Hulp gezocht: Uganda, Tanzania en Zanzibar

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik naar de vakantie beurs geweest, in de hoop wat duidelijkheid te krijgen, maar helaas…het wordt alleen maar moeilijker hihi.

Vandaar dat ik dacht, misschien zijn er hier mensen met ervaring die mij op weg kunnen helpen.

Ik wil in september naar Afrika, samen met mijn reisgenoot voor ongeveer 3 weken.

De “perfecte” reis zou in mijn ogen zijn :

• Een aantal dagen Uganda; voor de berggorilla’s en de chimpansee’s
  • Daarna rondreizen door Tanzania om zo veel mogelijk andere dieren te zien.
  • En als afsluiting een aantal daagjes Zanzibar, om te relaxen.

Ik mis de reiservaring om dit daar allemaal los aan elkaar te koppelen, vandaar dat ik dat van te voren al wil doen.
Ik ben vandaag geen organisatie tegen gekomen die dit zo kant en klaar heeft.

-Heeft er iemand ervaring om losse reizen van verschillende operators aan elkaar te koppelen? en kan iemand mij uitleggen hoe dat in zijn werk gaat.

-Zou het dan mogelijk zijn dat de ene operator ons begeleid naar de volgende, of is dat (ook zonder reiservaring) ook op eigen houtje te doen?

Ik denk dat als je de hele reis in privé reizen zal doen, dat het allemaal wel mogelijk is, alleen is mijn bankrekening het daar niet mee eens…
Dus ik denk dat het groepsreizen worden. Het maakt niet uit of dit kamperen is of lodges/hotels, maar ik zou het wel erg intressant vinden als er daar reisleiders/gidsen zijn die ons meer over de dieren kunnen vertellen enz.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik dit stap voor stap in elkaar kan zetten,

Alvast heel erg bedankt voor de moeite,

MvG Eindelijk-afrika

ik weet niet of je inmiddels al verder bent gekomen, maar reageer toch maar even.

Ik denk persoonlijk dat je route niet echt ideaal is voor de duur van je reis. Als je drie weken gaat, zou ik het lekker bij 1 land houden, voordat je echt het gevoel hebt drie weken lang alleen maar van hot naar her aan het rennen te zijn. Maar misschien is dat heel persoonlijk, en voel jij je daar heel prettig bij.

als je per se de bergorilla’s wil zien, zou ik me beperken tot oeganda, en dan daar ook nog andere safaris doen om de andere dieren te zien (murchison falls!), en ook oeganda heeft haar plekken om te relaxen (ssissi islands, lake bunyoni), of om op andere manier je tijd door te komen dan safari (raften op de nijl!!)
Zijn die gorilla’s geen pre, dan kun je het ook houden bij Tanzania en zanzibar, want ook dat biedt genoeg afwisseling om 3 weken te reizen.

Maar goed, nog maals; het is persoonlijk. Afrika is zo relaxed, ik vind het zonde om daar in dubbel westerse snelheid doorheen te jagen :slight_smile:

Dus nu verder bij jouw plan:

-Zou het dan mogelijk zijn dat de ene operator ons begeleid naar de volgende, of is dat (ook zonder reiservaring) ook op eigen houtje te doen?

je hebt het iets later over een niet toelatende bankrekening. Ik zou dan zeker gewoon lekker zelf van a naar b reizen (komt vaak neer op navraag doen waar de busjes/matatu’s/taxi vertrekken en instappen en op het juiste moment weer uitstappen, een kind kan de was doen :)), en dan elk tripje dat je doet organiseren door een bureautje (hoewel ik van zanzibar zou dneken dat je daar prima gewoon helemaal op eigen houtje heen kan, maar ik ben er nooit geweest)., dat kun je idd vooraf doen, maar is vaak ook plaatselijk prima te regelen (maar snap als je weinig ervaring hebt, en maar 3 weken de tijd, dat je het dan liever geregeld hebt).

Succes met verder voorbereiden en alvast veel plezier!

