Hi,
26 april ga ik beginnen met mijn vrijwilligerswerk in Uganda… Erg erg veel zin. Daarna ga ik nog 1 maand rondreizen door Afrika.
Nu zit ik er aan te denken om met een vriendin eerst naar Tanzania/Zanzibar te gaan, vanaf 11 april tot ongeveer 24 april
Nu heb ik een aantal vragen:
- Ik heb begrepen dat april in de regenperiode valt. Betekend dit de hele dag regent of kun je ook nog wel op het strand liggen, op safari gaan?
- Wat zijn gem. de kosten van een 1 of 2 daagse safari?, we willen het daar zelf regelen. klopt gem. 80 dollar per dag?
- is het mogelijk om vanaf tanzania zelfstandig naar Entebbe (uganda) te reizen per bus of …, kan hier niets over vinden, en hoe lang duurt dat dan ongeveer. Wil uiterlijk 25 april in Entebbe aankomen.
- Hoe zit het met een visum als ik eerst naar Tanzania ga en dan naar Uganda. Haal ik dan gewoon 2 visums of niet. Ik las iets over een East Afrika visum?
Alvast beankt.
Fatima
Hallo Fatima,
In het regenseizoen regent het niet de hele dag door, maar reken toch maar dagelijks op een fikse bui, die wel een paar uur kan aanhouden. En als het regent, dan echt bij bakken tegelijk. De rest van de tijd is het zwaar bewolkt, maar vaak drukkend warm. Op het strand liggen is alleszins mogelijk.
Een safari is in principe te doen, maar de meeste wegen zijn onverhard en je loopt altijd het risico om ergens in the middle of nowhere in de modder te bijven steken. In dat geval kan het dagen duren voor je weer verder kunt.
De eenvoudigste manier om per bus van Tanzania naar Uganda te reizen, is via Nairobi (Kenia). Dat kost je op zijn minst twee dagen. Een meer avontuurlijk alternatief is met de trein naar Mwanza en daar met de ferry over Lake Victoria naar Uganda. Maar de overzetboten zitten meestal overvol en de trein rijdt gemiddeld met zo’n 15 uur vertraging. Naar verluidt zou je ook over weg naar Mwanza kunnen, maar ik heb het nog nooit gedaan. In elk geval moet je dan de park fee betalen voor de Serengeti en, door de onvoorstelbaar slechte staat van de (enige) weg, moet het een helse rit zijn van - naar ik schat - minstens twee dagen vanaf Arusha.
Veel succes,
Dirk
1 like
Dankjewel. Ik denk dat ik toch maar tijdens mijn vrijwilligerswerk of daarna naar Tanzania ga. Gezien het weer en de reis naar Uganda lijkt dat me beter.
scandinavian bus is altijd uitermate goed. rijden ook van dar naar kampala (en terug) voor tijden duur en prijzen kijk: ScandinaviaGroup.com is for sale | HugeDomains
Scandinavian is bovendien de enige busmaatschappij die in Dar een eigen stelplaats heeft, niet al te ver van het centrum. Dat heeft zo zijn voordelen, want tickets moeten in principe vooraf gereserveerd worden en het officiële busstation ligt ruim 10 km buiten de stad. Bovendien is het daar altijd een heksenketel.
je bedoeld Ubongo bushalte. idd erg druk, maar ook hier heeft scandinavian zijn eigen afgesloten plek. dus als je je eenmaal door de massa gewurmd hebt, kan je in alle rust op een bankje op de bus wachten.
zit een miniwinkeltje bij en zelfs een toilet!!
daarna sta je 9 van de 10 x in de file aangezien alle bussen bijna te gelijkertijd vertrekken 
Ik ga over 1,5 week weg naar Tanzania en vanaf daar naar Uganda. Ik heb een e-mail gestuurd naar Scandinavia Express en het reserveringsformulier ingevuld, maar ik krijg geen reactie. Op de site staat steeds 2005 vermeld, weet iemand of deze organisatie nog bestaat?
Ik zou dan vanaf Arusha (tanzania) naar Kampala (uganda) willen reizen, dit gaat via Nairobi (Kenia). Na Uganda ga ik door Kenia reizen. Moet ik dan 2 visa regelen; 1 voor de busreis door Kenia en 1 voor mijn echte rondreis door Kenia?
En laatste vraag: kan ik het visum voor mijn busreis door Kenia in de bus/aan de grens regelen of moet dat van tevoren?
Bedankt!
helaas, ik heb gehoord dat scandinavian afgelopen jaar failliet is gegaan vanwege een of ander corruptieverhaal. maar wie weet, doen ze het wel weer als je er bent. en anders gaat er gewoon wel een andere bus. vast geen probleem.
visa kon je altijd gewoon aan de grens kopen. welk visa je wilt kopen ligt helemaal aan hoe lang je wilt blijven enz enz. ik ben 4jr niet meer in kenya geweest dus ik kan je niet helpen met de huidige stand van zaken.
groet mariska
Nu Scandinavian bus niet meer rijden, zijn er mensen met andere tips voor busmaatschappijen?
groet,
tim