Interview met Sandra: genieten van het leven in Hongarije

Interview met Sandra: genieten van het leven in Hongarije

Sandra, op Wereldwijzer flensa, woont samen met haar vriend in Hongarije. Zij had altijd al de drang om naar het buitenland te vertrekken en heeft er 3,5 jaar geleden voor gekozen om naar Hongarije te emigreren. Sandra verhuurt daar samen met haar vriend twee Hongaars ingerichte huizen die ze zelf opgeknapt hebben. Sandra vindt het land prachtig, ruim en rustig. Echt een land om te onthaasten. Wereldwijzer vroeg Sandra alles over haar emigratie en over het leven in Hongarije.

**1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer? **

In een klein dorpje; Nagydobsza in Zuid-West Hongarije. Er wonen hier ongeveer 600 mensen. Nagy betekent “groot” er is ook een Kisdobsza, het dorpje naast ons dorp en Kis betekent “klein”, daar wonen ongeveer 300 mensen. Er is hier toch een postkantoor, huisarts, bank, apotheek, school, 2 kerken, 3 winkeltjes, 2 cafeetjes en uiteraard een gemeentehuis.

2. Met wie woon je in Hongarije?

Met Floor, mijn eerste vriendje, die ik ontmoet heb in het zwembad toen ik 14 was, hij 17. Toen hij bij de Marine ging zijn we het contact verloren. 6 jaar geleden hebben we “elkaar weer gevonden” en bleek dat we allebei wel naar het buitenland wilden. Ook onze 2 honden en onze 2 katten, in het voorjaar ook nog kippen!

**3. Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen? **

De drang om naar het buitenland te gaan was er dus eigenlijk al jaren. We zijn op Hongarije uitgekomen omdat we hier voor relatief weinig geld een huis konden kopen om op te knappen en in te wonen en gedeeltelijk te verhuren. We zijn niet meer heel jong (50+) en wilden niet wachten tot onze pensionering, nu zijn we nog gezond en fit. Geen idee hoe we erbij zitten als we 65 zijn….Naast die praktische reden; het land is prachtig, ruim en rustig. Geen stress, geen herrie, alles lekker traag en langzaam( is ook wel eens lastig, hoor…). Veel mooie landschappen, veel visvijvers, vlinders in de tuin, mooie vogels (ooievaars in de nesten in de straat). Echt om te onthaasten, wat ons nog niet altijd lukt, haha.

4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je in Hongarije ging wonen?

Een huis zoeken en kopen, een bankrekening openen, in laten schrijven als inwoner van Nagydobsza en Hongarije, ziekenfonds, telefoon, elektra en water aansluiting. Hierbij zijn we erg goed geholpen door onze makelaar!
En ontslag nemen, dat gaf me wel wat kriebels in mijn buik. Mijn huis in Nederland verhuren en alle vaste dingen (abonnementen ed.) annuleren. Dan kom je er overigens achter dat dat zo verschillend per bedrijf is. Bijvoorbeeld het ziekenfonds en internet kwam ik bijna niet vanaf en mijn abonnement op de VPRO gids ging zonder enig probleem. Dat zijn vreemde ervaringen.

5. Hoe bevalt het leven in Hongarije?

Uitstekend! We genieten bijna elke dag van ons leven hier. We hebben de eerste 3 jaar erg hard gewerkt om de 2 huizen te verbouwen, in te richten en mooi te maken, dat is goed gelukt en daar zijn we wel trots op. We hebben met veel Hongaren gewerkt, wat hun ook een stukje inkomen geeft.

6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?

Bij het verbouwen boden we regelmatig een BBQ aan, aan de werklui. Dat was standaard een satéetje met pindasaus. Ze kenden dat echt niet, maar smulden ervan. Toen kwam de aannemer op een gegeven moment of we niet wilden koken op de dorpsdag (Falunap) en dan wel saté met pindasaus. Nou, ok dat doe je dan. Ik had geen pindakaas meer, dus heb pinda’s in de blender gedaan, dat werkte ook. Het bleek een wedstrijd te zijn, dat wisten we niet. De jury bestond uit een aantal bobo’s uit het dorp en omliggende dorpen. We hebben de 3de prijs gewonnen. De meeste Hongaren eten Goulash (pörkölt) van varken, hert, rund, over het algemeen is dat behoorlijk vet. Dus de meeste deelnemers hadden dat gekookt, er waren iets van 10 deelnemers.

