Berlijn, Praag of Budapest

Hallo,

Ik wil met een groepje vrienden (4 - 6 personen van allemaal 18 jaar) in juli een weekje op vakantie deze zomer. Omdat wij steden zoals Barcelona, Madrid, Parijs, Rome en Londen al gezien hebben en de kosten in het oosten van Europa ook lager liggen dan in deze steden, zouden wij graag naar een stad in het oosten van Europa willen gaan. De 3 steden die ons het meest aantrekken zijn zoals de titel al zegt: Berlijn, Praag en Budapest. Alleen vinden wij het lastig om een keuze te maken welke stad we moeten kiezen.

Waar onze keuze vanaf hangt:

• Kosten in de stad (hotel/hostel, restaurants, uitgaan, terrasjes, dingen om te doen etc.)
  • Het weer in juli.
  • Waar kan je je een week lang zowel overdag als `s nachts vermaken zonder dat de verveling toeslaat.
  • Wij houden van stappen dus een leuk nachtleven zou heel mooi meegenomen zijn.
  • Openbaar Vervoer moet in orde zijn want geen van ons heeft een auto.

Wij zijn over het algemeen niet echt musea mensen. Wij houden er meer van om lekker door de stad te slenteren en te genieten van de sfeer in de stad en wat er op straat gebeurt en zo nu en dan lekker een terrasje te pakken.

Welke stad zou voor ons de beste optie zijn?

Alvast bedankt!
Julian.

Sandra

1 like

Ik zal wat vertellen over Praag, Flensa heeft een mooie uitleg gegeven over Boedapest!

Allereerst beide steden zijn echt mooi om te zien.

***Kosten in de stad (hotel/hostel, restaurants, uitgaan, terrasjes, dingen om te doen etc.) ***
Dat is helemaal afhankelijk wat jullie willen, zijn jullie heel makkelijkvragen niet zoveel luxe kan je vrij goedkoop slapen nog redelijk in het centrum ook!
Onthoud wel de prijzen in Praag zijn wel wat hoger dan elders in Tsjechië, 1,20 voor een half liter bier in Praag en buiten Praag 60 tot 80 cent voor een halve liter bier.

Het weer in juli.
Kan zonnig zijn maar je kan ook bewolkt weer hebben heb je echt pech dan kan er regen vallen. Beetje verlijkbaar met Berlijn qua weer. Willen jullie zeker zijn van zon ga dan naar Boedapest.

Waar kan je je een week lang zowel overdag als `s nachts vermaken zonder dat de verveling toeslaat.
In Praag kan je je overdag prima een week vermaken, als je wilt kan je ook eventueel trip je maken buiten Praag, bijv. Liberec , Plzen (waar het pils vandaan komt), Kasteel Karelstyn. Weet echter niet waar jullie van houden. Door de stad slenteren kan in Praag zekers. Aan de kant van de burcht heb je een zeer groot park met op de top een soort Eifeltoren met een heel mooi uitzicht over de stad!
Dan heb je burcht zelf nog is ook schitterend om er te lopen. Je kijkt je ogen uit. Daar heb je een heel klein smal straatje lopen wat schitterend is om te zien. Aan de andere kant van de rivier heb je nog de Joodse wijk wat heel leuk is om te zien. Bepaalde dingen in de zomer staan er wel achterlijk grote rijen. Zo zijn er nog veel meer dingen te zien in Praag.

Aanrader is ook wel de dierentuin in Praag, blijf het een mooi dierentuin vinden. Het is op en om de berg gebouwd echt een aanrader de dierentuin in Praag.

Wij houden van stappen dus een leuk nachtleven zou heel mooi meegenomen zijn.
Er zijn genoeg mogelijkheden in Praag qua stappen de beste stapplekkies van nu ken ik niet. Toen ik er was, was ik met iemand die graag biertje in de kroeg dronk en beetje praten over van alles en nog wat meer niet.
Qua dansen etc, moet je toch even op zoek naar de hotspots.

