Half jaar rondreizen (oost) Afrika, tips gevraagd!

Van eind september dit jaar tot ongeveer medio april wil ik alleen (vrouw, begin dertig) rond gaan reizen door Afrika.
Ik zal beginnen in Kenia, aan de zuidkust. Vandaar naar Tanzania, Zambia, Malawi, Rwanda, Uganda. Er staat nog niets vast en het is niet erg als mijn planning onderweg zal wijzigen.
Mijn budget voor deze reis is ongeveer 10.000 euro.
Mijn ervaring met Afrika beperkt zich tot nu toe tot Kenia, waar ik vaak ben geweest.
Ik wil nu ook wel eens wat meer zien van Afrika en dit lijkt mij een mooie manier.

Ik ben op zoek naar tips en ervaringen van andere reizigers.
O.a. wat betreft de visa, is het mogelijk om deze overal aan de grens te krijgen? Haalbaarheid van mijn budget?
Ben ook benieuwd naar jullie tips over routes, mooie plekken om te bezoeken, budget accommodaties, etc…

Kortom, alle tips en ervaringen zijn welkom!

Mooie plannen!
Ik heb een keer een maand gereisd door Malawi en klein stukje Zambia (alleen South Luangwa National Park, geboekt vanuit Lilongwe). En een keer 5 weken Kenia + Tanzania. Dus ik ken niet alle grensovergangen.

Met 6 maanden voor 5 landen heb je lekker de tijd om echt veel te zien en ook telkens een paar dagen ergens te blijven, wat het reizen relaxter en goedkoper maakt.

Of je het haalt met dat budget is helemaal afhankelijk van keuzes die je maakt. Je kunt Kilimanjaro gaan beklimmen voor zeker $600 voor 5-6 dagen, of je kunt je in diezelfde 5-6 dagen voor US$100-130 vermaken op markten, naar kerkjes en musea en strandjes gaan, en goedkoop slapen en eten. Maar dat weet je ook wel als je vaak in Kenia bent geweest: safari-dagen zijn veel duurder dan normale dagen. Ik denk dat 10.000 euro best lekker ruim is trouwens, tenzij je wekenlang op safari’s wilt, en Kilimanjaro gaat beklimmen en gorilla’s bekijken enzo…

Een visum voor Tanzania kun je gewoon aan de grens kopen voor US$50, zowel daar bij de kust als op de weg tussen Nairobi en Arusha.
Het is misschien de moeite waard om even uit te zoeken hoe het zit met de geldigheid van de visa van Kenia, Tanzania en Uganda, want die drie landen hebben afspraken onderling. Volgens mij was het daardoor zo dat een ‘single entry visa’ voor Kenia, ook nog geldt nadat je in Uganda of Tanzania bent geweest. Maar niet als je buiten die drie landen bent geweest; dan heb je weer een nieuwe nodig. Maar zoek even uit hoe het precies zit. Misschien beïnvloedt dat de volgorde die je kiest.

Mooie plekken / leuke dingen om te doen in Tanzania vond ik:

  • Stone Town op Zanzibar, veel geschiedenis, leuke kronkelstraatjes, lekker eten ('s avonds verse markt aan de boulevard)
  • de wildparken… Serengeti (lijkt op Masai Mara maar dan nog meer van die uitgestrekte vlaktes), Ngorongoro (bomvol dieren maar ook bomvol jeeps), en Lake Manyara NP (meer apen, en baobab bomen… die zie je ook in Malawi en Zambia). Andere wildparken zijn vast ook heel mooi. In Tanzania zijn ze wel erg duur. South Luangwa in Zambia is goedkoper, en staat bekend als een van de mooiste parken van Afrika.
  • culturele tours. Ik heb er eentje gedaan als dagtripje vanuit Arusha, naar Mulala (halverwege tussen Arusha en Moshi). Naar Agape Women’s project. Je kunt er alles over lezen op mijn website> Travel > Tanzania 2004.
    Een andere culturele tour was 3 dagen naar Kondoa en omgeving, ook heel gaaf. Staat ook beschreven op mijn website.
  • Lushoto schijnt ook leuk en mooi te zijn, hoor ik van veel anderen.

Mooie plekken / leuke dingen in Malawi vond ik:

  • een tocht met de Ilala ferry. Ik heb hem genomen van Cape McLear/Monkey Bay naar Nkhotakota, maar je kunt nog verder. Leuk om te zien wat mensen allemaal vervoeren en hoe het eraan toe gaat. Ik was wel blij met mijn privéhut maar je kunt ook op het dek slapen.
  • Een kerkdienst meemaken in Nkhotakota. Ik weet niet of diezelfde priester/dominee er nog steeds is. Het duurt zeker 3 uur en er wordt veel gezongen door diverse koren, echt prachtig, ik kreeg telkens een brok in mijn keel.
  • Wandelen in het Mulanje gebergte met een gids. Het landschap verandert sterk, hoe hoger je komt.
  • Cape McLear, relaxte plek aan het meer, wel al een beetje verpest door het toerisme (toen al in 2000, zal nu wel nog erger zijn).
  • Chinteche Strip, erg mooie plek aan het meer, lastig te bereiken met openbaar vervoer denk ik. Ik kreeg een lift hierheen. Prachtige zonsopgangen. Een paradijsje.
  • Mzuzu, gek grappig stadje, leuk museumpje.
  • Het museumpje tussen Blantyre en Limbe, erg amateuristisch opgesteld maar wel met allemaal spullen van David Livingstone en Stanley.
    Livingstonia schijnt ook leuk te zijn maar daar kon ik niet komen door benzineproblemen in het hele land.
    Meer kun je lezen op mijn website.

