Eerste bezoek: advies over land gevraagd

Hoi,

Wij zijn van plan om eind jun 2011 voor het eerst naar het vasteland van Afrika te gaan, maar ik vind het wat moeilijk om te kiezen waar naar toe.
We dubben vooral tussen Namibie en Kenia/Tanzania.

Iemand misschien wat advies? (mag ook een ander Afrikaans land zijn, we waren al een keer in Madagascar).

Wat additionele gegevens:
wij zijn 52 en 48 jaar. Wel gesteld op enig comfort (dus wat minder geinteresseerd in kampeervakanties). Voorkeur voor hetzij iets individueels hetzij een kleine groep, en bij voorkeur kleinschalig met ook contact met de lokale bevolking (hoe leven ze, evt een keer bij locals logeren etc)

Suggesties over geschikte trips, reisorganisaties (mag ook lokaal zijn) etc zijn ook van harte welkom!

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Frans & Toos

Hallo,

Moeilijk om te zeggen… beide gebieden zijn vast prachtig, althans van Namibië heb ik ook erg mooie foto’s gezien. Bij Namibië heb ik wel meer een beeld van die woestijn (maar volgens mij heb je er ook wel een wildpark met roofdieren enzo toch?); bij Tanzania / Kenia vooral een beeld van wildlife parken, veel supermooie dieren, steden en dorpjes, bergen, zwemmen en wandelen, vriendelijke mensen, diversiteit, veel geschiedenis en cultuur.

Zelf heb ik 5 weken gereisd in Kenia en Tanzania (incl. Zanzibar) en heb dat met openbaar vervoer gedaan, en dan her en der een safari en culturele tour geboekt. Allemaal te lezen in mijn reisdagboek op mijn website. Die site is in het Engels maar dat blog is toevallig nog in het Nederlands. Ik vond het goed te doen om er zelfstandig te reizen maar misschien moet je dan wel een beetje avontuurlijk zijn ingesteld. Het is natuurlijk wel dé manier om veel contact met de mensen te hebben die er wonen.
Van geheel georganiseerde reizen heb ik niet zoveel verstand. Ik ken wel mensen die het gedaan hebben maar dan wel een kampeerreis met een heel strikt schema, en corvee enzo. Voor mij is dat geen vakantie! :wink:

Qua comfort kun je zelf kiezen… ik verbleef in goedkope maar schone hotelletjes met altijd een privékamer. Voor de safari’s vond ik het wel prima om in tenten te slapen, maar je kunt ook kiezen voor lodges, uiteraard is dat duurder. Je kunt safari’s en culturele tours makkelijk te plaatse boeken, alleen is het wel goed uitzoeken welke goed zijn, vooral wat die safari’s betreft. Vooral een goede gids die veel van de natuur en dieren weet, is essentieel. Maar ook een auto die niet kapot gaat is fijn, en lekker eten is ook een pluspunt.
In steden kun je vaak echt kiezen van heel sjofel tot heel luxe, en ook in dorpen heb je wel wat variatie in het aanbod.

Voor culturele tours in Tanzania kan ik van harte Moshi Changai aanbevelen, www.tanzaniaculturaltours.com. Echt een heel professionele, integere, vriendelijke gids die een schema precies op maat kan maken en 24 uur per dag voor je klaarstaat. Hij kan ook een safari er aan vast koppelen. Je zou eens contact met hem op kunnen nemen en kijken wat hij voor jullie kan betekenen. In mijn blog lees je hoe mijn driedaagse tour met hem bevallen was, en via de site kun je ook ervaringen van andere klanten opvragen. Hij kan ook tours voor meer dan 3 dagen regelen en ook een combi van cultuur en natuur / dieren.

