*** Hongarije Kletstopic ***

De Wereldwijzer Hongarije chat.

In 2001 naar Hongarije geweest. Heerlijk relaxed met de trein vanuit Nederland. In Boedapest m’n broer ontmoet die op rondreis was door Zuid-Europa. Leuke stad, grote gebouwen, brede straten, fantastische badhuizen, etcetera. Nog 's-nachts om 5 uur in redelijk beschonken toestand staan onderhandelen met een taxichauffeur over een ritje naar m’n hostel. Toen ik wilde weglopen ging ie akkoord (het is ook overal hetzelfde).

Op een gegeven moment de trein genomen naar het noord-oosten van Hongarije. We kregen een soort lange kassabon als treinticket. Daar aangekomen een camping opgezocht waar we sliepen in een tot accommodatie omgebouwde zeecontainer. Fantastische zelfgemaakte wijn en goulash op de camping. Ook nog mountainbikes gehuurd.

In het kort: Hongarije helemaal geweldig.

Hi Jeroen,

Leuk om te horen. Ja, Budapest is een heerlijk stad, veel terrassen eettentjes, prachtige winkels en leuke rommel winkeltjes. De Donau maakt het ook heel bijzonder.
Het is een echte hoofdstad, maar wel een sfeer van vroeger, die het een soort van aandoenlijk maakt.

Leuk ook dat je op het platteland bent geweest, met Gulash en zelfgemaakte wijn, ik hoop toch wel dat je ook Palinka hebt geprobeerd!!! Een stevig drankje van fruit, als je het goed bekijkt, 100% fruit, maar wel gegist en gedestilleerd tot 52% alcohol. Wordt hier flink ingenomen…

Misschien moet je weer een terugkomen, het is al 10 jaar geleden!

De naam Palinka komt me wel erg bekend voor…wordt dat ook in Roemenie gedronken?

Misschien moet je weer een terugkomen, het is al 10 jaar geleden!

Staat op m’n “reis to-do lijst” en je wil niet weten hoe lang die is :smiley: Is er in Budapest ook een halve marathon (hardlopen)? Dan kom ik snel langs :slight_smile:

Hi Jeroen,

Geen idee of ze dat ook in Roemenie hebben, maar als ik lees hoe Grappa gemaakt wordt in Italie, is dat via dezelfde methode. Ik plaats er nog wel een verhaaltje over.

En dit haal ik van internet:

* 4. BSI Lake Balaton Supermarathon - ultra race 17-20 March
* 26. Budapest International Half Marathon - 4 September
* 26. SPAR Budapest International Marathon - 2 October

http://www.budapestmarathon.com/

Een ex collega van me gaat die Balaton run doen, wel mooi om het water, maar het lijkt me een flinke tippel.:cheer:
tot ziens dan maar!!!

Hoi Flensa,

Ik zag dat het Hongaraije forum toch werkelijkheid is geworden op wereldwijzer. En dat je ook forumbeheerder bent geworden. Lang gewacht , maar toch gekregen !! Van harte Gefeliciteerd

He Korikong,

Is wel wat anders dan de Phillipijnen, maarre wat voor indruk heb jij van Hongarije. Ben je er wel eens geweest? Waarom zou je er wel of niet naar toe gaan?
Groet,
Sandra

Hallo Flensa,
Ik ben nieuw op deze site, dus ook op dit forum. Aangezien ik dus nog niet goed weet hoe alles werkt vroeg ik mij af of dit alles over Hongarije is. Misschien zijn er nog ander bladzijden die ik niet gevonden heb ?
Groetjes en succes met dit topic.

Hallo Jawi,

In elk geval welkom op ons forum. Deze bladzijde is de “kletstopic” dus kunnen mensen een discussie op gang brengen of gewoon iets vertellen waarop andere lekker kunnen reageren.
Dit is het Hongarije forum: Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk waarvan het kletstopic een onderdeel is.
Zo is er ook een apart hoofdstuk voor mensen die hun particuliere huisje of vakantie kunnen aanbieden.
Hier kun je zelf een onderwerp starten en stukjes plaatsen over Hongarije waarvan jij het leuk vindt dat anderen dat lezen en eventueel op reageren.
Ik probeer steeds wat informatieve verhaaltjes erop te schrijven.
Als iemand bijvoorbeeld op vakantie wilt en wat wilt vragen kan dat hier of wilt je wilt hier komen wonen ook of je zoekt een reisgenoot, wat dan ook. Zie maak maar er gebruik van.
En tja, het is nog aan het opstarten, dus moet nog ontdekt worden en wat drukker worden, hopelijk gaat dat gebeuren.

Ik hoop dat het wat duidelijker is en dat we je vaak tegen komen!
Groetjes vanuit een wit Nagydobsza!
Sandra.