1 like

Matoke Tours in Den Bosch biedt Uganda reizen aan in groepsverband en vervolgens privé door naar Tanzania en eindigen op Zanzibar. www.matoketours.nl . Voor alleen Tanzania/Zanzibar kun je mij mailen. Groetjes, Judith [EMAIL=“info@ajabu-adventures.com”]info@ajabu-adventures.com

Hee, ik ben in 2009 naar 3 maanden naar Tanzania geweest. Heb daar via een lokaal reisbureau in Arusha 3 daagse safari (lake manyara, crater & tarangire… big five gezien) geboekt (groep van 6 personen werden we bij geplaatst). Hebben 2 dagen gekampeerd… is super goed bevallen. Als afsluiting zijn we naar Zanzibar geweest (georganiseerd door Matoke tours)… prima geregeld! Dus denk voor je dat zij wel iets voor je kunnen betekenen gezien je plannen. Je kunt bij hun aangeven wat je budget is… dan kunnen zij daar rekening mee houden qua accomodaties etc.

Ik kan je misschien wel helpen mocht je dit willen. Ik ben begonnen als touroperator, om bevriende Kenianen te helpen, en organiseer voornamelijk reizen door en naar Oost-Afrika. De gidsen zullen het niet duur maken, wel het vervoer. Mocht je per overlandtruck willen reizen dan ken ik wel een heel betrouwbaar adres, iemand in Nairobi die een eigen truck heeft. In Nederland biedt niemand deze reis aan, wel Uganda-Kenia of Kenia-Tanzania. Mocht je naar de gorillas willen dan moet je heel ver van tevoren boeken want er worden maar mondjesmaat toeristen toegelaten. Vluchten zijn niet zo duur, dan moet je met Fly540 reizen. Mocht je meerw illen weten dan mail je me maar. [EMAIL=“bibiyolanda@gmail.com”]bibiyolanda@gmail.com
Groetjes,
Yolanda

Volgens mij is het enige dat je van te voren moet boeken de gorillatrek, voor de rest kun je de reis zelf doen en de safari-onderdelen in Tanzania ter plekke boeken. Baobab heeft trouwens combi-reizen Oeganda/Tanzania.

Hallo! Ik heb een gratis ticket naar Entebbe te pakken.
Wie kan mijn tippen: hoe kom ik aan een gorilla-permit in de periode
10 maart - 19 maart?

een gratis ticket naar entebbe??? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen??

Jaloers…

Elke maand kan ik kiezen uit een lange lijst…

aanrader Zanzibar: een kamer a 15 dollar per nacht in het resort Kwenda Rocks - subliem strand, gigantisch lekker eten

Hoi

Naar mijn ervaring is het stukken goedkoper om op Kenya te vliegen, wat veel toeristischer (en dus vliegsgewijs goedkoper is) dan Uganda. Je kan dan met een Oost Afrika visum gewoon alledrie de landen aandoen. 3 weken is daarvoor wel veel te kort.
Je kan anuit Mombasa met de trein naar Nairobi of Kisumu en dan met de bus verder naar Entebbe. Ook kan je voor weinig vliegen van Kenya naar Uganda (bijv. met fly540 of jetlink)

EN… naar Mombasa kanje al voor rond de 400 euro, Nairobi 550.
Of, je vliegt rechtreeks met een toeristenvlucht van www.jetairfly.com op Zanzibar en doet de omgekeerde trip. Kan al voor 149 euro enkele reis…

Succes

Jetairways retour Brussel - Zanzibar kost soms 399,-

as zondag 299,99

07 maart 199.99

etc etc (bijna dagelijks checken want het vranderd continu, ik ben op 24 jan naar Mombaséa gevlogen (tussenlanding ZNZ voor …149,99 )

Tis niet jetairways, maar Jetairfly.com of thomascookairlines.be

SUCCES

2 likes

Wow, dat is echt heel weinig, en… zon is gegarandeerd zo’n beetje daar, dacht ik. Ik kan dus gewoon eens een lang weekend Zanzibar doen!!!

Zelf heb ik een rondreis door Kenia/Tanzania en Zanzibar gemaakt. Een superreis van 4,5 weken. Alleen de beklimming van de Kilimanjaro hadden we vanuit Nederland geregeld. Voor de rest is ter plaatsen echt veel te regelen.

In Arusha in Tanzania kun je je heel makkelijk aansluiten bij groepen. Daar worden echt diverse reizen aangeboden naar diverse bestemmingen. Vanuit daar kun je naar meerdere Nationale Parken.

Tussen Arusha en Dar es Salaam gaan grote bussen. Wij hadden gekozen voor Scanidinavia Express. Is een van de grotere organisaties. Voor de mensen daar redelijk duur maar wij waren blij om voor 20 euro 800 km verder te staan.

In Dar es Salaam is het zeer makkelijk een bootticket te bemachtigen om naar Zanzibar te komen en daar is ook weer een uitgebreidt scala aan mogelijkheden.