Bij een culturele tour kun je denken aan van alles: dansen en eten met lokale mensen, daar ook overnachten (of in een hotel), schooltjes en ziekenhuisjes bezoeken waar blanken worden ontvangen alsof ze een wereldster zijn, een mysterieuze waterbron zien waar per uur liters water zomaar uit de grond omhoog komen, meegaan op honing-oogst in het donker, 4000 jaar oude rotstekeningen zien met uitleg van een archeoloog, rondleidingen krijgen door gewassen, jagen met bosjesmannen, fietsen of op een ezelkar van dorpje naar dorpje, zien hoe de mensen sierraden of stoffen maken, met een medicijnvrouw spreken, etc etc. Heel erg boeiend en leuk.

Stone Town in Zanzibar vond ik heel fascinerend en mooi, zoveel geschiedenis en cultuur te zien in de musea, forten, slavencellen, maar ook de gewone gebouwen, wat de mensen eten (een mix van alle invloeden, Indiaas, Arabisch, Afrikaans, Portugees), de mensen zelf…

Ik zou zeggen: lees nog wat over beide gebieden en volg je hart. Wat spreekt je nú het meeste aan? En bedenk dat je het andere altijd een andere keer nog kunt bezoeken. Wat je ook kiest, het is waarschijnlijk erg mooi.
Overigens staat Madagascar ook wel op mijn lijstje! Lijkt me prachtig, en uniek.

Veel succes bij het maken van de keuzes,
Cécile

Hoi Cecilia (en meelezers natuurlijk),

Bedankt voor de info!

Wat followup: wij zijn ook van de kleinschalige reizen en minder van de groepsreizen. Omdat we wat minder tijd hebben en je toch een goede indruk wilt krijgen van een land denken we aan een prive rondreis (is natuurlijk wat duurder dan eigen houtje/zelf regelen).

We hebben nog wat verder rondgekeken, en het ziet er naar uit dat het Tanzania gaat worden.
De reis die we op het oog hebben is een iets uitgebreidere versie van dit:
http://makasatanzania.com/voorbeeldreizen

Het culturele stuk wat je beschrijft spreekt me ook erg aan.
Ik ga zometeen je blog lezen, maar misschien kom ik in een PM hier nog een keer met wat detail vragen op terug.

Wat betreft Stone Town: wat zijn de leuke excursies daar. Hoeveel tijd moet je daar voor uittrekken. Ik heb een voorstel gehad voor 1 dag stone town, 4 dagen strand (in het noorden van zanzibar) maar wilde daar eigenlijk 2 dagen stone town en 3 (of misschien 4) dagen strand van maken.

En wat off-topic en blatant plug:
Als je interesse hebt in Madagascar: Ons verslag staat op http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=92083
En als je vragen hebt over onze Madagascar reis aarzel niet om me via een PM of het madagascar forum te benaderen.

Nogmaals bedankt! Frans

Hoi Frans,

In die reis lijkt een flink aantal highlights te zitten en het ziet er ook wel goed uit dat ze eerlijk zijn over de tijd die het kost om van A naar B te komen.
De Serengeti vond ik erg mooi omdat het het Afrika is wat je altijd op tv ziet, met die uitgestrekte vlaktes en acaciabomen.
De Ngorongoro Crater helemaal tjokvol dieren, en ook wel jeeps. :slight_smile: Wel echt de moeite waard omdat je er zoveel verschillende dieren op een klein oppervlak ziet, die daar echt vrijwillig komen en gewoon hun leven leiden.

Stone Town vind ik zeker wel meer dan een dag waard. Ik vond het heerlijk om door die kleine kronkelstraatjes te dwalen zonder op de plattegrond te kijken, en dan gewoon op het eind de weg terug naar de kust zoeken (bv. 's middags hangt de zon wat lager en kan je helpen oriënteren… of vraag het gewoon aan iemand).

Op Zanzibar kun je een Spice Tour doen, dat heb ik zelf niet gedaan maar schijnt leuk te zijn. Voor zover ik heb gehoord bezoek je dan plantages van bv. kaneel en het schijnt heel lekker te ruiken. Ik had op het vasteland al wat velden bezocht en had er op Zanzibar geen zin meer in. Misschien kan dat ook wel vanuit het noorden.

