zijn nog stugger dan in Peru. Bolivia heeft wel een van de bizarste, mooiste landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien.
In Brazilië vond ik de mensen net zo hartelijk, vrolijk en kletserig als in Malawi. Iedereen kletst met iedereen, bij de bushalte, in de bakker, etc. Maar dat werkt dus alleen als je Portugees spreekt.
Ik had van tevoren een cursus gedaan.
Brazilië is wel een stuk duurder dan Malawi, Peru, Bolivia (bijna 2x zo duur). En het is zo groot dat het lastig is een gebied te kiezen. Voor veel dieren zou je het beste naar de Pantanal kunnen gaan, als ik het zo hoor (ben ik niet geweest, omdat het dus zo’n gigantisch groot land is… ik heb in 6 weken alleen het noordoosten gezien). De steden zijn bruisend en modern en ruig. De dorpen zijn gemoedelijk.
Ik ben ook in Nicaragua geweest maar daar heb ik vrij weinig dieren gezien, alleen wat aapjes op Isla de Ometepe. Wel heeft het mooie afwisselende natuur (veel vulkanen; jungle, bossen, koffieplantages, stranden), en vriendelijke mensen. En het is redelijk goedkoop.
Ook Tanzania is mooi en divers, wel wat duurder en toeristischer dan Malawi, en de mensen zijn er heel aardig maar wel wat afwachtender dan in Malawi.
Zoals je ziet vond ik de Malawianen echt superleuke mensen. En Brazilianen ook! Maar in Brazilië spreekt bijna niemand Engels.
Via mijn website kun je een beetje foto’s kijken en indrukken opdoen.
Oh ja, Thailand is waarschijnlijk wel ietsje goedkoper dan al deze landen…
Succes met de keuzes! Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.