Hallo,
Moeilijk om te zeggen… beide gebieden zijn vast prachtig, althans van Namibië heb ik ook erg mooie foto’s gezien. Bij Namibië heb ik wel meer een beeld van die woestijn (maar volgens mij heb je er ook wel een wildpark met roofdieren enzo toch?); bij Tanzania / Kenia vooral een beeld van wildlife parken, veel supermooie dieren, steden en dorpjes, bergen, zwemmen en wandelen, vriendelijke mensen, diversiteit, veel geschiedenis en cultuur.
Zelf heb ik 5 weken gereisd in Kenia en Tanzania (incl. Zanzibar) en heb dat met openbaar vervoer gedaan, en dan her en der een safari en culturele tour geboekt. Allemaal te lezen in mijn reisdagboek op mijn website. Die site is in het Engels maar dat blog is toevallig nog in het Nederlands. Ik vond het goed te doen om er zelfstandig te reizen maar misschien moet je dan wel een beetje avontuurlijk zijn ingesteld. Het is natuurlijk wel dé manier om veel contact met de mensen te hebben die er wonen.
Van geheel georganiseerde reizen heb ik niet zoveel verstand. Ik ken wel mensen die het gedaan hebben maar dan wel een kampeerreis met een heel strikt schema, en corvee enzo. Voor mij is dat geen vakantie! 
Qua comfort kun je zelf kiezen… ik verbleef in goedkope maar schone hotelletjes met altijd een privékamer. Voor de safari’s vond ik het wel prima om in tenten te slapen, maar je kunt ook kiezen voor lodges, uiteraard is dat duurder. Je kunt safari’s en culturele tours makkelijk te plaatse boeken, alleen is het wel goed uitzoeken welke goed zijn, vooral wat die safari’s betreft. Vooral een goede gids die veel van de natuur en dieren weet, is essentieel. Maar ook een auto die niet kapot gaat is fijn, en lekker eten is ook een pluspunt.
In steden kun je vaak echt kiezen van heel sjofel tot heel luxe, en ook in dorpen heb je wel wat variatie in het aanbod.
Voor culturele tours in Tanzania kan ik van harte Moshi Changai aanbevelen, www.tanzaniaculturaltours.com. Echt een heel professionele, integere, vriendelijke gids die een schema precies op maat kan maken en 24 uur per dag voor je klaarstaat. Hij kan ook een safari er aan vast koppelen. Je zou eens contact met hem op kunnen nemen en kijken wat hij voor jullie kan betekenen. In mijn blog lees je hoe mijn driedaagse tour met hem bevallen was, en via de site kun je ook ervaringen van andere klanten opvragen. Hij kan ook tours voor meer dan 3 dagen regelen en ook een combi van cultuur en natuur / dieren.
Bij een culturele tour kun je denken aan van alles: dansen en eten met lokale mensen, daar ook overnachten (of in een hotel), schooltjes en ziekenhuisjes bezoeken waar blanken worden ontvangen alsof ze een wereldster zijn, een mysterieuze waterbron zien waar per uur liters water zomaar uit de grond omhoog komen, meegaan op honing-oogst in het donker, 4000 jaar oude rotstekeningen zien met uitleg van een archeoloog, rondleidingen krijgen door gewassen, jagen met bosjesmannen, fietsen of op een ezelkar van dorpje naar dorpje, zien hoe de mensen sierraden of stoffen maken, met een medicijnvrouw spreken, etc etc. Heel erg boeiend en leuk.
Stone Town in Zanzibar vond ik heel fascinerend en mooi, zoveel geschiedenis en cultuur te zien in de musea, forten, slavencellen, maar ook de gewone gebouwen, wat de mensen eten (een mix van alle invloeden, Indiaas, Arabisch, Afrikaans, Portugees), de mensen zelf…
Ik zou zeggen: lees nog wat over beide gebieden en volg je hart. Wat spreekt je nú het meeste aan? En bedenk dat je het andere altijd een andere keer nog kunt bezoeken. Wat je ook kiest, het is waarschijnlijk erg mooi.
Overigens staat Madagascar ook wel op mijn lijstje! Lijkt me prachtig, en uniek.
Veel succes bij het maken van de keuzes,
Cécile