In Stone Town zelf kun je je prima vermaken zonder iets te boeken; het fort is gewoon te bezoeken, volop oude spullen uit de tijd van de slavenhandel en de overheersingen door verschillende groeperingen (kromzwaarden, kleding, slavenkettingen, foto’s, kookgerei), en de slavencellen en de kerk kun je ook gewoon zelf heen gaan. Je kunt ter plaatse betalen voor een gids die wat uitleg geeft.
Er is ook een leuke markt aan de oostelijke rand van het centrum waar bijna geen toeristen komen. En in het centrum zijn veel mooie souvenirs te koop. Als je geen zin hebt in het afdingen bij de kraampjes op straat of in de kleinere winkeltjes, is er ook een grote winkel met vaste prijzen.
's Avonds is er op de boulevard een leuke eetmarkt met superlekkere verse vis & zeefruit en ook dingen als suikerrietsap, gebakken cassave. Het is een gezellige mix van toeristen en Afrikanen en voelt veilig. Ook hier zijn wat souvenirs te koop. 's Avonds laat wel voorzichtig zijn in de kleine donkere straatjes, eventueel een taxi nemen.
Behalve op die boulevard kun je ook heerlijk eten bij Indiase restaurants en er is zelfs een goed Italiaans restaurant (wat ik wel echt lekker vond na 3 weken Afrikaans eten :)).

Veel plezier,
Cécile

Wij zijn nu 2 keer naar Namibië geweest en we love it!!!
Kijk eens bij www.explore-namibia.com bij hen hebben wij nu 2 keer een reis en auto geboekt, fantastisch!!
Namibië is zo’n groot land en zo divers qua natuur en bevolking wij zijn er nog niet op uitgekeken.
Wij zijn kampeerders maar als je in lodges wilt overnachten geen probleem echt super!!!
Kijk eens bij www.rejali.carreteam.com daar staan wat foto’s van onze eerste reis naar Namibië en Botswana.
We zijn net weer terug van 4 weken Namibië/Botswana verslag met foto’s nog in de maak.
Ik vind het een aanrader voor jullie!
Veel plezier met de voorbereidingen.

Sjakkels, bedankt voor de info.
We hebben inmiddels al gekozen voor Tanzania, maar wie weet wordt Namibie de bestemming van 2012. Ik geloof dat we inmiddels al wat met het Afrika virus besmet zijn.

En allemaal nog fijne feestdage en veel mooie reizen in 2011!

hallo allemaal wij gaan in frebruarie naar gambia kan er mij iemand advies geven waar je daar voor moet oppassen en eventuele leuke dingen die je daar niet mag missen groetjes j de g uit rijssen

Het is handiger om voor een nieuwe vraag een aparte thread te openenen.
Door een goed gekozen subject line is het ook duidelijker waar het over gaat.
En misschien is er een gambia forum waar je je vraag kwijt kunt.

Groetjes, (en een mooie reis gewenst)
Frans

Hallo allemaal,

Voordat ik mijn verhaal gedoen stel ik mezelf netjes voor.
Mijn naam is Fabian Derrick woon in Nederland maar ben geboren in Oeganda.Inmiddels woon ik hier al 14 jaar ben een nederlander met een tintje, tintje maar hoor hahhah.

Ik ben vertegenwoordiger van African Secrets Limited in Nederland.
Wij regelen onderander Prive of groep safari’s,Cross Country tours ,Ecotoerisme,Bergsport Birding,Strandvakanties,Familie tour Huwelijksreizen(zanzibar), reizen met u eigen wensen en nog veel meer.
Deze reizen regelen wij in oost Afrika,in dit geval is het Oeganda,Kenia, Tanzania,Rwanda en Zanzibar.

Ons hoofdkantoor is gevestigd in Oeganda(kampala) en hebben we ook nog 2 andere vestigingen één in Kenia(Nairobie) en Canda(Edmonton).
Ons nederlandse website word momenteel aan gewerkt.
Maar mocht er vragen zijn, feel free to ask kan ik ook meer toelichting geven.

