In 2007 heb ik enkele weken solo rondgereisd in Uganda. Het is een prachtige bestemming en een Afrikaans land dat veel moois en bijzonders te bieden heeft.
Ik begrijp dat je wil gaan backpacken. Besef goed dat zonder eigen vervoer het niet eenvoudig is om overal in Uganda te komen (de huurautomarkt is overigens kleinschalig en een huurauto is prijzig).
Tussen de steden rijden standaardbussen (deze zijn vol, rijden schrikbarend (te) hard, maar zijn eventueel bruikbaar) en in en rond de steden rijden volop matatu’s (lokale - vaak witte - taxibusjes). Als backpacker is de belangrijkste omstandigheid echter dat de mooiste spots en nationale parken (Lake Bunyoni, Queen Elisabeth Park, Lake Mburo, Murchison Falls etc.) niet met public transport te bereiken zijn. Afstanden zijn heel behoorlijk in het land en doordat de wegen soms erg slecht zijn kun je erg lange reisdagen hebben.
Liften zou ik niet aanraden. Er bestaan wel zgn. special hire taxi’s/motors in de bewoonde gebieden die je wellicht na wat onderhandelen naar je bestemming kunnen brengen, maar zonder eigen transport blijft vervoer dus een onzekere factor.
De grotere steden van Uganda vond ik niet heel bijzonder. Kampala is mooi gelegen op heuvels, maar is verder vol, druk en stoffig.
Zelf vond ik de typisch Afrikaanse binnenlanden, met oerwoud, bossen, dorpjes en wegen van rode aarde, veel mooier. De veiligheidssituatie in het noorden van Uganda (LRA rebellen) is kennelijk verbeterd, maar er zijn daar nog wel gebieden waar je gewoonweg beter niet kan komen.
Nationale parken zoals Queen Elisabeth, Murchison Falls en Lake Mburo zijn mooi en puur en niet toeristisch.
Het gebied rond Lake Bunyoni is prachtig met heuvels met een bijna Aziatische terras-bebouwing rond een hooggelegen meer.
In Kibale Forest kan je een hike naar chimpansees maken, vlakbij is een mooi wetland (Bigodi) waar je veel vogels en apen kan zien.
In het zuiden (Bwindi) is een trekking naar de berggorilla’s mogelijk, ik heb dit zelf niet in Uganda maar in Rwanda gedaan en vind de omgeving en ervaring van Parc National des Volcans in Rwanda mooier dan Bwindi Forest.
In de parken heb je voor ongeveer 10.000 U.shilling p.p. (EUR 5) een plek, lodges met eigen voorzieningen zijn 20.000-30.000 U.shilling. Hotelprijzen variëren uiteraard afhankelijk van locatie en luxe.
In de nationale parken zoals Queen Elisabeth en Lake Mburo kan je in “het wild” op grote onafgesloten terreinen met sobere voorzieningen (keukenspot/douches e.d.) kamperen. Er zijn uiteraard ook wel mooie resorts/lodges. Ze hebben beide hun eigen charme. Het is leuk om in een luxe resort in een ligstoel bij ondergaande zon uit te kijken over een meer met nijlpaarden maar het is ook een bijzondere ervaring om snachts nijlpaarden, hyena’s en leeuwen rond je tent te hebben.
In Murchinson falls, Lake Bunyoni en Ssese islands zijn bijzondere overnachtingsplekken te vinden (in mooie lodges op kleine eilandjes met goede voorzieningen, in boomhutten of mooie groene "eco"accomodaties). De hotels in de (midden)grote steden zijn, op de paar standaard Afrikaanse ongemakjes na, prima.
De vorige poster merkte op dat je altijd op je hoede moet zijn, ook voor erg aardige Ugandezen. Ik heb mij geen moment onveilig gevoeld en veel oprecht vriendelijke en geïnteresseerde inwoners ontmoet. Een normale alertheid - zoals bij vrijwel elke reis in Afrika - is aan te bevelen, maar wantrouwen tegen iedere inwoner zou echt onterecht zijn.
Wellicht ten overvloede, maar koop een goede reisgids over Uganda (Bradt, Lonely Planet East Africa is m.i. ook zeer bruikbaar) en lees over zaken als prijzen, transport en accomodaties, kijk naar je eigen situatie en beslis dan of je wil en kan backpacken in Uganda.