Uganda in 5 weken, backpacken ok?

Hallo,

in oktober vertrek ik met mijn vriend naar Afrika. Uganda spreekt sterk aan. Toch enkele vragen.

  • We willen met de rugzak, low budget. Is dit in uganda te doen? Kan je er ‘veilig’ rondreizen zonder organisatie?
  • Is 5 a 6 weken te lang? Want buiten ‘toeristische highlights’ kan je misschien niet overal geraken?

Graag tips! Tanzania spreekt ons ook aan.

Voor zover ik op internet lees en van andere mensen hoor, kan dat prima in Uganda. Zelf ben ik er niet geweest, wel in Kenia, Tanzania, Malawi, Zambia.

Maar wat is jullie eerdere reiservaring? Dat zegt ons iets meer over jullie streetsmarts m.b.t. veiligheid.
En wat zijn jullie interesses?
En wat bedoel je met low-budget? (Daar heeft ieder weer een ander bedrag bij in gedachten.)

Kijk eens naar reisverslagen op www.waarbenjij.nu, daar lees je vanzelf hoe mensen daar reizen en hoeveel geld ze kwijt zijn.

Leen of koop ook een reisgids, bijvoorbeeld een Bradt of Lonely Planet, daarin vind je de rest van de antwoorden, inclusief routesuggesties.

Misschien is een combi met noordelijk Tanzania ook wel te doen, ligt eraan wat jullie voorkeur heeft… het is dan wel meer reizen maar ook meer zien. Ik denk dat het met jullie aantal weken wel moet kunnen. Maar je zou natuurlijk ook lekker de tijd kunnen nemen om 1 land goed te leren kennen (naast alleen de toeristische plekken), en ook eens wat langer blijven hangen op een mooie plek.

Zelf vond ik overigens Malawi ook een superleuk vakantieland, mochten jullie echt nog helemaal bij ‘nul’ zijn qua keuze van land. Op mijn website lees je mijn blog en zie je foto’s. Het heeft een supergroot meer waar je verkoeling en vermaak kunt zoeken (o.a. snorkelen en duiken), en mooie berggebieden voor wandelingen, en kleine dorpjes waar je her en der de restanten van David Livinstones reizen kunt vinden (zijn medicijnkist en plattegronden die hij had getekend bijvoorbeeld). Voor safari’s zou je dan beter naar South Luangwa in Zambia kunnen gaan, een van de mooiste wildparken van Afrika, dat is prima te regelen vanuit de hoofdstad van Malawi (Lilongwe). In Malawi zelf is zoveel gestroopt dat er relatief weinig dieren over zijn en alleen maar een kleine soort olifanten.
Vooral de mensen van Malawi vond ik echt superleuk! Zo zonnig en verwelkomend.

Bedankt voor de informatie!

Het is de eerste keer Afrika. Mijn vriend is het gewoon te reizen zonder organisaties, maar meer in Nieuw-zeeland, Nepal,… Afrika lijkt me anders. Heb het gevoel meer rekening te moeten houden met ‘veiligheid’.
Low budget is voor ons zo’n 5 a 10 euro voor een slaapplaats en gebruik maken van openbaar vervoer indien mogelijk. Uganda en Tanzania waren nu onze voorkeur, maar Uganda leek ons mooier qua natuur. We willen vooral groene natuur, meren, lokale bevolking,… Safari is geen hoofdzaak. Malawi sprak me ook aan, misschien doen we dat er nog bij :slight_smile:

We zullen eens beginnen rondneuzen op jouw site!
Bedankt!

Nou, Malawi noemde ik meer als losse optie, lijkt me lastig te combineren met Uganda in die tijdspanne. Malawi + Mozambique, of Malawi + Zambia, of Malawi + zuidelijk Tanzania liggen dan meer voor de hand.

Tanzania heeft behalve zanderige stukken ook veel groen hoor. Maar is wellicht wat duurder, vooral erg gericht op safari’s en het beklimmen van Kilimanjaro. Zanzibar vond ik erg leuk maar is ook ietsje duurder dan het vasteland. Wat wel leuk is in Tanzania zijn de culturele tours, waar veel programma’s voor bestaan. Tripjes (van een middag of meerdere dagen) waarbij je bijvoorbeeld langsgaat bij ambachtslieden, medicijnvrouwen, bosjesmannen, 4000 jaar oude rotstekeningen, een stuk kunt fietsen, langs waterbronnen, bijzondere bomen, kunt slapen bij mensen in huis en hun lokale eten krijgt, etc. Er bestaat van alles. In andere landen misschien ook wel, maar in Tanzania is het ‘Cultural Tourism Programme’ echt een uitgewerkt iets.

Misschien is Rwanda ook nog een optie voor jullie, ik hoor altijd dat dat supergroen is. Of Uganda + Rwanda.

Inderdaad moet je in Afrika wel flink meer op je veiligheid letten, en zelfs als man/stel niet meer zomaar over straat in het donker in de grote steden (en het is om een uur of 18 / 18.30 ineens stikdonker). Dus eten vlak naast je hotel of taxi’s nemen. Het is wel te doen hoor, maar gewoon goed alert zijn en geen domme dingen doen, en geen sieraden dragen en niet te koop lopen met dure spullen. Veiligheidstips vind je op mijn website.
Laat je niet verleiden door mooie praatjes van mannetjes die zeggen dat ze ‘heel toevallig’ (na eerst te vragen waar je vandaan komt) in Nederland gaan studeren en daarom koffie met je willen drinken. In Nairobi en Dar Es Salaam zijn dat althans de nr. 1 trucs om je af te zonderen en vervolgens te beroven (met grotere groep die opeens om je heen staat). Ook trucs met zogenaamde vlekken op je kleding zijn populair. En natuurlijk stiekeme diefstal (zoals ook in Amsterdam en Rome veel gebeurt), maar na het donker ook oppassen voor geweld.
Ik heb in mijn eentje gereisd in de landen die ik noemde en er is me op straat niks gebeurd (wel wat pogingen maar die mislukten, zoals je in mijn blogs leest), alleen is 1x mijn mobieltje uit een hotelkamer gepikt, waarvan ik niet door had dat het raam open kon.

Hoi!

Ik heb een half jaar in de hoofdstad van Kampala gewoond, een heerlijke stad! het zal in eerste instantie aanvoelen als een vieze ‘afrikaanse hoofdstad’ maar er is zeker van alles te beleven. Je kan er goed, als je aan het backpacken bent een weekje vertoeven! Tips over Kampala geef ik je graag.

Daarnaast is het vrij goed mogelijk om budget te reizen, accomodaties zijn goed te vinden voor 5 tot 10 euro per dag, backpackershostels of gewoon goedkope hotels. Een redelijk goed hotel heb je, bijvoorbeeld in Fort Portal (rewenzori’s traveller’s inn) voor 50.000 shilling (per 2 persoonskamer) dus zo’n 16 euro (inclusief ontbijt!!)

Uganda heeft idd prachtige natuur en hele vriendelijke mensen. qua veiligheid is het goed te doen, ik heb als vrouw ook wel zelf wat gereisd, of met een vriendin, en heb me in 8 maanden oeganda nooit onveilig gevoeld! Gewoon gezond verstand gebruiken idd. En vanuit hostels/hotels etc kunnen ze je bijna altijd wel helpen aan een ‘veilige boda boda’ (Boda boda is een motortaxi, 's nachts (en in afgelegen gebieden) je enige optie als je lowbudget wil)

Wat wil je precies doen? Berggorilla’s bijv zijn niet low budget te doen… Lake bunyuni een prachtig meer in oost oeganda is goed te doen, daarnaast de Safari’s… er zijn wat budget reizen, maar dat is nou eenmaal wel een kostenpost. ssesse islands zjn goed budget te doen en zo is er nog wel meer! Oeganda is goed te combineren met Kenia (masai Mara) of zelfs met Tanzania! je bent met een bus (voor afrikaanse standaard erg comfortabel) in 30 uur in Dar es Salaam (ong 25 euro) Bussen zijn trouwens in heel Oeganda en oostafrika prima, zorg wel dat je achterin gaat zitten want die bestuurders rijden alsof ze dood willen!
Ook Rwanda is goed te combineren, Kigala is zeker de moeite waard, niet te lang… Maar het Genocide memorial centre is heel erg indrukwekkend en de kerk over de genocide ook…

Mocht je nog meer vragen hebben, laat maar weten! En als je nog iemand wil die je in Kampala een beetje wegwijs maakt, de leuke plekjes laat zien (is vaak makkelijker met een local) laat het dan even weten. Ik heb goede vrienden daar die ik echt volledig kan vertrouwen die dat graag zouden doen!

Groetjes Nienke

Oh en tanzania vond ik (buiten Dar) moeilijker te bereizen dan Uganda, want mensen spreken er erg slecht engels, dat is in Uganda een stuk beter!

Bedankt Nienke!

We hebben beslist, het wordt Uganda in combinatie met (west?) Kenia.
We willen vooral graag natuur zien, niet persee veel verschillende parken met dieren. Zo kan er wel eens eentje tussen zitten, maar ons budget laat dat niet toe vrees ik. Ik hoorde dat alle parken zeker zo’n 50euro per dag kosten, zonder eten, slapen,… Maar kan je ook andere mooie natuurgebieden bezoeken zonder in een nationaal park te zijn? Of is dat bijna niet te doen? Je sprak bv over Lake bunyuni, kan je daar op eigen houtje naar toe, zonder gids en/of dure betalingen? Als we maar niet iedere keer als we iets willen gaan doen of bezichtigen moeten betalen, is dat voor ons zeker goed!