Hallo Flensa,

Als ik dan toch hier m’n zegje mag doen dan wil ik wel vertellen dat ik Hongarije een fantastisch land vind. Of toch in ieder geval het gedeelte dat ik heb gezien, maar het zou me verbazen als de rest zo heel anders zou zijn. De mensen zijn zooo vriendelijk, ook al spreek je geen woord Hongaars. Ze behandelen je tenminste niet alsof je een buitenaards wezen bent alleen omdat je hun taal niet spreekt. Toen ik er voor het eerst was leek het alsof de tijd had stilgestaan in dat dorpje waar ik verbleef. Dat was in 2003. In 2004 ben ik teruggegaan voor 4 maanden, ik heb genoten van de stilte, de sterrenhemel en ook van de krekels :wink: De mensen zijn ook heel behulpzaam en doen veel voor elkaar als dat nodig mocht zijn, niet voor een bedankje maar gewoon omdat ze dat de normaalste zaak van de wereld vinden. Als ze hun gras maaien en ze wonen naast een ouder iemand die dat niet meer zo goed kan of die zelf geen grasmachine heeft dan doen ze het gewoon even voor hen ook, dat is daar heel normaal.
Ik vond het ook heel mooi en bijzonder dat er gewoon ooievaars in je tuin lopen. Het is prachtig om te zien als ze opstijgen en landen. Als je van het ene naar het andere dorp rijdt kun je hun nesten zien, niet weggestopt in het weiland maar gewoon in hoge palen langs de weg.
Het landschap is ook heel veelzijdig, vlak land wisselt geregelt af met mooie heuvels dus voor elk wat wils. Jammer genoeg ben ik door omstandigheden alleen in 2008 nog twee weken geweest maar ik ben vast van plan om deze zomer weer een paar maanden te gaan. Ik kan Hongarije aan iedereen aanbevelen. Niet alleen voor de mensen die van rust houden maar ook die graag naar spa’s gaan en zelfs degene die graag uitgaan want gezelligheid kun je daar overal vinden.
Toen ik voor het eerst ging had men mij gewaarschuwd dat ze daar heel stug waren, me niet zouden accepteren en elke buitenlander alleen als een melkkoetje zagen. Niets is minder waar. Ik ben zeer gastvrij ontvangen bij mensen die mij bij de bank hielpen met vertalen. Ze wilden persé dat ik bij hen iets kwam drinken en lieten me niet gaan tot na het avondeten. En dat terwijl ik een wildvreemde voor hen was, ik hun taal niet sprak en we ons verstaanbaar maakten met engels, duits, een paar woorden frans en verder handen en voeten. En zij waren zeker niet de enigsten die zo gastvrij waren. Dus ik denk dat het ook wel een beetje aan jezelf ligt. Je moet daar natuurlijk niet aankomen met een houding van …ik ben de buitenlander die even komt laten zien hoe luxe wij thuis leven en mopperen als ze niet al het eten kunnen vinden wat ze gewend zijn etc. etc. Dat soort mensen zal nergens aanvaard worden in welk land ze ook komen. Sorry, maar dat moest me echt even van het hart, want als ik toen niet zo eigenwijs was geweest en het zelf wilde zien en dus wel naar de verhalen van die mensen had geluisterd en dan uiteindelijk niet was gegaan, dan had ik mezelf al dat moois ontzegt. Dus wees gewoon jezelf, pas je een beetje aan waar nodig en geniet met volle teugen van het prachtige, gastvrije Hongarije.
Oeps, dit is een stuk langer geworden dan de bedoeling was, maar jullie zijn voorlopig van me af totdat ik van de zomer weer ben geweest :wink: Groetjes !

Ik heb pas vandaag dit forum gevonden dus zal ik mij maar even voorstellen
Mijn naam is Anette en ik woon nu 6 jaar in Hongarije samen met mijn vriend drie honden vier katten grijze roodstaart papegaai kippen en eenden.
Wij hebben 6 jaar terug in het noord-oosten van Hongarije een oude boerderij gekocht die wij nog steeds beetje bij beetje aan het opknappen zijn. Ook draaien wij nu sinds een jaar een mini camping omdat wij het heel leuk vinden wat te doen te hebben en daardoor veel verschillende mensen te leren kennen.
Wij zijn de enigste buitenlanders in dit dorp maar voelen ons hier echt thuis en opgenomen. Wij hebben voor deze omgeving gekozen omdat het hier heuvelachtig is en gelegen tussen twee nationale parken. Wij houden erg van wandelen door de natuur en dat is hier volop mogelijk met onze honden.

Hallo Anette,

Goed om te lezen dat je ook met plezier in Hongarije woont en leuk dat jullie een minicamping hebben.
Je kunt bij de rubriek Vakantiehuisjes ook een advertentie van de camping zetten als je dat wilt, met wat foto’s.
groet,
Sandra

Oké Sandra bedankt heb het er geplaatst

Hi Jeroen
“Tuica” is de sterke drank van de Roemenen en “palinka” wordt gedronken in Roemenië (de minderheid van de Hongaren die in Roemenië wonen) en ook in Hongarije.
Sorry voor de late antwoord, maar in begin 2011 was ik geen lid van deze immense forum.
Groetjes
Sopirla

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“VUK_mjnnO18” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Vermits dit een kletstopic is,waar men naast de kwestie kan babbelen.
Heb deze mooie plaat nog gevonden van Manfred Mann en ja hety was een life concert in Budapest! Veel luisterplezier.

Ik weet, Georgy dat ““een social geval” iets, maar ik ga 2 liedjes zetten, 1 die Budapest was gezongen en 1 mijn lievelingliedje:
http://roxanne7128.multiply.com/video/item/301
http://roxanne7128.multiply.com/video/item/301
[ame]Alice Cooper - Poison - YouTube.
Poison” is my favourite !
De weede is in Budapest
Luister en niet kijken, dan !
Groetjes
Sopirla>>>

Where are you, Georgy?
Ik weet het, maar hij is mijn musical idool ; ergens op onze forum stond : meningen zijn zoals …gaten, iedereen heeft ene".
Groetjes
Sopirla>>>

Vergis je niet “Mannfred Mann” is nu op mijn lijst voor de volgende downloads en ik meen het !
My Friend, ik ga mijn koffie drinken en de nodige kwantiteit tabak and I’ll be back !
gegroet
Sopirla

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“Q3ip6gwQo6k” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div> Ook één van mijn favorieten !

Fantastisch ! xxxxxxxxx Ik kende de muziek maar ik wist niet wie het zong…
Op de lijst ermee, zo ga ik altijd denken aan een van mijn goede vrienden !
Wat wenst Georgy te luisteren ?
Je gaan snel bedient worden.
Gegroet
Sopirla