Boedapest in de winter

Mijn vriend en ik willen begin februari graag samen een weekje weg en ons oog is op Boedapest gevallen. Ik was hier over wat aan het rondneuzen op internet en las ergens dat tijdens de winter veel attracties gesloten zouden zijn tijdens de winter. Heeft iemand hier ervaringen mee? En zouden jullie ons afraden om dan te gaan?

Ik ben zelf 2x in januari geweest en vind het een aanrader. Is echt genoeg te doen!

1 like

Zelf woon ik al vier jaar in Hongarije, drie daarvan in Budapest. Dat bepaalde attracties in de winter gesloten zijn klopt, hoewel de thermale badden de hele jaar open zijn en het natuurlijk wel bijzonder is om ondergedompeld in de stomende water te zitten met soms sneeuw om jou heen (een van de badden is zelfs tegen het eind van de week open tot aan de vroege uren in de ochtend - een binnen prachtige oude Turkse bad). Ook een aantal van de bekende ‘kert’ (kraakpand tuin-kroegjes) sluiten, maar er zijn genoeg open om jullie een goed ‘taster’ te geven van de gezellige atmosfeer erin: eccentrieke meubelen, grote ruimten verdeelt in kleinere kamers elk met een eigen atmosfeer - denk maar aan studenten kroegjes. Goed muziek is er in Budapest de hele jaar door, internet maar naar de programmas voor de A38, Merlin. ‘est.hu’ is de wekelijkse publikatie om uit te gaan, zoek het op en gebruik de google vertaal mogelijkheid om op de hoogte te komen van wat er hier allemaal is georganiseerd. Hongarije is over het algemeen niet goedkoper dan Nederland en in de winter zal dat wel wat hoger zitten dan in de zomer maar het is een heel gezellig historisch stad (ook Szentendre die een koort boottochtje/treinreisje ten Noorden van Budapest, langs de oevers van de Danube ligt). :dag:

2 likes

Boedapest in de winter is best een aanrader, vindt ook deze bewoner, al oogt de stad wat grauwer en grijzer dan in de warmere maanden. De thermaalbaden zijn een ‘must do’. Het SzĂ©chĂ©nyi-bad is het hele jaar open en erg aangenaam als er sneeuwvlokjes om je hoofd dwarrelen terwijl je voor de rest ondergedompeld bent in het 38 graden warme water.

Vrijwel alle belangrijke toeristische attracties zijn gewoon open. Alleen het pretpark (VidĂĄm Park) is dicht, maar dat is sowieso een afknapper. Maar er zijn genoeg andere dingen te doen.

Veel plezier! Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

1 like

Bedankt voor de geruststelling!
Vragen genoeg:

  • Dingen die we zeker moeten zien of die door toeristische boekjes aangeprezen worden maar eigelijk niet de moeite zijn?
  • We hebben een appartementje gehuurd, hoe zit het in Boedapest met supermarkten? (Zijn er in het centrum, hoe zijn de prijzen in verhouding tot de winkel bij ons)
  • Tips voor goede restaurants? (Budget: ± 15-20 euro per persoon)
  • Tips voor leuke dingen om 's avonds te doen?

Bedankt alvast!

Het uitkijkpunt op de Gellért berg is mooi, de Citadel
De grote markt is erg leuk en mooi om te zien, het gebouw is ontworpen door meneer Eiffel, je herkent de metalen constructie, en de stalletjes met prachtig opgestapeld fruit en groenten en mooie worsten en gerookt vlees enz

Het Frans Liszt plein is een pleintje met restaurantjes.
De chique AndrĂĄssy Utca is kijken, niet kopen.
Een boottochtje klinkt tuttig, maar je ziet de stad vanaf het water, is best leuk.
De parlementsgebouwen, als je daar in geĂŻnteresseerd bent.
Supermarktjes vindt je op veel plekken, de prijzen zijn vergelijkbaar met die in Nederland, brood is bijvoorbeeld heel goedkoop (wordt hier gesubsidieerd) en niet zo veel keuze in groenten en rundvlees zie je veel minder, net als verse vis (in de grote markt in de kelder, daar is ook een grote Aziatische Toko!)

Er zijn theaters en concertgebouwen, dus genoeg vertier 's avonds, kroegen genoeg en ongetwijfeld ook disco’s (heet dat eigenlijk nog zo? god ik word oud
).

By the way, het is nu nog heel goed weer, veel zon overdag, in de zon kun je nu met je jas open buiten lopen, 's nachts net rond de nachtvorst. Dus veel minder koud dan normaal zou moeten. hopelijk ook als jullie hier zijn.