Bedankt,

Fabian Derrick

Hallo Frans,
Mijn naam is Reverim,ik organiseert ook reis naar Tanzania en Rwanda. Jullie hebben een goed keuze gemaakt om te kiezen voor Tanzania. Ik kan jullie adviseren de best of Afrika te doen, de combinatie van Kenia en Tanzania. U bezoekt tegelijk de Masai Mara en de Serengeti parken. U beleeft de tijd van migratie. Als u wilt kan ik voor u een offerte maken. Ik hoor van u.
Bezoek mijn website over reizen naar Rwanda voor jullie volgende reis.
www.oostafrika-avontuur.nl

Groeten,

Révérim

Beste lezers,

Sinds kort heb ik me aangemeld op deze site. Op de eerste plaats omdat ik graag naar Afrika ga en sinds kort ook reizen naar Kenia organiseer. Kleinschalig ( maximaal 8 personen), persoonlijk en met veel aandacht voor de Afrikaanse cultuur/spiritualiteit. Je maakt kennis met de vele aspecten van het Afrikaanse leven. De website is: www.thuisinkenia.nl
Hier kun je alles lezen over onze reizen en over het goede doel wat ermee wordt gesteund. We zijn ook een wandelreis met de traditionele Maasai aan het organiseren.
Mijn belangstelling gaat vooral uit naar traditionele genezing in Afrika. Ik heb mijn afstudeerscriptie geschreven over traditionele genezing in Botswana. Is er iemand bekend met traditionele genezing in andere landen?

Groeten, Nell

Hallo allemaal,

Ik wil jullie wijzen op een disussie gaande op het Kenia forum over benedenstaande persoon die op verschillende fora voor zichzelf reclame maakt.
Hoe hij op met verschillende accounts actief is op Wereldwijzer, de wijze waarop hij mensen met eenvoudige vragen te woord staat en zijn lokale collegas, waar hij zelf ook gebruik van maakt in een nagatief daglicht plaatst.
Hij doet dit onder de naam African Secrets Tours, oordeelt U zelf over de integriteit en handelswijze van deze persoon in deze thread: Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk

Voor de Muzungu’s (blanken) die met weinig span of control een reis aandurven is het altijd mogelijk om voor ca 600 euro een retourticket naar Oeganda te boeken en voor een paar euro per nacht een guesthouse te huren in de buurt van Entebbe of Kampala. Een aantal voorwaarden zijn wel van belang. Reken niet op reistijden die we hier in Nederland gewend zijn. Doordat Oeganda vanaf Entebbe airport slechts een enkele asfaltweg kent, die ook vrijwel de hele dag last heeft van traffic jam, mag je niet meer dan 50 kilometer per uur rekenen, reizen in het binnenland komt neer op ca 30-40 km/h.
Oeganda is zeer gastvrij, de overstap is echter een terugval in de tijd. Wij vinden dit heerlijk, leven tussen de lokale bevolking in een guesthouse of een 2 kamer appartementje, eten chapati en matoke voor een euro per persoon en vallen slechts één keer per week uit naar de drukke economie van Kampala.
Reken op 40 euro per persoon voor een Visum, pak de lokale taxi’s en vraag eerst de prijs (anders betaal je achteraf Muzungu prijzen) en laat je leiden door de rust van dit land.
Ga vooral niet zitten stressen, plan niet te veel, reken er op dat je blij mag zijn dat één planning per dag uitgevoerd kan worden en geniet van de schitterende omgeving en vriendelijke mensen.
Uganda - the place to be.

Wil je uitwijken naar Kenia, Tanzania of waar dan ook? Kampala - Nairobi ca 25 euro voor een busreis van 14 uur, neem een kussentje mee tegen de bulten en kuilen in de weg - 20 euro pp visum 40 euro weer terug naar Uganda. In Kampala zijn veel busreisorganisaties waar je je kunt inschrijven en deze reizen wel (redelijk) op tijd.

TIP: vul vooraf een visumaanvraag in via de websites van de landen waar je heen wilt, scheelt uren bij de grensposten (en neem ook een pen mee)

Veel plezier
www.bulamu.org - René