Berlijn, Praag of Budapest

Hallo,

Ik wil met een groepje vrienden (4 - 6 personen van allemaal 18 jaar) in juli een weekje op vakantie deze zomer. Omdat wij steden zoals Barcelona, Madrid, Parijs, Rome en Londen al gezien hebben en de kosten in het oosten van Europa ook lager liggen dan in deze steden, zouden wij graag naar een stad in het oosten van Europa willen gaan. De 3 steden die ons het meest aantrekken zijn zoals de titel al zegt: Berlijn, Praag en Budapest. Alleen vinden wij het lastig om een keuze te maken welke stad we moeten kiezen.

Waar onze keuze vanaf hangt:

  • Kosten in de stad (hotel/hostel, restaurants, uitgaan, terrasjes, dingen om te doen etc.)
  • Het weer in juli.
  • Waar kan je je een week lang zowel overdag als `s nachts vermaken zonder dat de verveling toeslaat.
  • Wij houden van stappen dus een leuk nachtleven zou heel mooi meegenomen zijn.
  • Openbaar Vervoer moet in orde zijn want geen van ons heeft een auto.

Wij zijn over het algemeen niet echt musea mensen. Wij houden er meer van om lekker door de stad te slenteren en te genieten van de sfeer in de stad en wat er op straat gebeurt en zo nu en dan lekker een terrasje te pakken.

Welke stad zou voor ons de beste optie zijn?

Alvast bedankt!
Julian.

Hoi Julian,
Berlijn en Budapest ben ik in de afgelopen 3 maand geweest. In oktober ga ik naar Praag.

Als ik kijk naar je lijst waar de keuze van af hangt is het lastig om een advies te geven. Ik zal even wat ervaringen opnoemen die ik met 3 andere vrienden heb opgedaan.

Berlijn:
Geweldige historie in de stad. Er is hier genoeg te zien. Stukken Berlijnse muur, bunker waar Hitler heeft gezeten tot het eind (is een monumentje), Reichtstag (gratis toegang als je voor die tijd aangemeld bent), wij zijn een ondergronds gangen stelsel ingegaan waar de SS zich vroeg schuil hield (was een Nederlands sprekende gids), Pergamon museum, fernsehnturm en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Terrasje en kroegen zijn er in overvloed. Met name de curryworsten. Dat moet je er natuurlijk proberen.

Het weer zal ongeveer hetzelfde zijn als in Nederland.

Het openbaar vervoer is er perfect geregeld. Wij zaten in een hostel aan de rand van Berlijn en konden met de metro overal gemakkelijk komen.

Budapest:
Alles is hier mega goedkoop in vergelijking tot Nederland/Berlijn.
Je kunt naar een badhuis waar je lekker kunt dobberen. Wij waren er in maart en toen lag er sneeuw. Dan is een buitenbad van bronwater wel erg lekker.
De hop-on hop-off bussen heb je hier ook. Een ticket is twee dagen geldig en je krijgt er een gratis rondtour over de Donau bij.

Openbaar vervoer deden wij niet aan, want een taxi kostte maar omgerekend 5euro om je te verplaatsen met 4 personen.

Eten kun je hier erg goed en goedkoop. Stappen kan in zekere mate ook wel, maar hebben wij niet gedaan. Aangezien drank zo goedkoop is, heb je veel dronken mensen op straat waardoor wij ons niet echt veilig voelden.

Ook hier zal het weer in juli geen verschil zijn tussen dag en nacht vergeleken met Nederland.

Als ik moest kiezen tussen deze drie plaatsen, zou ik persoonlijk voor Berlijn gaan. Ik ben er nu 2x een week geweest en heb nog niet alles gezien.

Een andere betaalbare optie die wij helemaal het einde vonden was Barcelona.
Is net zo betaalbaar als Berlijn, maar dan ben je wel meer verzekerd van de zon.

Tsja wat je aangeeft brengt de keuzes van de drie steden heel erg dicht bij elkaar.

  • Kosten in de stad (hotel/hostel, restaurants, uitgaan, terrasjes, dingen om te doen etc.)
    Berlijn is voor een hoofdstad in een westers land verrassend goedkoop, eet en slaap net buiten het centrum en je geeft minder uit dan je verwacht. Praag en Budapest hebben een lager prijs niveau, maar het centrum is ineens stukken duurder. Neem de moeite om een paar honderd meter extra te lopen en je kunt spot goedkoop (en goed) eten en drinken.

  • Het weer in juli.
    Is eigenlijk vergelijkbaar, het kan in alle 3 de steden bloed heet zijn.

  • Wij houden van stappen dus een leuk nachtleven zou heel mooi meegenomen zijn.

Berlijn is wat dat betreft de koning. Praag begint een beetje verpest te worden door Engelsen die een paar nachten Praag doen en knetter knetter lam zijn.

  • Openbaar Vervoer moet in orde zijn want geen van ons heeft een auto.
    Metro’s, bussen, prima geregeld in de 3 steden.

  • Waar kan je je een week lang zowel overdag als `s nachts vermaken zonder dat de verveling toeslaat.

Dit is een interessant punt. Ik vind Praag eigenlijk te klein om je een week te vermaken. Sziget vindt plaats in Budapest begin augustus, dus juli mag een wat rustigere maand zijn voor de jeugd. En hoewel Budapest erg mooi is vind ik een week eigenlijk te lang. Ben je bereid om je buiten de stad te bevinden, dan zou ik eigenlijk Praag aanraden en naar het reuzen gebergte gaan. Je komt dan in de prachtige natuur van Tsjechie, de geweldige gastvrijheid en je hoeft niet bang te zijn dat het leven duur is.

Berlijn is een grote toegankelijke stad, er is veel te zien, en zou voor een week mijn voorkeur zijn. Ook omdat je makkelijker met de mensen kunt communiceren en je de weg kunt vinden (mits je natuurlijk Duits spreekt).

De keuze is gevallen op zowel Praag als Boedapest. We zijn treintickets van Praag naar Boedapest tegengekomen voor slechts 19 euro per persoon en deze trein rijdt in de nacht dus verliezen we geen dag en hoeven we ook 1 nacht geen hostel te boeken.

Bedankt voor het verhelderen van de 3 steden!

Ik ben dit jaar ook naar praag geweest. Wat een prachtige stad niet waaR?

Ik ga over 7 dagen 4 dagen naar Praag, ik zal mijn bevindingen ook op het Tsjechië forum zetten.

@TS, je noemt een aantal steden in Centraal- en Oost-Europa. Alleen een stad als Wenen ontbreekt hier naar mijn mening. Ik ben er nog niet geweest maar samen met Berlijn en Boedapest staat Wenen ook op mijn verlanglijstje. Eerst Praag maar…