Oh ja, wat ik bijna vergeet, het EK schaatsen is nu in Budapest, misschien leuk om een beetje te kijken op TV, misschien laten ze ook nog wat van de stad zien


Veel plezier!
Sandra

1 like

-NIET: Ik vond het House of Terror erg tegenvallen, vooral omdat er weinig uitleg in Engels gegeven wordt. Het beeldenpark Memento Park (alle communistische beelden zijn uit de stad verwijderd en daar verzameld) is op zich wel interessant, maar ligt buiten de stad en is de reis dan weer net niet waard. WEL: Alle mensen die wij hebben meegenomen naar het Hospital in the Rock waren er erg over te spreken (http://www.sziklakorhaz.hu/szikla_en.html). Oud ziekenhuis annex atoombunker verborgen in een grottenstelsel. Ook een rondleiding door de Opera is leuk om te doen!
-Supermarkten en kleine kruideniertjes genoeg in hartje Boedapest. Vooral Match supermarkten zijn erg goed en hebben lange openingstijden. Prijzen liggen lager voor basisbehoeften (brood, vleeswaren etc., luxe-artikelen (zeker cosmetica) zijn vrijwel even duur als in Nederland.
-Ook goede restaurants zijn er in overvloed. Centrål Kavéhåz op Ferenciek Tere heeft een goede, ouderwetse sfeer en lekker eten. Goedkoper, alternatiever, maar ook goed is bijvoorbeeld Jelen op Blaha Lujza. Voor een lekker huisgebrouwen biertje en degelijk eten kan ik het Kaltenberg Restaurant bij Corvin Negyed aanraden.
-Nachtleven schijnt bruisend te zijn, maar buiten bioscoop, restaurant en theater laat ik dat aan me voorbij gaan.:slapen:

1 like

Bedankt allebei! Hier kunnen we zeker een heel stuk mee verder en we kijken er echt naar uit!
Het echte nachtleven is ook niet aan ons besteed als we op citytrip zijn, fris uit bed komen 's morgens heeft dan toch echt de prioriteit :wink: Dus eerder iets als theater, een lekker biertje in een goede kroeg,

Het ‘Hospital in the rock’ lijkt mij als verpleegkundige zeer interessant, bedankt voor de tip!
Nog 1 vraagje: Ik ben zelf een grote fan van welness maar mijn vriend is iets moeilijker te overtuigen. Hij ergens horrorverhalen gehoord over de badhuizen in Boedapest (lastiggevallen worden door homo’s, personeel dat absoluut geen Engels verstaat met alle problemen van dien, 
). Ik vraag mij af in hoe verre dit waar is en hoe zo’n thermenbezoek (bijvoorbeeld aan het SzĂ©chĂ©nyi-bad) precies verloopt? Alle argumenten om hem te overtuigen zijn welkom :wink:
Alle verdere tips voor de leukste plekjes blijven natuurlijk ook welkom, ik heb net in mn gids iets gelezen over het beroemde Hongaarse gebak, aanraders?

Ha! inderdaad, een vriendin van mij bezocht de Szechenyi, met haar vriend, en vondt dat de masseur teveel aandacht gaf aan haar billen
 Voor wellness bezoek de bad aan de Gellert Hotel (ingaang aan de rechter zij straatje) - prijzen wat hoger, erg leuk om te bezoeken, en keurig bediening, de kassiers spreken engels en jij reserveert jouw massages als jij de toegangskaartje koopt. Zij geven ook heerlijk diepe spier massages voor sportmannen - mijn partner neemt altijd 1/2 uur sport massage en vindt het erg goed. Op een mooie dag bezoek de Basilica en klim helemaal naar boven voor een mooi uitzicht. Pas op dat jullie niet in een toeristische bistro komen, er zijn zoveel van deze aan de Pest zijde, en rond de buurt van de kasteel aan de Buda zijde. Als jullie aan de Buda zijde zitten ga naar de Mammoet winkelcentrum en op de binnen hoek ernaast vinden jullie een heuse dagelijks markt (open tot ongeveer 2 pm) - jij zei dat jullie in een appartmentje zullen zitten, koop heerlijke verse groenten, fruit en vlees (ook vers brood en kaas) en kook ze gelijk - er is hier ook een stalletje die de heerlijke mangalica varkens vlees verkoopt - het gaat hier om de vet, het verlaagt cholesterol en smaakt voortreffelijk met geroerde eieren 's ochtends. Ook is een stalletje die de hongaarse grijze stier vlees verkoopt, ik zou maar geen rundervlees eten hier - in het algemeen pepperduur en taai en smakkeloos. Als jullie karnemelk lussen drink keffir, verder zijn er struddel winkeltjes hier en daar (de phillo deeg is erg goedkoop hier), met zoete en zoute vulling. Aan de Buda zijde neem de tram helemaal op naar de St Janos hegy (heuvel), er is een klein stalletje die verse retes (struddel) en kersen sap verkoopt, loop dan naar de Sisi toren en neem de stoeltjes kabelban naar beneden. Er zijn goede toeristische bureaus, e.g. aan de Keleti treinstation die jullie precies kunnen laten weten hoeveel het kost, openingstijden, waar de vervoer vandaan vertrekt en aankomt; koop wel de trams en bussen kaart bij de loket van de subway. Nooit zonder kaartje op de openbare vervoer rijden, de boete is hoog en moet gelijk worden betaald, en de inspecteurs zijn overal - het is een beetje van een sport hier voor de jeugd om zonder ticket toch wel even mee te rijden. De opera gebouw is erg mooi en het is een hele belevenis om naar een tentoonstelling te gaan, met een heerlijk burger daarna in de Callas restaurant ernaast. Veel plezier.

1 like

De stoeltjeslift die hierboven aangehaald wordt is helaas dicht in de winter, maar ik sluit me aan bij de rest van de tips.

Als je verpleegkundige bent, is het Hospital in the Rock al leuk vanwege alle oude medische instrumenten. In het souvenirwinkeltje koop je nog originele Oost-Duitse glazen injectiespuiten :slight_smile:

Nog even over de thermaalbaden. Verwar het niet met wat we in Nederland verstaan onder een spa/welness. Dat is het namelijk niet. Veel toeristen gaan met compleet verkeerde verwachtingen naar een Hongaars badhuis. Baden als het SzechĂ©nyi en GellĂ©rt zijn mooi en bijzonder, maar niet luxe. Het zijn gĂ©Ă©n luxe welnessresorts, maar openbare zwembaden die ingesteld zijn op grote aantallen bezoekers. Personeel spreekt tegenwoordig wel wat Engels en lastiggevallen door homo’s word je beslist niet (hooguit als je als man alleen naar avonden gaat die specifiek gereserveerd zijn voor mannen in de Turkse baden als RudĂĄs en KirĂĄly). Er is de laatste tien jaar een grote slag gemaakt in de modernisering van de meeste baden in Boedapest, waardoor ze ook wat begrijpelijker zijn geworden voor niet-Hongaren :slight_smile: Het SzĂ©chenyi als voorbeeld: bij de kassa hangt een groot bord (ook in het Engels) met tarieven. Je kiest waar je de voorkeur aan geeft (mijn vriendin en ik kiezen altijd voor een privĂ©-omkleedcabine waar je je spullen kunt achterlaten). Na het betalen krijg je een armband waarmee je door een poortje gaat en waarmee je ook je cabine kunt ontgrendelen. Die cabines bevinden zich op de begane grond, de kleedkamers in de kelder. That’s all there is to it :slight_smile: Oh ja, als je korter dan drie uur blijft, kun je vaak bij de kassa nog wat geld terugkrijgen. Een soort statiegeld voor mensen die maar een uurtje willen zwemmen.

1 like

Ik vind het Hongaarse gebak eerlijk gezegd niet zo bijzonder door de neproom die ze consequent gebruiken. (Hongaren gebruiken een plantaardig goedje en zijn verbaasd als je zegt dat echte room uit een koe komt.) Gerbaud op Vörösmarty TĂ©r is dĂ© klassieker (maar prijzig). Ook leuk is MĂŒvĂ©sz KavĂ©hĂĄz op de AndrĂĄssy Ășt. In het eerder aangehaalde CentrĂĄl KĂĄvehĂĄz hebben ze ook lekker gebak en maakten ze in het verleden (ik was er twee jaar geleden voor het laatst) een geweldige koffie Wiener Melange.

1 like

Ja, WereldWandelaar, ik vind het gebak hier ook tegenvallen, alhoewel er de laatste tijd ook gebak is met meer smaak, bijvoorbeeld chocolade gebak. En het gebak van Gerbaud vind ik wel heel lekker, ook het interieur van de zaak is prachtig; echte oude Oost-Europeese chique.
Ik zal een paar foto’s bijvoegen van de zaak en wat van de taartjes, hummmm!

