'Wegvluchten' en avontuur zoeken buiten Nederland

Ja de financiën is hier ook het probleem. Daarom ben ik er ook niet zo mee bezig, omdat ik weet dat het helaas (nog) bij dromen moet blijven. Maar inderdaad als ik geld zou winnen, ben ik accuut weg! Er is niks wat mij hier houd. Ok mijn familie zou ik heus wel missen, maar ja, ik zou geen heimwee krijgen ofzo.

Ik ben dan zelf in 2007 3 maanden in Australië geweest, en net afgelopen okt/nov ook 5 weken…ik heb gewoon heimwee naar Australië! Nooit geweten (tot dan) dat je heimwee kon hebben voor een plek (land) wat niet de jouwe was…echt raar.

Ik zou zelf ook zeker geen partner willen hebben die niet avontuurlijk is aangelegd als het op reizen aankomt. Ik ben zelf iemand die zoveel mogelijk van de wereld wil zien als mijn bankrekening toelaat dus moet een partner voor mij precies hetzelfde gevoel hebben.

Maar helaaas…nog geen rijke vent tegengekomen of de loterij gewonnen dus helaas zit het er nog niet in :slight_smile:

Dat bedoel ik dus ook; we gaan voor het grootste deel niet omdat we onszelf voor de gek houden met onrealistisch hoge drempels. ALs je de lotto moet winnen betekent het gewoon dream on met andere woorden. Geld maakt ons erg afhankelijk en dat komt omdat er steeds meer van nodig is dezelfde bevrediging te krijgen of dat we steeds op zoek gaan naar nieuwe manieren die ons wel ‘gelukkig’ zullen maken. Daar zijn we heilig van overtuigd maar het kost wel altijd weer geld.
Er zijn ook dingen die heel gelukkig maken en totaal gratis zijn, dat is mijn motto. Wil je je niet meer afhankelijk voelen dan is dat een kwestie van een knop omzetten. Ik heb geen rode cent maar maak me een stuk minder zorgen dan toen ik een baan had en 1600 netto verdiende voor vier dagen werken. Vrije tijd en geld wat wil je nog meer…? Ik wil niet per se letterlijk reizen en ik geloof ook niet in Itaka. Ik wil bovenalles vrij zijn en mezelf bevrijden van dat gevoel vast te zitten. Daarbij in mogelijkheden praten en niet in self fulfilling prophecies. Ik denk dat er andere manieren zijn zoals er andere wegen naar Rome bestaan.

Je vrij voelen, dat is heel erg belangrijk!!
Het gevoel om te leven in de meeste letterlijke betekenis van het woord en niet voor iemand anders (een baas ofzo) is echt heerlijk.

Na 30 jaar mijn baan opgezegd en ok, ik had op dat moment echt wel kriebel in mijn buik, best eng.
Maar nu na 3,5 jaar avontuur in mijn leven in Hongarije heb ik voor mezelf niets meer te wensen. Natuurlijk ik had ook best een startkapitaal en natuurlijk nu moeten we maar zien rond te komen van ons “winkeltje” hier. Maar dat “probleem” verbleekt bij het geluk wat die vrijheid geeft.
Het is echt het ultieme.

Denk bij jezelf wat kan er mis gaan en wat gebeurt er als het niet lukt, hoe ellendig zit je er dan bij? Waarschijnlijk valt dat wel mee, maar je hebt wel iets meegemaakt waar je heel lang op kunt teren.

Je kunt beter spijt hebben van iets dat je wel hebt hebt gedaan, dan dat je spijt hebt van dat je het niet hebt gedaan…

sandra

Dat vind ik nou dus ook! Voor mij is het zo, als ik echt iets wil, dan zal ik alles proberen om dat ook waar te maken. Lukt dat, dan is dat natuurlijk fantastisch! Maar lukt het niet, dan heb ik het toch geprobeerd, en kan ik later nooit zeggen, “had ik maar”.

