Kan iemand mij helpen met informatie over het verkrijgen van een visum voor Oeganda. Ik hoor dat je er gewoon heen kan vliegen en terplekke een visum kan krijgen, of is dit een risico?
Na Oeganda gaat de reis naar Zanzibar, moet ik dan vantevoren ook een visum voor Tanzania hebben?!?
Bedankt
Voor Uganda hoef je niet vooraf een visum aan te vragen. Het visum is verkrijgbaar bij aankomst op de luchthaven. Het visum kost 50 US Dollars, dit moet contant betaald worden.
Volgens enkele overheden kan bij aankomst ook gevraagd worden om 2 pasfoto’s voor het visum, dit is daarom wellicht raadzaam voor de zekerheid.
De laatste keer dat ik in Entebbe op het vliegveld aankwam kreeg ik het visum bij betaling van USD 50 in mijn paspoort gestempeld. Een pasfoto is mij (nog) nooit verzocht.
Voor Tanzania (dus ook voor Zanzibar) is in ieder geval wel een visum noodzakelijk, dat vooraf moet worden geregeld. Dit kan het beste enkele weken van te voren geregeld worden. Visum kan via consulaat (Nl. of Bel.) of via VisumBuro (http://www.visum.nl/) aangevraagd worden. Visumburo helpt en neemt werk uit handen maar dat brengt wel enige extra kosten mee.
Als je na Zanzibar weer terug zou komen in Uganda zou je de mogelijkheden van een re-entry of transit visum voor Uganda even moeten onderzoeken (om te voorkomen dat je opnieuw USD 50 moet betalen).
Ik ben twee keer naar Oeganda gereisd, pasfoto´s nooit nodig gehad. 40 euro of 50 usd betalen, geen probleem. Oude dollarbiljetten (ik geloof van voor 2002) hebben een lagere wisselkoers in Oeganda, en er kan bij de grens niet mee betaald worden! Toen ik vandaag las over een visum voor Kenia, las ik dat je met een single entry-visum gewoon terug kunt komen uit een ander Oost-Afrikaans land. Geldt dus ook voor Tanzania en Zanzibar. Zorg dat je paspoort nog lang genoeg geldig is!
Wij gaan 23 januari 2011 naar Oeganda tot 5 februari; het is mij alleen nog niet duidelijk of je paspoort nog 3 of 6 maanden geldig moet zijn bij vertrek.
Krijg je een visum voor 1 maand of voor 3 maanden? Mijn paspoort verloopt nl op 17 juli 2011, vandaar mijn vraag.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
(hoe eenvoudig is het om op de luchthaven van Entebbe je visum te krijgen)??? Van Jambo-safari’s krijgen we te horen dat je het vooraf moet regelen. Een beetje verwarrend allemaal.
Dank je voor het antwoord; in de Jambo-gids stond nl 3 maanden. Vandaar mijn verwarring.
Ik ga veel op vakantie buiten Europa en dat moet je paspoort idd nog 6 maanden geldig zijn bij vertrek!
Visum kan ter plekke geregeld worden las ik, dus dat scheelt weer in kosten bij het visumburo.
September dit jaar gaan we naar Tanzania/Zanzibar en daar begreep ik van dat je het visum toch maar beter vooraf kunt kopen…
Klopt, Uganda kan gewoon bij aankomst geregeld en betaald worden, tenminste als het nu nog hetzelfde gaat als in 2006 (ben er toen geweest). Tanzania moet van tevoren aangevraagd worden bij de ambassade.
Ik heb zowel vooor oeganda als voor Kenia, Tanzania (en zanz) mijn visa aan de grens geregeld. Je betaald zowel voor een 1 maand visum het als voor een 3 maanden visum hetzelfde. Afhankelijk van wat je gaat doen wordt er aan de grens ingeschat of je daarvoor een 3 maanden visum krijgt. Ik had niet genoeg info bij (als vrijwilliger) en kreeg dus maar 1 maand visum.
Als je dus vrijwilligerswerk gaat doen, Zorg er dus voor dat je goed op een rijtje hebt waar je gaat slapen, hoe de organisatie heet etc. Voor toeristische doeleinden willen ze soms aan de grens ook nog moeilijk doen zorg dus eigenlijk altijd dat je een verblijfadres op kan geven aan de grens.
Ik heb begrepen dat ze in Tanzania wel eens moeilijk doen dus die gaan we in Nederland regelen via het visumburo. (daar gaan we september naar toe). Oeganda is geen probleem om op de luchthaven een visum te krijgen.
Ik ben net terug uit Tanzania en de immigratiedienst verzekerde mij dat dit niet waar is.
Het consulaat in Nederland wil gewoon ook wat centjes verdienen.
Ik heb alleen maar een stempeltje met de datum van binnekomst gekregen en mij werd het visum (sticker) keihard geweigerd, maar moest wel even 50 dollar betalen. Mijn vriend kreeg wel een visum-sticker en idd maar 30 dagen geldig. heel raar; op de sticker werd 2 keer een stempel van 23 jan gezet en eentje van 28 jan??? Aankomst was 23 jan.
Het ingevulde visum-aanvraag formulier hoefden ze niet te hebben…
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt dat je gewoon geen visum(sticker) krijgt maar alleen een stempeltje met de datum van binnenkomst?
Ben wel ff nieuwsgierig of dit vaker voor komt…
Nee hoor, stickers worden willekeurig afgegeven; mijn vriend kreeg er wel een en ik niet.
Ik heb hierover contact gehad met de ambassade en zij nemen het hoog op; ik heb kopies van onze paspoorten moeten opsturen en er wordt iets mee gedaan. (volgens de ambassade wordt er gefraudeerd).
Dat is nieuw voor mij, de laatste sticker die ik kreeg is 5 jaar geleden!
Dan is dat dus wel fraude op heel grote schaal. Krijg wel altijd een betalingsbewijsje waarop staat dat je betaald hebt voor een visum, dat is bij fraude dan wel weer onlogisch.
Ben benieuwd of je nog wat v.d. ambassade hoort!
Tja, het blijft natuurlijk Afrika, en zo’n douane-ambtenaar verdient maar rond de 150 dollar per maand.
De ambassade heeft mij per email beloofd haar best te doen om alsnog het visumsticker te versrekken.
Zij vonden het heel raar dat als je met z’n tweeen inreist er eén maar een visum krijgt en de ander keihard geweigerd wordt (want dat de de immigratieofficer).
Aan mijn vriend werd poeslief gevraagd: do you want a sticker?. Echt bizar!
Uganda vond ik waanzinnig mooi en de gorilla-tracking was natuurlijk helemaal super! 14 dagen in een prachtig groen land met een lieve bevolking, wat kan je nog meer wensen?
De ambassade heeft mij per email beloofd haar best te doen om alsnog het visumsticker te versrekken.
Zij vonden het heel raar dat als je met z’n tweeen inreist er eén maar een visum krijgt en de ander keihard geweigerd wordt (want dat de de immigratieofficer).
Aan mijn vriend werd poeslief gevraagd: do you want a sticker?. Echt bizar!
Uganda vond ik waanzinnig mooi en de gorilla-tracking was natuurlijk helemaal super! 14 dagen in een prachtig groen land met een lieve bevolking, wat kan je nog meer wensen?
Hier twee foto’s van een chimp (Kibale) en gorilla-peuters (Bwindi)