Over de thermaalbaden, ik ken ze niet in Budapest, maar hier in het zuiden; Barcs en SzĂ­getvĂĄr, waar wij vlakbij wonen, het zijn zwembaden met sauna, Turks bad en jacuzzi, je kunt afspreken voor een massage, dat is allemaal behoorlijk goedkoop, de ervaringen van onze gasten zijn wel heel goed. Er zijn ook wel ligstoelen en mensen komen hier echt voor een dagje uit.
De luxe is er op een bepaalde manier wel, maar zoals in Nederland niet (is maar 7 euro entrée). Dit zijn dan ook nieuwe baden, die in Budapest al heel oud en charmant. Mensen zitten hier lekker te hangen in het water


1 like

Omtrent gebak, tja! Het Hongarse wereld van bakken kent, natuurlijk, een heleboel invloeden, vooral uit Turkije en Oostenrijk. De Turkse invloed is vooral merkbaar in de brood - koop 's ochtends (voordat het op is) 1 kilo van de reuze brood wielen, wat salami, vers sappig zoete en pittige paprikas, wat echte boter (in de marktjes bij de zuivel kram vers te verkrijgen), en wat zacht geitekaas, schappekaas, of een wat pittiger soort Hongaarse kaas, en je hebt een maaltijd die de ‘wandel’ batterijen goed opladden (als het kan natuurlijk een goes fles Hongaarse wijn of een grote doos puur vruchten sap - bio). Bij dezelfde broodbaker kan je ook enkele zakjes kopen van geassorteerde verse kleine gebakjes en koekjes - vooral de kleine ‘beigli’ koekjes zijn erg lekker vers, met walnoot (dio), of pruim (szilva), vulling, kaas stengels worden ook overal gebakken, evenals een menige gebak met ‘turo’ vulling (kwark/vers cottage cheese). Wip even binnen een ‘retes’ bakkerij en haal vers gebakken strudel met zoete of zoute vullingen. Menige ‘goed’ bakkers (pĂ©ksĂ©g)in Budapest hebben ook een hoek waar jij van een kopje thee of koffie kan genieten met wat voor lekkers jij daar koopt, anders zijn er ook een menigte ‘cukrĂĄszda’ (banketbakkers) waar jullie van de Esterhazy of Dobos ‘torte’ kunnen genieten - kijk gewoon naar wat de Hongaren kopen en doe als de Romanen. Uiteindelijk, als jullie een kraam voorbij lopen waar vers ‘kĂŒrtöskalĂĄcs’ of ‘langos’ wordt verkocht proeven!, de ene is een zoete, knapperige spiraal van gist deeg over de open vuur gebakken en besprinkelt met kokos of walnoot of kaneel, en de andere een zoute gefrituurde deeg (pizza achtig) die met knoflook, zure room, geraaspde kaas en (naar aanvraag) mais wordt gesmeerd. Kijk maar naar de wiki site onder de Engelse ‘Hungarian Cuisine’.

1 like

Menige ‘goed’ bakkers (pĂ©ksĂ©g)in Budapest hebben ook een hoek waar jij van een kopje thee of koffie kan genieten met wat voor lekkers jij daar koopt, anders zijn er ook een menigte ‘cukrĂĄszda’ (banketbakkers) waar jullie van de Esterhazy of Dobos ‘torte’ kunnen genieten - kijk gewoon naar wat de Hongaren kopen en doe als de Romanen.

Lipóti Pékség is veruit de beste. Onder andere te vinden op Deåk Tér en Ferenciek Tere. Ze verkopen ook een goede selectie van boerenjoghurt, boerenmelk etc.

Versgebakken Hongaars brood is inderdaad heel lekker. Ik heb altijd het idee dat ze hier veel minder rommel door het deeg roeren dan in Nederland. Het brood smaakt vers heerlijk, maar wordt daarentegen wel sneller oud. Niet praktisch, wel gezonder. :slight_smile: De Hongaarse versie van de ploughman’s lunch (brood, salami of kolbĂĄsz en paprika) is hĂ©Ă©rlijk.

1 like

Ja, vers gebakken is het brood heerlijk, maar ik heb het (Nederlandse) bruine of volkoren brood wel gemist.
Bij de grote Tesco er er soms lekker donker brood te krijgen of zelfbak broodjes. Maar ik houd erg van bruin brood.
Er is onze omgeving (helemaal in het zuiden) een NLse bakker die erg lekker brood bakt op bestelling, dus voor ons een uitkomst, maar dat even terzijde.

Als je op vakantie komt is het natuurlijk prima te doen, voor een wit bolletje betaal je 19 forint en in de aanbieding 13 forint, 19 forint is 0,06 euro, dus 6 eurocent, kun je het je voorstellen voor een knapperend wit bolletje

Wat een prachtig land!!

Hopelijk komt de politiek ook weer wat tot bezinning, nu de EU zich ermee aan het bemoeien is, de bevolking mag ook wel eens voorspoed hebben.

groet,
Sandra

1 like

Allemaal heel erg bedankt voor alle tips en informatie!
Ik keek al uit naar een weekje weg maar na al jullie ophemeling heb ik helemaal zin in Boedapest verkennen!
Nog een vraagje: we landen vrij laat op zondag 5/02 (19u30 's avonds) en moeten dan nog naar ons appartement geraken (ligging: Akacfa utca 24). Ik zie allerlei opties (trein, bus, shuttlebus) maar vraag me af wat de beste (lees: prijs in verhouding met reistijd) manier is? Daarnaast vraag ik me af in hoeverre Boedapest ('s avonds) een veilige stad is?
Probeer nu een beetje de politieke situatie daar te volgen, hopelijk kan de EU iets veranderen!
Alle andere tips blijven natuurlijk welkom, echt geweldig om zoveel reacties te krijgen, zo krijg je als toerist een heel andere ervaring als de gewone citytripper!

Ik zou persoonlijk kiezen voor bus/metro, al moet ik toegeven dat ik geen ervaring heb met shuttlebussen. Trein is ook een optie.

Bus 200E brengt van je zowel van terminal 1 als van terminal 2 naar metrostation KƑbanyĂĄ Kispest. (KLM en andere lijnvluchten komen aan op 2, Wizzair en andere budgetmaatschappijen op 1.) Daar neem je de metro naar DeĂĄk tĂ©r, waar je overstapt op de de rode lijn in de richting van Ɛrs vezĂ©r tere. Stap uit bij Blaha Lujza tĂ©r. Vanaf daar is het een klein stukje lopen.

Met de trein kan ook. Het station van de luchthaven ligt naast terminal 1 (vanaf terminal 2 te bereiken met eerdergenoemde bus). Hongarije heeft echter een wat ingewikkeld treinkaartjessysteem. Voor stoptrein en sneltrein is een kaartje voldoende, voor intercity dien je een extra kaartje te kopen, wat ongeveer 400 forint kost. Je moet dus goed opletten welke trein je neemt. Neem in elk geval een trein met eindbestemming Nyugati Pålyaudvar (West Station). Vanaf daar kun je eenvoudig tram 4 of 6 nemen en uitstappen bij halte Wesselényi utca.

Qua tijd en geld is het lood om oud ijzer. Reken op 45 minuten tot een uur reistijd.

Budapest is een veilige stad, ook 's avonds. Rond de stations Keleti en Nyugati hangt wat gespuis rond, maar zolang je niet ingaat op mensen die proberen een gesprek aan te knopen, is er niks aan de hand.

Van de politieke situatie merk je als toerist niks, al zie je wel steeds meer mensen die overduidelijk armoede lijden op straat. Een sociaal vangnet voor mensen die werkeloos of arbeidsongeschikt raken is er nauwelijks nog. Door de omstandigheden gedwongen is Hongarije van een communistisch ‘vadertje staat zorgt wel voor je-systeem’ doorgeschoten naar een Amerikaans ‘zoek het zelf maar uit-systeem’. Ze zeggen weleens dat ieder land de regering krijgt dat het verdient, maar Hongarije heeft wel erg veel pech


Tips: jullie zitten in de vroegere Joodse buurt van Budapest, waar heel veel historie aan vast zit. Klein maar grappig is ook het metromuseum op DeĂĄk tĂ©r (in het metrostation). Kost bijna niks, je bent er na een kwartiertje uitgekeken, maar best leuk. :slight_smile: En mocht je om budgettaire of andere reden dan toch bij Mc Donald’s willen binnenstappen, kies dan het restaurant in de voormalige wachtkamer 1ste klasse op het Nyugati Station. Ik denk dat het de mooiste Mac ter wereld is :slight_smile:

1 like

Er is wel bruin brood in zakken te koop dat er hetzelfde uitziet als Nederlands bruin brood, maar het is een beetje droog, helaas. Wel verkrijgbaar bij grote Tesco: beschuit van Bolletje en Peijnenburg ontbijtkoek. :slight_smile: Alleen pindakaas blijft lastig. Af en toe verkopen ze potten PCD-pindakaas bij Match, maar doorgaans verzoek ik vrienden en familie vriendelijk toch dringend een voorraadje mee te nemen :slight_smile: Voor de rest mis ik gek genoeg alleen babi pangang


Ik zie dat het behoorlijk koud gaat worden over een week, plaatsen waar we ons lekker kunnen opwarmen?

Toch weer de thermaalbaden :slight_smile: En de metro, daar is het ook altijd lekker warm.