7. En wat is de minst leuke ervaring?

We hadden het huis gekocht en gingen terug naar Nederland om alles verder af te handelen. We kwamen één week terug om het huis een beetje bewoonbaar te maken en klaar te maken voor de verhuizing. De eerste nacht slapen, op een luchtbed. We werden ’s morgens om 06.00 uur ruw wakker gedreund door een vreselijk naar geluid. We zaten allebei rechtovereind van de schrik, redelijk ontdaan. Wisten niet waar het vandaar kwam. Het duurde wel 1,5 uur. De buurman, is boer en had melkkoeien. Het geluid kwam van de melkpomp, een hele oude ongeïsoleerde en stond tussen zijn huis en het onze. Dat was geen pretje, elke dag 2keer die akelige pomp. We hebben een aantal keer gepraat met hem, en Floor heeft hem geprobeerd te isoleren. Gelukkig verkocht hij steeds meer melkkoeien en werd het geluid korter en wenden er wel aan, maar ja, verhuren kun je niets met die herrie. Na een jaar waren de koeien en de pomp weg, joepie!!

**8. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en Hongarije? **

Ja, die zijn er. Ik weet niet of ze groot zijn. Ik wil ze meer opmerkelijk noemen. Wij zijn opgegroeid met een instelling dat je je handjes moet laten wapperen en niets is voor niets. Daar denkt de Hongaar anders over, hij wil graag geld, geobsedeerd bijna vragen ze bij alles wat het gekost heeft. Maar op tijd komen, op afspraken komen gebeurt vaker niet dan wel. Dat is voor ons wel wennen. Als je afspreekt wat gedaan moet worden en hoe, gebeurt het toch net even anders. En dan is het buigen of barsten. We beslissen per situatie of we accepteren wat ze ons voorschotelen of niet. Er heerst een gelatenheid, het communisme heeft een flink stuk initiatief en werklust weggenomen, dat zal nog generaties duren voordat dat terug is.
Hongaren zijn erg gastvrij, als je in de buurt bent moet je meteen binnen komen en dan komen de zelf gerookte ham en zelfgemaakte wijn en Palinka (52%) op tafel, weigeren is lastig. Onze buurvrouw heeft kippen we mochten niet betalen voor de eieren, want je bent buren. Toen heb ik uitgelegd dat ik liever hun eitjes eet dan die van de winkel en ik er echt heel graag voor wil betalen, toen mocht het. Ze zijn heel lief en nieuwsgierig, als je langs loopt, vragen ze “waar ga je heen ,wat ga je doen” dat is heel normaal. Echt een praatje priet….Leuke mensen!!

9. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?

Tja, vrienden en familie, maar dankzij internet, mail ed. kun je toch bij elkaar zijn. Dat is ook een keuze die je maakt en dat neem je voor lief. Ik krijg hier zoveel voor terug en begin nu ook wel wat echt vriendschappen op te bouwen. Ook mis is kroketten, drop, pindakaas en rookworst, hahaha. Maar gelukkig wordt dit nog vaak meegenomen uit Nederland.

**10. Is het makkelijk om werk te vinden in Hongarije? **

Nee, helemaal niet. Je moet echt zeer veel fantasie gebruiken en inventief zijn om iets te doen. Een baan is voor veel Hongaren al niet weggelegd en Hongaars is een lastige taal, dus je moet echt iets zelf beginnen. Er zijn erg veel B&B en minicampings, waarvan de eigenaren maar net het hoofd boven water kunnen houden of teruggaan, omdat het tegenvalt. Wij hebben 2 oude huizen opgeknapt en net begonnen te verhuren. Er staan ook veel huizen te huur, maar nogal Ikea –achtig. Onze huizen zijn ouderwets Hongaars ingericht, kneuterig, gezellig, zodat mensen echt het gevoel hebben dat ze ergens anders zijn. We krijgen leuke reacties en hebben voor komende zomer al redelijk wat boekingen.

11. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?

Dat zou best kunnen, naar een warmer land.

12. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar Hongarije willen verhuizen?

Het leven loopt hier achter, dat moet je leuk vinden. Je hebt heel goedkoop een huis met grote tuin. Houd je daarvan, een groentetuin, rust, ruimte, dan is Hongarije erg geschikt. Wil je modern, snel en flitsend, dan word je hier ongelukkig. In je onderhoud voorzien is hier niet gemakkelijk.

Links bij dit interview:

.

Ik heb vlakbij sandra gewoond , in dat roze huis naast de boer. dat huis is nog van mijn ex- man.

groetjes ellen

Enig interview, Sandra! Ik hoop oprecht dat het gaat lukken met de verhuur. In Frankrijk heb ik helaas aardig wat Nederlanders kopje onder zien gaan met dit soort projecten. Maar jullie lijken het wel heel goed aangepakt te hebben. Heel romantisch ook, samen met je jeugdliefde… Romantiek in Hongarije, kan het idyllischer… Au revoir, Heureuse (Déesse-en-France)

@ Ellen, dat is ook toevallig zeg, vind je het niet erg dat je er weg bent?