Wij hebben ons voornamelijk laten leiden door Loney-plannet (reisgids Tanzania) Hierin kun je echt van alles vinden. De goedkope hotels/hostels/kloosteropvang staan hier allemaal in. Wij vonden het zeer goed te doen om zelf te reizen. Dit jaar ga ik een rondreis maken van 5 maanden door afrika. Waaronder ook weer Kenia/Tanzania/ mozambique en Zuid-Afrika en ga het zeker weer zo doen. Je zit nergens aanvast en kunt lekker kiezen wat je zelf wilt.

Wij vlogen trouwens via Kenia/Nairobi. Dit scheelt veel geld. Ben het ook eens met eerdere opmerkingen wat ook nog naar Uganda wel een vol programma is.

succes met kiezen uit veel moois

Hoi, kom net terug uit afrika, waar ik een jaar lang heb rondgereisd.

Daar ook vele reisorganisaties tegengekomen, die met zo’n overlandtruck en een groep reizen. groepsgrootte zal tussen 8-20 liggen.
3 wken jouw droomreis, moet te doen zijn
probeer eens:
GAP adventures (weet ik zeker van dat ze de gorilla’s, tanz en zanzibar in 1 reis kunnen doen door een aantal modules aan elkaar te koppelen, je kunt ze hierover mailen)
Oasis Overland
Dragoman
Nomad adventures
of
overlandingafrica.com
kan je vast wel wat vinden…
tickets naar nairobi hoeven niet zo duur te zijn btw

zelf regelen kan natuurlijk ook, zoals hiervoor eerder beschreven, ligt er een beetje aan of je het al eerder hebt gedaan enzo,maar geloof dat je nog niet zoveel ervaring hebt op t vlak is het niet? uiteindelijk kan het zomaar zijn dat die trucks toch stieken wat goedkoper en handiger kunnen zijn, ik zit even aan jullie 3 weken te denken…
ngorogoro en serengeti zijn al gauw 500 dollar voor 2,5 dag, gorilla’s 500 per tocht, zanzibar is niet goedkoop, alhoewel je het natuurlijk zo duur en budget kunt doen als je zelf wilt
als je t zelf doet, wat wel erg gaaf enje voldoening kan geven, ben je vaak wel echt 24-7 alleen maar bezig met het regelenen plannen van je reis, met zo’n tour is het voor je geregeld.

je kunt me gerust mailen als je meer vragen hebt.
dit was even heel snel gereageerd…

groetjes
Nanine

welkom
ik vlieg NU zondag voor 199,99 met TCX :zon02: (naar mombasa via zanzibar)

1 like

Kom net terug uit Uganda en vond het geWELdig!
Een erg mooi land en over het algemeen vond ik de mensen lief, behulpzaam, zeer communicatief en goedlachs. Het was echt fijn daar. Als ik een paar weken had, zou ik zelf Tanzania en Kenya links laten liggen en naar Uganda gaan, en eventueel ook Ruanda, waar ik ook goede verhalen over hoor.
Andere reizigers vonden ook Uganda heel fijn, dit i.t.t. Kenya en Tanzania. Zelfs de lokale motor-taxi-chauffeurs beginnen uit zichzelf te vertellen dat reizigers veel liever in Uganda zijn omdat ze de mensen daar veel fijner vinden, of ze vragen wat ik vind van Uganda t.o.v. die twee landen en zien dan in mijn antwoord bevestigd wat ze van de anderen hebben gehoord.

Afsluiten met Zanzibar kan idd nog heel leuk zijn, omdat je daar aan de Indische Oceaan zit. Ik vond het helemaal niet duur daar.

Hallo ik lees jullie geweldige verhalen allemaal en ik heb ook een vraagje.
Wij willen in mei naar uganda en dan eigenlijk met het doel de chimpasees en de gorillas in het wild te spotten en om de chimpasee wezen te bezoeken op dat eiland.
Wij willen de reis echt zo goedkoop mogelijk houden. Is het in die landen te doen om met openbaar vervoer te reizen? Kun je erop rekenen? Of hoe duur is het om zo’n landovertruck te regelen? Rond welke bedragen kun je een beetje lekker eten en slapen. Luxe hoeft het niet te zijn. Is de loney planet een aanrader als handboek om te reizen door Uganda? Alvast bedankt voor jullie reacties! Groetjes Ilona