Openbaar Vervoer moet in orde zijn want geen van ons heeft een auto.
Is super in orde in Praag, je kan de metro pakken , de bus en de tram. Ga je nog buiten Praag kan je nog de trein pakken of de buslijnen tussen de steden. Vaak niet eens zo duur. Ben zelf voor nog geen 10 euro in een luxe bus naar Liberec geweest op en neer.
Vanuit vliegveld is er een busje dat je naar het centrum rijdt of je neemt de gewone bus of de tram.

1 like

Bedankt voor de uitleg over beide steden. Nu we wat meer weten over beide steden ga ik even bij mijn vrienden langs wat zij denken dat voor ons de beste optie is. :slight_smile:

Het lijkt mij dat je op een lekker zonnig terrasje toch wel wat meer betaald voor een halve liter dan €1,20 of is het bier werkelijk zo goedkoop daar? Zelfde vraag geldt natuurlijk voor Boedapest.

In Budapest 1,5 euro voor een halve liter, misschien bij een hele populaire tent 2 euro, maar als de forint zo laag blijft staan red je het wel voor minder…

Weet de koers niet helemaal met de Tjsechische kroon nu. Het is misschien als je echt op de zwaar toeristische plekken gaat zitten dat je iets meer betaald maar zodra je een straatje verderop zit betaal je 1,20. Maar dat geldt in principe voor elk land waar je naar toe gaat. Ga je in Avignon in Frankrijk aan een groot plein zitten betaal je ook zomaar 5 euro voor een glas ga je een straatje verder is het maar 3 euro bij wijs van spreken.

Al zijn de verschillen in Praag echter veel kleiner. Afhankelijk wat voor tent je zit. Zelf ging ik meer in de achter straatjes zitten omdat je dan vaak tussen de lokale bevolking zit. Vind ik persoonlijk het leukst.

Wij gaan hoogstwaarschijnlijk voor Boedapest. Onze keuze is hierop gevallen omdat wij toch wel zeker willen zijn van goed weer en Boedapest hier meer zekerheid op geeft, Boedapest een grotere stad is dan Praag en daardoor meer ruimte geeft om onbekende plekjes te ontdekken, die thermaalbadden ons wel heel erg aantrekken en omdat wij de ‘3 op reis’ aflevering gezien hebben waardoor wij helemaal enthousiast zijn over Boedapest. Praag komt daardoor een andere keer nog wel!

Bedankt voor de uitleg van beide steden.

Graag gedaan. Veel plezier in Boedapest! Probeer daar zeker de Goulash soep.

Uiteindelijk hebben we er toch voor gekozen om zowel Praag als Boedapest te bezoeken. De meningen waren toch wat verdeeld in de groep, want een paar wilden graag naar Boedapest en een aantal wilden liever naar Praag. Op internet zijn we treintickets tegengekomen van Praag naar Boedapest voor slechts 19 euro per persoon. Deze trein rijdt ook nog eens in de nacht dus verliezen we geen dag en hoeven we voor 1 nacht geen hostel te boeken.

Leuk, als je de tijd hebt is het zeker leuk om beide steden te combineren.

Veel plezier en laat wat horen als je terug bent!
Oh ja, hier nu rond de 30C…

Groet,
Sandra

Top!

Nog een kleine aanvulling voor wat uitgaan in Boedapest betreft: Lonely planet heeft Szimpla Kert in Boedapest verkozen tot coolste bar van de wereld. Dé trend in Boedapest zijn de zogenaamde ruin pubs: oude, leegstaande gebouwen die omgetoverd worden tot gigantische kroegen, vaak deels in de openlucht. Je kunt er drinken, eten, dansen, er is live-muziek, noem maar op. De meeste zijn te vinden in de voormalige Joodse wijk, achter de grote synagoge. Sfeer is heel ontspannen. Prijzen zijn, zeker vergeleken met NL heel schappelijk. Ook hoef je bijvoorbeeld geen entree te betalen.