Hallo,
Vorig jaar zijn we op vakantie geweest naar Tunesie. Helaas veel te weinig gezien. Volgend jaar willen we opnieuw naar afrika en wel naar Uganda. We hebben bewust voor uganda gekozen omdat we hier financieel een kindje ondersteunen en deze natuurlijk willen bezoeken. Nu hebben we de volgende vragen. We willen niet met een groep reizen aangezien we het weeshuis ook ruimschoots willen bezoeken. We willen op eigen houtje 2 weken gaan. Onze interesses liggen verder bij dieren dieren en dieren. Dit is ons leven dus we hopen daar ook veel te zien. We willen de plaatsen kampala en jinja bezoeken. Het weeshuis ligt hier ook in de buurt. We willen dus verder veel plekken bezoeken waar dieren te vinden zijn en veel van de afrikaanse cultuur zien. Luxe hotels zijn we dus niet naar op zoek.
Is het mogelijk gewoon een ticket te boeken en daar een hotel te zoeken en safari’s te boeken of zijn we dan te laat. Tevens zou ik graag wat willen weten over de prijzen. Ticketprijzen zijn al vrij duur, hoe zit het daar met een hotel. Hoeveel kunnen we op rekenen voor 2 weken (slapen,eten, safari’s en souveniers) Zo kunnen we even rekenen hoeveel we moeten sparen.
Verder alle tips welkom natuurlijk!
Bedankt,
Eline
Eline,
In dit topic plaatste ik een post over de mogelijkheden om in Uganda rond te reizen:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=523792#post523792
Hier staat alvast enige informatie over vervoer, kosten en bestemmingen in Uganda.
Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik proberen nog wat meer specifiek op je vragen in te gaan.
Je kunt het echt zo duur maken als je zelf wilt. Zo scheelt het bv als je veel gebruik maakt van het openbaar vervoer ipv een gehuurde auto (al is dat laatste bij het bezoeken van NP’s wel noodzakelijk). De prijzen binnen parken zijn erg duur, duidelijk meer ingesteld op toeristen dan de rest van oeganda. Maar ook binnen parken heb je vaak nog wel te kiezen. Zo hebben wij in Murchisons Falls (absolute aanrader!) een inimini hostel gevonden, voornamelijk gebruikt voor drivers en zo. Betaalden denk ik 15,000 (7 euro) voor een double room. Maar dat is dan dus echt heeeeel basic. Maar wel met een kopje thee voor het slapen gaan:wub:.
Je hebt in de meeste parken een redelijk goedkope optie (zoals in murchisons de Red Chili (wel even dag ervoor reserveren, want bij ons zat ie dus vol, waardoor we bijna genoodzaakt waren naar een 4 sterrren hotel te gaan, wat he-le-maal niet in ons budget paste) waar je voor 20 dollar een double kunt krijgen.
Ik heb zelf tot nu toe altijd alles helemaal op eigen houtje gedaan, maar ik kan me voorstellen dat het uiteindelijk eigenlijk goedkoper is om in Kampala met een safari-bureautje in zee te gaan. Uiteindelijk zijn er nl best een heel aantal kosten bij elkaar: overnachting, vervoer, gids, toegang park, gekke extra toeslagen park (omdat je een rivier over moet, of omdat je alleen ergens mag lopen als er een Ranger staat).
Ik zou zeker niets vanuit Nederland boeken, dan ben je sowieso veel meer geld kwijt. En het is echt niet nodig. (uitzondering is allicht de gorillatocht als je die wilt gaan doen, want daar mogen maar een beperkt aantal mensen mee op een dag).
Als je wat meer inzicht wil hebben in de prijzen, kun je allicht eens een Lonely Planet openslaan/lenen bij bieb. Dan krijg je wel een redelijk overzicht van wat alles je gaat kosten.
Gr
Zoals kasaana al zei kun je het zo duur maken als je zelf wilt. En ook zo luxe.
Bij de parken heb je vaak een wisselend aanbod als het gaat om hotels en lodges. Vaak zijn er 1 of twee luxe resorts en daarnaast wat lodges met een lager budget. Wij hebben veel in banda’s (kleine 1-kamer huisjes) gezeten. Je moet dan meestal wel je douche en toilet delen. Ook kun je soms gemeubileerde tenten huren.
Wij hebben Uganda met public transport doorgereisd. Dat was een hele ervaring. We reisden dan echt tussen de locale bevolking. Het is niet altijd even veilig en comfortabel (soms zit je met z’n 10-en in een personenauto die bijna uit elkaar valt), maar wel heel bijzonder. Om de parken in te komen heb je meestal wel een speciale taxi nodig. Zorg er dan wel voor dat die dryver je ook in het park wil rondreiden, want dat soort trips kunnen meestal niet in het park zelf geregeld worden.
Een auto huren is natuurlijk een stuk comfortabeler, maar schijnt ook erg duur te zijn. Wij hebben het niet gedaan omdat we het risico niet wilden nemen om met autopech te komen te staan en niets of niemand in de buurt die ons zou kunnen helpen (zeker omdat je vaak geen bereik hebt).
Aanraders om te bezoeken zijn:
[ul]
[li]Murchisson falls (veel dieren en prachtige natuur);[/li][li]Kibale forest (de chimpansee tracking was zooo gaaf en een stuk goedkoper dan de gorilla’s, nl $90 (in 2008));[/li][li]Queen Elisabeth;[/li][li]Lake Mburo (zebra’s);[/li][li]Sipi falls (deze watervallen zijn echt zooo mooi! Ze liggen wel aan de andere kant van het land (oosten) dan de andere parken, maar zeker een bezoekje waard;[/li][li]Lake Buyonyi;[/li][li]Mabira forest (dit ligt vlak bij het 3-landenpunt Rwanda, Congo, Uganda en daar zit de golden monkey).[/li][/ul]
Veel plezier in ieder geval!
Groeten
Ik heb hele goede ervaringen met www.safari-planner.com. Je kunt daar modules uitkiezen en zij zoeken dan uit wat het voordeligste is en brengen je in contact met betrouwbare lokale aanbieders. Wij hebben op die manier een geweldige reis door Tanzania gemaakt: uitstekend georganiseerd en relatief voordelig.
Als je contact met ze opneemt, doe dan maar de groeten van me!:zon02: