Al enige tijd ben ik erg geïnteresseerd in Oeganda.
Deze zomer wil ik daarom er toch naar toe gaan.
Nu heb ik een aantal vragen:
Hoeveel kost een kleine safari (zo goedkoop mogelijk)?
Waar kan ik dit het beste regelen (van tevoren of ter plekke)?
Wat zijn de highlights in Oeganda?
Hoeveel weken zijn aan te raden (2/3/4?)
Wat kost een goedkope overnachting? (best om van tevoren of ter plekke te regelen?)
Welke reisgids is leuk/nuttig om aan te schaffen?
Hopelijk kunnen jullie mij hierbij een beetje helpen!
Alvast bedankt.
Als je je een reisgids aanschaft ‘Uganda’ van Bradt of Lonely planet dan worden al je vragen beantwoord!
(Wij hebben een lichtelijke voor keur voor Bradt, maar dit is afhankelijk van persoon to tpersoon)
Hoi Shenna,
Wat leuk!! Afgelopen jaar zijn wij in oktober in Oeganda geweest. Als je nog wat verhalen wilt horen of connecties nodig hebt, laat maar even weten!
Gr. Henrieke
Als je het leuk vindt kun je reisverhalen op mijn website lezen. Je kunt in Oeganda met de bus reizen en ter plekke goedkope accommodaties vinden. Zeker een Bradt Guide of Lonely Planet meenemen. Red Chilli in Kampala organiseerd goedkope safaris naar Murchison Falls Nationaal Park. De highlights staan ook allemaal op mijn website. In 2 weken kun je veel van Oeganda zien, maar 3 weken is natuurlijk nog beter! http://www.kazurisafaris.nl/oeganda/
Oeganda heeft een tropisch klimaat (dus het kan ook veel regenen). Er zijn 2 droge periodes: van december t/m februari en van juni tot augustus. In het Noordoosten van Oeganda van de minste hoeveelheid neerslag (ong 500 mm/pjr) en aan het Victoriomeer de meeste (ong 2100 mm/pjr). Het regenseizoen is echter ook in Oeganda behoorlijk in de war (klimaatveranderingen). Wij zaten er bijvoorbeeld eind oktober en hebben niet vaak regen gehad. Als het wel regende was dat ook echt een hoosbui. Voor ons trouwens een uitgelezen kans om bij gebrek aan douche met stromend water ons haar een keer heerlijk te kunnen wassen met én shampoo én cremespoeling (zie haahaai.blogspot.com “de regenbui”).
OV is niet heel goed geregeld in Oeganda. Qua treinen wordt het zelfs afgeraden om daar gebruik van te maken. Er rijden er wel een paar maar zijn niet veilig, vies en rijden vooral niet op tijd en het spoor is slecht onderhouden. Als je wel wilt gaan, zorg dan dat je géén waardevolle spullen zichtbaar bij je hebt (dat is trouwens sowieso handig in het buitenland ;)). Wij waren met een groep van 10 en hebben zelf een taxibusje gehuurd voor ons vervoer (naar bijv. Murchison Falls).
Hi Henrieke,
Thanks voor je antwoord. De trein ga ik in elk geval skippen Goed te horen dat het in elk geval niet per definitie slecht weer is in oktober. Heb ook even op je site gekeken, leuk! Ga nog even diep nadenken over het vervoer; ov of auto huren…
Groetjes,
Noor
hey noor,
Ik ben nu 2 keer in uganda geweest en wil in oktober weer echt een aanrader dus.
Voor mooie parken zou ik zeker naar qeeun elizabeth gaan en murchison falls, Ishasha is ook niet verkeerd.
Doe in qeeun zeker een boot trekking en murchison ook echte aanraders.
Voor relaxen zou ik naar jinja gaan en lake bunyonyi.
Als je nog wat actiefs wil gaan doen ga proberen te raften met een groep in jinja echt de moeite waard.
Als je nog een reisgids zoekt een vriend van mij(ugandees) is daar reisgids dus ik hoor het wel als je wat nodig hebt.
groetjes joost
Hi Joost,
Dank je voor je tips! Klinkt erg goed allemaal, maar dit jaar gaat de reis toch ergens anders naar toe. Oeganda blijft zeker op m’n lijstje staan:)
Groetjes,
Noor
Zijn er ook mensen zijn die ervaringen hebben met het combineren van Mozambique en Oeganda? Alle tips zijn welkom. Ik wil eigenlijk drie weken Oeganda combineren met 1 week Mozambique. Ik heb ook geen zicht op de kosten. Alvast bedankt.