Over accommodatie enzo kun je onderweg van andere reizigers goede tips krijgen.

Neem ook wat fotootjes mee van je familie enzo, altijd leuk als ijbreker. En een Point It boekje kan handig zijn als mensen geen Engels spreken en jij hun taal niet (klik op het plaatje om te bladeren). Spreek je trouwens KiSwahili?

Veel plezier met de voorbereidingen!
Cécile

Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips Cécile!
Mijn Kiswahili is zeer beperkt helaas. Misschien dat ik daar de eerste weken in Kenia wel wat mee ga doen.
Ik heb al wel wat safari’s gemaakt en ben zeker niet van plan wekenlange safari’s te gaan maken tijdens deze reis. Die gorilla’s bekijken wil ik dan wel weer doen :wink:
Qua budget moet dat wel haalbaar zijn.
Ik wil het liefst ook weer eindigen in Kenia, zal daar dus zeker weer een nieuw visum voor nodig hebben.
Verder wil ik vooral niet teveel gaan plannen en gewoon maar gaan zien hoe het loopt.

Uiteraard blijven alle tips welkom, die neem ik zeker mee!

Mozambique schijnt ook heel mooi te zijn en met heel aardige mensen.

Wie weet beland ik daar ook nog wel…

Gaaf plan!

10.000 euro is meer dan genoeg om een half jaar in afrika te blijven. Als je toch al die tijd hebt, waarom niet starten in ethiopie en dan door kenia naar beneden. ticket addis abeba zijn erg goedkoop. en ethiopie is een compleet ander land dan de andere afrikaanse landen en in mijn ogen het meest veilig. Het is ook best leuk om de bijbel in leven te zien (king solomons, queen sheba) met alle monastries. Kenya is natuurlijk leuk voor je om weer terug te zijn, uganda is erg leuk, probeer in kampala eens wat kunstenaars te treffen, ze hebben echt een bruisende community. de gorillas heb ik met een hoop mazzel in uganda gezien. kaarten zijn echter weinig te krijgen(in de hoofdstad), maar jij zit niet helemaal in het hoogseizoen dus dat scheelt. tanzania is relaxed, alle highlights zijn mooi aanrader is om naar mto wa mbu te gaan, een dorpje richting serengetti, waar ze een goed lopend community project hebben, je kan er lokale fietsen huren, dorpswandelingen enz enz. erg gezellig. zelf vind ik de omgeving van lake tanganyika prachtig. (vanuit sumbawanga) helemaal niet touristisch en erg relaxed! Maar het mooiste plekje op aarde is toch wel de omgeving van Ol donyio Lengai (de berg van god van de massai) prachtig prachtig, inclusief donald duck vulkaan!!!
Mozambique is natuurlijk 1 lang strand, zo is gelijk de vibe in het hele land. In maputo hebben ze het nuclea art centre, waar ze van oude kalasnikovs uit de burgeroorlog kunst maken. In mozambique is er heel veel heerlijk portugees eten, heel relaxed land, ik vond het daar meer een vakantie dan een reisland.
Je kan bij de grensovergangen die ik ken gewoon overal je visa kopen. Mozambique moet je even checken dat wisselt wel eens.(toen ik er was, kon dat echt niet bijde grens, later van anderen gehoord dat het wel weer kon) zorg voor gepast geld anders proberen ze je nog wel eens te vergeten dat je nog wisselgeld moet krijgen. dollarbiljetten, beste is zo nieuw en glad mogelijk.
Je bent kenia gewend, kenya is van de lijst landen die jij noemt en vanuit mijn ervaring het “gevaarlijkst” (aanhalingstekens!!!) om te reizen. in de andere landen zijn mensen beleefder, minder direct dus dan is het alleen maar relaxter voor je. ik reis ook altijd alleen.
Heel veel plezier op je reis! safari njema!

accomodaties: probeer zoveel mogelijk bij de mensen thuis, je wordt vast wel uitgenodigd en is erg gezellig en leuk.
in dar vind ik persoonlijk kigamboni (schiereiland) de beste plek. daar kan je voor 5 euro een tent (met dak, soort tented camp, maar dan klein) voor een nacht huren. douches enz zitten er allemaal bij. er zijn verschillende plekken op kigamboni waar je dat kan doen.