Hallo Heureuse,
Ja, dit jaar zullen we het weten…
Hier zijn ook al veel mensen met ambitieuze plannen met een minicamping, B&B of huisjes teruggegaan, heel jammer. Gelukkig hebben wij het ook met elkaar goed getroffen, want dat moet ook maar “werken”, daar kom je dan pas achter.

Ja, leuk van Ellen, ik heb je een privéberichtje gestuurd, hoop dat je het ontvangen hebt.

Groetjes,
Sandra

PS vandaag 16C, heerlijk buiten in de zon zitten lezen, dat kan hier dus ook!!!

In de zon zitten??? 16 graden??? Grrrrrrrr!!!
Lol
Wel lekker zonnetje hier maar beetje guur.

Waarom ben je dan ook niet in Frankrijk??? Het zal daar toch ook wel lekker zijn?
Heb juist de kachel aangedaan…

Ik ben zakelijk in Nederland en bovendien: waar ik woon, in de Vienne, is een typisch landklimaat, met heel strenge winters. Daar is dus ook geen eer aan te behalen momenteel!
Ik stuur je later antwoord op je email!

Leuk verhaal en tot in het kleinste detail heel herkenbaar :slight_smile:

Hallo WereldWandelaar,
Ik kom je nu een paar keer “tegen”. Woon jij ook in Hongarije? Op je profiel en op je mooi blog, vind ik naast de leuke artikelen (lekker kort, dus makkelijk te lezen) en mooie foto’s niets over jouw ervaringen, band met Hongarije…

Groetjes, uit een heel zonnig Nagydobsza!

:slight_smile: Ik woon in Budapest, samen met mijn Hongaarse vriendin. Het is nu ruim een jaar geleden dat ik de sprong in het diepe heb gewaagd. Tot verbazing van veel vrienden was het niet mijn vriendin die naar Nederland verhuisde, maar ben ik naar Hongarije gegaan. Gewoon baan opgegeven en vertrokken. Natuurlijk had ik wel mijn huiswerk gedaan: ik wist dat er veel bedrijven zijn in Boedapest die zitten te springen om mensen die Nederlands spreken. Een baan was dan ook zo gevonden, evenals een gezellige flat en niet al te lang daarna een nog wat betere baan. Ook mijn vriendin (uit Mosonmagyaróvar) heeft haar baan opgegeven om naar de hoofdstad te verhuizen. En ook zij is gelukkig goed terecht gekomen. Na een jaar vol veranderingen willen we het in 2012 even wat rustiger aan doen en ons bezinnen op de verdere toekomst. Ik werk nu voor een Amerikaans bedrijf. Niks mee mee, maar ik wil niet de rest van mijn leven doorbrengen tussen de vier muren van een kantoor. Belangrijkste reden voor mij om naar Hongarije te komen, is de overtuiging dat je hier een beter leven kunt leiden dan in Nederland. Wellicht niet zozeer in materiële zin, maar wel als het gaat om rust, ruimte en een wat aangenamer levenstempo. Uiteindelijk hopen we ergens tussen Györ en Tata te kunnen neerstrijken.

:hihi: Ik lees graag en veel en mijn blog is een weergave van alle bijzondere plekken waar ik over lees, die mijn nieuwsgierigheid prikkelen en waar ik ooit nog eens naartoe hoop te reizen. :wereld:

Goed gedaan!!
Het klimaat (van wat “het weer” betreft) is vele malen beter.
De Hongaren zijn erg lieve en aardige mensen, rustig en natuurlijk het land heeft zoveel te bieden. Veel ruimte, schoonheid, rust.

Het is erg fijn om hier te wonen en te leven!

Groetjes,
Sandra

Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie in Nagydobsza genieten van het rustige dorpsleven. Wij verblijven in de zomermaanden ook regelmatig in een klein dorpje en ik ben telkens weer verbaasd als ik me realiseer dat het enige geluid dat ik hoor het zoemen van insecten is. :slight_smile:

…en “guess what ?” Daar ga ik op “mini-vakantie” in April omdat Flensa is mijn allerbeste vriendin (dagelijks contact via privé e-mail) sinds ik me ingeschreven ben op dit forum !
Groetjes
Sopirla

Het is geweldig bij Floor en Sandra. Vorig jaar hebben wij 2 weken de Muemlek van ze gehuurd en hebben genoten. Wat een fantastisch huis en wat een geweldige gastheer en vrouw.

Echt aan te bevelen.

Groetjes, Francis