Hoi allemaal,
Ik ga in januari 3 maand naar Uganda toe. Eerst ga ik twee maand vrijwilligerswerk doen en daarna nog een maand rondreizen met een vriendin. Maar ik ben heel erg benieuwd hoe duur alles daar is, ik kan me er geen voorstelling van maken. Zoals taxis, goedkope overnachtingen en tours door nationale parken. En hebben jullie nog plaatsen wat zeker aanraders zijn om naar toe te gaan?
Alvast bedankt!
Groetjes
Hoi Lotte,
Wat leuk dat je op deze manier meer informatie in wil winnen over tripjes in Uganda, via Be More Travel. Jeroen, de regiocoordinator van Be More in Uganda, is druk bezig geweest en nu bieden wij in Uganda ook allerlei tripjes aan. Dit zijn eerlijke tripjes, waarvan de opbrengst naar de lokale mensen gaat. Voor een indicatie van de prijzen:
Weekendje Entebbe en Kampala - 30 euro per persoon
Weekend Lake Bunyonyi - 85 euro per persoon
Weekend Lake Mburo - 160 euro per persoon
Weekend Lake Nabugabo - 30 euro per persoon
Weekend Masaka - 30 euro per persoon
Weekend Murchison Falls - 180 per persoon
Je kan al deze informatie ook vinden op de website Global Learning op onze Expeditiereizen buiten Europa.
Groetjes
Yvette - Be More
Je kunt zo goedkoop reizen als je wil. Slapen in zeer eenvoudige hostels kost een euro of 7 per nacht.
Taxi’s zijn goedkoop. Voor korte afstanden betaal je een euro of minder, voor een lange afstand (van een paar uur, hele dag) ben je volgens mij nooit meer dan 8 euro kwijt, mits je gewoon de normale taxi’s neemt, waar je dus met jan en alleman + een berg kippen in zit.
Eten bij echte local-restaurantjes kost je amper een euro. Maar wil je wel eens wat anders dan posho en beans (en welke westerling wil dat nou niet…) dan zijn er ook restaurants waar je tot nederlandse bedragen uit kan geven (hoewel, dan moet je wel echt goed zoeken).
Het dure zit hem vooral in prijzen voor NP’s, overnachtingen in NP’s zijn ook vaak niet spotgoedkoop. Een auto huren om door zo’n NP te reizen is ook niet echt goedkoop. Die NP’s zijn erg gebrand op geld verdienen aan toeristen (logisch, maar soms wel irritant (als je in een NP elke keer als je het water over wil, geld moet betalen, terwijl je ook al een toegangsprijs hebt betaald die er echt niet om liegt)). Ik doe altijd alles op eigen houtje (zelf auto lenen/huren van vrienden, ter plekke slaapplek zoeken, en een gids), maar ik denk dat het wel eens goedkoper zou kunnen zijn als je in Kampala een tripje boekt, je betaalt je anders namelijk toch wel blauw aan benzine (nederlandse prijzen) en zo. (maar tripjes die niet naar NP’s gaan, zou ik absoluut op eigen gelegenheid doen, dat scheelt echt wel. Als je er al 2 maanden hebt gezeten, ben je wslk ook wel gewoon prima in staat om zelf op pad te gaan, snap je het taxi-gebeuren ook prima, dus dan zou ik lekker op eigen houtje gaan)
Echte aanraders vind ik:
Jinja: raften op de nijl. Ik heb veel stoere dingen gedaan in mijn leven, maar dit was wel echt heel stoer! (en doodeng…)
NP: Murchison Falls: prachtig national park, veel dieren te zien, zeker ook een wandeling naar de waterval maken.
Gebied rond Fort Portal: prachtig groen berg gebied, alleen al met de auto in de bergen een tripje maken is prachtig!
Lake Bunyonyi: prachtig gebied in het zuiden van oeganda, vlak bij de rwandese grens. Heel relaxed om even goed uit te rusten (veel mensen gaan daarvoor naar ssesse islands, maar die stelden mij tot twee keer toe een beetje teleur eigenlijk)
Heel erg bedankt voor informatie alvast! Hoe meer ik over alles lees, hoe meer zin ik er in krijg om te gaan! Ik ga zeker wat doen met alle tips.
ik mis nog een paar andere tips:
- gorilla’s
- ngamba island
- queen Elisabeth Park