We zouden met de bus naar Kenia gaan. Heb jij dat al gedaan? Zo ja, de nachtbus? Want op sommige forums raden ze die aan vanwege onveilig. Raad je dit ook af? We doen Kenia erbij omdat we hoorden dat Uganda van natuur vrij ‘eentonig’ is en dat Kenia dan weer totaal andere landschappen biedt.

Bedankt voor de tip van Kampala. We moeten alles nog plannen, maar misschien contacteer ik je daar nog wel eens voor als dat mag :slight_smile:

Ik kan je Lake Nakuru aanraden in Kenia. Er zitten miljoenen flamingo’s, ook veel pelikanen, storks (aaseters), en met wat geluk zie je de white rhino. Het stinkt behoorlijk maar ik vond het heel indrukwekkend, zo’n zee van roze beesten. Je kunt ook naar een uitkijkpunt toe, zodat je van bovenaf kunt kijken naar dat meer vol flamingo’s.
Voor zover ik weet kost dat geen entree. (Bij mij was het onderdeel van een meerdaagse safari in combinatie met Masai Mara).

flamingo’s Lake Nakuru

bok en pelikanen bij Lake Nakuru

witte neushoorn bij Lake Nakuru

Uitzichtpunt met op achtergrond de roze flamingo’s in Lake Nakuru

Meer foto’s van Kenia en Tanzania.

Zoals Nienke zei, is het Engels in Tanzania inderdaad niet zo goed. Sommige mensen spreken het wel een beetje, maar heel veel mensen ook niet. In Kenia is het stukken beter. Maar ik heb toch ook prima solo kunnen reizen in Tanzania.

Natuurlijk moet je ook een Swahili phrasebook meenemen en de begroetingen leren! Oudere mensen waarderen het erg als je hen op de speciale beleefde manier begroet zoals jonge mensen oude mensen horen te begroeten. Liefst ook nog raak je daarbij je eigen rechter elleboog aan met je linker vingers, terwijl je die persoon een (slappe!) hand geeft. Althans in Malawi en Tanzania geven mensen op die manier extra beleefd een hand, van Kenia weet ik het niet maar kun je eens kijken hoe anderen het doen.
En het is leuk om te onderhandelen met de getallen in het Swahili, vaak krijg je al waardering en een betere prijs doordat je het probeert.
Een Point It boekje kan anders altijd nog uitkomst bieden als je elkaar echt niet kunt verstaan (klik op het plaatje om te bladeren).

De bussen in Tanzania en ook wel in Kenia verschillen nogal qua kwaliteit, er waren maatschappijen die maar zoveel mensen aan boord laten als er stoelen zijn (die zijn meestal ietsje duurder maar nog steeds wel goedkoop). De allergoedkoopste maatschappijen en de bussen op korte stukjes proppen zoveel mogelijk mensen, zakken oogst, levende boerderijbeesten erin, ook in de gangpaden. In afgelegen gebieden heb je soms geen keus en rijden er alleen van die volgepropte bussen. Ach, het is een culturele belevenis!
Wat ik leuk vind is dat je bij veel tussenstops eten kunt kopen door het raam, gewoon vanuit je stoel. Bijvoorbeeld een gekookt ei en een klein papiertje met wat zout… wortels, bananen… Heb dus altijd wat kleingeld bij de hand. Als je een glazen flesje cola wilt kopen, willen ze meestal een leeg glazen flesje terug (statiegeld waard). Dus dat moet je dan toevallig nog hebben, of heel snel het flesje leegdrinken en teruggeven. :slight_smile:

Mocht het er toch nog van komen dat jullie een stukje noordelijk Tanzania meepakken: bij Lushoto schijn je erg mooi te kunnen wandelen in de bergen. Je kunt makkelijk aan de grens een visum krijgen. Tussen Uganda, Kenia en Tanzania zijn afspraken dat je met een Single Entry Visa toch weer het land in kunt ook al ben je naar een van die andere landen geweest. Maar als je naar een ander dan die drie landen gaat, vervalt je visum en heb je een nieuwe nodig. Een duidelijkere uitleg is vast wel ergens te vinden. :slight_smile:

Nog zomaar een ongevraagde fotografie-tip: in Afrika is de zon zo fel en staat 'ie zo hoog dat je de mooiste foto’s alleen kunt maken in de vroege ochtend (de uurtjes na zonsopgang), en de late middag (vanaf een uur of 16u). Op andere tijdstippen kan natuurlijk ook wel maar dan worden ze vaak overbelicht of krijg je rare schaduwen (bv. van neus) door de zon. Het kan wel helpen om in te flitsen: dus overdag ook flits gebruiken. Dat is bij het fotograferen van erg donkere mensen sowieso wel handig, anders heb je kans op een zwarte ovaal waarin je alleen witte tanden en ogen ziet maar verder weinig detail.