Ik ben veel gelukkiger ergens waar ik graag woon en leef, dan met een mega goed betaalde baan en in de dagelijkse sleur zitten.

Hey Sandra,

Ben je in je eentje vertrokken en heb je daar iemand leren kennen, of ben je samen met iemand vertrokken vanuit Nederland?

Dennis

Hi Dennis,
Samen met iemand uit NL hier naartoe gegaan, ik zou het niet durven in mijn eentje. Ook praktisch zou het niet kunnen, allebei handig, maar wel alle handen nodig gehad om op te bouwen wat we nu hebben.
(Mijn eerste verkering we hebben elkaar 6 jaar geleden na 33 jaar weer ontmoet en hadden al heel lang de zelfde wens “naar het buitenland” tja, dat is ook een geluk. We zijn inmiddels boven de 50, maar hadden geen zin om op ons pensioen te wachten, je weet niet of je het dan nog kan.)
gr.
Sandra

Ja precies, daarom geldt voor mij dus ook: een leuke vriendin met dezelfde droom plus financieel wat beter ervoor staan = vertrekken :wink:

Ik geef dit alles nog een jaar of 7, dan ben ik 40 jaar. Mooi om dan weg te gaan. Eerder mag ook :wink:
>>>

Waar wil je naar toe?

Ik loop erg warm voor het Mediterraanse gebied. Maar ik sta open voor andere gebieden. Het is een beetje afhankelijk van de situatie. Wat voor vriendin leer ik kennen, hoe is de wereldsituatie op het moment dat we ongeveer willen gaan etc.

Wat ik belangrijk vind is de omgeving aangezien ik licht spiritueel ben aangelegd. Van binnen heb ik ADHD, van buiten heb ik dus een tegenhanger nodig. Een bergrijke omgeving is een must. Hoe de mensen er zijn speelt ook een grote rol. Ik kan niet goed meedraaien met de hectiek in dit land, het chronische haastgevoel.

Dus ik heb die 7 jaren ook nog nodig om dat allemaal te onderzoeken. Helaas heb ik maar weinig reiservaring. Maar ik loop met dit idee sinds 1997 en dat is er niet minder op geworden. Heb gewoon allemaal iets teveel pech gehad in de afgelopen 10 a 15 jaar en dat is nu allemaal voorbij. Dus ik gebruik de komende 7 jaren om weer alles op te bouwen en dan vind ik het na 40 jaar Nederland wel mooi geweest.

De Mediterranee is heerlijk, als we daar een goedkoop huis hadden kunnen kopen waar we daar ook neergestreken.
Hier is het allemaal net een stuk goedkoper en de kans dat we het financieel uit kunnen houden, groter.
Gelukkig heeft het hier vanaf maart tot oktober soms november ook we Mediterraanse temperaturen, dus de winter is effe doorkomen. Deze winter hebben we - heel vreemd - een betere gehad, dan jullie in het Westen.

Knap dat je jezelf een wachttermijn hebt opgelegd van 7 jaar, maar er zijn mensen die geloven erin dat het leven zich voltrekt in termijnen van 7 jaar, dus wie weet wat voor moois daar uit voort komt!!! (ik ben op mijn 49 ste naar Hongarije gegaan, haha)

Ga nu lekker reizen, dat hoeft helemaal niet duur te zijn en is in je eentje ook niet erg, heb ik ook vaak genoeg gedaan, binnen Europa gewoon een vlucht en hotelletje en buiten Europa wel met een organisatie, maar dan eentje die je vervoert en de acco regelt en verder ben je vrij.
Dan kun je je mind opmaken.
En natuurlijk op internet kun je heel veel vinden, van de meeste landen zijn startpagina’s en prikborden.
In elk geval succes ermee en we “spreken” elkaar waarschijnlijk nog wel.

Groetjes,
Sandra, uit een zeer zonnig Zuid West Hongarije!