Bedankt voor je tips Marisqa, ik zal ze zeker meenemen.
Starten in Ethiopie neem ik ook mee in mijn overwegingen, al denk ik dat het toch Kenia gaat worden, ook om praktische redenen.
Als ik de kans krijg zal ik zeker af en toe bij mensen thuis gaan overnachten.

Ik moet maar eens wat reisboeken aan gaan schaffen en mij goed in gaan lezen. Ben nog helemaal niet voorbereid op de reis, erg druk geweest met andere zaken.
Alle tips blijven erg welkom!
Ik zal ook vast nog met meer concrete vragen gaan komen.

Hoi!

Ik heb voor 8 maanden in Oeganda gewoond, een prachtig land! Ik vond het het meest interessante land van oost-afrika die ik heb gezien. Ik ben ook nog in Rwanda, Burundi en Tanzania geweest. Voor Rwanda even online een visum aanvragen, anders kom je er niet in! Burundi kan gewoon aan de grens, mocht je daar nog heen willen. Tanzania, mocht je via Burundi/ Rwanda gaan, zou ik 'm ook van te voren even aanvragen, maar dat kan ook in bijv. Burundi bij de Tanzaniaanse ambassade (duurt ong. 2 uur)
Vond in Tanzania het gebrek aan engelssprekende mensen erg groot! Een groot voordeel dus als je wat kiswahili spreekt!

Aangezien je lang de tijd hebt, neem de tijd om kampala te ontdekken! er is zo veel te doen en te zien. Las iets over kunstenaars? Die zijn er idd heel veel! National theatre maandagavond is altijd een leuke manier om mensen te ontmoeten!

Heeel veel plezier!

Bedankt voor je reactie Nienke!
Zeker wat betreft het online aanvragen van een visum voor Rwanda, ik was er namelijk van uit gegaan dat het wel aan de grens zou kunnen. Ik zal het nu onderweg een keer online doen, als ik duidelijk heb wanneer ik ernaartoe wil. Klopt het dat je een soort van uitnodiging nodig hebt voor de visumaanvraag of heb ik dat verkeerd gelezen?

Heb je voor Oeganda misschien nog tips wat betreft (budget) accommodatie? Zowel in Kampala als op andere interessante plekken? Plaatsen of misschien leuke projecten om te bezoeken? Plaatselijke touroperator om een gorillatrekking te boeken? Alle tips zijn welkom!

Je hebt geen uitnodiging nodig, wel even een hotel opgeven als verblijf adres. Dan moet het wel lukken. Gewoon lief blijven lachen en zeggen dat je wil rondreizen etc.

Een paar accomodatietips die ik zo uit mijn hoofd weet.
In Kampala zit een nederlands guesthouse, ICU, deze organiseren ook tripjes etc. Daar zitten vrijwilligers voor een lange tijd, maar kan je ook zeker als reiziger verblijven. ze hebben ook wel een website. Daarnaast is Kampala backpackers een leuke locatie, het voelt daar helemaal niet als ‘kampala’ maar is lekker rustig, je bent wel zo in het centrum. Als je echt een hotel wilt is Kasubi royal hotel ook leuk. Een goedkoop hotel ( ong. 10 euro per nacht) en in een leuke wijk rondom kampala (alleen niet heel bekend)

In fort portal is Rewenzori traveller’s inn een goede accomodatie, middin in fort portal vanaf waar je de crater lakes en chimp trekking kan doen.
Lake bunyunyi (weet niet hoe je het pcs schrijft) is ook een hele mooie locatie, als je daar op budget zoekt kom je vanalles leuks tegen. Vanaf daar makkelijk naar Rwanda te reizen.

In jinja is Adrift hostel erg mooi! gezellig en boven de nijl, heerlijk! Wel ver van het centrum af, maar dat stelt toch niks voor… ;p

Als je in Kampala nog een project wil bezoeken. Ik heb 8 maand gewerkt in een weeshuis waarvoor ik nu een eigen stichting heb opgericht. Het is een klein projectje maar ze zijn altijd erg blij met bezoekers!! mocht je daar meer over willen weten, mail me maar even op [EMAIL=“nienkevoppen@gmail.com”]nienkevoppen@gmail.com

Nog leuke dingen in Kampala…
Owino market, een enorme tweedehands markt, probeer wel met een local heen te gaan, maakt het wat makkelijker.
Women’s market op vrijdag in Nzambia (gebied in kampal) waar heel veel mooie, goedkope crafts te koop zijn.
**National theatre, **maandag avond is er altijd een jamsessie waar iedereen op kan treden, erg leuk om mensen te ontmoeten!! Veel reizigers, vrijwilligers, locals, artiesten etc.
Uitgaan! zeker ook een aanrader, er zijn heel veel leuke clubs (iguana, vrijdagavonden. is een nederlandse bar) Rouge, Steakout, noem maar op!! genoeg te beleven iig in Kampala!! :slight_smile:

1 like

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zal je tips opschrijven en meenemen.
Ik mail je na het weekend even over het project, ik heb wel interesse. Een klein project vind ik juist wel leuk, wil er graag wat meer over weten.
Bedankt alvast!