Veel plezier!

Lake bunyunyi, crater lakes (fort portal), ssese islands in lake victoria, zijn allemaal allemaal sowieso geen nationaal park, dus geen entree gelden! Oeganda is allemaal heel erg groen, afwisseling met Kenia kan dan idd erg leuk zijn. Heb zelf nooit de nachtbus genomen, maar zou zeker ivm veiligheid iig een bus nemen die niet 's nachts aankomt (zeker niet als je in Nairobi gaat aankomen) Het ligt ook erg aan de tijden van de bussen…

Als je nog een mooie waterval in oeganda wil zien is Murchison falls zeker aan te raden. (is wel een nationaal park, maar kan redelijk lowbudget, als je het vergelijkt met ander parken zoals Queen elizabeth national park) http://redchillihideaway.com/murchisontrip.htm dit is ongeveer de goedkoopste safari te vinden in Oeganda. Erg leuk en een heel mooi park! Prima geregeld!

Natuurlijk mag je me benaderen als je nog tips wil over Kampala, echt vanalles leuks te doen daar! :slight_smile:

Geniet van de voorbereidingen! wanneer gaan jullie eigenlijk?

Groetjes Nienke

Waauw, de foto’s zien er geweldig uit! Bedankt voor de foto-tip!

Nienke: We gaan van begin oktober tot midden/eind november. Wel regenseizoen dus. Maar ze zeiden dat het slechts korte regenbuien zijn dan, klopt dit?
Zijn in de meeste dorpjes/stadjes slaapgelegenheden? Of zijn die enkel te vinden in de buurt van ‘toeristische trekpleisters’?

De tip voor het nationaal park zal ik zeker onthouden! En de rest ook natuurlijk. Vanaf nu kunnen we echt beginnen voorbereiden en zoeken wat we wel en wat niet doen. Maar we zien vooral daar wel wat ons aanspreekt!

In de meeste dorpjes/stadjes etc is wel slaapgelegenheid, dat zal zeker wel lukken!
Regenseizoen is geen probleem, een bui per dag en waarschijnlijk regen 's nachts… maar prima te doen!

Wel een fijne tijd om te reizen, zorg wel ook voor warme kleren, in het oosten (lake bunyunyi) kan het echt behoorlijk koud worden 's avonds!!

Als je nog vragen hebt, let me know!

Groetjes Nienke

Uganda is een geweldige keus!
Als je gaat backpacken raad ik je de Bradt Gids van Uganda zeer aan, heb ik heel goed kunnen gebruiken toen ik er 3 weken heb rondgetrokken. Ik heb toen ook 2 safari’s via Red Chilli gedaan en dat was een goedkope en prima optie. Lake Bunynoyi heb ik gewoon met hulp van openbaar vervoer bereisd. Dit was vanuit Fort Portal met matatu, via Mbarara naar Kabale, ofwel 8 uur lang met opgetrokken knieën zitten, maar absoluut een unieke ervaring!

Er is zoveel te doen en te zien, prachtige natuur en vriendelijke mensen! Mocht je nog vragen hebben beantwoord ik ze graag.

Vergeet ook Lake Bunyonyi en Queen Elizabeth National Park niet, dat zou jammer zijn :slight_smile:

Mocht je toch nog meer/andere landen willen, Rwanda en Burundi horen ook bij die afspraak. Het is een visum dat je per land voor ‘oost afrika’ koopt, en als je dan in ‘oost afrika’ blijft, hoef je voor een eerder bezocht land (binnen 3 maanden, uit mn hoofd) geen nieuw visum te kopen.

1 like

Ik moest, toen ik vanuit Tanzania terug ging naar Oeganda wel een nieuw visum kopen, omdat ik Oeganda uit ben gegaan via Rwanda. Mij is vertelt dat Alleen Tanzania, Kenia en Oeganda bij de regeling horen…
Voor de zekerheid zou ik wel altijd zorgen dat je iig 50 dollar bij je hebt voor een visum!

Dat is sowieso wat je het beste kan doen. Dit is echter wat de douanebeambte van Tanzania mij vertelde ongeveer 2 maanden geleden :wink:

Zo was het in 2000 wel ja. Ezelsbruggetje: alleen de landen waar ze Swahili spreken.

Ik dacht dat Jillie bedoelde dat het inmiddels is veranderd.

Ja wat mij werd verteld door de immigration officer is dat ik naar Rwanda, Burundi, Kenia en Uganda kon. Heb het niet uitgetest omdat ik enkel naar iemand op bezoek ging in Dar es Salaam.