Hoi Sandra,

Ik zou best een huisje op Kreta willen hebben hoor… Ergens tegen een bergwand aan, omgeven door prachtige natuur, maar ook wel dichtbij het bruisende leven, vlakbij een vliegveld voor als ik even weg wil etc…
Hongarije lijkt me op zich ook wel mooi hoor! Hoe zijn de mensen daar? En de natuur? Zou je me kort iets kunnen vertellen over de prijzen daar? (huur/koop/voedsel/kleding)

Ik geloof ook wel in de fases van 7 jaar. Bij mij klopt het tot nu toe allemaal wel. En ik hoop ook snel te kunnen gaan reizen.

Spreek je snel weer!

Grtz,
Dennis

Hi Dennis,

Haha, Kreta heb ik nog steeds in mijn achterhoofd, wie weet als we onze 2 huizen hier goed kunnen verkopen over een jaartje of 5 dat we daar wat kopen, maar er is veel moois in Europa.

Momenteel is een huis kopen nog steeds belachelijk goedkoop, ik kan je per mail wel een adres van een makelaar geven, zie maar.
Maar als voorbeeld, ons huis heeft 20.000 euro gekost, dat was in goede staat, maar zeer verouderd, dus geen verzakkingen of andere ernstige gebreken, maar alles gewoon oud, het stuukwerk en schilder werk moest opnieuw, elektra en waterleidingen hebben we ook allemaal vernieuwd. Je kunt op onze web site bij “hoe het was” zien hoe het er uit zag. Maar goed, geen geld voor zo’n groot huis, is prachtige authentieke staat, met dubbele deuren en hoge kamers. Een enorme garage erachter (waar wij nu de woonkamer hebben gemaakt, het oude woonhuis is het huurhuis) en daarachter een stal van 35m2 en een terrein van 6000m2. Grond is hier niet duur, alleen kun je als buitenlander niet zomaar grond buiten de bebouwde kom kopen.
Eten en drinken zal vergelijkbaar zijn met NL, alleen uit eten is bespottelijk goedkoop. Kleding en schoenen is ook goedkoop, behalve als je de bekende merken wilt dan zal het ook goedkoper zijn dan in NL, maar niet veel.
Benzine is iets goedkoper dan in NL en sigaretten en drank ook weer flink goedkoper (wordt hier ook stevig ingenomen).
De mensen zijn leuk, wel kat uit de boom kijkers, maar ook nieuwsgierig. Zeker als je wat Hongaars spreekt willen ze graag een praatje. Ik vind ze lief en aandoenlijk. Wel erg op geld ingesteld, je bent hier als buitenlander een lopende portemonnee, helaas, maar wel begrijpelijk. Er is hier ook een bloeiende roddel cultuur, is ook grappig als je de taal wat begint te beheersen. Maar goed, dit is dan ook een dorpje, waar veel mensen geen werk hebben en de dag door moeten komen.

Er wordt met gemengde gevoelens (uit)gekeken naar de invoering van de euro. Hongarije is wel EEG, maar heeft nog steeds zijn eigen munt, de forint. De koers schommelt nog steeds. Zou de euro ingevoerd worden en de koers net zo royaal omgerekend worden naar ondernemers ed, zou dat een behoorlijke klap kunnen zijn voor de over het algemeen niet rijke bevolking. Er is trouwens best een laag van de bevolking, die het wel heel goed heeft, heel erg goed.
Ik weet ook niet wat een eventuele invoering van de euro (er wordt 2014 genoemd, maar die datum is al meerdere keren opgeschoven) betekent voor de huizenmarkt.
Er wonen hier best veel NLs en Belgen, het klimaat is beter dan in het Westen en een huis is goedkoop, dan is het leeftempo hier gewoon lekker. 10 miljoen inwoners op 1,5 keer NL en de meeste mensen wonen in en om de steden.
Ik ben heel benieuwd hoe het er hier uitziet over 7 jaar…

gr.
sandra

1 like